تسلا

مقایسهٔ پیکاپ‌های الکتریکی، تسلا سایبرتراک در برابر ریویان R1T

سایبرتراک نام پیکاپ جنجالی تسلا است که یکی از پرسروصداترین خودروهای چند وقت اخیر بوده است. هرچند تسلا با این خودرو قصد رقابت با پیکاپ‌های سنتی دیترویتی را دارد اما بزرگ‌ترین رقیب سایبرتراک، پیکاپ الکتریکی ریویان R1T است و همواره سؤال بوده که پیکاپ تسلا در برابر این رقیب چگونه عمل می‌کند. حال نهایتاً می‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم.

پیکاپ سنتی‌تر یا پیکاپ نامتعارف عجیب؟

تقریباً یک سال از زمان رونمایی پیکاپ ریویان R1T می‌گذرد. این شرکت نوپای آمریکایی سال گذشته پیکاپ الکتریکی خود را در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی کرد اما از سوی دیگر تسلا مثل همیشه برای رونمایی از سایبرتراک هیچ نمایشگاه خودرویی را انتخاب نکرد و زمانی که این پیکاپ را طی رویدادی ویژه رونمایی کرد، تمام توجهات را از نمایشگاه لس‌آنجلس دور کرد. ریویان با حمایت فورد و آمازون، پیکاپی با ظاهری سنتی‌تر طراحی کرده است هرچند که هنوز هم با یک نوار چراغ‌داری که سرتاسر دماغهٔ خودرو کشیده شده به همراه چراغ‌های جلوی بیضی‌شکل، نمایی منحصربه‌فرد دارد. از سوی دیگر اما با اطمینان می‌توان گفت که خریداران سنتی‌تر وانت‌ها به سمت سایبرتراک نخواهند رفت زیرا این پیکاپ با فرم مثلثی شکل، اوورهنگ فوق‌العاده کوتاه جلو و قسمت بار کوپه مانند، نمای کاملاً غیرمتعارف و عجیبی دارد درحالی‌که R1T دقیقاً مثل دیگر پیکاپ‌های دو کابین معمولی به نظر می‌رسد.

 

ابعاد و اندازه

سایبرتراک که به نظر می‌رسد برای فیلم‌های علمی تخیلی ساخته شده، بسیار بزرگ‌تر از R1T است. پیکاپ تسلا با طولی کلی ۵,۸۸۵ میلی‌متر، هرچند ۵ میلی‌متر از فورد F150 یک‌ونیم کابین کوتاه‌تر است اما به میزان قابل‌توجه ۴۱۱ میلی‌متر طول بیشتری نسبت به ریویان دارد. به همین دلیل درحالی‌که قسمت بار R1T تنها ۱۳۷ سانتیمتر طول دارد، طول قسمت بار سایبرتراک برابر با ۱۹۸ سانتیمتر است. پیکاپ ریویان همچنین با ۱,۸۶۱ میلی‌متر عرض و ۱,۸۱۳ میلی‌متر ارتفاع، به ترتیب حدود ۱۶۵ میلی‌متر باریک‌تر و ۹۱ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر از سایبرتراک است. در عمل این اختلاف ابعاد موجب شده تسلا علاوه بر برخورداری از ۶۰ سانتیمتر قسمت بار بزرگ‌تر، بتواند شش بزرگ‌سال را در کابین خود حمل کند یعنی کاری که ریوان نمی‌تواند انجام دهد. از سوی دیگر اما هردو پیکاپ از صندوق بار جلو و محفظهٔ باری در عقب برخوردارند که البته محفظه‌های بار عقبی تسلا در قسمت شیب‌دار جانبی قسمت بار تعبیه شده‌اند درحالی‌که محفظهٔ بار عقبی ریویان بین صندلی عقب و قسمت بار جای گرفته است.

 

توانایی‌های آفرود

یک پیکاپ باید سرسخت بوده و توانایی عبور از هر مسیری را داشته باشد. از این لحاظ، هرچند ریویان از سیستم تعلیق تطبیقی تسلا که بسته به میزان بار ارتفاع پیکاپ را تنظیم می‌کند برخوردار نیست اما هنوز هم توانایی‌های آفرود بسیار خوبی دارد زیرا زاویهٔ حملهٔ آن ۳۵ درجه است که یک درجه از سایبرتراک بهتر است. البته از سوی دیگر، درحالی‌که فاصلهٔ تسلا از سطح زمین ۴۰ سانتیمتر است، ریویان تنها کمتر از ۳۶ سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد. البته هنوز در این زمینه اطلاعات کاملی در مورد سایبرتراک منتشر نشده و فعلاً نمی‌دانیم زاویهٔ شکست و حداکثر شیب قابل بالا رفتن آن چقدر است درحالی‌که این اعداد در R1T به ترتیب برابر با ۲۶ درجه و ۴۵ درجه هستند. علاوه بر این، پیکاپ ریویان می‌تواند در عمق یک متری آب حرکت کند و درحالی‌که انتظار می‌رود سایبرتراک توانایی حرکت در عمق آب بیشتری را داشته باشد، فعلاً عددی در این رابطه منتشر نشده است.

ظرفیت بار و بکسل

سایبرتراک در نسخهٔ پایهٔ تک موتورهٔ دیفرانسیل عقب می‌تواند حداکثر ۳۴۰۰ کیلوگرم بار را بکسل کند که این عدد در نسخهٔ میان بُرد دو موتورهٔ چهارچرخ محرک به ۴۵۰۰ کیلوگرم و در نسخهٔ بالا ردهٔ سه موتورهٔ چهارچرخ محرک به بیش از ۶۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. از سوی دیگر اما R1T تنها در یک نسخهٔ چهار موتورهٔ چهارچرخ محرک (یک موتور در هر چرخ) عرضه خواهد شد و بنابراین صرف‌نظر از نوع باطری انتخابی، می‌تواند ۵۰۰۰ کیلوگرم بار را یدک بکشد. ظرفیت حمل بار ریویان هم ۸۰۰ کیلوگرم است که نصف ظرفیت بار ۱۶۰۰ کیلوگرمی سایبرتراک است. فعلاً تسلا وزن پیکاپ خود را اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود با آن‌همه فلز گران‌قیمت، سنگین‌تر از ریویان ۲۶۷۰ کیلوگرمی باشد.

 

قوای محرکه و عملکرد

فعلاً اطلاعات کاملی در مورد موتورها و مشخصات فنی نسخه‌های مختلف سایبرتراک منتشر نشده است اما میدانیم که نسخهٔ دو موتورهٔ این پیکاپ الکتریکی از یک موتور متعلق به مدل ۳ در جلو با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۲ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور متعلق به مدل S در عقب برخوردار است که حداقل ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، سایبرتراک دو موتوره طبق تخمین‌ها می‌تواند ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۱۷ نیوتن متر گشتاور را به زمین منتقل کند. نسخهٔ تک موتور اما به‌احتمال‌زیاد فقط به یک موتور متعلق به مدل ۳ مجهز است که در عقب قرار می‌گیرد. در همین حال، نسخهٔ سه موتور سایبرتراک باید به قوای محرکهٔ جدید تسلا موسوم به «پلاید» مجهز باشد که شامل دو موتور در عقب و یک موتور در جلو می‌شود.

طبق اعلام تسلا، نسخهٔ سه موتورهٔ سایبرتراک ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۸ ثانیه طی می‌کند که البته تعجبی ندارد زیرا طبق گزارش‌ها، قوای محرکهٔ پلاید در پروتوتایپ‌های مدل S حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ دو موتور میانی سایبرتراک اما برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و نسخهٔ پایهٔ تک موتور هم این کار را ظرف ۶.۵ ثانیه انجام می‌دهد. از سوی دیگر، ریویان R1T با وجود برخورداری از ۷۶۰ اسب بخار قدرت، کمی کُند به نظر می‌رسد زیرا در سریع‌ترین نسخهٔ خود با باطری‌های ۱۳۵ کیلووات ساعتی، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به سه ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که این زمان در نسخهٔ بالا رده با باطری‌های ۱۸۰ کیلووات ساعتی به ۳.۲ و در نسخهٔ پایه به ۴.۷ ثانیه می‌رسد.

 

بُرد

همان‌طور که اشاره کردیم، هردوی این پیکاپ‌های الکتریکی با سه پکیج باطری مختلف عرضه خواهند شد و این یعنی بُرد آن‌ها در هر نسخه متفاوت است. به گفتهٔ تسلا، نسخهٔ پایهٔ سایبرتراک با هر بار شارژ کامل باطری‌های بیش از ۴۰۰ کیلومتر، نسخهٔ میانی دو موتوره بیش از ۴۸۰ کیلومتر و نسخهٔ سه موتوره بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. این در حالی است که بُرد R1T با هر بار شارژ کامل باطری‌ها در نسخهٔ پایه با باطری‌های ۱۰۵ کیلووات ساعتی ۳۷۰ کیلومتر، در نسخهٔ میانی با باطری‌های ۱۳۵ کیلووات ساعتی ۴۸۰ کیلومتر و در نسخهٔ بالایی با باطری‌های ۱۸۰ کیلووات ساعتی ۶۵۰ کیلومتر است. سایبرتراک اما علاوه بر بُرد بیشتر، مزیت بزرگ دیگری هم دارد که آن برخورداری از شبکهٔ پرقدرت سوپرشارژرهای تسلا است. این پیکاپ با سوکت‌های شارژ ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت عرضه می‌شود که این یعنی تقریباً همه‌جا می‌توان آن‌را شارژ کرد اما فعلاً زمان لازم برای شارژ آن مشخص نیست. در همین حال، R1T از شارژرهای تا ۱۶۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و با این شارژرها باطری‌های نسخهٔ ۱۸۰ کیلووات ساعتی آن ظرف ۵۰ دقیقه از شارژ ۵ درصد به ۸۰ درصد می‌رسد.

 

قیمت

طبق اعلام تسلا، قیمت نسخهٔ پایهٔ تک موتور سایبرتراک از ۳۹,۹۰۰ دلار آغاز می‌شود و نسخه‌های میانی و بالایی هم به ترتیب قیمت پایه‌ای برابر با ۴۹,۹۰۰ دلار و ۶۹,۹۰۰ دلار دارند که البته همهٔ این اعداد بدون احتساب هیچ‌گونه مشوق‌های دولتی است. R1T اما پیکاپ بسیار گران‌تری است به‌گونه‌ای ‌که قیمت نسخهٔ پایهٔ آن از حدود ۶۹ هزار دلار آغاز شده و در نسخه‌های میانی و بالایی به ترتیب به حدود ۸۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

نتیجه

تا وقتی‌که هردوی این پیکاپ‌ها وارد بازار نشده و با آن‌ها رانندگی نشود نمی‌توان گفت کدام‌یک بهتر است ولی بااین‌حال آنچه فعلاً از روی تصاویر و اعداد روی کاغذ می‌توانیم بگوییم این است که نسخهٔ میانی تسلا در اکثر قسمت‌ها بر نسخهٔ میانی ریویان برتری دارد اما ممکن است طراحی ظاهری بحث‌برانگیز سایبرتراک در بازار به ضرر آن تمام شود.

 

 

مشخصات فنی

ریویان R1T

تسلا سایبرتراک

طول ۵,۴۷۳ میلی‌متر ۵,۸۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۱ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۱۳ میلی‌متر ۱,۹۰۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۴۵۱ میلی‌متر ۳,۸۰۷ میلی‌متر
فاصله از زمین ۳۶ سانتیمتر ۴۰ سانتیمتر
زاویهٔ حمله ۳۵ درجه ۳۴ درجه
زاویهٔ فرار ۲۸ درجه ۳۰ درجه
زاویهٔ شکست ۲۶ درجه ؟
قدرت ۷۶۰ اسب بخار ۶۹۰ اسب بخار
گشتاور ؟ ۱۱۱۷ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ (نسخهٔ پایه) ۴.۷ ثانیه ۶.۵ ثانیه
شتاب صفر تا ۹۶ (نسخهٔ میانی) ۳.۰ ثانیه ۴.۵ ثانیه
شتاب صفر تا ۹۶ (نسخهٔ بالایی) ۳.۲ ثانیه ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت (نسخهٔ پایه) ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
حداکثر سرعت (نسخهٔ میانی) ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۵ کیلومتر/ساعت
حداکثر سرعت (نسخهٔ بالایی) ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
بُرد (نسخهٔ پایه) ۳۷۰ کیلومتر ۴۰۰ کیلومتر
بُرد (نسخهٔ میانی) ۴۸۰ کیلومتر ۴۸۰ کیلومتر
بُرد (نسخهٔ بالایی) ۶۵۰ کیلومتر ۸۰۰ کیلومتر
ظرفیت بار ۸۰۰ کیلوگرم ۱۶۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل (نسخهٔ پایه) ۵۰۰۰ کیلوگرم ۳۴۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل (نسخهٔ میانی) ۵۰۰۰ کیلوگرم ۴۵۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل (نسخهٔ بالایی) ۵۰۰۰ کیلوگرم ۶۳۰۰ کیلوگرم
قیمت (نسخهٔ پایه) ۶۹,۰۰۰ دلار ۳۹,۹۰۰ دلار
قیمت (نسخهٔ میانی) ۸۰,۰۰۰ دلار ۴۹,۹۰۰ دلار
قیمت (نسخهٔ بالایی) ۱۰۰,۰۰۰ دلار ۶۹,۹۰۰ دلار

 

منبع: TopSpeed

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا تسلاست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. Elmiraj

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3102 ديدگاه)

    CyberTruck همه جا از جمله قدرت ، بُرد ، زمان شارژ ، توانایی آفرود ، ظرفیت بکسل ، تکنولوژی های آینده ، توانایی بارگیری ، سیستم خودران ، شتاب ، پرفورمنس و قیمت پیروز قاطع میدانه…
    .
    بزرگترین برتری تسلا پوشش گسترده سوپرشارژر های 250 کیلوواتی در سراسر آمریکاست که ماشینو در کمتر از ۴۰ دقیقه شارژ کامل می کنن در حال ریویان برای شارژ باتری 180 کیلوواتیش با شارژر های 50 کیلوواتی مرسوم داخل شهر ها به ۳.۵ ساعت زمان نیاز داره و با شارژ های خانگی هم که کلا فاجعه ست….
    به علاوه هزاران نمایندگی تسلا که ۸ سال کامل ماشینو رایگان ساپورت می کنن .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. fr

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    من به شخصه از طراحی سایبرتراک خیلی بیشتر خوشم میاد ، خیلی اینده‌گرانه تره و یک نکته مهم تسلا قابلیت خودران سطح 4 که دیگه واقعا با این قیمت بینظیره. حتما موفق میشه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. ممد ژانگولر

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    انتخاب من سایبر تراک خواهد بود . قیمتو ببینید همه چی دستتون میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. صادق

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایبرتراک و دیگر هیچ …..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Malt hill

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (514 ديدگاه)

    تنها نکته مثبت ریویان طراحی داخلی خوشگلشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Farzad

    ۱۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    کابین سایبر تراکو برم ?
    دوتا صندلی گزاشتن اونجا با یه میز یه آی پدم گزاشتن روش ….?

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا