تویوتا

پشت فرمان تویوتا هایلندر 2020، گران‌قیمت و ناکافی!

خوب بودن کافی نیست!

پدر من خواهان یک تویوتا هایلندر بود و گفت‌وگوهای واپسین هم او را از تصمیم خود منصرف نکرد. این تصمیم را یک وفاداری محض می‌دانید یا کوری خوش‌بینانه مهم نیست چراکه او سرانجام با خرید هایلندر دانست که پشت فرمان این خودرو چه حسی وجود دارد.

تویوتا هایلندر

پدر گرامی کراس اوور را خودرویی می‌داند که توانایی راندن در ارتفاع بالاتر و تسلط بر محیط را به او اعطا می‌کند. درب پشتی دو تکه نسل قبلی هایلندر به گونه‌ای طراحی شده بود که شیشه عقب جدای از درب پشتی باز می‌شد. در کل باید گفت هایلندر گزینه‌ای مناسب برای حمل اسباب و وسایل طویل به شمار می‌رود.

تویوتا هایلندر

اما تنفر پدرم از تویوتا هایلندر ۲۰۲۰ جای شگفتی دارد. تنها دلیل آن‌هم عدم وجود درب پشتی دو تکه نسل قبلی در این شاسی‌بلند است. به جای آن تویوتا از درب پشتی سنتی و یک‌تکه استفاده کرده است. هایلندر جدید قطعاً بهتر از مدل قبلی است اما فاقد برخی جزئیات متمایزی است که باعث می‌شد این خودرو از دیگر گزینه‌های کلاس جدا شود.

تویوتا هایلندر

هایلندر جدید بجای آنکه ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد کوچک مانده است. طول کلی خودرو تنها چند میلی‌متری بیشتر شده و فاصله بین محوری آن نیز کمترین فاصله بین محوری در کلاس است. ابعاد نسبتاً کوچک هایلندر قطعاً حاصل استایل تکاملی و خط سقف پایین آن است. همچنین گلگیرهای پف کرده و فاصله مناسب بین چرخ های روبرویی باعث ایجاد ظاهری دینامیک شده است.

تویوتا هایلندر

همان‌گونه که انتظار داشتیم، ردیف سوم صندلی‌های هایلندر از ابعاد کوچک خودرو تأثیر پذیرفته است. با فضای پای ۷۰ سانتی‌متری، صندلی ردیف سوم این خودروی ژاپنی حتی تنگ‌تر از مزدا CX-9 است. خود مزدا به خاطر ردیف سوم تنگش شناخته شده است.

تویوتا هایلندر

اما افزایش طول بدنه هایلندر مستقیماً روی محفظه بار تأثیر مثبت گذاشته و حجم کلی آن به ۴۵۳ لیتر رسیده است. وقتی هم که صندلی‌ها را بخوابانید این فضا به ۱۳۶۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. با یک جمع و تفریق ساده به این نتیجه می‌رسیم که محفظه بار هایلندر ۲۰۲۰ تنها جادارتر از بیوک انکلیو، شورولت تراورس و فولکس‌واگن اطلس می‌باشد.

تویوتا هایلندر

همانند دیگر خودروهای این کلاس، هایلندر با دو گزینه برای ردیف دوم صندلی‌ها در دسترس است: نیمکت سه نفره یا یک جفت صندلی کاپیتانی. صرف‌نظر از گزینه انتخابی، در این بخش فضای پای ۱۰۴ سانتی‌متری وجود دارد که کمی بیشتر از تویوتا آوالون است.

تویوتا هایلندر

اگرچه هایلندر ابعاد نسبتاً کوچکی دارد اما از روی صندلی راننده هنوز هم خودرویی بزرگ حس می‌شود. این خودرو به اندازه پایلوت یا تراورس رعب‌آور نیست اما تویوتا فاقد توانایی CX-9 در کوچک نشان دادن اطراف راننده است. به‌طور خلاصه باید گفت هایلندر همانند یک کراس اوور سه ردیفه حس می‌شود.

تویوتا هایلندر

پلتفرم TNGA بکار رفته در هایلندر با دیگر محصولات این برند همچون آوالون، کمری و راو ۴ مشترک است. همانند این خودروها، ساختار مستحکم تویوتا با سیستم تعلیق خوب هایلندر همکاری می‌کند تا همچنان سواری راحت و کابینی آرام وجود داشته باشد. مسیرهای ناهموار و پر از دست‌انداز تأثیری روی ناراحتی شاسی نداشته و فرمان مستقیم اما بی‌حس این شاسی‌بلند به همراه ترمز کرخت و قوی باعث می‌شوند راننده حس کنترل هایلندر را داشته باشد. البته سواری خودرو فاقد حس هیجان‌انگیزی و درگیر کننده است. اگر خواهان کراس اووری فول سایز هستید که سواری هیجان‌انگیزی داشته باشد باید CX-9 را انتخاب کنید.

تویوتا هایلندر

برخلاف نسل قبلی که با پیشرانه‌های ۶ و ۴ سیلندر در دسترس بود، هایلندر جدید منحصراً از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری استفاده می‌کند. البته نسخه هیبریدی این خودرو بجای نیروگاه ۶ سیلندر از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با پیشرانه‌های الکتریکی استفاده کرده و قدرت کل ۲۴۳ اسبی دارد؛ اما نسخه بنزینی هایلندر قدرت ۲۹۵ اسبی دارد و یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخ های جلو می‌فرستد. هایلندر شتاب معقولی داشته هرچند تأثیر گشتاور روی فرمان آن کاملاً حس می‌شود. البته وقتی سیستم چهار چرخ محرک را سفارش دهید این موضوع دیگر حس نخواهد شد.

تویوتا هایلندر

درحالی‌که نسخه‌های پایه‌ی L، LE و XLE از سیستم چهار چرخ محرک نسل قبلی (آپشن ۱۶۰۰ دلاری) استفاده می‌کنند اما مدل‌های فول تر لیمیتد و پلاتینیم دارای سیستم جدیدی هستند که از هدایت گشتاور سود برده و می‌تواند انتقال نیرو به چرخ های عقب را قطع یا وصل نماید. این سیستم چهار چرخ محرک قیمت ۱۹۵۰ دلاری دارد.

تویوتا هایلندر

بد نیست سری هم به کابین این شاسی‌بلند ژاپنی بزنیم. بی‌شک چشمگیرترین ویژگی کابین صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی استاندارد در مدل پلاتینیم خواهد بود که گرافیک خوبی داشته و از منوهای ساده‌ای سود می‌برد. دکمه‌هایی نیز برای کنترل سیستم تهویه مطبوع و برخی وظایف دیگر تعبیه شده است. این تریم از هایلندر همچنین به هدآپ دیسپلی ۱۰ اینچی مجهز شده است.

دیگر تریم های این خودرو به‌صورت استاندارد با صفحه‌نمایش ۸ اینچی عرضه می‌شود. اپل کارپلی و اندروید اتو هم وجود داشته و سیستم ناوبری روی داشبورد نیز به‌صورت استاندارد در تریم های لیمیتد و پلاتینیم دیده می‌شود.

علیرغم کیفیت ساخت خوب کابین، این بخش از هایلندر دارای متریالی است که خیلی با دیگر بخش‌ها هماهنگی ندارند. به همین خاطر کابین هایلندر شلوغ به نظر می‌رسد. داشبورد و پانل درب‌های دو رنگ، چندین نوع پلاستیک و تریم مشکی و نقره‌ای فضای شلوغی به وجود آورده‌اند. تریم های فول وضعیت بدتری داشته و تریم چوب هم به آن‌ها اضافه می‌شود.

البته در کابین تمرکز زیادی روی کاربردی بودن دیده می‌شود؛ مثلاً در این بخش دو محفظه عمیق می‌بینیم که فضای ذخیره‌ای زیادی دارند.

تویوتا هایلندر

اگرچه هایلندر ابعاد کوچکی در کلاس خود دارد اما قیمت ۳۴۶۰۰ دلاری آن زیاد به نظر می‌رسد. تنها بیوک انکلیو و فورد اکسپلورر گران‌تر از محصول تویوتا هستند.

تویوتا هایلندر

مدل پایه هایلندر L به‌صورت استاندارد با تجهیزاتی همچون کلید هوشمند، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و نوربالای خودکار عرضه می‌شود. لیست تجهیزات قابل‌اعتنای هایلندر با کیا تلوراید ۳۱۶۹۰ دلاری برابری می‌کند.

هایلندر خودرویی با ابعاد کوچک و قیمتی گران است و به خاطر نبود برخی ویژگی‌های خاص نمی‌تواند خود را از رقبای جادارتر و ارزان‌تر جدا کند. ویژگی‌هایی مثل درب پشتی دو تکه…

مشخصات تویوتا هایلندر AWD پلاتینیم ۲۰۲۰

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۵ اسب بخار/۳۵۶ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
  • وزن خالص: ۲۰۱۸ کیلوگرم
  • قیمت پایه: ۳۴۶۰۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۴۹۹۲۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اینه که میگم چطور این خودرو را به تلوراید ترجیح میدن ، نه واقعاً چطور این خودرو درجه یک زیبا بااصالت را به پالاسید و تلوراید ترجیح میدن ، واقعاً بعضی چیزها جواب نداره .

    در هر صورت مبارکش باشه هر کی داره میخردش سوارش میشه ، ما که دستمون بِهِش نمیرسه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas.Lambo

      ۳ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (875 ديدگاه)

      آره واقعا منم موندم چرا بجای این ژاپنیه با اصالت اون کره ایه بی ریخت و بی کیفیت و پر از استهلاک رو میخرن که تازه با کلی باج و رشوه شده ماشین سال!!واقعا چرا میخرنش؟?البته حقم دارن چون اونا همش پشت گوشی این ماشینا رو دیدن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        من هم نمیدونم چرا نمک نمکدون زیادی شوری داری .
        با کلمات کمتر بازی کُن .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. کیان

        ۴ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1435 ديدگاه)

        احتمالا حرفاتون درست باشه نسبت به اینکه تلوراید با باج و رشوه شده ماشین سال امریکا !
        چون بعد از حرف شما چک کردم دیدم فروش تلوراید خیلی پایین هست، فقط 58,932 فروخته، در صورتیکه جیپ گرند چروک با 242,969 و تویوتا هایلندر با 239,437 فروش اول و دوم هستن.
        واقعا چرا کره ایها بجای کار کردن رو اصل محصولشون دارن فقط با باج و تبلیغات بازاریابی میکنن، احتمالا بازار هدفشون کسایی هستن ک فقط ظاهر بین هستن و عشق آپشن هستن، تا حدودی شاید در بعضب جاها موفق عمل کرده باشن ظاهرا اما امار فروش امریکا ک نشون میده بد جوری ضد حا خوردن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Abbas.Lambo

          ۴ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (875 ديدگاه)

          عزیزم آمار فروش هیچ ربطی به این موضوع نداره،تو داری آمار فروش یه ماشین تازه وارد رو با ماشینایی مقایسه میکنی که یه عمره تو بازارن و مردم میشناسنشون؟؟؟!!فروش بیشتر صرفا به منظور بهتر بودن چیزی نیست!بعدشم تو این موضوع قدرت برند بی تاثیر نیس!چون خیلیا هنوز به این باور نرسیدن که برندای کره ای میتونن بسازن(حتی اونوریا)!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Abbas.Lambo

      ۳ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (875 ديدگاه)

      داداش نوید با کلمات بازی نمیکنم چون اهل نظرات جوگیرانه نیستم،همش حقیقته?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مزدا

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      واقعا هایلندر جزو زیباترین شاسی بلندهای تویوتاست .خودم که از نزدیک دیدم واقعا با ابهت هست ا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Mohammadreza

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (870 ديدگاه)

      پدر من خواهان یک تویوتا هایلندر بود و گفت‌وگوهای واپسین هم او را از تصمیم خود منصرف نکرد. این تصمیم را یک وفاداری محض می‌دانید یا کوری خوش‌بینانه مهم نیست چراکه او سرانجام با خرید هایلندر دانست که پشت فرمان این خودرو چه حسی وجود دارد.

      این پاراگراف حقیقتی رو نشون میده که من خودم تا حدودی تجربه کردم.
      بعضی فاکتورها تو سایت ها هیچوقت دیده نمیشن.
      از بچه ای که دنیای خودرو رو فقط از پشت گوشی میشناسه بپرسی احتمالا زیاد تو هیچ کلاس خودرویی ماشین های تویوتا رو انتخاب نمیکنه.

      همه دنیای خودرو و هودروسازی اینی نیست که تو گوشی هاتون می‌بینید.
      خیلی چیزا هست که گفتنی نیست و باید خودت به اون قضیه برسی.

      خووروهای تویوتا شاید در دیدار اول شمارو بوجد نیارن
      ولی با گذشت زمان هر روز بیشتر از دیروز جای خودشونو تو قلبت باز میکنن تا جایی که اصلا حاضر نیستی به برندهای رقیب فکرم کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    من که با طراحیش حال کردم و مطمئنا ماشین خوبی هم هست
    فقط یک سوال این با این قیمت ، فولکس اطلس کراس اسپورت بهتر نیست؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (582 ديدگاه)

      اطلس کراس اسپورت در این کلاس طبقه بندی نمیشود و کوچکتر از این خودرو هاست
      طراحی شبیه به کراس کوپه دارد ولی در کوپه بودن خیلی افراط نکرده است
      فولکس اطلس با 3 ردیف صندلی رقیب این خودرو است
      هرچند برند فولکس واگن مورد علاقه شخصی من هست ولی فولکس اطلس در پس تلوراید قرار میگیرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. pooriya.bmw.germany

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (584 ديدگاه)

    تو این کلاس فقط کیا تلوراید
    الکی نیست که شده خودروی سال آمریکای شمالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. OUTIS

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (57 ديدگاه)

      چرا الکیه?شوخی کردن باهامون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اول مقاله از درب دو تیکه عقب هایلندر نسل قبل گِله کرده .
    دقیقاً درسته ، یادتون میاد لندکروزرهای سری ۱۰۰ با در دوتیکه ارائه میشد یا نسل قبلترش که نیروهای نظامی کشور زیاد وارد کردند ، خیلی خوب بود ، مخصوصاً وقتی تو پارکینگ مسقف کار داشتید با وجود این درهای دو تیکه نمیخواست فکر برخورد در با سقف یا دیوار باشید و اینکه بنظرم هنگام تصادفات هم یک تیکه را تعویض میکردند نه تمام درِ پشت را .
    ای کاش دوباره خودروهای تویوتا برای همه شاسی بلندهاش با این مدل در هم ارائه بشه .

    جالبه که محصولات تویوتا اون زمان هم که واردات آزاد بود ، تمام محصولاتش گرانتر از رقبا بود که حتی خارج از کشور هم همینطوره ولی همیشه هم با استقبال مشتریها طرف هست و پرفروشترین برند خودرویی دنیاست ، بنظر من کیفیت بالای ساخت آلیاژ و مواد به کار رفته در تویوتا بیشتر از رقباست که باعث کم استهلاکی محصولات تویوتاست و به همین دلیل تویوتا در باطن گرون در میاد ولی در ظاهر نشان نمیده که خیلی از دوستان ظاهر بین این را نمیدانند و از گرانی این خودرو گِله میکنند که فقط گذر زمان با کارایی عالی موتور و گیربکس و بی صدایی کابین این را مشخص میکنه .

    من که به تویوتا و ژاپنی ها حدود ۱۰ ساله ایمان آوردم و امیدوارم شما هم ایمان بیاورید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بی نام

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تو این کلاس فورد اکسپلورر رو دست نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    طراحی بدنش جالب نیست مخصوصا جلوی ماشین امریکایی ها و تلورید کیا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Farzad

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چقدر انتقاد کرده به هایلندر دوست داشتنی . تعجب کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. farshad

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (45 ديدگاه)

    هوندا پایلوت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رحیم

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (104 ديدگاه)

    فقط به این نکته‌اش دقت کنید:
    ۶سیلندر ۳۵۰۰سی‌سی با ۳۰۰اسب قدرت روی شاسی بلند دوتنی : میانگین مصرف ۱۰ لیتر در صد کیلومتر .
    در اتوبان هم احتمالا۷٫۵ الی ٨ لیتر.
    حتی با سمند ef7و 206 tu5 قابل‌مقایسه نیست.مصرفش یک سوّم هست.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. NAVID۰۰۹۸

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    از اینکه خیلی ریز میخواستی آمریکائیهارو بچسبونی به تلوراید ما اصلاً متوجه نشدیم ? .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Omid622

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    تو این کلاس سوبارو اینسنت هم گزینه خوبیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    من چند بار از نزدیک دیدمش خیلی جذابه به خصوص چراغ های عقب وجلو که کشیده هستن و از سطح نرمال اکثر خودرو ها بالا ترن باعث میشن این قد بلند قد بلند تر دیده بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امین

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (582 ديدگاه)

    تویوتا بخاطر سابقه درخشانی که داشته و با توجه به کیفیت بالای خودرو هاش بسیار پرفروش هست
    اما اینکه بعضی دوستان اینقدر متعصبانه در مورد این برند نظر میدند و براحتی حتی انتخاب خودرو سال توسط یک مرجع معتبر زیر سوال میبرند باعث تعجبه!!!
    فقط در مورد این مدل و رقباش صحبت میکنم و کاری به کلیت برند تویوتا و سایر برندها ندارم
    طراحی و زیبایی یک امر سلیقه ای هست ولی مطلقا سلیقه ای نیست و بعضی آیتم ها در تعیین طراحی برتر یک خودرو نسبت به رقبا وجود داره که باعث میشود که کارشناسها بتوانند جایزه طراحی سال به یک خودرو بدهند
    قیمت در تمام دنیا یک فاکتور تعیین کننده است و اینکه به ازا مبلغ پرداختی چقدر امکانات متریال و کیفیت دریافت میکنید
    در کل خدمت تمام دوستان عرض کنم که کیا تلوراید واقعا خودرو خوبی هست و هم در بحث فضای کابین مخصوصا طراحی عالیه داخلی و کیفیت بسیار خوب متریال از هایلندر پیشی گرفته و میشه و در بین رقباش اگر بحث تعصب کنار بگذاریم از پایلوت و اطلس نیز بهتر عمل کرده و حتی از هیوندای که کمپانی مادر محسوب میشه یک پله بالاتر هست
    در بحث کیفیت سواری اسپرت به مزدا نمیرسه ولی چون در این کلاس یک خانواده بجای سواری اسپرت فضای جادار کابین و بخصوص فضای بار در صورت استفاده 3 ردیف و امکانات رفاهی اولویت دارد مزدا نیز با فضای کمتر گزینه اول نیست و در بین رقبا فورد با فضای داخلی و بار بزرگ راحت از کیا بهتر است ولی چون تمام موارد در انتخاب یک خودرو بعنوان سال در نظر میگیرند کیا این مقام کسب کرد
    البته در این کلاس رقبا بسیارند دوج ، جیپ ، جمس ، نیسان ، شورولت تراورز و سایرین که این خودش نشان دهنده کار بزرگی هست که کیا انجام داده و حتی از پالیسید نیز جلو زد و این عنوان ارزشمند کسب کرد
    اگر از دوستان کسی بتونه از نزدیک هر 2 خودرو که دارای یک پلتفرم هستند ببیند بخاطر طراحی و البته حسی که بخاطر همین طراحی هوشمندانه از تلوراید بدست می آورد باعث کسب عنوان ارزشمند شد
    که واقعا برای این خودرو ناشناخته در بازار افتخار بزرگی محسوب میشه
    من بشخصه به طراحی داخلی ماشین بیشتر از خارجی اهمیت میدم و برای من طراحی داخلی پالیسید بهتر بود
    از این خودرو ها کیا هیوندای (بخاطر تست اولیه) سوبارو فورد فولکس تویوتا مزدا سوار شدم و مابقی فقط دیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas.Lambo

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (875 ديدگاه)

      داداش من اینا رو واسه کی میگی؟برو یجایی با نوشتن متن به این طولانی خودتو خسته کن که متعصب نباشن و حرفاتو درک کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۴ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        حالا تعصی هم داشته باشه یا نداشته باشه فرقی به حال کسی نمیکنه چون ما در دایره مشتریان به حساب نمیایم و نهایتا بین سایپا ۱۳۱ ۱۳۲ ۱۴۱ ۱۵۱ ۱۸۹ ۸۳۷۸۲ ۹۱۷۷۷۳۸۸ و… بتونیم نظر بدیم

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا