تویوتاسوبارو

تویوتا GR86 و سوبارو BRZ جدید چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تویوتا سرانجام پرده‌ها را از چهرهٔ کوپهٔ جدید GR86 کنار زده و تعجبی ندارد که به‌سختی می‌توان متوجه تفاوت‌های این خودرو با برادر دوقلویش یعنی سوبارو BRZ شد. البته مثل نسل قبلی، این برادران دوقلو در نسل جدید هم کاملاً باهم یکسان نیستند اما تفاوت‌ها میان آن‌ها بسیار اندک است. حال در این مطلب می‌خواهیم این تفاوت‌های جزئی را بهتر نشان دهیم.

بیرون

برخلاف خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف و آئودی A3 یا پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT که از پلت‌فرم و قطعات یکسانی استفاده می‌کنند اما بدنه و کابین منحصربه‌فردی دارند، GR86 و BRZ اساساً یک خودرو با نشان‌های مختلف هستند. این ماشین‌ها هردو روی رینگ‌های ۱۸ اینچی یکسانی قرار گرفته‌اند، فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلی‌متری یکسانی دارند و پانل‌های بدنهٔ آن‌ها نیز یکسان است؛ بنابراین صرفاً تفاوت‌هایی در جزئیات، این دو کوپهٔ ژاپنی را از هم متمایز می‌کنند که یکی از آن‌ها لوگوهای مختلف روی دماغه و نام خودروها در پایین سمت راست درب صندوق بار است. علاوه بر این، دی‌لایت‌های BRZ تقریباً به شکل یک حلقهٔ کامل هستند درحالی‌که دی‌لایت‌ها در GR86 فقط در بخش پایینی چراغ‌ها کشیده شده‌اند.

اما مثل نسل قبلی، بزرگ‌ترین تفاوت بیرونی بین GR86 و BRZ در جلوپنجرهٔ آن‌ها است. در سوبارو، جلوپنجره شکلی مشابه نسل قبلی دارد اما این جلوپنجره حالا ارتفاع کمتری داشته و با دو ورودی هوای عریض در طرفین احاطه شده است. از سوی دیگر، تویوتا راه دیگری را در پیش گرفته و جلوپنجره‌ای بلندتر و مستطیل شکل‌تری را برای GR86 طراحی کرده و آن‌را با ورودی‌های هوای عمودی در طرفین تطابق داده است. الگوی داخلی لانه‌زنبوری این جلوپنجره نیز از GR یاریس الهام گرفته اما فرم کلی جلوپنجره به نیسان Z جدید شباهت‌هایی دارد.

داخل

تفاوت‌ها در داخل دو خودرو کمتر است زیرا طراحی داشبورد، صندلی‌ها و غربیلک فرمان کاملاً یکسان است و صرفاً در پایین غربیلک فرمان تویوتا نشان GR به چشم می‌خورد. غیر از این مورد جزئی، تقریباً هیچ تفاوتی بین کابین BRZ و GR86 دیده نمی‌شود.

زیر پوست

ماه گذشته شایعاتی مبنی بر تأخیر در معرفی GR86 منتشر شد زیرا گفته می‌شد رئیس تویوتا به دنبال ایجاد تفاوت‌های بیشتری بین این خودرو و همتای سوبارویی آن بوده است اما بااین‌وجود، حالا می‌توان گفت به‌احتمال‌زیاد اگر هم تفاوتی بین این دو برادر دوقلو وجود داشته باشد به مواردی جزئی مثل کمک‌فنرها و کالیبراسیون دریچهٔ گاز محدود خواهد بود زیرا GR86 و BRZ هردو از پیشرانهٔ یکسان ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت استفاده می‌کنند. این موتور بدون افزایش وزن، پیچیدگی و هزینه‌های استفاده از توربوشارژر، پیشرفت خوبی نسبت به موتور ۲ لیتری قبلی داشته است.

سوبارو قدرت این موتور را برای BRZ در بازار ایالات‌متحده ۲۲۸ اسب بخار اعلام کرده درحالی‌که برای GR86 عدد ۲۳۲ اسب بخار اعلام شده است. گشتاور هردو خودرو اما یکسان و برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است. بااین‌وجود، اگر قدرت GR86 هنگام عرضه به بازار ایالات‌متحده به ۲۲۸ اسب بخار کاهش پیدا نکند تعجب خواهیم کرد زیرا نمی‌توان تصور کرد که دو شرکت برای ساخت یک خودرو باهم توافق کنند و یکی به دیگر اجازه دهد که خودروی خود را با برتری در قدرت به بازار عرضه کند خصوصاً وقتی طرف متضرر، سازندهٔ پیشرانهٔ خودروی مشترک باشد!

آیا سوبارو و تویوتا می‌توانستند این خودروها را بیشتر از هم متمایز کنند؟

پیش از پاسخ دادن به این سؤال باید بگوییم بسیار عالی است که شاهد بازگشت دو خودروی اسپرت جذاب با بیشترین تمرکز روی لذت رانندگی هستیم. این روزها بازار خودروهای اسپرت به‌سرعت رو به افول است و به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند قید سود ناچیز این بخش را بزنند و زمان و بودجهٔ خود را در جاهای دیگری مثل کراس‌اوورها یا مدل‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری کنند که در حال حاضر مردم بیشتر به خرید آن‌ها تمایل دارند؛ اما در همین شرایط، BRZ و GR86 بهتر از همیشه بازگشته‌اند.

در نسل جدید این کوپه‌های اسپرت، به لطف اقداماتی مثل استفاده از آلومینیومی بجای فولاد در سقف، مرکز ثقل حتی از نسل قبلی هم پایین‌تر آمده و استحکام پیچشی بدنهٔ خودروها نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است که این به دقت هندلینگ و راحتی سواری کمک خواهد کرد. علاوه بر این، سوبارو و تویوتا با جایگزینی موتور ۲ لیتری قبلی با یک نمونهٔ جدید ۲.۴ لیتری، قدرت بیشتری به کوپه‌های اسپرت خود داده‌اند بدون آنکه با استفاده از توربوشارژ از خلوص آن‌ها بکاهند.

اما شاید تقریباً یکسان بودن BRZ و GR 86 کمی ناامیدکننده باشد. آیا سوبارو و تویوتا نمی‌توانستند این دو ماشین را بیشتر از هم متمایز کنند؟ برای مقایسه، تویوتا و ب‌ام‌و برای ساخت سوپرا و Z4 باهم همکاری کردند و هرچند همهٔ طرفداران تویوتا از این موضوع خوشحال نیستند اما شما هرگز در خیابان سوپرا را با Z4 اشتباه نخواهید گرفت. البته بین زوج Z4 / سوپرا و BRZ / GR 86 دو تفاوت اساسی وجود دارد که یکی از آن‌ها قیمت است. Z4 و سوپرا خودروهای گران‌قیمتی هستند که این یعنی حاشیهٔ سود بیشتری دارند. قیمت دوقلوی سوبارو و تویوتا حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود درحالی‌که قیمت سوپرا از ۴۳ هزار دلار در نسخهٔ چهار سیلندر آغاز می‌شود و در نسخهٔ شش سیلندر به ۵۵ هزار دلار می‌رسد.

بنابراین توجیه هزینهٔ ساخت یک بدنهٔ سفارشی روی یک پلت‌فرم مشترک بسیار آسان‌تر خواهد بود وقتی بتوان برای این کار مبلغ بیشتری از خریدار گرفت. نکتهٔ دوم هم میزان فروش Z4 و سوپرا است که بسیار بیشتر از BRZ و GR 86 است. در سال ۲۰۲۰ ب‌ام‌و تویوتا مجموعاً ۱۷,۵۱۹ دستگاه Z4 و سوپرا فروختند درحالی‌که فروش BRZ و GR 86 در این سال فقط ۷,۱۷۴ بوده است؛ بنابراین طبیعی است که تویوتا و سوبارو بودجهٔ زیادی برای این کوپه‌های اسپرت صرف نکنند. پس حالا می‌توان فهمید که چرا این دو خودرو باید این‌قدر به هم شبیه باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    همه اینا سر حاشیه سود قبول
    خدایی نمیشد طراحیشو از اول مثل نسل قبل جذاب انجام میدادن ؟ البته نظرمنه و تعمیم نمی خوام بدم

    موافقم 27
    مخالفم 6
  2. Rman

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (108 ديدگاه)

    تو عکس دو تا مونده به آخر
    انگاری سوبارو داره می خنده و لپ هاش چال افتاده
    ولی تویوتا اخم کرده.
    سوبارو این طوریه☺
    تویوتا هم این طوری ? یا اینطوری ?

    موافقم 41
    مخالفم 2
    1. Hadi

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      آره راس میگی اون عکس خیلی باحال شده…
      هر دو تاشون خیلی خوب و دوست داشتنین ??
      ولی تویوتا رو ب سوبارو ترجیح میدم…

      موافقم 11
      مخالفم 3
  3. Ramin

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    به نظر من هیچ فرقی ندارن !

    داستان همون تغییر رنگ محیط و عوض شدن مزه شراب !!و تغییر دادن اسم رستوران که پیتزا درست کرده از مکدونالد به رستوران تازه تاسیس و عوض شدن مزه پیتزا !

    بار ها تستش رو دیدم. یه نفر 2 تا شیرینی میزاره میگه این شیرینی برای قنادی فلان جا هست که برنده. این یکی نه. برای این قنادی تازه تاسیسه.
    بعد طرف میخوره میگه به به. اون که برنده بهتره !!

    در صورتی که هر دو رو 1 نفر پخته .

    صنعت خودرو هم همینطور. 2 تا ماشین عین هم دیگه فقط آرم ماشین متفاوت.
    حتی بعضی خودرو ها یکیش اقتصادی هست یکیش سوپر لوکس. اما هر دو رو یه کمپانی ساخته ! اما بعضی ها به اون اقتصادی که قشنگه و… فحش میدن و توحین میکنن
    به اون سوپر لوکسه میگن به به.

    در صورتی هر 2 تاشو یه کمپانی ساخته… وقتی در تمامی صنعت ها این داستان وجود داره. قطعا صنعت خودرو هم اینگونه هست.

    شعری میگویم از شاعری بسیار بزرگ ! =

    اسرار ازل را نه تو دانی و نه من .
    وین حرف معما نه تو خوانی و نه من .
    هست از پرده گفت و گو من و تو .
    چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من .

    پدال کامنتمو منتشر کن… ??با سپاس…

    موافقم 12
    مخالفم 19
    1. سگ سرابی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (635 ديدگاه)

      نمیشد اسم مک دونالد رو نیاری تبلیغ میشه

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    والا من که خوشم اومد،یه دوره ای از بچگی با ماشین های اسپرت ژاپنی دهه ۸۰و۹۰خیلی حال میکردم،اسمایی مثل سوپرا نسل چهار و سه،ماکسیما،آلتیما،Ae86،سری اسکای‌لاین gtr خصوصا نسل های چهار،هونداسیویک،تویوتا کرولا اون نسخه های هاچبک،نیسان سیلویا،میتسوبیشی لنسر ایوولوشن،اسپرینتر،سلیکا و…..یه عالمه دیگه کوپه خیلی ساده اما جذاب که مخصوصا بعد اینکه سریع و خشن های ۱تا۳رو دیدم بدجور ازشون خوشم اومد،اما حیف دیگه تولید نمیشن…

    موافقم 17
    مخالفم 0
  5. 00BEHZAD00

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (65 ديدگاه)

    معلوم نیست چرا پدال داره مانور میره رو تویوتا امروز سه تا پست از تویوتا و لکسوس گذاشت این مشکوکه شایدم مافیا در کار باشه یا واسه این کار پول میگیره شایدم ادمین سایت علاقه شدیدی به تویوتا پیدا کرده و داره رگباری خبر تویوتا میزاره!!!!

    موافقم 6
    مخالفم 38
    1. RezaRs

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      مافیای تویوتا و پول گرفتن سردبیر جیزززز بشر خیلی فیلم دیدی

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. RezaRs

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      وظیفه سایت پوشش اخباره خبری نباشه خبری نمی ذارن خبری باشه میذارن
      #اوس_جواد

      موافقم 19
      مخالفم 0
    3. R@m!n

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      اتفاقا می خواد اسم سایتم بزاره JAPANESE CAR NEWS مشکلی که نداری با این موضوع ?؟؟؟
      دیگه دست بکار شین خودتون سایت تخصصی ماشین کره ای بزنین

      موافقم 23
      مخالفم 0
    4. Rman

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (108 ديدگاه)

      سوئیف بسته است. امکان تبادل پول از ژاپن وجود نداره.
      احتمالا به زور متوسل شدن. شبونه یه سری نینجا ریختن خونه مدیران سایت و خانواده هاشون رو گروگان گرفتن که باید امروز فقط خبر تویوتا کار کنین!!!!
      شایدم از طریق پرستوهای ژاپنی اغفال شون کردن!!!!
      شایدم یه سری فضایی از پلوتون هیپنوتیزم شون کردن!!!!
      شایدم …
      ?????

      موافقم 18
      مخالفم 0
      1. porsche

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        ??

        موافقم 8
        مخالفم 0
      2. Amirreza

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        تازه گفتن تا نتیجه همه دوئل هارو به نفع ژاپنیا نزارین ما سردبیرو پس نمیدیم?

        موافقم 6
        مخالفم 0
    5. MOS

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (715 ديدگاه)

      مگه نمیدونستی آکیو تویودا ماهانه پول میریزه به حساب آقای دهقان تا خبر از تویوتا بزاره

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        MOS خیلی ترول بازی درمیاری
        دیروز هم به من توهین کرده بودی
        چیزی نگفتم بهت و خود پدال توهینِت رو پاک کرد
        کامنتت رو پاک کرد
        مشکلتو چی هست؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 16
        1. RezaRs

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (1613 ديدگاه)

          جناب رستمی نژاد هم استانی عزیز الان تقصیر mos بود یا 00BEHZAD00 خودت کلاهتو قاضی کن کی شروع کرد ؟

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. محمد رستمی نژاد

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (733 ديدگاه)

          اُاُاُاُاُاُاُ
          شرمنده
          من کامنت بهزاد رو نخونده بودم
          شرمنده??????????????????

          موافقم 7
          مخالفم 0
    6. REVO

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (222 ديدگاه)

      راضی ب زحمت امریکن و جرمن فنا نبودیم…
      خودمون جوابشو میدادیم.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. Amin

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    Gr86 اون طراحی خشن gt86 رو نداره ولی بازهم طراحی خوبی داره و اصالت ژاپنی توی طراحیش دیده میشه و از نظر مهندسی بهبود یافته که عالیه
    ارزش خریدش هم خوبه

    موافقم 10
    مخالفم 0
  7. Shayan

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    واقعا بی نظیره تویوتا …

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. AMIR / ARMI

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    فورد موستانگ اکوبوست با موتور 2.3 لیتری 310 اسب بخاری و قیمت 27 هزار دلاری
    اگه پکیج پریموم رو هم انتخاب بکنی 31 هزار دلار
    موستانگ اکبوست با پکیج پرفورمنس 330 اسب بخاری 32 هزار دلار
    یکم دیگه خرج بکنی موستانگ جی تی با موتور 5 لیتری 460 اسب بخاری از 35 هزار دلار شروع میشه
    بعد این دوتا 30 هزار دلار ؟؟؟؟

    موافقم 8
    مخالفم 15
    1. ارسلان

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (455 ديدگاه)

      این ماشینا (جی تی 86 و BRZ ) مخصوص دریفت هستن و هندلینگ عالی دارن و کاملا تو دستن و پیچای خیلی تند رو با سرعت بالا راحت رد میکنن برعکس موستانگ … موستانگ فقط بدرد درگ و مسابقه توی مسیر مستقیم میخوره و هندلینگ اینا رو نداره
      فلسفه ی این ماشینا با اونا که گفتی کاملا فرق داره

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. R@m!n

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        البته این حرفت راجب داج درسته. ماستنگ ها و کاماروها خیلی وقت هندلیگشون تغییر کردهو اینکه خب فلسفه ماشینا متفاوت درسته اما از لحاظ قیمتی به هم نزدیکن

        موافقم 5
        مخالفم 3
      2. محمد رستمی نژاد

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        آره ماستنگ های نسل شیش هندلینگ بسیار خوبی دارن
        BMW M4 رو در پیست برد
        خود پدال هم خبرش رو گذاشت

        موافقم 2
        مخالفم 3
  9. زیزیگولو

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4867 ديدگاه)

    باهمدیگه مو نمیزنن و باید دقت کنی تا تفاوتاشونو ببینی

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. mahan

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      برای ما مردا که فرقی نمی کنه مخصوصا اگه هر دو مشکی باشه!

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (572 ديدگاه)

        سوبارو نقره‌ایه خیلی باحاله.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  10. ارش

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    طراحی ساده و باحالی داره مشخصات فنیش هم برای این کلاس خوبه .

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. مرسدس فن

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (96 ديدگاه)

    نسل قبلیشون خیلی خوشگل تر بود!
    الان هم بنظرم تویوتا زیباتره در جلو پنجره

    موافقم 8
    مخالفم 0
  12. porsche

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    متأسفانه سوبارو قشنگ تره?

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. Amirreza

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    من خیلی ضدحال خوردم سر جی ار ۸۶ ، واقعا انگ ظار داشتم یه ماشین درست و حسابی سوپرکار باشه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. ارشیا

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    به قول یکی از دوستان شبیه پاستیل خرسی هستن
    ولی پاستیل خرسی خیلی با نمک و خوشگله!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. mahan

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    راستش نمیشه ناراحت شد اگه با این دیدگاه دید چون فعلا تویوتا بازگیر اصلی این قسمت از خودرو ها نیست زیاد پول و وقت صرف نمی کنه مخصوصا که الان همه نگاه ها سمت کراس اوور هست که تویوتا داره سلطنت می کنه.ولی اگه احساسی برخورد کنیم ای کاش این ماشین ارمانی تر طراحی میشد مثل نسل قبل.تفاوتشون زیاد به چشم نمیاد یکیشون سیبیل هیتلری گذاشته یکیشون فرنگی!اماقطعا مثل قبلی با توجه به سوابق سوبارو و تویوتا توی بخش هندلینگ و کیفیت دستی بکار داره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. mm.y@rlou

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    باز جای شکرش باقی ژاپنی ها نیومدن این ماشین رو کلا حذف کنن بجاش یه کراس اوور یا ای یو وی بسازن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا