تویوتا

بررسی تویوتا لندکروزر پرادو VX-L

فیس لیفت یکی از محبوب‌ترین محصولات تویوتا یعنی لندکروزر پرادو تغییراتی در بخش فنی نداشته است اما این موضوع خوبی است…

تویوتا لندکروزر پرادو VX-L
اگر بخواهیم مثالی بسیار واضح برای عبارت “اگر خراب نشده تعمیرش نکن” پیدا کنیم باید تویوتا لندکروزر پرادو را نام ببریم. این خودرو که به خاطر سرسختی و قابلیت اطمینان بالا شناخته شده حدود ۹ سال است که با نسل J150 خود پذیرای مشتریان وفادار بوده و هم‌اکنون دومین فیس لیفت خود را تجربه کرده است.

تویوتا لندکروزر پرادو VX-L
بله برخی افراد انتقاداتی را درباره استفاده از تکنولوژی قدیمی‌تر در برخی محصولات تویوتا دارند اما غالباً دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم باید بگوییم خودروسازان ژاپنی در مقایسه با خودروسازان اروپایی بیشتر نگران بحث‌های فنی بوده و ترجیح می‌دهند سخت‌افزارهای خودرویی را پیش از تولید چندین و چند بار تست کنند. اگر کار به خوبی پیش برود که موضوع حل شده است و آن‌ها به فرمول برنده دست پیدا کرده‌اند.

به عنوان خریداری که به دنبال خودرویی بی‌آزار و مناسب سفرهای طولانی و گاها آفرود هستیم همیشه این سؤال وجود داشته است: آیا شما خودرویی می‌خواهید که کاراتر، قوی‌تر و راحت‌تر و آرام‌تر باشد اما ریسک خراب شدن نیز داشته باشد؟ یا اینکه خواهان خودرویی ایمن هستید که امتحان خود را به خوبی پس داده و البته فاقد جدیدترین زرق‌وبرق‌های دنیای مدرن است؟

تویوتا لندکروزر پرادو VX-L
با توجه به محبوبیت بالای پرادو واضح است که مردم گزینه دوم را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل است که تویوتا همچنین از پیشرانه D-4D و همچنین گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک سنتی برای پرادو استفاده می‌کند. درحالی‌که این روزها شاهد عرضه گیربکس‌های ۶، ۷، ۸، ۹ و حتی ۱۰ سرعته هستیم اما گیربکس‌های ۵ سرعته درصورتی‌که تنظیمات صحیحی داشته باشند کاربرد مناسبی خواهند داشت؛ و البته این گیربکس با در نظر گرفتن دنده‌های سنگین به نوعی ۱۰ سرعته محسوب می‌شود.

شاید پرادو از نظر تکنولوژی‌های بکار رفته حرف اول را نزند اما ترکیب قوای محرکه آن به خوبی خود را ثابت کرده است. کافی است از مالکان این خودرو درباره ظرفیت یدک کشی و آفرود پرادو بپرسید و آن موقع خواهید فهمید که هایلوکس ها، فورچونرها و پرادوهای D-4D به ندرت در لیست خراب شده‌ها قرار دارند. دلیل دیگر محبوبیت بالای پیشرانه D-4D توانایی آن در همخوانی با سوخت‌هایی است که گوگرد بالایی دارند و بنابراین پرادو را به یک خودروی مخصوص سفر تبدیل می‌کند.


خب پس اگر جزئیات فنی این نسخه پرچم‌دار VX-L تغییری نداشته پس چه چیزی بازنگری شده است؟ خب واضح‌ترین تغییر پرادو دماغه و چراغ‌های جلوی جدید است. هم‌اکنون با اصلاحاتی که در بخش جلو و کاپوت صورت گرفته جذابیت ظاهری این خودرو بهبود یافته است. همچنین اصلاحاتی در سپر عقب و چراغ‌ها صورت گرفته است.

تویوتا لندکروزر پرادو VX-L
داخل کابین شاهد صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده به همراه صندلی‌های ردیف دوم گرم شونده خواهید بود. همچنین صندلی‌های ردیف سوم به‌صورت برقی باز و بسته می‌شوند. موضوع جالب اینکه صندلی‌های ردیف سوم فضای سر و پای کافی برای سرنشینان بالغ را داشته و این در صورتی است که فضای پای سرنشینان ردیف دوم کاهش نمی‌یابد. همچنین لاستیک زاپاس نیز به منظور دسترسی راحت‌تر روی درب پشتی نصب شده است.

این نسخه از پرادو صورت استاندارد دارای سانروف بوده و حتی در سرعت‌های بالاتر نیز نسبتاً ساکت است. از دیگر تجهیزات استاندارد مدل VX-L می‌توان به سیستم ناوبری ماهواره‌ای، دوربین، هشدار نقاط کور، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای، چراغ‌های جلوی LED و… اشاره کرد.

زمانی که در کشوری همچون آفریقا رانندگی کنید شتاب گیری سریع یک فاکتور اساسی نخواهد بود اما پیشرانه D-4D که قدرت ۱۶۱ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری دارد ظرفیت یدک کشی بالایی را برای پرادو به ارمغان می‌آورد.

با توجه به ابعاد و وزن چنین شاسی‌بلند بزرگی، مصرف سوخت پرادو قابل‌قبول است. این خودرو در صد کیلومتر بین ۱۰ تا ۱۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند و اگر در بزرگراه رانندگی آرامی داشته باشید به مصرف ۸ تا ۹ لیتر هم خواهید رسید. در کل ما به مصرف متوسط بسیار قابل‌احترام ۱۰ لیتر رسیدیم.


البته تست‌های پرفورمنس ما نشان دادند که پرادو در بحث عملکرد ترمز چندان قوی نبوده و ما در زمان ترمزهای شدید کمی نافرمانی و ناهنجاری را مشاهده کردیم. زمان ترمز این خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تا حالت سکون ۳.۱۸ ثانیه بود.

احساس فرمان پرادو خوب است اما به دلیل ابعاد بزرگ خودرو، این خودرو تحت تأثیر باد قرار می‌گیرد. سیستم تنظیم هیدرومکانیکی KDSS و میله‌های ضد لغزش اجازه می‌دهند ارتفاع خودرو در آفرود افزایش یافته و همچنین بر سفتی سواری خودرو افزوده شود. این کار با دکمه‌هایی که روی کنسول تعبیه شده صورت می‌گیرد.

شما برای آفرود سنگین‌تر باید قفل دیفرانسیل‌های مرکزی و عقب را از طریق دکمه‌های کنار اهرم دنده‌سنگین انتخاب کنید. کمک حال شما در آفرود رینگ‌های ۱۸ اینچی پوشیده شده با لاستیک‌های بریجستون خواهند بود. اگرچه این لاستیک‌ها برای آفرودهای سنگین بهترین گزینه ممکن نیستند اما حالت پایدار مناسبی داشته و پروفایل ۶۰/۲۶۵ آن‌ها برای آفرود مناسب است.


بررسی نسخه فیس لیفت شده پرادو VX-L تنها مهر تأیید دیگری بود بر قابلیت اطمینان و سرسختی یکی از خودروهایی که به بهترین وجه ممکن آن را می‌شناسیم. البته شاید شما به دنبال خرید مدل مدرن‌تری باشید اما این پرادوی سنتی و تواناست که حس اطمینان را در هر جایی به راننده منتقل می‌کند. پرادو خودرویی برای سفرهای طولانی و سنگین است، منظور ما سفرهای طولانی هم از نظر زمانی و هم از نظر مسافتی است.

امتیاز کلی از ۱۰۰: ۷۶

مشخصات تویوتا لندکروزر پرادو ۳.0D VX-L

  • قیمت پایه: ۷۳۹۰۰دلار
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۷ ثانیه
  • قدرت/گشتاور: ۱۶۱ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ادعایی: ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
  • آلایندگی: ۲۲۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    عشق
    نفس

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    دوستان مایه پرادو vx200۹ داریم که ۵۵هزارتا کار کرده شما توصیه به نگهداریش میکنید یا فروشش واگر فروش چی میشه جاش گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (234 ديدگاه)

      بفروش سانتافه بخر خخخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 5
    2. سام

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      ماشین شما نسبت به سن خود کارکرد کمی دارد و به احتمال زیاد ماشین تمیز و روپایی است.اگر قصد دارید که ماشین صفر کیلومتری را جایگزین آن کنید و به کلاس بندی یک ماشین هم اهمیتی نمی دهید،من هیوندای سانتافه و یا توسان صفر کیلومتر را به شما پیشنهاد می کنم.چون این دو ماشین بازار دست دوم بسیار خوبی حتی در شهرستان ها دارند اما در کنارش، به هیچ عنوان انتظاری کیفیت و استحکامی مشابه با پرادو VX را از آنها نداشته باشید.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. کوروش

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      اگر دلت رو نزده و سر تنوع می خواهی بفروشی اینکار و نکن ولی در کل بیشتر از ۳۸۰ بفروشی می شود با کراس رور های الان بازار که راو ۴ و اتلندر و کلیوس هستند عوض کرد که البته بازم فنی و راحتی پرادو را ندارند ولی ماشین های شهری تری هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. علیx76

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      نگهداری
      مگه اینکه بفروشی ۲۰۱۲ بگیری
      یا اگه صفر میخوای رکستون G۴ تنها گزینس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    با اینک پدال مشکل سروراشو ذکر کرد و میدونم که تحریمها روی این سایت وزین هم اثر گذاشته ، اما واقعاً پدال کلافه میکنه آدمو از کامنتایی که از ۱۰ تا یکیش پذیرفته میشه .
    یعنی واقعاً هیچ راهی نداره ؟
    امیدوارم حداقل این کامنت پذیرفته بشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (110 ديدگاه)

      یه انتقاد دیگه هم که دارم اینه که مدال جان من یا دیگه بچه ها هیچ مشکلی با تبلیغات نداریم تاکید میکنم هیچ مشکلی نداریم ولی اینکه دکمه حذف رو بزنی یه صفحه دیگه باز بشه خیلی رو مخه و خواهشا اینطوری نباشه البته شاید بی دقتی از منه و یکم اینور اونور میزنم ولی اگه اینطوریه یکم اذیت میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بنز

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مرسدس جی کلاس 350دیزل یه نسخته به اسم پروفشنال داره
    تمام قطعاتش انالوگ و دستیه به قول خومون قدیمیه
    قیمتشم تقریبا صد و ده هزار یوروهست
    من اگه بخوام انتخاب کنم مردس جی کلاس پروفشنال رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Omid622

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اون دوست عزیزی که گفته پرادو دارم اونم مدل ۲۰۰۹ اونم ۶ سیلندر به نظر بنده فروشش کار اشتباهیه چرا که پرادو به شاسی بلند واقعیه و بقیه ماشین های که بخوای بخری و کراس اوور هستن نرمی سواری پرادو با هیچ کراس اووری قابل مقایسه نیست اونم اگه بخوای برای سفر و گشت و گذار ازش استفاده کنی پرادو اونم ۶ سیلندر عالیه بخصوص همین مدل نسل سوم که آخرین مدلش همون ۲۰۰۹ هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. me84

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    امیر خان منم به نظر من بهتره ماشینتون رو نگهش دارین. چه ماشینی بهتر از تویوتا برای بازار ایران سراغ دارین؟
    اگر هم خواستین بفروشین نظرم به آقای سام نزدیکه. سانتافه و توسان گزینه های خیلی خوبی هستن. اینو هم در نظر بگیرین که الان بازار تو چه وضعیتیه. تو این شرایط خرید و فروش کار خوبی نیست. صبر کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یاس ی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    امیر جان vx 2009 داری 55 تا کارکرد میخواین بفروشین!!!!!!!!!!!!!! توی این بازار آشفته چی میخوای بخری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باور کن هرچی بخرین که غیر تویوتا باشه بعد مدتی پشیمون میشی و دیگه همونم نمیتونی بخری. شاید از نظر تکنولوژی کمتر از کراس اور های امروزی باشه ولی ی چرخش به اونا می ارزه. موتور و گیربکس، کیفیت و دقت دنده های کمکی، قدرت بالا، ماندگاری پرادو چیزی نیست که در کراس اورهای امروزی گیر بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. net

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    جلوپنجره زشته ولی رینگش قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. net

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    لاستیک زاپاس زشته و باید دوردیف صندلی براش انتخاب میکرد نه ۳ ردیف صندلی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا