تجربه و آزمایشتویوتا

تجربهٔ رانندگی با تویوتا فورانر TRD مدل 2019، بز کوهی کهن‌سال

اگر در بازار خودروی حال حاضر ایالات‌متحده، اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی را جستجو کنیم، به گزینه‌های انگشت‌شماری می‌رسیم که شامل سه‌قلوهای شورلت تاهو/جی‌ام‌سی یوکان/کادیلاک اسکالید، جیپ رانگلر و تویوتا فورانر می‌شود؛ اما برخلاف خودروهای مذکور، تویوتا مدت زیادی است که فورانر را بروز نکرده است. هم‌اکنون ۱۰ سال از زمان معرفی نسل کنونی این خودرو می‌گذرد که زمان زیادی است. بااین‌حال، هرچند برای بسیاری از افراد، فورانر همان جذابیت‌های آفرود سنتی خود را حفظ کرده است اما برای اکثر خریداران مدرن، این اس‌یووی زمخت ژاپنی یک دایناسور است.

طراحی

امتیاز: ۴ از ۱۰

درحالی‌که نسل‌های قبلی فورانر در ظاهر کمی بیش‌ازحد نرم بودند، نسل کنونی کاملاً عضلانی است. حتی پس از گذشت یک دهه، خطوط لبه‌دار بدنهٔ فورانر و چهرهٔ تهاجمی آن خصوصاً در نسخهٔ TRD، هنوز هم عالی به نظر می‌رسد. به همین دلیل مطمئناً فورانر در کلاس خود با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نمی‌شود؛ اما هنگامی‌که وارد خودرو می‌شویم همه‌چیز عوض می‌شود زیرا کابین فورانر با پلاستیک‌های نقره‌ای‌رنگ، دکمه‌های ارزان‌قیمت و ویژگی‌های خشن، هم ده‌ساله به نظر می‌رسد و هم احساس می‌شود. صفحه‌نمایش بسیار کوچک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم هیچ کمکی به زیبایی کابین خودرو نکرده و داخل فورانر مثل کابین مدل‌های تاکوما، تاندرا و سکویا احساسی قدیمی دارد.

راحتی

امتیاز: ۶ از ۱۰

فورانر به همان اندازه‌ای راحت است که اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی می‌توانند باشند؛ یعنی نه زیاد. سیستم تعلیق نرم و شیشهٔ جلو تقریباً عمودی و بزرگ است اما کنسول وسطِ حجیم و موقعیت صندلی پایین و غیرمعمول باعث شده دید رو به بیرون دشوار باشد؛ اما حداقل فضای زیادی در کابین خودرو وجود دارد که بیش از هر چیزی امتیاز آن‌را افزایش می‌دهد. در فورانر راننده و سرنشین جلو از ۱۰۶ سانتی‌متر فضای پا برخوردار هستند که حدود ۲ سانتیمتر از فضای پای ۱۰۴ سانتی‌متری جیپ رانگلر بیشتر است. طول فضای بار پشت صندلی‌های ردیف دوم این خودرو نیز ۱۱۷ سانتی‌متر بوده و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم ظرفیت آن به ۲۵۱۵ لیتر می‌رسد درحالی‌که این اعداد در رانگلر به ترتیب ۸۰ سانتی‌متر و ۲۰۵۰ لیتر هستند.

تکنولوژی و اتصال

امتیاز: ۲ از ۱۰

یک اس‌یووی ده‌سالهٔ بدنه روی شاسی را هرگز نمی‌توان مدرن دانست که این یعنی تقریباً هیچ تکنولوژی ارزشمندی در فورانر مدل ۲۰۱۹ وجود ندارد. صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی لمسی خودرو تقریباً از هیچ ویژگی مدرنی مثل اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار نیست اما حداقل در تیپ SR5 پریمیوم و بالاتر، ناوبری ارائه می‌شود و به بلوتوث هم مجهز است که البته این‌ها از ویژگی‌های اساسی خودروها در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شوند.

پرفورنس و هندلینگ

امتیاز: ۲ از ۱۰

فورانر در پرفورمنس و هندلینگ هم امتیاز بالایی کسب نمی‌کند. پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 آن که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۷ نیوتن متر گشتاور دارد، قدیمی است و برای کار کردن به گاز زیادی نیاز دارد. گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک که همیشه کُند و کسل‌کننده است نیز اوضاع را بدتر می‌کند. هنگام حرکت با سرعت‌های بالا در بزرگراه، نگه‌داشتن فورانر در بین خطوط سخت است زیرا هر بادی که از نسیم شدیدتر باشد، بدنهٔ عمودی ۲۱۳۰ کیلوگرمی آن‌را مثل بالن به این‌طرف و آن‌طرف منحرف می‌کند. حرکت خودرو در بزرگراه‌ها مثل یک کشتی باری در دریایی طوفانی است، فرمان گیج است و لرزش‌های شاسی نردبانی به بدنهٔ خودرو منتقل می‌شود.

البته نسخهٔ فورانر TRD تقریباً به‌طور کامل برای آفرود طراحی شده و به همین دلیل درحالی‌که تیپ‌های پایین‌تر در هردو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل خریداری هستند، TRD به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیمه‌وقت مجهز است. گیربکس کمکی دو سرعته و دیفرانسیل عقب قفل شونده هم از دیگر ویژگی‌های آفرودی این خودرو هستند. به لطف این ویژگی‌ها، فورانر از تیپ‌های پایه گرفته تا TRD بالایی، از توانایی‌های آفرود جدی برخوردار است.

 

ایمنی

امتیاز: ۲ از ۱۰

فورانر تنها در ایمنی کلی تنها چهار ستاره از NHTSA دریافت کرده و IIHS هم در آزمون برخورد جلوی کوچک، رتبهٔ لب مرز را به آن داده است. در این ماشین هیچ سیستم ایمنی فعالی وجود ندارد و حتی پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا با سیستم‌هایی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و یا کروز کنترل تطبیقی به‌صورت سفارشی هم برای آن ارائه نمی‌شود. این در حالی است که جیپ رانگلر حداقل از ترمز فعال و کروز کنترل تطبیقی برخوردار است؛ بنابراین تعجبی ندارد که در فورانر از چراغ‌های LED هم خبری نیست و چراغ‌های جلو از نوع هالوژن هستند.

مصرف سوخت

امتیاز: ۴ از ۱۰

پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 فورانر با مصرف ۱۳.۸ لیتر بنزین در شهر، ۱۱.۲ لیتر در بزرگراه و ۱۳ لیتر در سیکل ترکیبی، آن‌قدرهایی که انتظار می‌رود تشنه نیست زیرا مصرف آن تنها کمی از رانگلر آن‌لیمیتد V6 (با مصرف ۱۳ لیتر در شهر، ۱۰.۲ لیتر در بزرگراه و ۱۱.۷ لیتر ترکیبی) بیشتر است؛ اما برای رانگلر یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف کارآمدتر هم با مصرف ۱۰.۲ لیتر در شهر، ۹.۴ لیتر در بزرگراه و ۹.۸ لیتر ترکیبی ارائه می‌شود که فورانر از آن بی‌بهره است.

قیمت

امتیاز: ۷ از ۱۰

قیمت فورانر در مدل ۲۰۱۹ بدون هیچ به‌روزرسانی قابل‌توجهی، با افزایشی جزئی از ۳۴,۸۱۰ دلار به ۳۵,۱۱۰ دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت تیپ مورد آزمایش یعنی TRD پریمیوم از ۳۹,۹۹۵ دلار شروع می‌شود و در مدل موردبررسی ما با آپشن‌ها به ۴۲,۳۵۹ دلار رسیده است. آپشن‌های این خودرو اما شامل موارد دیگری مثل سانروف (۱۰۰ دلار)، سیستم تعلیق پویا (۱۸۵۰ دلار)، رینگ‌های ۱۷ اینچی TRD (قیمت ۲۱۹۹ دلار)، مه شکن‌های LED (قیمت ۴۳۹ دلار)، باربند (۱۹۹ دلار) و… هم می‌شود که قیمت آن‌را به‌راحتی به بیش از ۵۰ هزار دلار می‌رساند.

 

امتیاز کلی: ۳.۹ از ۱۰

رقبا

جیپ گرند چروکی

جیپ رانگلر آن‌لیمیتد

هوندا پاسپورت

 

مشخصات فنی

Toyota 4Runner 2019

پیشرانه ۴ لیتری V6
قدرت ۲۷۰ اسب بخار
گشتاور ۳۷۷ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
ظرفیت بکسل ۲۲۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۳۱۰ تا ۲۵۱۵ لیتر
قیمت پایه ۳۵,۱۱۰ دلار
قیمت تست‌شده ۴۲,۳۵۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Amir abbas

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (27 ديدگاه)

    یکم تو امتیازدهی بی انصافی کردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      طراحی کابینش قدیمی شده تویوتا باید یه سر و گوشی بهش بکشه
      ولی تویوتا فورچونر رو به این ترجیح میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. F22RAPTOR

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    دوستانی که مثل من تو مرزبانی خدمت کرده باشند
    میدونن چقدر یه ماشین مثه فوررانر تی آر دی میتونه واسه نقطه صفر مرزی بدرد بخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (35 ديدگاه)

      برای مرزبان ها وانت شاسی یا هر خودروی دیگه ای بدرد نمیخوره برای مرزبان باید یک امرپ تهیه بشه تا در کوچکترین درگیری یا کمینی جان مرزبان حفظ بشه این ماشین گرچه عملکرد خوبی داره اما در شان و کاربرد یک نیروی نظامی منظم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      تو مرزبانی بوده که هایلوکس رو آبکش کردن,متاسفانه کسی‌ زنده نمود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AMANTE

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    قدیمی و خسته جمله ی که میشه برای شاسی بلند های تویوتا نام برد.
    تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو، تویوتا 4 رانر و… همه احتیاج به تغییر نسل دارن.
    تویوتا راو4 و تویوتا هایلندر تو کلاس شاسی بلند ها نیستن و تو کلاس کراس اوور ها قرار میگرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammadreza

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (870 ديدگاه)

      قدیمی شاید ولی خسته به هیچوجه.
      هنوزم هستن سری 70 هایی که تو کوردستان بیش از 30 ساله دارن از مسیر های وحشتناک مرز کالا قاچاق میکنن و هنوز سرپا و توانمند ان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        در ادامه نوشته های محمد عزیز بگم که شما تویوتا را زمانی درک میکنید که از نزدیک به قابلیتهاش پِی ببرید مثل شهرهای سردشت بانه سقز چابهار زاهدان و یا روستاهای کوهستانی زاگرس نشین یا شهرهای شمالی کشور .
        میشه گفت واقعاً تویوتا مرگ نداره مگر اینکه منفجر یا از دره سقوط کنه که میشه این را در تویوتاهای سری ۷۰ دید .
        ای کاش پدال یه مقاله در مورد تویوتاهای سری ۷۰ و جنگها میگذاشت .
        میدونستید اگر تویوتا های سری ۷۰ حدوداً بالای ۴۰ ساله درست و به جا بازسازی شود در آمریکا بالای ۶۰هزار دلار به فروش میرسه .

        اما جدا از این مباحث ، فورانر طبق مقاله جاسوسی برنامه تویوتا دیروز پدال تا ۲ یا ۳ سال دیگه نسل عوض میکنه .

        ولی واقعاً سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا مضخرفه و تو مدلهایی که داشتم و دیدم ، مضخرف بودند نسبت به بقیه خودروها که البته در لکسوس مثل nx ندیدم و عالی بود .
        فکر کنید دارید با سرعت تو اتوبان میرید اما یکدفعه یه صدای بمبی از بلنگوها پخش میشه و از کار میوفته که انگاری سوخته اما یکدفعه بعد ۲۰ دقیقه شروع به کار میکنه که نمایندگی هم زیر بارش نمیره و فقط با عوض کردنش تو افترمارکتها میشه اندرویدی بندازید و حالشو ببرید و این سیستم ها در بیشتر خودروها مشترکه مثل هایلوکس ، کرولا ، راو۴ ، یاریس .

        فورانر را میشه خودرویی مابین پرادو و fjکروز دانست .
        جداً شاسی بلندهای تویوتا در تمام گزینه ها جون میده برای پیاده کردن ایده های آفرودی و اسپرتی و دنیایی پُر از لوازم اَفترمارکتی .

        همین فورانر در آمریکا کمترین افت قیمت را داره و مقاله اون را میشه در کلیپهای پیج اینستایی علی بخردی دید .

        در آخر به شخصه میگم که سواری suv ها (( اتاق جدا از شاسی )) نرمتر از کراس اوور هست اما نه هندلینگ که خب خودم سواری پرادو ۴در را به کراس اوور ترجیح میدم اما جرئت بازی تو پیچ را ندارم و احساس چپ کردن از خود چپ کردن بدتره ، دل آدم مدام تو پیچ خالی میشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (35 ديدگاه)

          در داشتن ماشین تخیلات خوبی داری?

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          کافر همه را به نیک خویش پندارد … .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمد

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (1486 ديدگاه)

          نه تنها در داشتن ماشین تخیل خوبی داره تموم دنیا رو گشته قد بیل گیتس هم کار ایجاد کرده و پول داره، ذغال منقل را عوض میکند………

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Mahdi911Turbos

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    همین شاسی بلند ۱۰ ساله رو بدن به من قول میدم تا ۱۰ سال دیگه هیچ ماشینی نخوام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (35 ديدگاه)

      اقا محمد اون قسمت ذغال خوب اومدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سینا BMW

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    عجب ماشینیه!!!!!
    اصلا بهش نمی خوره که برای ۱۰ سال قبل باشه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سینا BMW

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ولی فکر کنم نمره ۳.۹ از ۱۰ کم باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. meysam

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    1. نسخه های 2020 به سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستن.
    2 .برنده بهترین آفرودر سال 2019 به انتخاب مجله کانادایی carbuzz لینک زیر
    https://www.pedal.ir/%d9%88%db%8c%da%98%d9%87/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84-2019/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا BMW

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      جالبه که فوررانر برنده شده و اینجا خیلی نمره کمی بهش دادن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Zonda R

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    افرودر توانا
    این ماشین پر از قابلیتای فنی بی نظیر هست و هنوز بسیار پرفروش هست چقدرم خوش قیمته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. M

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در مورد چه چیزایی بحث میکنید.حتی در تخیلاتم هم همچین چیزایی نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا