تویوتا

چرا احیای تویوتا سوپرای جدید 12 سال طول کشید؟!

تولید خودروهای اسپورت و سوپر اسپورت معمولاً زمان زیادی را طلب می‌کند. برای مثال آکورا NSX را در نظر بگیرید که در سال ۲۰۰۷ تولد آن اعلام شد اما مدل تولیدی در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد؛ اما این فرایند درباره‌ی تویوتا سوپرای جدید طولانی‌تر بوده و به نظر می‌رسد انتظارات بالایی از آن خواهیم داشت.


و البته دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. چهارمین نسل سوپرا در سال ۲۰۰۲ از بازار خداحافظی کرد اما خبر احیای دوباره‌ی آن چندی بعد به گوش رسید. از سال ۲۰۰۷ تاکنون خبرهای زیادی درباره این خودرو منتشر شده بود اما مدل تولیدی نهایی در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی خواهد شد.

در ادامه با فرایند توسعه‌ی نسل جدید سوپرا همراه می‌شویم تا بفهمیم که چرا تولید این خودرو ۱۲ سال طول کشیده است. با ما همراه باشید.

  • سال ۲۰۰۷: کانسپت FT-HS


همه‌چیز با کانسپت FT-HS آغاز شد. این خودروی مفهومی اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ به نمایش درآمد. مرکز طراحی کالتی دیزاین تویوتا این خودرو را طراحی کرده است، همان مرکزی که دستی هم در طراحی کانسپت FT-1 داشته است. برخلاف سوپرای جدید، کانسپت مورد بحث از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری هیبریدی با قدرت ترکیب ۴۰۰ اسب بخاری استفاده می‌کرد.

  • سال ۲۰۱۰: احیای نام سوپرا


سه سال پس از معرفی کانسپت FT-HS، تویوتا نام سوپرا را در آمریکا دوباره احیا و ثبت تجاری کرد. ۸ سال قبل از این واقعه بود که آخرین بار نام سوپرا روی مدلی تولیدی بکار رفت. با اینکه خبرها نشان می‌دهد توسعه‌ی سوپرا در دستور کار قرار دارد اما خود نام سوپرا چنین چیزی را نشان نمی‌داد. خودروسازان معمولاً نام‌های نمادین خود را به‌ منظور حفظ مالکیت معنوی آن ثبت می‌کنند؛ اما تنها دو سال بعد بود که همه فهمیدند سوپرای جدید در راه است.

  • سال ۲۰۱۲: تأییدیه تولید… تقریباً


با معرفی تویوتا ۸۶، مهندس ارشد تویوتا آقای تتسویا تادا گفت سوپرای جدید در راه است. تادا گفته بود که فرایند توسعه این خودرو حداقل ۵ سال زمان می‌برد و البته که حرف‌های او درست بود.

  • سال ۲۰۱۳: همکاری


با وجود شایعات زیاد درباره تولید نسل جدید سوپرا، تویوتا کاری غیرمنتظره انجام داد: همکاری با ب‌ام‌و! این دو خودروساز ظاهراً برای تولید پلتفرم خودروی اسپورت جدیدی که توسط مگنا اشتایر اتریش ساخته می‌شود همکاری کردند. هیچ‌یک از دو خودروساز یاد شده اشاره‌ای به نوع خودروی تولیدی نداشتند اما هم‌اکنون می‌دانیم که این دو خودرو نسل جدید Z4 و سوپرا می‌باشند.

  • سال ۲۰۱۴: کانسپت FT-1


تویوتا در سال ۲۰۱۴ کانسپت فوق‌العاده زیبای FT-1 را برای اولین بار به نمایش درآورد. فرم نرم و روان این کانسپت نشان می‌دهد که مدل تولیدی هم تا حدی همین ویژگی‌ها را خواهد داشت. طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب تویوتا از خودروهای اسپورت ژاپنی همچون ۲۰۰۰GT، MR-2 و سوپرای قبلی الهام گرفته بود. کمتر از یک ماه بعد تویوتا نام تجاری سوپرا را احیا کرد و شایعات بیشتری درباره بازگشت این خودروی نمادین به گوش رسید.

  • سال ۲۰۱۶: تور دور دنیا و اولین پروتوتایپ های جاده‌ای


در سال ۲۰۱۶ تویوتا نام سوپرا را در اروپا هم ثبت کرد. شایعاتی درباره معرفی این خودرو طی ۲ سال آینده به گوش می‌رسید و همان‌گونه که قبلاً گفته شده بود، سوپرای جدید به همراه ب‌ام‌و Z4 جدید در مگنا اشتایر اتریش ساخته خواهد شد. ظاهراً نیروبخش این خودرو نیز قوای محرکه‌ی هیبریدی توسعه یافته با همکاری ب‌ام‌و خواهد بود.

اما در ماه سپتامبر بود که اولین پروتوتایپ های این خودرو مشاهده شد. اولین بار در اروپا نسخه پیش‌تولیدی سوپرا دیده شد. حتی برخی نمونه‌های آن در نوربرگ رینگ هم دیده شدند.

  • سال ۲۰۱۷: نزدیک شدن به تولید


با انتشار تصاویر و ویدئوهای جاسوسی زیاد از سوپرا، طراحان نیز دست به کار شده و رندرهایی از این خودرو را منتشر کردند. فرم جدید این خودرو اشتراک زیادی با نسل پیشین نداشت اما برخی از شاخصه‌های طراحی کانسپت های FT-HS و FT-1 را با خود به همراه داشت. پتنت های ثبت شده برای سوپرشارژر الکتریکی و گیربکس اتوماتیک همه و همه تأیید می‌کردند که تولید این خودروی اسپورت نزدیک است.

  • سال ۲۰۱۸: پروتوتایپ نهایی


هم‌اکنون و در سال ۲۰۱۸ بیش از هر زمان دیگری به معرفی تویوتا سوپرای جدید نزدیک شده‌ایم. ما می‌دانیم که این خودرو از چه پیشرانه‌هایی استفاده خواهد کرد و حتی برخی رسانه‌ها نیز با آن رانندگی کرده‌اند؛ اما هنوز هم تویوتا به‌صورت کامل آن را رونمایی نکرده است. امیدواریم این خودرو را به‌صورت کامل پیش از پایان سال جاری ببینیم اما شاید تا سال ۲۰۱۹ هم منتظر بمانیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    چون شما کل تاریخ تویوتا رو زیر رو کنی یه محصول متوسط هم نمی بینی و این چیزی هست که باعث تویوتا بزرگترین و قابل اعتمادترین خودرو ساز دنیا باشه و بقیه نه!
    کانسپت FT-HS عجب چیزیه اونم تو سال 2007!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (612 ديدگاه)

      شما کجا تمام تاریخ را خوندی ؟!!! تویوتا هنوز هم یک برند متوسط هست ( منظور اینکه در مجموع بیشتر محصولاتش لوکس به حساب نمیاد)… اما غول انبوه ساز و با کیفیت بالا و کمترین اصطهلاک… تویوتا البته با لکسس غوغا به پا کرد و خود را به مردم و لوکس سازان جهان ثابت کرد… متوجه منظور شما از معنی متوسط نمیشم!!! تویوتا به تنهایی و بدون سه چهار تا مدل مانند لندکروز .. آوالون .. آریون ..و برند لوکس لکسس… از نظر کلی مانند هیوندایی متوسط حساب میشه…گرچه از نظر کیفیت خوب تر باشه.. سطح کلی کلاس تویوتا سطح متوسط بوده و هست… ولی خب در رتبه تولید و کیفیت و اصطهلاک پایین بسیار ممتاز شناخته میشه….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۶ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (2642 ديدگاه)

        برند متوسط ؟!!
        تویوتا با ارزش ترین برند خودرویی دنیاست و تنها خودروساز تاپ10 هست دوست عزیز.
        تویوتا لوکس ساز نیست که محصولاتش لوکس به حساب بیان دوست عزیز. کما اینکه کیفیت محصولات اقتصادیش هم از بسیاری از لوکس ساز ها بهتر هست. وقتی هم تو مسیر لوکس سازی پا گذاشت لکسوس حتی کیفیت و قابلیت اطمینان پورشه رو هم به چالش کشید.
        همه خودروهای تویوتا در کلاس خودشون جز بهترین ها هستن. از کرولا و کمری بگیر تا هایلوکس و راو4 و ….
        این یعنی هیچ کدوم از ماشین های این کمپانی ماشین متوسطی نیست و در کلاس مورد نظرش جز برترین هاس.
        اینکه یه کمپانی خودروی اقتصادی میسازه دلیل بر اینکه سطحش متوسط هست نیست عزیزم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۹ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (612 ديدگاه)

          نظر شما در مورد متوسط با نظر من متفاوت هست…. و الا تقریبا کسی به کیفیت و اصطهلاک بسیار پایین محصولات تویوتا شک نداره…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Efk

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (211 ديدگاه)

    از نظر فنی هرچقد ماشین خوبی باشه(البته نمیدونم)
    ولی خدایی ظاهرش به این همه شلوغ کاری نمیخوره و خیلی جذاب تر از gt 86 نمیزنه
    اگه ی چیز تو مایه های lfa یا نیسانgtr بود اره ارزش این همه صبرو داشت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چون طی این چند سال داشتن فکر میکردن که یه ماشین همه جوره درخور نیاز باشه و بدون ایراد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10165 ديدگاه)

    بخاطر اینکه تویوتا یا ماشین ارائه نمیده ، یا اگر هم ارائه بده باید بهترین باشه و این اِثبات شده برای همه .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا