تویوتا

بررسی تخصصی تویوتا سوپرا پریمیوم 2020

صرف‌نظر از نظراتی که درباره تویوتا سوپرا وجود دارد، ما با یک خودروی اسپورت عالی طرف هستیم. سوپرا خودرویی سریع، توانا و راحت بوده و سواری آرام و پیشرانه‌ای قوی دارد که به خوبی با تجهیزات و تکنولوژی ب ام و هماهنگ شده است. سخت است که عاشق سوپرا ۲۰۲۰ نشویم حتی اگر ارتباطات بسیار واضحی بین آن و ب ام و وجود داشته باشد.

  • طراحی (امتیاز ۸ از ۱۰)

تویوتا سوپرا

سوپرا شبیه کفش‌های دو مدرن است. کاپوت طویل، اورهنگ های کوتاه و نمای عقب پهن فرم جذابی را به وجود آورده و مواردی همچون اسپویلر ثابت باعث شده‌اند ماهیت اسپورت خودرو نمایان شود. در پروفایل هم تنها خودرویی همچون جگوار اف تایپ می‌تواند به خوبی سوپرا باشد. برخی ویژگی‌های سوپرای جدید به DNA همیشگی آن مربوط می‌شود، مواردی همچون سقفی با دو برجستگی و اسپویلر روی صندوق که اشاره‌ای به مدل نمادین A80 هستند. حتی چراغ‌های جلوی LED نیز طرح رترو دارند.

دیگر ویژگی طراحی این خودرو که دوستش داریم ورودی هوای زیر چراغ جلوست؛ اما بخشی از ورودی‌های هوای این خودرو کاربردی نبوده و به این موارد باید ورودی‌های کناری یا ورودی‌های بخش عقب را اضافه کرد. این ورودی‌های هوا از نظر آئرودینامیکی کاربردی ندارند. تنها موردی که درباره سوپرا دوست نداریم همین قطعات غیرکاربردی هستند.

وقتی درب خودرو را باز کرده و وارد کابین شوید حس کاملاً متفاوتی خواهید داشت. هر فردی که پشت فرمان محصولات ب ام و نشسته باشد سریعاً کابین آلمانی سوپرا را خواهد شناخت. البته کابین خودرو هنوز هم فضای خوبی داشته و از پلاستیک‌های مشکی باکیفیت و پوشش چرم در اکثر سطوح استفاده می‌کند. یک صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی سفارشی نیز بالای داشبورد نشسته است. کابین اگرچه خسته‌کننده بوده اما در کل تر و تمیز، باکیفیت و راحت از کار درآمده است.

  • راحتی (امتیاز ۸ از ۱۰)

سوپرا به‌طور سورپرایز کننده‌ای در بزرگراه‌ها خوب ظاهر می‌شود. صندلی‌های چرمی قابل تنظیم در ۱۴ جهت فوق‌العاده راحت بوده و حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند. همچنین خبری از صدای باد و لاستیک در کابین نیست. تنها چیزی که به کابین وارد می‌شود صدای جذاب اگزوز است.

واضح است که سوپرا فاقد صندلی‌های عقب بوده و شاید این موضوع روی تصمیم افرادی که خواهان خودرویی مسافرتی هستند اثر بگذارد. اگر این‌گونه است ب ام و M2 کامپتیشن یا آئودی TT را انتخاب کنید. ورود و خروج به کابین برای افراد قدبلند می‌تواند کمی سخت باشد و محفظه بار آن جادار نیست. کوروت C8 جدید فضای بار بیشتری داشته و از این نظر حتی پورشه ۷۱۸ کیمن نیز بهتر عمل کرده است. به غیر این مورد تویوتا سوپرا یک خودروی عالی برای رانندگی روزمره است.

  • تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۸ از ۱۰)

تویوتا سوپرا

از نظر تکنولوژی کمبودی وجود ندارد. تقریباً همه‌چیز از صفحه لمسی ۸.۸ اینچی سفارشی گرفته تا کلید چرخان از ب ام و به ویژه Z4 گرفته شده است. این موضوع هم خوب و هم بد است. از یک طرف ما دوست داشتیم چیزی بیش از یک کپی ژرمنی را ببینیم اما از طرف دیگر سیستم iDrive ب ام و وجود دارد که جزو بهترین‌های بازار است.

همه‌چیز تمیز، کاربردی و با کاربری راحت است. کنترلر iDrive اجازه دسترسی به تنظیمات و آپشن ها را می‌دهد. همچنین اپل کارپلی نیز که به‌صورت استاندارد در نسخه پریمیوم وجود دارد سریعاً ارتباط برقرار می‌کند. پشت آمپرهای دیجیتالی گزینه شخصی‌سازی زیادی ندارند اما جزئیات را با گرافیک خوبی به نمایش می‌گذارند. در واقع سرعت شمار و دورشمار رتروی سوپرا تنها چیزی در کابین است که خاص تویوتا می‌باشد.

اما برخی از تکنولوژی‌ها با قیمت بالاتر همراه هستند. صفحه‌نمایش یاد شده به همراه ناوبری و اپل کارپلی بی‌سیم و همچنین سیستم صوتی JBL با ۱۲ بلندگو جزو پکیجی با قیمت ۲۴۶۰ دلار هستند.

  • پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۸ از ۱۰)

تویوتا سوپرا

پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی ب ام و یکی از گزینه‌های موردعلاقه ماست و در سوپرا هم فوق‌العاده عمل می‌کند. با قدرت ۳۳۵ اسبی و گشتاور ۴۹۵ نیوتون متری و البته یک گیربکس ۸ سرعته ساخت ZF، سوپرا توانایی ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۱ ثانیه‌ای را دارد. البته این خودرو در دنیای واقعی سریع‌تر حس می‌شود.

توزیع وزن عالی ۵۰/۵۰ به همراه لاستیک‌های بسیار چسبنده میشلین پایلوت سوپر اسپورت باعث می‌شوند سوپرا در پیچ‌ها نیز بدرخشد. در حالت اسپورت رانندگی شاهد سفت تر شدن فرمان و سیستم تعلیق خواهید بود. این خودرو به اندازه برادر خود یعنی ۸۶ آنالوگ حس نمی‌شود اما شخصیت خاص خودش را دارد.

وقتی حالت پیست را انتخاب کنید سوپرا گزینه مناسبی برای خیابان‌ها نخواهد بود زیرا پاسخ پدال گاز اصلاً خوب نیست؛ اما خب حالت پیست برای پیست خوب است. در اینجاست که خودرو به حداکثر محدودیت‌های خود می‌رسد.

  • ایمنی (امتیاز ۹ از ۱۰)

تویوتا سوپرا

آنچه باعث سورپرایز و تعجب می‌شود میزان تجهیزات ایمنی این خودرو است. در سوپرا ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از مسیر با دستیار فرمان و نوربالای خودکار به‌صورت استاندارد وجود دارند. البته کروز کنترل تطبیقی و هشدار ترافیک پشتی با قیمت ۱۱۹۵ دلار در دسترس هستند. خودروی حاضر در تست از تمامی تجهیزات ایمنی فعال یاد شده برخوردار بوده و عملکرد بی‌نقص آن‌ها نیز اثبات شده است.

  • مصرف سوخت (امتیاز ۵ از ۱۰)

در مقایسه با اکثر خودروها (بخوانید خودروهای اقتصادی)، مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی ۹.۸/۷.۵/۹ لیتر در هر صد کیلومتر سوپرا جالب نیست. به همین خاطر ما ۵ امتیاز به آن می‌دهیم؛ اما در برابر سایر خودروهای اسپورت مصرف سوخت سوپرا بسیار خوب است.

جگوار اف تایپ ۶ سیلندر مصرف ترکیبی ۱۰.۲ لیتری داشته درحالی‌که مصرف سوخت پورشه کیمن و ب ام و M2 کامپتیشن نیز به ترتیب ۹.۸ و ۱۱.۷ لیتر می‌باشد. تنها رقیب مستقیم سوپرا که کم‌مصرف‌تر است ب ام و Z4 M40i با مصرف ترکیبی ۹ لیتری می‌باشد. این در حالی است که ب ام و قدرت و وزن بیشتری دارد.

  • قیمت‌گذاری (امتیاز ۸ از ۱۰)

با قیمت پایه ۴۹۹۹۰ دلاری سوپرا ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. پورشه کیمن قیمت آغازین ۵۷۵۰۰ دلاری داشته درحالی‌که برای ب ام و M2 کامپتیشن باید ۵۸۹۰۰ دلار بپردازید. جگوار اف تایپ ۴ سیلندر هم قیمت پایه ۶۱۶۰۰ دلاری دارد. حداقل بهای ب ام و Z4 با پیشرانه ۶ سیلندر نیز ۶۴۶۹۵ دلار اعلام شده اما قیمت نسخه ۴ سیلندر آن ۴۹۷۰۰ دلار می‌باشد. حتی سوپرا ۳.۰ پریمیوم موجود در تست که از پکیج ۱۱۹۵ دلاری دستیار راننده سود می‌برد با قیمت ۵۶۱۴۰ دلاری در دسترس است. این خودرو قیمت مناسبی نسبت به رقبا دارد.

  • قضاوت نهایی (امتیاز ۷.۷ از ۱۰)

بله می‌دانیم تویوتا سوپرا و ب ام و Z4 یک روح در دو بدن هستند. جدای از سقفی جداشدنی دو خودرو از یک پلتفرم، یک پیشرانه و قطعات کابین اکثراً یکسان استفاده می‌کنند. برای نامی اسطوره‌ای همچون سوپرا، شاید چنین ارتباط عمیقی به مذاق طرفداران تویوتا خوش نیاید اما صادقانه باید گفت این موضوع را باید نادیده گرفت.

مشخصات تویوتا GR سوپرا ۳.۰ پریمیوم

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۳۳۵ اسب بخار/۴۹۵ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۹.۸/۷.۵/۹ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۴۹۹۹۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۵۵۲۵۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سوپرا خیلی خوبه واقعا

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مهدي

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      حداقل تو آمریکا اکثر مردم تمایل ندارن -۶٠-۵٠ هزار دلار برای یه تویوتا هزینه کنن. برند ماشین شما یکی از راههایی هست که شما میتونید نشون یدید چقدر بلند پرواز هستید یا در آمدتون چقدره. به همین دلیل علی رغم عملکرد عالی، این ماشین فروش خوبی نداره.

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. ShoMpeT

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (271 ديدگاه)

        دقیقا, اونایی که عشق ماشین هستند میرن سراغ سوپرا, ولی اگر با هر شخص دیگه ای صحبت کنید بهتون میخنده که حاضرید ۵۰-۶۰ هزار تا بدید برای تویوتا!

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. مهدي

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (6 ديدگاه)

          دوست عزیز، جناب شمپت. در کشوری با جمعیت ۲۲۸ میلیون نفر، سال گذشته فقط ۲۸۸۰ دستگاه سوپرا که تازه معرفی شده بود فروخته شده! در همین زمان تعداد بسیار بالاتری کوروت، موستانگ، کامارو، ب ام و سری ٢ ,و … فروخته شده که فیمت کمتر یا تقربیا نزدیک با سوپرا میتونن داشته باشن. به عنوان کسی که در آمریکا زندگی میکنه عرض کردم که اینجا باید خیلی خیلی خیلی عاشق تویوتا باشی که ۶۰ هزار براش پول بدی. امار فروش نشون میده که اکثر قریب به اتفاق مردم جامعه و یا حتی ماشین بازها هم ترجیح میدن یه برند دیگه بخرن با ۵۰-۶۰ هزار دلار.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مهدي

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (6 ديدگاه)

          بنده هم همین مطلبو عرض کردم و موافقم با حرف شما

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. datsun

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    طراحی داخلی نسل قبل جذاب بود اگه این نسل از همون طراحی نسل قبل الهام میگرفت خیلی بهتر بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. GERMANY

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      نسل قبل تو یاد ها میمونه…
      چه تیونینگ هایی ازش می کردن…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Hadi

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خیلی عالی، زیبا و خوبه این ماشین مخصوصاً صدای موتورش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    واقعا خودروی فوق العاده ای هست چه از نظر ظاهر چه پرفورمنس چه طراحی داخلی و کیفیت متریال . منتها یه سوال خیلی بزرگ پیش روی ماست . آیا میتونه مارو قانع کنه که با همین پول کروت c8 نخریم و بجاش سوپرا رو انتخاب کنیم ؟ قطعا برای من جوابش منفیه . با توجه به بازار آزاد اونطرف و قیمتها و مدلهای متنوع انتخاب سخته ولی برای ما که محدودیت داریم مجبوریم بهترین گزینه رو انتخاب کنیم .
    Corvett c8 لایک
    Supra دیس لایک

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. ♤Angus_812♤

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    به نظرم بهترین ترکیب دو خودرو همین سوپرا و Z4 هست
    چی بهتر از اینا=اصالت و دوام ژاپنی،مهندسی و طراحی آلمانی
    کاش منم حق انتخاب بین کیمن،tt،Z4،سوپرا،آلپاین و بقیه ماشینای اسپرت داشتم
    فعلا که جز انتخاب بین موتور و دوچرخه چاره ای دیگه ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آنا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حرف ندارعه
    عاشقش شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رزیتا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    این ماشین بعد از گذشت حدود دو دهه قراره دوباره تولید شه چون اسم این ماشین کم،کم تبدیل به یه نوستالژی شده بودش ولی حالا با تولید مجددشو بروز رسونیای زیبا و طراحی مدرن میادش تا به عنوان نسل چهارم سوپرا دوباره بدرخشه ، این ماشین دارای استایل بدنه طراحی بر اساس اونچیزی که تو ذاتش هستش راهشو ادامه داده و با یه بدنه مدل جدید به جدیدترین طراحیو موتورو گیربکس مجهز شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ♤Angus_812♤

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (428 ديدگاه)

      نسل پنجم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مانی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نمره ۷.۷ از موتور وان نمره خیلی‌ بالاییه
    فکر نمیکنم حتی هیچ کدوم از لکزز‌ها تونسته باشن ۷.۷ بگیرن(شاید اشتباه کنم)
    نمره بالاتر برای ماشینی مثل اس کلاسه که از نماد‌های خودرو سازیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    جالبه وقتی سوپرا معرفی شد، چقدر انتقاد در همین سایت بهش شد. فقط بنظرم بهتر بود تویوتا از موتور خودش استفاده کنه. موتور 3.5لیتری توربو موجود در LS که توان 420 اسب داره. یعنی استفاده از موتور بی ام و، بدلیل کاهش هزینه بوده که غیر منطقیه این حرف! یا به دلایل دیگه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من هنوز متوجه نشدم چرا تویوتا با یک حرکت تمام اوازه چندین ده ساله خودش رو لق لقه زبون ها کرد.مثل این میمونه که یه سالی بیاد رو فور رو اشتراکی با فورد بزنه البته مثال کاملی نزدم ولی تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که نخواسته هزینه زیادی جهت طراحی سوپرا جدید صرف کنه من که واقعا با بعضی کارای این خودروسازا گیچ میشم ، اون از نیسان این از تویوتا اون از بی ام و که طراحی عالی نسل قبلی موتور R1000 رو مفتضح کرد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. ali

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ببخشید اوازه سوپرا منظورم بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا