در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، تسلا مدل ۳ پرفورمنس با ۵۱۰ اسب بخار قدرت سریعتر است یا دوج چارجر دیتونا اسکات پک با ۶۳۰ اسب بخار؟
ورود تمام الکتریکی دوج چارجر دیتونا با استقبال چندان گرمی مواجه نشده است. منتقدان این خودرو را سنگین، حجیم و بهنوعی ناتمام توصیف کردهاند و معتقدند هیجان و تپش قلب ناشی از مدلهای کلاسیک با پیشرانه V8 چلنجر را به همراه ندارد. شرایط به حدی دشوار شده که دوج تصمیم گرفته مدل پایه دیتونا R/T را برای سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج کند و تنها نسخه اسکات پک را بهعنوان گزینه باقیمانده نگه دارد؛ اما این خودرو در برابر رقبا چگونه عمل میکند؟ اخیراً ادموندز این مدل را در مسابقه U-Drag با یکی از بهترین خودروهای اسپرت الکتریکی از نظر ارزش در برابر قیمت، یعنی تسلا مدل ۳ پرفورمنس، به رقابت طلبیده است.
بیایید کمی به اعداد نگاه کنیم. تسلا با احتساب هزینههای تحویل، قیمتی حدود ۵۶,۶۳۰ دلار دارد، درحالیکه دوج چارجر دیتونا اسکات پک با قیمت پایه ۷۰,۱۹۰ دلار عرضه میشود. با اضافه کردن چند ویژگی اختیاری، این شکاف قیمتی به نزدیک ۲۸,۰۰۰ دلار میرسد. هر دو خودرو واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال ۷,۵۰۰ دلار هستند؛ اما فعلاً قیمت را کنار بگذاریم؛ وقت آن است که به عملکرد بپردازیم.
در لحظه شروع، تسلا مدل ۳ پرفورمنس بهوضوح برتری دارد. تسلا اعلام کرده که دو موتور الکتریکی این خودرو درمجموع ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند، درحالیکه دوج خروجی موتورهای اسکات پک را ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور اعلام کرده است. روی کاغذ، رقابت نزدیک به نظر میرسد. در عمل، تسلا نهتنها در هر دو مسابقه بهراحتی پیش میافتد، بلکه حتی پس از گذشتن از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فاصلهاش با دوج بیشتر میشود و خیلی زودتر به نقطه ترمز میرسد. در مسابقه اول، راننده دوج توانست در مرحله ترمز فاصله را کمی کم کند، اما مدل ۳ با هندلینگ بهتر و گردش U شکل تنگتر و سریعتر، برتری خود را حفظ کرد.
در تستهای ادموندز، بهترین زمان ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت برای تسلا ۳.۱ ثانیه و برای دوج ۳.۷ ثانیه ثبت شد. تسلا سپس در ۴۰۰ متر با زمان ۱۱.۳ ثانیه به خط پایان رسید، درحالیکه دوج با ۱۲.۰ ثانیه در پس رقیب ارزانتر خود قرار داشت. جالب اینکه چارجر در چسبندگی جانبی با حداکثر ۱.۱۹ جی نسبت به ۱.۱۳ جی تسلا برتری داشت، اما این مزیت نتوانست شتاب اولیه کند اسکات پک را جبران کند.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر دیتونا | تسلا مدل ۳ پرفورمنس | |
پیشرانه | الکتریکی دوموتوره | الکتریکی دوموتوره |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۷۱۰ کیلوگرم | ۱۸۳۷ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۰,۱۹۰ دلار | ۵۶,۶۳۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۵,۹۶۵ دلار | ۵۸,۳۸۰ دلار |
جرمی کلارکسون
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تسلا دوجو زد😐😑
PURIYA
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بعد میگن چرا چارجر برقی فروشش پایین بود
اصلا معلوم نی این چارجر برای چی تولید شده
نه سرعت داره نه لذت داره نه قیافه داره
وزنشم که به اندازه اسکالیده
قیمتشم زیادیه
جرمی کلارکسون
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴وزنش اندازه هواپیماس 😂😂😂
تسلا ۹۰۰ کیلو سبک تره
جدی سگ تو این چارجر دیتونا برقی
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بزرگترین ضعف دوج وزن بالا هست خود استلانتیس هم قصد داره با باتری های حالت جامد اوضاع ماشین هاشو بهتر کنه ولی به نظرم برای اولین تجربه خودرو عضلانی برقی باید این ماشین رو از دوج پذیرفت ، کم کم به تکامل میرسه ، هیچوقت اولین تلاش بهترین تلاش نیست
Mustang
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بدترین درگ ممکن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط میدونم اگر امکانش هست تا دیر نشده وی۸ همی رو برگردونن این فاجعه با انجین هوریکین هم جمع نمیشه.بهترین کار ایجاد دو گزینه موتوری هست یکی نسخه srt6 سیکس پک هوریکین و srt8با موتور همی نسخه سدان هم باید خیلی زود اضافه بشه.
کسرا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴برقی ساختن هم واسه خودش هنریه
تسلا دوج رو زد
yektachafi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴مزیت ماشین برقی به سبک بودن برد حرکتی زیاد ساده بودن ارزون و کاربردی بودنه
دیتونا هیچکدومو نداره
این بنده خدا اصن دوج نیست جوجه!
بهترین ماشین برقی غیر چینی همون تسلاست