تجربه و آزمایش

200 هزار کیلومتر با اسپرو 94

دوو اسپرو، خودروی محبوب آن روزهای گذشته، با همان موتور با حجم ۱۹۹۸cc و خروجی ۱۱۵ اسب بخار متعلق به گروه جی. ام – اپل، که با توجه به ادعای سازنده در آن روزها مصرف سوختی برابر ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته است اما این روزها بعد از گذشت ۱۹ سال البته با توجه به نوع رانندگی شما بین ۱۳ تا ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.

Daewoo Espero
Daewoo Espero
آن روزها گرچه خودروهای ژاپنی بیشتر بر سر زبان ها می‌چرخید و میل خریداران در صورت داشتن استطاعت مالی به آن ها بود اما اسپرو نیز برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده بود، آن هم شاید به خاطر شتاب خوب با توجه به موتور قوی، هزینه نگهداری قابل قبول با توجه به زیاد بودن قطعات یدکی، امکانات رفاهی مناسب مثل کولر، شیشه های برقی، کنسول وسط، برف پاکن تایمر دار و … اشاره کرد. هدف من تنها معرفی کردن یک خودروی قدیمی نیست بلکه به نوعی تلنگری به خودروهای کنونی خودروسازان ما با کمی چاشنی مقایسه است.
ماشین کره ای خاطره انگیز ۱۹ سال پیش ما با همان پدال وسطی که به نوعی تزیینی (ترمزهای بسیار ضعیف) است، همان موتور پر مصرف، فضای کم نشستن با وجود طول زیاد، فرمانی نه چندان دقیق ولی باز هم بهتر از ۴۰۵ سال ۸۹ .

Daewoo Espero
Daewoo Espero
فلسفهٔ کره ای ها از همان روزگار مشخص بود، خودرویی با مشخصات فنی و امکانات بهتر و بیشتر به نسبت قیمت کمتر گرچه دوو در این راه چندان موفق نبود اما دیگر خودروسازان کره ای بسیار موفق بودند.

Daewoo Espero
Daewoo Espero
اسپروی ما با وجود سن بسیار بیشتر نسبت به ۴۰۵ سال ۸۹ همچنان در شتاب گیری حداقل در دنده ۱ و ۲ یک سر و گردن بالاتر است. در سفرهای چند ساعته صندلی های آن کمتر کمر شما را به درد می آورد. در هنگام توقف حداقل از ابتدا مطمئن هستید که نیاز به امداد غیبی برای توقف آن ندارید نه مثل ۴۰۵ که ترمز ABS آن به محض آنکه لاستیک های جلو دچار بی تعادلی می شود سرردرگم می شود و حتی بعد از آنکه دوباره اصطکاک پیدا کرد تا چند ثانیه به آن سردرگمی ادامه می دهد گویا که سیستم ABS خودروی ۴۰۵ ما کمی فراموش کار است.

اگر مثل نگارنده مجبور به استفاده از هر دو خودرو باشید، اولین مسئله ای که برای شما قابل توجه خواهد بود بعد از پیاده شدن از ۴۰۵ و ورود به اسپرو راحتی بیشتر شما هم به عنوان راننده و هم به عنوان مسافر می باشد. فرمان نرم تر، سهولت بیشتر در تعویض دنده و حتی زیباتر بودن جلو داشبورد. شاید مسئله بسیار دردناک برای من این باشد که حتی خودروی سال ۸۹ ما دارای شیشه عقب دستی و فاقد بلند گوی عقب است و بسیاری ایرادات ریز دیگر که تنها با کمی دقت قابل اصلاح بود. نکته قابل توجه در اینجا این است که آیا خودرو سازان ما همچنان قادر به تولید خودرویی در سطح و اندازه های یک پیر ۱۹ ساله نیستند. شاید هستند اما نمی خواهند!

نویسنده: فرزاد پاکنژاد شیرازی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۶ دیدگاه‌ها

  1. افشین

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من شک دارم که این دوست عزیزمون حتی 20کیلومتربادووراه رفته باشه چه برسه به200تا…من 12ساله دوودارم ولی تاحالا مصرف 13یا15 ندیدم تواین مدت ازترمزماشینم کم کاری احساس نکردم وشتابش هم کسی که حتی یک بارپشت این ماشین نشسته باشه اون روبا405مقایسه نمیکنه.لطفااگه اطلاعات درستی ندارین نظرنگذارین شایدکسی واقعافکرکنه شماهمچین تجربه ای رو بادووداشتین.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. پیمان

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. من یک اسپرو 94 دارم. مشکلی با ترمزش ندارم. فرمونشم خوب و قابل قبوله. مصرفشم تو شهر البته تو ترافیک با دنده 1 و 2 بین 11 تا 13 میشه اما در رانندگی معمولی حدودا 10 هستش. تو جاده هم حدودا 6 تا 7 هستش.
      ماشینیه که اگر درست نگهداری شده باشه شاید اگر بخوایم در حقش کم لطفی کنیم بشه با زانتیا مقایسش کرد نه با 405!
      البته این دوست عزیزمون به این دلیل این مقایسه رو انجام داده که هردوش رو در اختیار داره و ناچار به مقایسه شده..

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. امین

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام میشه بفرمایید دوو تو کدوم بازار معتبر تا حالا ماشین فروخته؟ 405 هر عیبی که داره از بی کیفیتی ساخت و مونتاژ سازنده داخلی هست. خودرو سال اروپا از نظر مهندسی از ساخته های آمریکایی هم بهتره دوست عزیز چه برسه به مونتاژ کارهای درجه 2 و 3 محصولات آمریکایی مثل دوو.

      موافقم 1
      مخالفم 5
    3. معین

      ۱۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من ازسال84تاپارسال حدود پنج تا دوو سی یلو داشتم ازمدل78 داشتم تا82.یکی از یکی قشنگتر.اسپرو سوار نشدم.اما الان که پرشیا دارم بازم به پای دوو نمیرسه.بااینکه 1500ccبود اما این ماشینهای مسخره ایرانخودرو به پاش نمیرسن.ولی اگر دوو دوباره به ایران بیاد بازم میخرم.الانم این پرشیا رو میفروشم چون واقعا الکیه.انصافا کره پرچمداره

      موافقم 2
      مخالفم 0
    4. بهنام

      ۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش منظور ایشون همون 405 هس که درقبال دووی پیر بازم عقب می مونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Parham

    ۲۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز کاملا وجه دوو خراب کردی قبل از مقایسه نگاه به ارم دوو کن ارم پونتیاک 405 به گرد اسپرو نمیرسه اگه نوش الان بود پرواز میکرد با 8 سوپاپ قدرتش 110 گشتاورش 165 .405 چون پر وزن اونم فقط دور زیرش خوبه وقتی میخاد پر کنه جون میکنه تنها بر تریش به دوو ترمز هاش و فرمان تیز ترش هندلینگشم از دوو ضعیف تر به خاطر مرکز ثقل بالاتر 405

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. الياس

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من تازه گیا دوو اس1یرو خریدم مدل 94 خیلی رازیم مثل زانتیا میمونه اما یک مشکل دارم روکش درهام وضعشون خرابه نمیتونم پیدا کنم مال 93 زیاده اما 94 نیست تبریز کمکم کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۷ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام آق الیاس تو ارومیه ی نمایندگی دووهس که اسم صاحبشم آزادی هس اگه بخوای میتونی از اونجا گیر بیاری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (23 ديدگاه)

      سلام تاریخ پیامتو ندیدم ولی اگه رودری پیدانکردی بروبه این آدرس :تهران خ آزادی چهارراه خوش بالاترازتعمیرگاه رنجروور مغازه آقای افلاکی .پک کامل رودریهارو داره تو کارتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. رضا

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    این همه از کره ای ها بد گفتید حالا تحویل بگیرید! این ماشین کره ای 20 سال راه رفته ولی اخ نگفته خاک بر سر تویوتا کنن

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. pouya

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اسپرو ماشین عالیه اما اسم تویوتا همیشه سره ۲۲سال پیش کرسیدا زده بات حرف میزنه هنوز شاخه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حامد

      ۲۷ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      الان کی رو زدی چه ربطی به تویوتا داشت …کلا ماشینای زاپنی به کم اصطحلاکی معروفاً این همه تویوتاهای زمان جنگ که دارن هنوز کار میکنن رو نمی بینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نکته بسیار مهمتر اینکه با 405 باید مسافر کشی کنی اما با دوو رانندگی.
    امیر جان دکمه فرارو بزن .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یه روز با ال90بایه دوو داغون کورسی شدم
    پیش خودم فکرمیکردم سه سوت جاش میذارم ولی من تا ۱۷۵رفتم بعدش مثل مگس ازم سبقت گرفت وقتی ازم ردشد دود خفم کرد ولی رفت!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. maged daewoo

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    من نزدیک به 8سال{6سال اسبرو/2سال سی یلو}داشتم البته تمیزشو/ایکاش نمیفروختم الان یکساله 4تا ماشین{405/206/سمند/ال90}عوض کردم.بدون اغراق بگم کسیکه دوو سوارشه این…ها دستش دووم نمیاره.شتاب وسرعت ومهمتر دوام بالا/با استحتاک بایین از بهترین خصوصیات دوو هستش/لطفاکسی سی یلو83 سفید تمیز سراغ داره خبر بده09107503123

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. علي

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام تو رو خدا خاندان دوو رو با این آشغالای ایرانی مقایسه نکنید چه اصل باشه برا فرانسه چه مونتاژ ایران.
    کسی که دوو داره میخواد بفروشتش فقط برازندش زانتیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. جلال

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته نگارنده مصرف ماشین رو زیاد نوشته ، مصرف شهری اسپرو بسته به نوع رانندگی از 9 تا 12 گزارش شده و با رانندگی عادی و معمولی همون 9تا10 هست و نه بیشتر
    به جاش رکورد دار مصرف جاده ایی 5.3 لیتر(در صورت سلامت موتور)در بین 2000 سی سی هاست اما دوو اسپروهای معمولی حول و حوش 6.5 تو جاده میسوزوننن که باز هم رکورد خوبیه برای یه ماشین 2000 با سن 20 سال
    در مورد شتاب و کشش هم همین که خیلی از خوردوهای روز رو اذیت می کنه کافیه فیلم و کلیپ هم تو سایت مختلف من جمله آپارات به اندازه کافی هست
    لذت سواریش هم تا کسی سوار نشه درک نمی کنه
    مشکل بزرگ اسپرو (کل دووها به جز ماتیز)ضعف ترمز هست که با تعویض بوستر ترمز به نوع نیسانی دوبل و یا تعویض مجموعه کالیپر ترمز به نوع اپلی به کل رفع میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام به همه,دست بردارید بابا حالا بنده خدا یه حرفی گفت ,کسیکه دوو سوارشدن و405 فرانسوی هم سوارشدن میدونه کدوم بهتره,دوو به نسبت وزنش ترمزهای ضعیفی داره,ولی درشتاب,راحتی راننده وخوشدستی,نرمی,امنیت درسرعتهای بالا,کولروبخاری حیرت آوردرنوع خودش,استهلاک کم,مصرف کمتر از405 حتی فرانسوی,سیستم رادیاتوربسیارعالی برای هوای گرم,کنترل ماشین درپیچهاوچندمورددیگه بهتراز405عمل میکنه,بگذریم. ولی بنده 206 سه ساله داشتم,بازهم دوو 20 ساله رو ترجیح میدم,بدلایل فنی,لطفا”دیگه ازاین مقایسه هانکنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. علی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی این خودرو 20 ساله که دیگه اینقدر تعریف نداره کارخانش ده ساله که تعطیل شد برای همیشه به تاریخ پیوست شما هنوز ولش نمیکنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. milad

    ۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوو یه ماشینیه که اصلا قابل مقایسه باهیچ ماشینی نیست به جرات میشه گفت اگه درست بهش برسی از ماکسیما هم بالا تره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. محمئ

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک اسپرو 93 دارم که قبل از عید سال 1393 خریدم واقعا این ماشین عالیه من هم با ترمزش مشکلی ندارم و بسیار خوب عمل میکنه این ماشین رو فقط باید بهش رسیدگی کرد و هیچوقت اذیتت نمیکنه بهتره که این ماشین رو با زانتیا مقایسه بکنیم چون اصلا با 405 یا پرشیا قابل مقایسه نیست و از همه نظر از این دو تا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدي

    ۲۲ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ده سال پیش یه اسپرو ٩۴ داشتم که دست من ٣٠٠هزارتا کار کرد تنها خرج من برای این ماشین یه صفحه کلاج و سنسور اکسیژن بود مصرف بنزینش از پراید هم کمتر بود شتاب و کشش این ماشینو خودروهای داخلی ندارند،در حال حاضر هم سیلو کم کارکرد دارم که خرجش فقط بنزینه
    صدی ٧ با کولر تو شهر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. hamid

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من قبلا حدود 10 سال پیش مدت4 سال اسپرو 94 داشتم شتاب عجیبی داشت دنده یک 55 ودنده دو110 تا پرمی کرد ویکی از سرگرمیهای من این بود که 405 یا پارس که با اختلاف سرعت بیشتر در حال سبقت گرفتن از ماشین من بود را با گاز دادن ناکام کنم و ازش جلو بیفتم .بنده خداها هرچی زور میزدن نمی تونستن سبقت بگیرن. خیلی به ماشین فشار می آوردم ولی موتورش آخ نمی گفت! تو اتوبان معمولا از 140 تا کمتر نمی رفتم واگه خلوت بود با 200 تا مشکلی نداشتم ] بازم جا داشت گاز بدی ولی کیلومتر شمارش تا 200 بیشتر نداشت .تازه من دست دوم خریدمش و 200،000 کیلومتر کار کرده بود. هندلینگش معرکه بود هنوزم با اینکه خیلی ماشین ایرانی وخارجی عوض کردم همچنان دنبال یه تمیزش میگزدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. hamid

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من قبلا حدود 10 سال پیش مدت4 سال اسپرو 94 داشتم شتاب عجیبی داشت دنده یک 55 ودنده دو110 تا پرمی کرد ویکی از سرگرمیهای من این بود که 405 یا پارس که با اختلاف سرعت بیشتر در حال سبقت گرفتن از ماشین من بود را با گاز دادن ناکام کنم و ازش جلو بیفتم .بنده خداها هرچی زور میزدن نمی تونستن سبقت بگیرن. خیلی به ماشین فشار می آوردم ولی موتورش آخ نمی گفت! تو اتوبان معمولا از 140 تا کمتر نمی رفتم واگه خلوت بود با 200 تا مشکلی نداشتم تازه بازم جا داشت گاز بدی ولی کیلومتر شمارش تا 200 بیشتر نداشت. هندلینگش معرکه بود هنوزم با اینکه خیلی ماشین ایرانی وخارجی عوض کردم دنبال یه تمیزش میگزدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Benyamin141

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین واقعا نرمو تیژیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوو اسپیرو دیگه از رده خارجه فقط باید اسقاط بشه من با پی کی مدل 83 دوو اسپیرو مدل 93 درگ انداختم حتی دنده 1 رو هم نتونس بگیره خیلی ضعیفه رانندش خیلی ادعا میکرد ک زانتیا رو گرفته هههههههههه الان دوو بدرد ی کارگردان میخوره که از دره بندازش پایین آتیش بگیره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (23 ديدگاه)

      پی کی مگه ماشینه؟؟ من فکرمیکردم اسباب بازیه حخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. یه پسر

    ۲۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    امکاناتی که دوو ها دارن هنوز تو ماشین های چهل میلیونی نس
    وسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علی

    ۴ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من یه دوو اسپروو داغون دارم البته به نظر من داغون الان 8 سال دارمش کامپیوترم نداره بجای انژکتورشم کاربرات پژو 2000 خوروندم ولی با این حال خیلی باهاش حال میکنم از نظر راحتی حرف نداره با همون کاربراتشم شتایب خیلی عالی داره هنوزم حاظر به تعویضش نیستم
    به نظر من تا سوارش نشی نمیتونی راجبش تصمیم بگیری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سینا

    ۷ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همگی..من الان سه ساله اسپرو دارم هنوز اذیتم نکرده با ترمز و فرمونشم مشکلی پیدا نکردم توی ی کلوم باید گفت نمیشه دوو رو با این چهار چرخی های ایرانی که حیفه از اصطلاح ماشین براشون استفاده کرد مقایسه کرد….دوو یعنی معرکه……..عاشقتم دوو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخه داداش پی کی هم شد ماشین
    از کی تا حالا پی کی ماشین شده ما خبر نداریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نظر…باسلام نزدیک 8 ساله یه دوو اسپروو مدل 93دارم ماشین بدی نیست خوب وکم مصرف فقط الان قطعاتش کم شده بزرگترین مشکل این ماشین ترمزاشه که اونم تقویت میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مجتبي

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام بر دوو بازان گرام عشقمه اسپرو میخام بخرم آقایون داداشا بگین از مزایا ومعایبش آشنا بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سالار

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا یکیش سوارش نشه .هیچ وقت نمیفهمه اسپرو . وخاندان دوو چیه. قربونش بشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رسول

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان…من یه پراید 85 دارم میخوام بفروشم یه اسپرو بخرم.آیا کارم درسته یا اشتباه؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. منوچهر

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من از سال نود اسپرو دارم که یه سال بعد یه اسپرو دیگه خریدم شد دو تا یکیش زرشکیه اون یکی مشکی .منی که قد بلندی دارم واقعا خیلی راحتم توش. عاشق اسپروام اگه پول داشته باشم از همه رنگش میخرم یه کلکسیونی درست میکنم بخدا حرف نداره . به چرت و پرتهای کسایی که سوار این ماشین نشدن هرگز گوش ندین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علیرضا

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    آقا تا حالاداخل اسپرونشستی ؟فضا کم سرنشین؟؟؟فرمان نه چندان دقیق ؟؟جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. کاظم

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستا
    من اسپرو 93 دارم خیلی دوستش دارم سالاره ولی لوازم اصلی شو سراغ ندارم اگه کسی سراغ داره ممنون میشم راهنمایی ام کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. عليرضا

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوو جز خودروهای تاریخی ایران بود برگرفته از خودروهای امریکایی خدایی تو این رنج قیمت با هیچ ماشین خارجی قابل مقایسه نیست وای به گاریهای ایرانی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا