تویوتا

چرا تویوتا سوپرای جدید از پیشرانه ب‌ام‌و استفاده کرده است؟!

تصمیم تویوتا برای همکاری با ب‌ام‌و در زمان توسعه ی نسل جدید سوپرا و Z4 سوالات زیادی را در آن زمان ایجاد کرد. تا رونمایی رسمی از این خودروها راه بسیار طولانی ای طی شده و ما هنوز هم منتظر معرفی رسمی نسل جدید سوپرا در دیترویت هستیم. زمانی که این خودرو عرضه شود از قلب آهنین متعلق به ب‌ام‌و استفاده خواهد کرد. مهندس ارشد تویوتا در مصاحبه با اتوموتیونیوز اروپا دلیل تصمیم این برند برای استفاده از پیشرانه ی یک برند دیگر در قلب سوپرا را توضیح داده است.


زمانی که تویوتا تصمیم به احیای نام افسانه ای سوپرا گرفت اولین دستور تجاری شرکت در نظر گرفتن یک پیشرانه ی ۶ سیلندر خطی بود. چرا؟ چون نظرسنجی از مشتریان نشان داده بود اکثر مدل های چهار نسل قبلی دارای همین نوع پیشرانه بوده اند. آسان ترین راه برای استفاده از یک پیشرانه ۶ سیلندر جدید همکاری با ب‌ام‌و برای نصب پیشرانه ی ۳ لیتری این برند در سوپرا بود. این پیشرانه را می توان در Z4 M40i و Z4 M340i دید. تویوتا خود برای تولید چنین پیشرانه ای دست به کار نشده و اگرچه این حرکت باعث ناراحتی طرفداران شده اما این یک حرکت تجاری است که توجیه پذیر می باشد زیرا سوپرا خودروی تولید انبوهی نخواهد بود.


پیشرانه ب‌ام‌و توسط مهندسان تویوتا و خاص سوپرا تنظیم شده است. البته برخی دیگر از سخت افزارهای اصلی ب‌ام‌و هم در سوپرا بکار رفته که از جمله ی آنها می توان به گیربکس ۸ سرعته و شاسی اشاره کرد. علیرغم وجود اشتراکات فنی زیاد، این دو شرکت اعلام کرده اند هویت هر دو خودروی سوپرا و Z4 خاص خودشان است. قطعا مطمئن هستیم که ظاهر این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی نخواهد داشت.


مهندس ارشد تویوتا همچنین گفته محصولات شرکت گازو ریسینگ از پیشرانه های توسعه یافته توسط همین شرکت استفاده خواهند کرد. به این ترتیب بجای تولید نسخه های قوی تر پیشرانه های کنونی شاهد تولید پیشرانه های کاملا جدیدی خواهیم بود و احتمالا از سیستم های هیبریدی نیز برای کاهش آلایندگی و بهبود قدرت استفاده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Ali.usa

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    چون خیلی خوب و اتیش نمیگیره ?
    به نظرم تویوتا رو موتور جی تا 86 توربو میزاشت یخورده کار میکرد روش خیلی بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      داداش یه جوری حرف میزنی انگار تویوتا از پیشرانه سایپا ساینا استفاده کرده
      نا سلامتی بی ام دابلیو برترین انجین ساز تاریخه ها !
      خواهشا دوستان آمریکایی دوست و آمریکایی باز یه ذره جلوی خودتونو بگیرین هرچی از دهنت خواست بیاد بیرون رو ننویسین (البته نه همشون بلکه 99.99 درصدشون)

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Mohammad

        ۲۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        اخرین باری که یکی گفت بی ام و بهترین انجین ساز 76 تا دیسلایک خورد این حرفت شامل خودت میشه

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. مهدی

          ۲۹ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          کسی ندونه فکر میکنه شما که دیسلاک میدیدانگارمنتقدین وجزو داوران بین الملل صنعت خودرو هستین.چه بخوای وچه نخوای bmw پرافتخارترین شرکت خودروسازی در زمینه موتورسازی هستش. وفورد از آمریکاکه بیشترین جوایز روداره بین آمریکایی ها افتخاراتش در زمینه انجین سازی 9بار هستش ودر مقایسه با ب ام وکه بیش از63بارجایزه پیشرانه برتر رو بدست آورده.bmw وفراری از دیدخیلی ازحرفه ای های صنعت خودرو بهترین موتورسازان دنیا شناخته میشن.البته بنز هم خیلی خیلی قوی هستش در این زمینه

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. یانکی

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      به هیچ عنوان جایه دفاع نداره.پلت فرم موردی نداره همه جا شریکی استفاده میکنن.ولی موتور خیلی ضایس کمپانی که 2gz هاش هنوز پا به پایه بهترینها می غرند بره دنبال موتور بیمر.به خدا اگر نسل آخر سوپرا رو با اصلاحات دوباره تولید میکرد شرف داشت.اونم از جی تی 86 که موتور سوبارو روشه اونم از ال اف ای که موتورش رو یاماها ساخته.اینا ننگ برا یه کمپانی.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Hamid...Audi

        ۳۰ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        بهتره راجب موتور LFA بیشتر مطالعه کنی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    تو خوب بودن ب‌ام‌و شیکی نیست اما اصالت سوپرا زیر سوال میره اینجوری؛ موتور، گیربکس و شاسی یه
    کمپانی دیگه؟! ? صرفا واسه کاهش هزینه؟! معروف‌ترین ماشینتون ارزش هزینه کردن نداشت؟! خب لوگو ب‌ام‌و هم می‌زدین خیالتون راحت شه! مثل این میمونه بیاد واسه نسل بعد لندکروز از موتور، گیربکس و شاسی اسکالید استفاده کنه! دیسلایک مستر تویوتا?

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. M

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      فرشاد جان
      متاسفانه این طرز تفکری که فقطم مال ما ایرانی هاست که بد خودمون از خوب دیگرون بهتره کاملا اشتباهه
      درسته اگه از موتور تویوتا استفاده میکرد اصیل تر بود اما اولویت برای شرکت هایی مثل تویوتا پرفورمنس و کارایی و …. هست و بعد اصالت
      یه دستی اون بالا ما رو فیض دادن با در هایی که تراویدن یکی نیست بگه شما بیشتر از انجین سرت میشه یا مهندسین تویوتا ؟ اونا اومدن از بهترین پیشرانه ای که به گارشون میومده استفاده کردن بعد آقا اومده به انجین بیمر تیکه میندازه حتی نمیدون که اون ماجرای آتش سوزی صرفا مال دیزلی ها بود و صرفا تو کره جنوبی اتفاق قتاد و جمعشم کردن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۲۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (89 ديدگاه)

        تو متن هم نوشته طرفدارای سوپرا شاکی شدن اونوقت جناب m برا ما روش فکر بازی در میاره

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. datsun

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      پلت فرم رو با همکاری همدیگه ساختن .
      فهمیدم قراره سوپرا تولید محدود باشه گیج شدم اصلا نمیتونم بگم کار تویوتا خوب بوده یا نه . ساخت یه پلتفرم جدید و طراحی یه موتور ۶ سیلندر خطی جدید به تنهایی برا تویوتا هزینه بر بود ه اونم برا ماشینی که قرار یه مدت رو خط تولید بمونه و صدرصد قیمت نهایی ماشین هم بالا میره و برا یه ماشین اسپورت توجیه پذیر نیست و اینکه بحث اصالت از طرف طرفدارها مطرح میشه.
      به نظرم نیسان تو خودروسازهای ژاپنی بهترین سیاست رو برای ماشین های اسپورت داشته طوری که GTR و Z رو تونسته ۵۰ سال با محبوبیت رو خط تولید نگه داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Amir Amini

        ۲۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (225 ديدگاه)

        تولید محدود منظور چیزی مثل مک‌لارن P1 یا فراری لافرای نیست منظور اینه که جلوی سدان ها و SUV ها و کوپه های 2+2 نفره فروش کمتری داره و محدود تره پس برای این فروش محدودتر براشون نمیصرفیده که بخان یه انجین جدید بسازن و به نظرم کار درستی کردن همینطور که فکر کنم خبرایی بود که نسل جدید سری z نیسان میخان با بنز slc مشترک باشه قطعاتش با این حجم فروش شاسی بلندها که رو فروش سدان ها ام تاثیر گذار هستن باید از خدامون باشه که با این کارا ماشینای کوپه تعدادیشون از بین نرن چون فروش کمی دارن تا شاید در آینده مردم دوباره برگردن سمت سدان ها و کوپه ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Mohamad

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      فرشاد جان شما به این جمله از متن بیشتر توجه کن:
      “پیشرانه ب‌ام‌و توسط مهندسان تویوتا و خاص سوپرا تنظیم شده است”
      این یعنی چی؟ یعنی سفارشی سازی طبق استانداردهای خود تویوتا
      این مهمه که پیشرانه مد نظر تویوتا با استانداردهای خودش الآن روی سوپرا قرار داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خب این یه رفتار اقتصادی رو نشون میده و دنیای تجارت بخصوص در بخش الکترونیک سالهاست به این سمت رفته. شرکتها از نقطه قوت رقبا استفاده میکنن و هزینه هارا در اون بخش کاهش میدن و تمرکز خودشون رو میزارن رو موارد مهمتر از جمله پلتفرم و خروجی نهایی و برندسازی و…
    شما دل و روده ی یه موبایل ایفون رو بریزید بیرون متوجه میشید که پردازنده ش توسط سامسونگ تولید انبوه شده (البته طراحیش توسط خود اپل انجام میشه)، سنسور دوربینش از سونی خریداری شده و باتریشو الجی تولید کرده و صفحه نمایش یا همون پنلشم رو هم از ژاپن دیسپلی یا شارپ تامین کرده و در نهایت مونتاژ دستگاه هم توسط شرکت فاکسکان چین انجام میشه.
    اپل میاد تمرکزشو میزاره روی پلتفرم نرم افزاری و هماهنگ کردن هرچه بیشتر نرم افزار و سخت افزار و برندسازیش. حالا چه کاریه میلیاردها دلار هزینه کنه خط تولید مثلا باتری و سنسور دوربین و… احداث کنه و توسعه بده اما این حرکت به آزمون و خطا و هزینه های هنگفت و زمان بر بودنش نمی ارزه.
    در اینجا هم تویوتا با خودش فکر کرده یه شرکتی مثل bmw وقت و پولشو قبلا صرف توسعه چنین پیشرانه هایی کرده و میتونه پاسخگوی نیاز ما باشه پیشرانه سوپرا توسط ب ام و تولید شده اما شکی نیست که ریزه کاری های مد نظر تویوتا در این پیشرانه اعمال شده و یا یا به عبارتی سفارشی سازی شده. اما داستان اینجاست که خروجی نهایی دستگاه مهمتر از تولید کننده های اون قطعه اند.
    اگر برگردیم به مثال ایفون متوجه میشیم که لپتاپ ها و موبایل های این شرکت با بهترین و پر سرعت ترین و با کیفیت ترین خروجی که از خودشون نشون میدن در بازار خودشون پیشتاز شدن و این برای مشتری حائز اهمیته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بهنام

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    همین که تو این اوضاع و احوال و فروش بسیار پایین خودروهای اسپرت تویوتا به علاقه ی هواداران و مشتاقان سوپرا احترام گذاشته و نسل جدیدش رو آماده کرده به نظرم جای تقدیر داره. یه سر به آمار فروش اسپرت ها بزنین. نیسان z، مرسدس slc، مرسدس SL، آئودی تی تی و غیره بزنین تا متوجه بشین ریسک تولید همچین محصولی از نظر تجاری بالاست. جدای از این شراکت تویوتا با شریک خوشنامی چون ب ام و اتفاقا بسیار خوشاینده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. samurai

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (542 ديدگاه)

    این موتور سوپرا بد اعصابمو خراب کرده تویوتا با اینکار روی اعصاب طرفداراش داره میره من نمیگم بی ام و بده میگم کسی که سوپرا میخره ماشین کاملا ژاپنی میخواد نه نصفه ماشین المانی نصفه دیگش ژاپنی…………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. OMID

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    این سوپرا نیست …
    Z4 با لباس سوپرا هست …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. parvaz

      ۳۰ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (395 ديدگاه)

      تویوتا عشقه هااا ولی مگه ماشین 80 درصد شاسی و موتور نیستش؟؟ میلیاردها دلار صرف طراحی شاسی و موتور میکنن خودروسازها اما تو سوپرا دقیقا چی رو توسعه داده تویوتا؟؟ سیستم تعلیق و اگزوز؟؟ جعبه فرمان؟؟ لامصب گیربکس هم مال z4 هستش که!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. بهنام

        ۳۰ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (492 ديدگاه)

        از اونطرف هم ب ام و از سالها تلاش و دانش تویوتا در زمینه ی خودروهای هیبریدی و برقی استفاده کرده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. بن

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من دنیای خودروسازی در سال های اخیر با توجه به پیچیدگی های تولید و استفاده از فناوری های مختلف و هزینه های سرسام آور تولید خودروهای جدید به ناچار و به اجبار این روند همکاری ، و تولید مشترک و حتی شراکت و ادغام رو می پذیره. خودرو سازی رو در حال کل اگه یه آدم فرض کنیم در حال حاضر مثل یه آدم پا به سن گذاشته شده دیگه اون جوانی و شور حال رو نداره که با هر تولید یه چیز منحصر به فرد رو کنه حالا یه آدم محتاطته که هر قدمش با حساب کتاب و چرتکست حتی از تولید یه پلت فرم برا چندین نمونه خودرو در کلاس های مختلف در یک گروه خودروسازی فراتر رفته و خودروهایی ساخته میشه مثل همین سوپرا و یا وانت مرسدس و یا مثال های زیاد دیگه که صدای هوادارهای اون برند رو هم درمیاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا