مکس وستپن، قهرمان چهار دوره فرمول یک، در اولین تمرین رسمی خود در پیست نوربرگرینگ، رکورد خودروهای GT3 را شکست.
اخیراً خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مکس وستپن، قهرمان چهار دوره فرمول یک، در اولین جلسه تمرینی رسمی خود در پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگرینگ آلمان، رکورد دور این پیست را شکسته است. وستپن این رانندگی را با یک فراری 296 GT3 و تحت نام مستعار فرانز هرمان انجام داد. او در مصاحبهای پیش از گرند پری امیلیا رومانیا تأیید کرد که رکورد نوربرگرینگ برای خودروهای GT3 را شکسته است، هرچند این رکورد هنوز بهصورت رسمی تأیید نشده و نه وستپن و نه مدیر تیم زمان دقیق دور را اعلام نکردهاند. شایعات حاکی از آن است که این زمان ممکن است تا دو ثانیه سریعتر بوده باشد. بن کالینز که بهعنوان استیگ با کلاه سفید و لباس مسابقه در برنامه تاپ گیر بیبیسی شناخته میشود، در مصاحبهای با کارباز اظهار داشت که اگر این رکورد تأیید شود، برای او تعجبآور نخواهد بود، زیرا راننده تیم ردبول را «جهشی باورنکردنی در گونه انسانی» میداند.
وقتی از کالینز درباره این موضوع سؤال شد، او آن را «شگفتانگیز» توصیف کرد و گفت ورستپن بخشی از نسل جدید رانندگانی است که میتوانند تجربه رانندگی در شبیهساز را با سرعت واقعی ترکیب کنند. وقتی از او پرسیده شد که آیا فکر میکند رکورد GT3 که بهطور رسمی توسط کریستین کروگنس نروژی با زمان ۷ دقیقه و ۴۹.۵ ثانیه با بامو M4 GT3 در سال ۲۰۲۲ ثبت شد، شکسته شده، استیگ سابق پاسخ داد:
بله، فقط مکس میتواند این کار را بکند. او از نسلی جدید است که واقعاً میتواند رانندگی شبیهساز را با زندگی واقعی ترکیب کند و آن را به کار ببرد. این شگفتانگیز است. من کلاهم را به احترام او برمیدارم. فکر میکنم فوقالعاده است. او در شبیهساز این پیست را بهخوبی یاد گرفته، پس بله، هیچچیز از مکس مرا شگفتزده نمیکند. فکر میکنم مکس یک جهش باورنکردنی در گونه انسانی است و او به ما نشان میدهد که چه چیزی ممکن است. فکر میکنم او فوقالعاده است. کارهایی که در فرمول یک انجام میدهد، مثل ابداع سبک جدید سبقتگیری و غلبه بر کمبودهای خودروها، شگفتانگیز است. من عاشق تماشای او هستم.
رکورد دور نوربرگرینگ به گمانهزنیهایی درباره آینده احتمالی وستپن در مسابقات استقامتی منجر شده است. این قهرمان چهار دوره فرمول یک در سال ۲۰۱۵ وارد این رقابتها شد اما مشکلات اخیر ردبول پس از فصل درخشان ۲۰۲۳ و وجود یک بند فسخ در قرارداد وستپن، شایعات درباره احتمال خروج او از این تیم قبل از پایان قراردادش در سال ۲۰۲۸ را تقویت کرده است. این شایعات اخیراً با اعطای مجوز پلاتینیوم توسط FIA به ورستپن که برای مسابقات لمان و ۲۴ ساعته نوربرگرینگ لازم است و تنها در صورت درخواست اعطا میشود، شدت گرفته است.
خاص
۱۹ خرداد ۱۴۰۴خوب میشه اگه رانندگیِ استیگ جدید که نمیدونم کیه رو با ایشون (استیگِ قدیمی) مقایسه کنن.
یعنی یه خودرویی که زمانش قبلاً توسط ایشون ثبت شده رو دوباره امتحان کنن (تست کنن).
۱۹ خرداد ۱۴۰۴میدونستین استیک جدیده دختره؟
من یه دختره. تو اینستا دیدم لباس استیگ داشت
نقش دختر آوردن جدیدا
فکرکنم دختر جرمی کلارکسونه
۱۹ خرداد ۱۴۰۴استیک عشقست
2646.1
۱۹ خرداد ۱۴۰۴بعضی از شناخته ترین رانندگان تاریخ فرمول یک، تکنیک رانندگی فوق العاده و منحصر به فردی نداشتند و صرفا به واسطه نبود چهره شاخص در دوره حضورشون، موفقیت های فوق العاده ای کسب کردند. به نظرم مایکل شوماخر مثال عالی برای این نکته است.
اما بعضی از رانندگان هوش فوق العاده و تکنیک رانندگی عالی دارند که شاید به خاطر همپوشانی با رانندگان فوق العاده دیگری در دوره ورزشی شون آنها را به عنوان رکورددار قهرمانی مطرح نکند، اما از نظر تکنیک رانندگی قطعا جزو بهترین ها خواهند بود. از دید من آیرتون سنا و مکس وشتپن جزو این دسته هستند.
با توجه به علاقه ای که به مکس دیوونه دارم، امیدوارم علاوه بر جایگاه فوق العادهاش در رنکینگ بهترین رانندگان فورمول یک، رکورد تعداد قهرمانی هم را کسب کند.
Vette
۱۹ خرداد ۱۴۰۴شوماخر بهترین راننده تاریخ فرمول یک هست
اینکه فکر میکنید در زمانش رقیبی نبوده
ضعف اطلاعات شماس
احمدرضا
۱۹ خرداد ۱۴۰۴اول در مورد شوماخر تحقیق کن بعد اسمش به زبون بیار
2646.1
۱۹ خرداد ۱۴۰۴جفت تون نفس بکشین و آروم باشین …
مایکل شوماخر جز تعداد پیروزی هاش و رکورد قهرمانی دقیقا چه افتخار دیگری داشت؟ وقتی صحبت از مایکل شوماخر میشه، غیر از نوار پیروزی ها و قهرمانی هاش با بهترین دوره یکی از قوی ترین تیم های فرمول یک (فراری) چه افتخار دیگری مطرح می شود؟
در زمان نوار قهرمانی های مایکل شوماخر کدوم راننده بزرگی حضور داشت؟
وقتی صحبت از رقابت قهرمانان می شود، دقیقا منظورم سباستین فتل است که 4 سال متوالی قهرمانی را در حضور 5 تا قهرمان بزرگ دیگر به دست آورد که اکثرشون جزو 10 تا راننده برتر کل تاریخ فرمول یک هستند.
وقتی صحبت از آلن پروست می شود، غیر از رکورد تعداد پیروزی هایش، از تکنیک فوق العاده اش در ترمزگیری، صرفه جویی لاستیک (کاهش پیت استاپ) و نوع سبقت گیری هایش حرف می زنیم، کسی که لقب پروفسور دارد.
وفتی صحبت از مانوئل فانجو میشه، منظور راننده ای است که بیشترین رکورد با تیم های مختلف را دارد (قدرت بالای هماهنگی با خودروهای مختلف). کسی که تکنیک های ورود و خروج از پیچ و سبقت گیری را ابداع کرده و هنوز رفتارش در پیست به عنوان آموزش به رانندگان تدریس می شود.
در رابطه با آیرتون سنا افسانه ای که نیازی به اظهار نظر نیست.
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۴دوست عزیز شما همون کاربر هستید که دو سال قبل کامنت داشتید و بعدش غایب شدید؟
احمدرضا
۱۹ خرداد ۱۴۰۴…
اطلاعات فوق العاده زیادت اجازه ادامه بحث بهم نمیده
موفق باشی
2646.1
۱۹ خرداد ۱۴۰۴مازیار عزیزم
اگر منظورتون 2646 است، بله. همان هستم.
بحث در مورد خودرو رو دوست دارم اما متاسفانه آدم های دنیای اطرافم همون قدر که در رشته هاشون تخصصی هستند، نسبت به بحث خودرو بی علاقه و بی اطلاع اند.
گاهگاهی که بی حوصله میشم، وقت تفریح ام رو می گذارم برای صحبت با دوستانی که علاقه مشترک مون خودروست.
دوران جوونی ام تو فروم تیونینگ تاک و ir206 با دوستان گذشت، الان غیر از پدال تو دنیای فارسی جایی نمونده. اگرچه که ساختار فورومی رو، به ویژه فوروم های تخصصی مثل بیمر و لندکروز رو بیشتر دوست دارم اما برای یادگیری مطالب جدید در حوزه های مختلف خودرو، چه کسانی بهتر از جوون های سرزمین خودمون.
احمدرضا جان
لطف ات به کنار، تمام مطالبی که خدمتت عرض کردم، نظرات شخصی است و می تونه صفر تا صدش غلط باشد. هیچ تعصبی روی نظرات ام ندارم، کما اینکه روزی خودم طرفدار مایکل شوماخر بودم.
نمیگم مایکل شوماخر راننده بزرگی نیست اما در بحث تکنیک رانندگی “از نظر من” جزو تاپ تن رانندگان تاریخچه فرمول یک نیست.
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۴کامنتهات رو به یاد دارم. خوشحال شدم
امیدوارم بیشتر باشی. برای حال اینروزهای بخش کامنتها خوبه. ضروریه
2646.1
۱۹ خرداد ۱۴۰۴عزیزمی مازیار جان
اتفاقا نظرات مشترک مون در رابطه با برند با اصالت مورد علاقه مون (Land Rover) را کاملا خاطرم هست.
خوشحالم که این روزها حال اش بهتر از همیشه و لیست فروش اش شلوغ تر از رقباست.
تو تجربه ای از رانندگی با محصولات جدیدش داشتم (به ویژه Land Rover Defender 90 v8)، بیشتر از همیشه عاشق این برند شدم.
محمدهادی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴خوان پابلو مونتویای افسانه یی و میکا هاکینن غول
اینا دوتا از اصلی ترین هم قد و قواره هاش بودن
بعدها خود رالف شوماخر برادرش هم به رقابت تنگاتنگ شون اضافه شد
هرجا شوماخر بود اینها هم سایه به سایه ش بودن ازش قهرمانی میقاپیدن
منکه یادمه دهه ۲هزار میلادی رو کامل
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۴بله خاطرم هست بخصوص زمانی که تیر خلاص بر گمان واهی برخی دوستان راجع به دلیل ناتوانی مالی برای ساخت شاسی مستقل!! زدید
اما در مجموع از تمام کامنتهای شما لذت میبردم
Above Beyond
2646.1
۲۰ خرداد ۱۴۰۴مازیار جان
دل به دل راه داره عزیزم.
من هم از تبادل نظر و اطلاعات با عزیزانی چون شما در پدال لذت وافر می بردم.
Navid Jahromi
۱۹ خرداد ۱۴۰۴اتفاقا الان اگر شوماخر جوان بود و پشت ماشین های امروز مینشست هنرش معلوم میشد. الان راننده تنها نقش کلیدی در افتخار کسب کردن نداره و نقشش هر روز داره کمرنگ و کمرنگ تر میشه.
شما یه چندتا ویدئو از رانندگی جسورانه و سبقت هایی که غیرممکن بودن ولی با شجاعت میگرفت ببین، بعد بگو هنر خاصی نداشت. اتفاقا هم دوره ای های شوماخر نامشون بزرگتره تا هم دوره ای های همیلتون و فرستپن.
2646.1
۱۹ خرداد ۱۴۰۴دوست عزیز
جمله دوم شما، دقیقا جمله اولت رو نقض می کند! در دوره ای که به نظر شما نقش راننده در قهرمانی کمرنگ می شود “و من صد البته مخالف چنین نظری هستم”، چطور قرار است هنر مایکل شوماخر نمایان شود؟
جدا از این مسئله، کدوم راننده ای نظیر مانوئل فانجو می تونه با تیم های متوسط در دوران خودش قهرمانی بگیره؟
مایکل شوماخر راننده بهترین دوران اسکودریا فراری در کل تاریخ اش است، اختلاف فراری در اون دوران با بقیه تیم ها کاملا مشهود بود، بنابراین مایکل شوماخر همیشه با یکی از بهترین ها خودروی زمان خودش رانندگی می کرد.
نکته دوم، برای من دیدن مسابقات اتومبیل رانی یک علاقه است. تفریحی مشابه دیدن مسابقات فوتبال توسط اکثر آقایان. به نظر من، تکنیک رانندگی مایکل شوماخر نسبت به رانندگانی که بالاتر نام بردم و همچنین مکس ورشاپن به طور محسوسی پایین تر است.
! i M α η δ υ α R
۱۹ خرداد ۱۴۰۴2646.1 عزیزم …
با احترام گزاره ای که مطرح کردی ، نظر شخصی شماست و کاش قبل حکم دادن ، می نوشتی به نظر من فلانی سبک و تکنیک نداره …
برای نتیجه گیری توی این بحث ، دو مسیر پیش روی ماست …
اول ، مسیر طولانی تره اثبات داشتن سبک یا نداشتن شوماخر و نیز داشتن سبک یا نداشتن رقبای هم دوره ایش و بعد داشتن یا نداشتن سبک در نزد نسل های بعد از شوماخر و …
از این مسیر ، بعد از چند کامنت احتمالا بی نتیجه ، می رسیم به شیفت کردن بحثمون روی این که سبک و تکنیک در رانندگی فرمول اساسا چی هست و چی نیست و ….
خلاصه بعد از این که سر همه رو دردآوردیم ، از رسیدن به یه نتیجه مشترک ، دور می شیم …
اما مسیر دوم که کوتاه تر هست …
زیر ذره بین بردن ویژگی های فردی شوماخر ، از منظر طالع بینی ( که متاسفانه بیشتر مردم نا آگاه ما از روی بی سوادی ، تا اسمش میاد با یه انگ خرافه یا چرت و پرت بستن بهش ، از زیر بار حقایق آفرینش و بحث کردن در موردش ، فرار میکنند ) …
این رو هم بگم که به نظر من ، آیرتون سنا ، بهترین راننده تاریخ هست …
من با تجربه آنالیز رفتار صد ها نفر ، طی بیش از 13 سال ، وارد فاز تجربی شدم تا بتونم زوایای پنهانش رو کشف کنم و بین دادهای به ظاهر بی ارتباط بهم ، ارتباط برقرار کنم و بتونم به فرمول برسم …
شوماخر ، متولد دی ماه سال 47 شمسی هست …
طالع اش میشه : سال میمون و ماه بز …
میمون ها در طبیعت به داشتن ذهن بسیار خلاق و نوآورشون شناخته میشن …
اگر سبک رو به معنای انجام کاری به روش خاص و منحصر به فرد ، تعریف کنیم ، میمونها از این موهبت خدادادی بر خوردارن که از هر انگشتشون ، یک سبک بباره …
فقط یک مثال از یک میمون در فوتبال بزنم …
رونالدینیو ، ملقب به شاعر فوتبال …
تنها کسی که لقب شاعر رو گرفت ، در تاریخ …
یک مثال از دنیای علم : لئوناردو داوینچی ، که مصدر هنر و علم و خلاقیت و اشراف و نبوغ بود و اختراعات و نقاشی هاش رو اگه واکاوی کنیم ، باید یه زنبیل بیاریم و سبک پر کنیم ، ببریم …
یه مثال از دنیای رانندگی : کالین مک ری …
نابغه صاحب سبکی که به خاطر رانندگی بی پروا و تهاجمی و پرخطر و کسب عناوین بسیارش ، زبانزد بوده و هست و خواهد بود …
یه مثال از دنیای هنر : باستر کیتون ؛ وروجک صورت سنگی یا بزرگترین کمدین تاریخ ؟
همین لقب بزرگترین کمدین تاریخ ، اثبات میکنه مستتر و در دل خودش که کیتون ، چقدر خلاق و صاحب سبک بوده …
و اما بز ( ماه دی ) …
برای اینکه دیگه اطاله کلام نشه ، فقط چند نابغه صاحب سبک در کار خودشون مثال می زنم که متولد ماه دی هستند …
فردوسی (بزرگترین حماسه سرای تاریخ)
خیام نیشابوری ( ریاضیدان و شاعر)
ابوریحان بیرونی(دانشمند)
محمد نوری (خواننده)
ناصر چشم آذر (موسیقی دان )
ایرج جنتی عطایی (شاعر)
فروغ فرخزاد (شاعر)
حسین الهی قمشهای (سخنور و نویسنده)
رامبد جوان (بازیگر)
فرهاد مهراد (خواننده)
بهرام بیضایی (کارگردان)
لویی پاستور (شیمیدان فرانسوی)
یوهان کپلر (ستاره شناس آلمانی)
مائوتسه تونگ (رهبر انقلابی چین)
ایزاک نیوتن (دانشمند انگلیسی)
مارتین لوترکینگ (رهبرسیاهان آمریکا)
همفری بوگارت (هنرپیشه آمریکایی)
جبران خلیل جبران (اندیشمند و شاعر لبنانی) …
حالا نتیجه گیری این که میمون دی ماهی ، خوش تکنیک و هنرمند و خلاق و چیره دست و صاحب سبک هست یا نیست ، با دوستان …
ببخشید که کامنت طولانی شد …
2646.1
۲۰ خرداد ۱۴۰۴منصور عزیز
ممنونم بابت زمانی که برای پاسخ به من صرف کردین!
من در 3 بخش خدمت تون پاسخ میدم:
1. نه فقط در اینجا، حتی در زندگی شخصی ام عبارات “به نظر من، نظرم این است، من معتقدم و …” پرتکرارترین کلماتی است که استفاده می کنم. اگر کامنت اول من را مشاهده بفرمایید، دو بار تاکید کردم به نظر من.
2. حقیقتا در رابطه با مسیر دوم هیچ اطلاعاتی ندارم.
3. در رابطه با مسیر اول، همون طوری که فرمودین قطعا بحث مون به درازا خواهد کشید، به ویژه اینکه در چنین مسائلی که سلیقه ای است، هیچ گاه اثباتی صورت نخواهد گرفت و اینکه اگر ما رانندگی آیرتون سنا را بهترین بدانیم، ممکن است فرد دیگری بر اساس سلیقه اش مایکل شوماخر را بهترین راننده جهان بداند و این اصلا غلط نیست.
در رابطه با تحلیل رفتار رانندگان، 5 سال پیش در همین سایت پدال گاهی این کار را به صورت تفریحی با بچه ها انجام می دادیم. اگر دوست داشتین می تونین نگاهی به کامنت من و دوستان در مطلب “تایم زنی لکسس LC500 در هوکنهایم با نتیجهای نهچندان جالب!” داشته باشید. سطح کامنت ها در اون سال ها متفاوت از این روزها بود …
! i M α η δ υ α R
۲۰ خرداد ۱۴۰۴درود …
در مورد بخش اول پاسختون ، حق با شماست …
اتفاقا کامنت اول شما رو خوندم و برای همون ریپ زدم …
من نقدم به گزاره شما بود که نباید مطلق بیان می شد ، اما توصیه ام رو به اشتباه و سهوا ( خستگی ناشی از کم خوابی ) به مثال شما وارد دونستم …
🙏🙏🙏
توی ذهنم این بود که بگم گزاره شما نباید مطلق نوشته میشد و عبارت به نظر من رو باید قبل گزاره می آوردید …
با عرض پوزش …
راستی یه دی ماهی صاحب سبک دیگه هم از دیشب یادم اومد …
پپ گواردیولا ، سر مربی باشگاه م سیتی ، که سبک فوتبال چند تا کشور رو در دو دهه اخیر ، عوض کرد …
ارادت …
2646.1
۲۰ خرداد ۱۴۰۴فدای سرت منصور جان
اتفاقی نیفتاده که نیازی به عذرخواهی باشد.