تویوتافوردمزداهفته نامه

جنجالی‌های کوچک، بررسی و مقایسه جامع فورد فوکوس، مزدا 3 و تویوتا کرولا

آیا فوکوس ۲۰۱۹ که تازه از خواب برخواسته است زنگ هشداری برای خودروهای کوچک و خوش فروش دیگر است؟؟

چرا این مقایسه را انجام می‌دهیم؟

با وجود شرایط نامناسب حاکم بر تمام بازار جدید خودرو، خوب است که می‌بینیم هنوز هم بخش قابل‌توجهی از فروش‌ها مربوط به خودروهای سایز کوچک است، با این وجود باید پذیرفت که پرستیژ این خودروها هم دیگر همچون گذشته خاص و بالا نیست و بیشتر جنبه کاربردی به خود گرفته‌اند.

رده هاچ‌بک‌ها بیشتر توسط بزرگانی شناخته می‌شود که در سالهای اخیر بهتر در آن درخشیده‌اند؛ بازیکنانی قدرتمند همچون تویوتا کرولا، مزدا ۳ و هیوندای i30؛ هر یک از این خودروها سعی داشته‌اند تا با مدل‌های جدید حضور خود را پر رنگ‌تر جلوه دهند.


در پس اینها خودرویی با هیجان زدگی ناشی از به‌روزرسانی‌اش، تلاش می‌کند تا همه را به سوی خود جلب کند و آن خودرویی نیست جز فوکوس از شرکت فورد.


با وجود ۱۳.۹ درصد افت فروش برای فورد فوکوس، این خودرو کمتر از رقبایش در حال نمایش صحنه‌ای دراماتیک از بیچارگی در فروش است! رقبایی نظیر تویوتا کرولا (۱۸.۵ درصد) و فولکس واگن گلف (۱۹ درصد)، هولدن (اوپل) آسترا (۲۲.۵ درصد).


با وجود محتوای گفته شده، ما تصمیم گرفتیم تا دو تا از قوی‌ترین بازیکنان زمین خودروهای کوچک یعنی مزدا ۳ و تویوتا کرولا را در کنار هم قرار دهیم، در برابر یکی از ستاره‌های فورد یعنی فوکوس. این کار راه خوبی است برای به چالش کشیدن برتری‌های هریک از این خودروها.

سه خودرو کوچک و جدید شرکت‌کننده در این رقابت، هر یک ویژگی‌های جذاب خود را دارند… حال باید دید کدام یک در این مقایسه بقیه را پشت سر می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ همراه ما باشید.

جذابیت پول

قیمت‌گذاری خودروهای کوچک جدید کمی نگران‌کننده است، به خاطر بسته‌های ایمنی مختلف که این روزها به‌صورت استاندارد در این خودروها قرار داده می‌شوند، می‌توان تا حدی دلیل افزایش نرخ‌ها را درک کرد؛ علاوه بر اینها همهٔ خودروهای این دسته به طرز قابل‌توجهی پیشرفت کرده‌اند. مثلاً کرولای هاچ‌بک (البته نسخه سدان نسل قبل آن نیز موجود است) که نرخی ۲۰ هزاری دلاری دارد.

حال نگاهی به هاچ‌بک هایی با مشخصات متوسط بیندازید که همه در حال قیمت‌گذاری نزدیک به ۳۰ هزار دلارند: کرولا SX CVT نزدیک به ۲۷ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و مزدا ۳ G20 با جعبه‌دنده ۶ سرعته ۲۷’۵۰۰ دلار قیمت دارد. فورد فوکوس ترند که با ۲۶ هزار دلار، کمترین نرخ را دراین‌بین دارد از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته سود می‌برد.

در انتهای خط این سه خودرو (برای نسخه‌های فول آپشن هریک)، می‌توانید برای کرولا ۳۱’۸۷۰ دلار، ۳۴’۴۹۰ دلار برای فوکوس و ۳۶’۹۹۰ دلار هم برای یک مزدا ۳ هزینه کنید.


این بحث با انتخاب‌های مختلف موتوری این خودروها پیچیده‌تر هم می‌شود: برای مزدا ۳ دو موتور در دسترس است: یکم موتور پایه G20 دو لیتری با تقریباً ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و دیگری موتور G25 دو و نیم لیتری با ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن‌متر گشتاور. انتخاب‌های کرولا هم بین یک دو لیتری جدید با ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و یک ۱.۸ لیتری هیبریدی با قدرت ۱۲۱ اسب بخار. فوکوس هم تنها با یک ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌شود.


مزدا ۳ و کرولا هم –با توجه به تیپ انتخابی شما- دو نوع جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا اتوماتیک را ارائه می‌کنند که نسخه اتوماتیک در کرولا از نوع CVT است. بد نیست اضافه کنم که همه‌شان با پدال شیفتر (اهرم تعویض دنده) روی فرمان عرضه می‌شوند.

در این بررسی ما مزدا ۳ G20 به قیمت ۲۶’۶۹۰ دلار اتوماتیک و تویوتا کرولای ۲۶’۸۷۰ دلاری نسخه SX را در برابر فورد فوکوس ۲۵’۹۹۰ دلاری پایه داریم.


اگر فوکوس را در تیپ ST-Line بخواهید باید ۳۰۰۰ دلار دیگر هم بپردازید آن هم بدون ارتقای سطح ایمنی -به‌جز رینگ و تایرهای بزرگتر و تنظیمات فنربندی سفت‌تر- یا تجهیزات اصلی. خرید فورد پایه ارزان قیمت هم بهایی دارد که آن جزئیات و دقت کمتر است.

امنیت، نخستین و مهم‌ترین چیز

امنیت به طرز مثبت و فعالی در این خودروهای تازه وارد، از همیشه بیشتر جلب توجه می‌کند: با حضور ترمز اضطراری اورژانسی (AEB) به‌صورت استاندارد و انواع دیگر تکنولوژی‌ها.


برای مثال AEB در مزدا با کرولا و فوکوس متفاوت است: به این صورت که هم در سرعت‌های بالا و هم در سرعت‌های پایین فعال است (همین‌طور هم در دنده عقب). یا اینکه فوکوس تنها خودرویی است که هشدار خروج از خط دارد با این وجود، دستیار نگه‌دارنده خودرو بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و هشداردهنده نقطه کور موجود در مزدا ۳ و کرولا (آن هم به‌صورت استاندارد) را ندارد.


راه مقابله فوکوس با تجهیزات ایمنی مزدا، بالا بردن سطح خودش در حد اعلاست. جایی که فضای زانوی راننده در مزدا و کرولا استاندارد هستند، هنوز کمبودش در فوکوس احساس می‌شود. گفتنی است که هر سه با تکنولوژی دوری از عابر پیاده عرضه می‌شوند (به این معنی که در مواجهه با عابر توقف خواهند کرد).


نقطه اوج این بحث، مزدا است که با شمار و صف تکنولوژی‌های ایمنی‌اش فخر می‌فروشد؛ درحالی‌که کرولا SX در پشت سرش حرکت می‌کند و فوکوس را با خود می‌کشانند!

حال درون این کوزه چیست؟!

شاید واضح‌ترین تفاوت این سه در فضاسازی‌هایشان باشد.

گرچه آخرین بررسی‌ها از کرولای جدید نشان از سردرگمی در تصمیم تویوتا برای تنزل فضای سرنشینان و بار در لیست اولویت‌های طراحی‌اش است؛ به‌سختی می‌توان گفت که مزدا ۳ از آن بهتر است. تویوتا مدعی شده است که ۲۱۷ لیتر فضای بار در کرولا وجود دارد (واقعاً همان‌طور که ازلحاظ عددی محدود است در دنیای واقعی نیز کوچک است)؛ در مزدا نیز این مقدار به ۲۹۵ لیتر ارتقا می‌یابد که از مدل پیشینش ۱۵ لیتر کمتر است. در مقایسه با ۳۷۵ لیتر فضای فوکوس، مقادیر یاد شده چندان زیاد به نظر نمی‌رسند.

هرچقدر که فضای بار مهم است، فضای داخلی کابین نیز از اهمیت برخوردار است. درحالی‌که در راننده قدبلند در فوکوس می‌تواند از فضای سرنشینان عقب نیز لذت ببرد، در مزدا و کرولا وضعیت چندان مشابه و صدالبته مناسب نیست. در دو خودروی آخر، سرنشینان عقب بیشترین درگیری را با خودرو برای جا دادن زانو و پاهای خود دارند. در این مورد مشکل خاصی در فوکوس دیده نمی‌شود. برخلاف تویوتا و به‌ویژه مزدا، در فوکوس سرنشینان به خود فشار نمی‌آورند تا فقط سر خود را در آن جای دهند یا تلاش کنند تا دچار کلاستر و فوبیا (ترس از قرار گرفتن در فضایی خیلی تنگ!) نشوند.


در حوزه فضا درونی، چه برای بار و چه برای سرنشینان، فوکوس یک تیک بزرگ جلو نام خود می‌گیرد.

دقایقی جدا از جهان بیرون!

داستان درباره آسایش و راحتی داخل خودروها کمی متفاوت است. صندلی‌های جلو در مزدا ۳ و کرولا –که نقطه قوت تویوتا درباره راحتی کلی است- بلافاصله احساس خوب پشتیبانی شدن را به شما می‌دهند، آن هم به‌وسیله صندلی‌های نرم چه در عقب و چه در جلو. فوکوس دارای محل استراحت برای آرنج از پارچه است. فضای سر و شانه هم برای سفر به‌اندازه کافی خوب هستند.


قول می‌دهیم به‌محض ورود به مزدا ۳ شیفته‌اش می‌شوید، هر آنچه را که می ببینید می‌توانید استفاده کنید. از طراحی محتاطانه داشبورد تا لوازم LCD موجود، استفادهٔ زیاد از کاور نرم برای فضای کنسول میانی جلو و سطح و دقت تودوزی تقریباً یک کلاس بالاتر از فوکوس و کرولا است. مزدا ۳ با تجهیزات evolve (همانی که ما در اختیار داشتیم)، همراه انتخاب‌های عالی در جنس مواد به کار رفته در کابین و استفاده به‌جا از فضای آن، واقعاً انسان را به‌سوی خود جذب می‌کرد.


درحالی‌که کرولا برای مقابله با مزدا ۳، محل استراحت آرنج در میان صندلی‌های عقب را عرضه می‌کند (به اضافه دو عدد نگه‌دارنده فنجان و لیوان). در کنار آن مزدا ۳ با ورودی هوا برای تهویه به‌صورت مرکزی در عقب وارد می‌شود. فورد هم دارای ورودی هوا در عقب نیست اما برخلاف کرولا و مزدا،۳ یک سوکت ۱۲ ولتی در کنسول میانی دارد.


برای کرولا و مزدا ۳ تهویه و تنظیم هوای دو نقطه‌ای به‌صورت استاندارد در نظر گرفته شده است. درحالی‌که فوکوس سطح پایین خود را با تهویه هوای دستی و عادی و روشن‌سازی خودرو با سوئیچ به‌جای دکمه فشاری نمایان می‌کند (حتی در ST-Line).

کرولا SX جایی بین مزدا ۳ و فوکوس ترند قرار می‌گیرد چون دارای اپل کار پلی یا اندروید اتو نیست. طراحان هم هرجا که توانسته‌اند (مانند بخش پایینی قاب درب‌های خودرو) از پلاستیک‌های سفت استفاده کرده‌اند، انگار فقط می‌خواستند کارشان را زودتر تمام کنند و به مهمانی برسند! در آن روی سکه، این خودرو دارای قابلیت شارژ بی‌سیم تلفن هوشمند شما است، البته اگر گوشی‌تان این ویژگی را دارا باشد.

گروهی که وظیفه کار بر روی فوکوس را بر عهده داشتند مشخصاً صندلی‌های ردیف عقب را در اولویت‌های پایینی قرار داده‌اند! تودوزی درها در عقب مانند خودروهای دورهٔ شوروی سابق است و برای بدتر شدن وضعیت، هیچ جای استراحتی برای آرنج قرار نداده‌اند. فوکوس ترند دارای فضاهای مشبکی در پشت هردو صندلی جلو است درحالی‌که رقبا تنها دارای یک محفظه در کنار سرنشینان جلو هستند. به‌علاوه همه‌شان با کلیدهای برقی برای بالا و پایین بردن شیشه همراه‌اند.

وقتی چرخ‌ها زنده می‌شوند…

در جاده باز، شاه بین این سه خودرو فوکوس بود، کرولا خیلی دور نمی‌افتاد ولی مزدا کمی کند بود. این غیرعادی است که مزدا جایگاهش را از دست داده است، چون پدرانش در جاده حرف‌های بیشتری برای گفتن داشتند. حال شاید بپرسید که دلیل این مورد چیست؟! خب باید گفت که فوکوس و کرولا دستگاه‌های جدیدند که این مورد را با توجه به پلت فرم جدید به کار رفته در ساختارشان می‌گوییم درحالی‌که مزدا ۳ به‌جای رسمی و محکم بودن در این وضع، تنها به ساختار قدیمی‌اش اکتفا کرده است.

این‌ها به این معنی‌اند که به‌جای بهبود بخشیدن و بازسازی، به موتور، گیربکس و ترمزها تنها یک ماساژ کوچک برای سرحال شدنشان داده است (تا دوباره با حال خوش و قوت پیشین به میدان بازگردند!) و نتیجه هم این شده که خودروی مذکور که پیشتر توان رهبری هم‌رده‌ها را داشته دیگر حرفی برای گفتن ندارد.


فرمان‌پذیری، دینامیک و عملکرد فرمان و به‌ویژه قوای محرکه مزدا نسبت به کرولا و به‌ویژه فوکوس کم‌کار است (این ضعف در برابر کرولا کمی تعجب‌برانگیز بود ولی در مقایسه با فوکوس با عملکرد فوق‌العاده‌اش چیز عجیبی نبود)!

جایی که CVT دوباره بهبودیافتهٔ کرولا مقدار دور موتور را به‌خوبی محاسبه می‌کند (و با اشتیاق و سرعت به کار خود می‌پردازد) و عملکرد ۸ سرعتهٔ فوکوس هم مانند یک دوکلاچه عالی است، در آن سوی پرچین، ۶ سرعتهٔ چرخ دنده‌ای مزدا یک یا دو میلی‌ثانیه بیشتر برای تعویض دنده‌ها به زمان نیازمند دارد.

موتور دو لیتری مزدا نسبت به نسل پیشینش تغییری نکرده است و کمترین قدرت را در این گروه دارد. این مسئله برای ما نمایان هم شد، مزدای خوش استیل با داشتن سه سرنشین بالغ در درون خود در برخی سربالایی‌ها کمی به چالش کشیده می‌شد. پاسخ‌دهی در حالت اسپرت افزایش می‌یابد ولی واقعیت واضحی که خودنمایی می‌کند این است که مزدا در بحث دینامیک از رقبایش عقب افتاده است.


در حالی فورد فوکوس دارای بهترین موتور و جعبه‌دنده combo است، موتور سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربو اش شخصیتی خاص را ارائه می‌کند و با فشار مساوی در نیرویش، خودرویی است که واقعاً راننده‌اش را هیجان‌زده می‌کند. فرمان‌پذیری سفت است، فنربندی به‌خوبی تنظیم شده و بدنه هم محکم است؛ قوی‌ترین موتور بین گروه (با اختلاف زیاد) هم تلاش می‌کند تا فوکوس را تبدیل به هاچ‌بکی متعهد و سرزنده کند.

تست کننده‌های ما احساس کردند که این خودرو بهترین انتقال وزن را سر پیچ‌ها به نمایش می‌گذارد و پاسخ به گردش‌ها هم در آن عالی است ولی این کارها کمی بی‌روح انجام می‌شوند. این خودرو دارای قدرت زیادی است که بیرون شهر کمک‌کننده است ولی امکان داشتن بازخورد مناسب از جاده در سرپیچ‌ها را از شما می‌گیرد.


بزرگ‌ترین شگفتی دراین‌بین به‌وسیله کرولا به وجود آمد، آن هم به‌واسطه رانندگی راحت و جذب ناهمواری‌ها و ضربه چاله‌ها پبش روی ما؛ کرولا این کار را به شکلی خیلی خوب بهتر از دو خودروی رقیب انجام می‌داد. ما فرمان‌پذیری کرولا را از همه بیشتر دوست داشتیم؛ فرمان کوچک‌ترش احساس خیلی خوبی را به شما می‌دهد.


حالت دستی CVT 10 سرعته بسیار سریع است که به کرولا حرکات سریع‌تری را نسبت به مزدا ارائه می‌کند که با کمک موتور دو لیتری جدید تقویت می‌شود.


برخلاف اعداد ادعا شده برای مصرف سوخت، ما به مقادیری نسبتاً بیشتر رسیدیم. عدد ۶.۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر برای کرولا همانند عدد ادعا شدهٔ ۶ لیتر برای هر صد کیلومتر، در صدر جدول ازلحاظ مصرف پایین سوخت بود؛ اما رقم ۶.۶ لیتر بر صد کیلومتر برای فوکوس (۶.۴ لیتر ادعا شده) نسبت به ۷.۱ لیتر بر صد کیلومتر مصرف مزدا (۶.۲ لیتر ادعا شده)، کمی قابل تأمل است!


به‌هرحال هیچ‌یک از اعداد غیرقابل‌باور نبودند. به‌عنوان توصیه برای سوخت، فورد از کاربرانش خواسته تا از حداقل بنزین اکتان ۹۵ برای پر کردن فوکوس توربوشارژ استفاده کنند؛ درحالی‌که مزدا و تویوتا توصیه خاصی در این بابت نداشته‌اند که احتمالاً باعث خواهد شد تا کاربرانشان کمی بیشتر به فکر صرفه‌جویی باشند (چون نرخ بنزین با اکتان های مختلف یکسان نیست).

گارانتی، سرویس‌ها و افت ارزش!

در حوزه گارانتی و آماده‌سازی خودرو برای مشتری، هر سه خودروساز قدم‌هایی یکسان برداشته‌اند. اما حال که گارانتی ۵ ساله و کیلومتر نامحدود برای آن بین همه‌شان یکسان است، تفاوت در جزئیات باعث جدایی این خودروها از هم می‌شود که برای مشتریان معنادار است.

برای مثال سرویس‌ها…تویوتا و فورد خواسته‌اند که خودرو هر دوازده ماه یا ۱۵ هزار کیلومتر (هر یک که زودتر برسد) به مراکزشان برده شود، درحالی‌که مزدا ۱۲ ماه را به‌عنوان حداکثر زمان (از سرویسی تا سرویس بعدی) مطرح کرده است؛ به‌علاوه آن که خواسته تا خودرو را بیشتر از ۱۰۰۰۰ کیلومتر بین سرویس‌ها نرانید.

سرویس با قیمت ثابت بر همه چیز تأثیرگذار است. گرچه فورد هزینه را برای تمام باقی عمر خودرو نگه خواهد داشت؛ این مورد در برابر ۱۶ سال/۱۶۰۰۰۰ کیلومتر برای مزدا ۳ و ۵ سال/۷۵۰۰۰ کیلومتر (در ۱۷۵ دلار بر هر سرویس) برای تویوتا قرار می‌گیرد. مثبت بزرگ دیگری که فوکوس آن را تصاحب می‌کند به خاطر یک وام هنگام سرویس خودرو است که مزدا و تویوتا آن را ندارند.

کمک‌های کنار جاده‌ای که موردی بسیار مهم است هم برای خریداران فورد به‌صورت مادام‌العمر و برای مزدا سواران و تویوتا داران به ترتیب تا ۷ و ۶ سال پشتیبانی می‌شود.

همچنین نکته‌ای مهم برای هر خریدار خودروی نویی ارزش خودرو پس از استفاده از آن است: با استناد به منابعی معتبر، مزدا ۳ بیشترین ارزش را در این میان حفظ خواهد کرد؛ پس از ۳ سال و ۷۵۰۰۰ کیلومتر ۶۶.۳ درصد از ارزش پیشینش را نگه می‌دارد؛ پشت سر آن فوکوس با ۶۵.۳ درصد و کرولا هم با ۶۱.۲ درصد هستند.

کدام یک برنده است؟ چرا؟!

اگر بگوییم که انتخاب از بین این سه خودرو آسان و مطمئن بوده و ما از ابتدا نتیجه را می‌دانستیم، صادق نبوده‌ایم. این یک حقیقت است که این بررسی، نزدیک‌ترین رقبایی را داشت که ما تابه‌حال به یاد می‌آوریم.


اما در پایان، تصمیم بزرگ باید گرفته می‌شد و تیم تست ما تصمیم گرفت که تاج باید بر سر مزدا ۳ جدید بنشیند.

البته که این خودرو فضای مناسبی ندارد و در رفتارهای جاده‌ای هم چندان قابل و درخور نیست (نکاتی که باعث تعالی فورد شدند)، راحتی نسبی یا تمرکز در رانندگی کرولا را هم ندارد؛ اما در پایان با سطح بالای تکنولوژی‌های ایمنی و کیفیت خوب مواد به کار رفته در خود، نظر ما را به خود جلب کرد. این خودرو به طرزی باورنکردنی اعلا است، کابین آرام و تجهیزات مناسبی دارد (چه کسی فکر می‌کرد چنین چیزی درباره مزدا بگوییم؟!)


گرچه فورد فوکوس در بحث فضا، عملکرد موتوری، دقت در رانندگی و برخی ریزه‌کاری‌ها در سرویس و ارائه خدمات بهتر بود، نه تنها به خطر قیمت (فوکوس با سطح تجهیزات تیتانیوم را با قیمت ۳۴۴۹۰ دلار به یاد آورید که با بهترین مدل مزدا ۳ به قیمت ۳۰ هزار دلار و تکنولوژی‌های ایمنی کرولا مقابله می‌کند) بلکه به خاطر حالت ارزان فضای داخلی کنار گذاشته شد. بله، این خودرو مثل انسانی است که تازه از خواب بیدار شده است و هنوز در خواب و بیداری است و تمام تمرکزش را ندارد!


تویوتا کرولا هم همان‌طور که پیشتر گفتیم، فقط به خاطر کاربرد فضاهایش با کابین تنگ و صندوق کوچک کنار گذاشته نشد. به‌هرحال این یک سرانجام ناراحت‌کننده برای خودرویی است که با آخرین به‌روزرسانی‌اش، این همه راه را پیموده.

مسئله آزاردهنده و نگران‌کننده درباره تویوتا این است که کرولا هاچ‌بک، مشکلات بزرگی دارد، تا جایی که ازنظر فیزیکی بزرگتر کردن خودرو هم کمک شایانی به آن نخواهد کرد. شاید نسخه سدان آن با فاصله محوری بیشتر که قرار است تا آخر امسال روانه بازار شود کمی وضع را تغییر دهد.

بله، تست کننده‌های ما درباره شرایط سختی که به‌وسیلهٔ نکات مثبت و منفی این خودروهای هاچ‌بک به وجود آمده بود بسیار بحث کردند، ولی درنهایت همه یک نام را صدا می‌زدند… .

 

جدول مشخصات فنی این سه خودرو (هر سه بنزینی‌اند):

 

 

  فورد فوکوس ترند ۲۰۱۹ مزدا ۳ evolve G20 ۲۰۱۹ تویوتا کرولا SX ۲۰۱۹
موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
خروجی‌ها ۱۸۰HP / 240Nm ۱۵۳HP / 200Nm ۱۶۸HP / 200Nm
جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک CVT
مصرف سوخت ۶.۶ در ۱۰۰ تست شده ۷.۱ در ۱۰۰ تست شده ۶.۵ در ۱۰۰ تست شده
انتشار CO2 ۲۴۰g/Km اعلام نشده ۱۳۹g/Km
امتیاز ایمنی ۵ ستاره از ANCAP اعلام نشده ۵ ستاره ANCAP
قیمت (در استرالیا)
۲۵۹۰۰ دلار + هزینه‌های حمل ۲۷۶۹۰ دلار + هزینه‌های حمل ۲۶۸۷۰ دلار + هزینه‌های حمل

 منبع: Motoring

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    «مزدا به طرزی باورنکردنی اعلا است،»
    .
    خودروهای مزدا همیشه طراحیهایی با شخصیت و پرستیژ اروپایی دارن
    که نه زیاد شلوغ هستن و در عین حال بسیار شیک!!!
    یعنی اونقدری در عین سادگی به بلوغ طراحی رسیدن که ۱ خط طراحی خودروهاش رو نمیشه حذف کرد
    و به همین خاطر جذابیتشون رو بعد از چند سال هم حفظ میکنن
    ضمن اینکه شاخص خودروهای مزدا، کیفیت متریال داخلی ۱ کلاس بالاتر از رقبا در اکثر کلاسهای خودرویی هست
    .
    همین ۲ نکته هم باعث میشه که با وجود تویوتای پرسروصدا و فوردآمریکایی واسه آمریکایی‌هایی که در شرایط مشابه ترجیح میدن کالای آمریکایی بخرن،
    کمترین افت قیمت رو داشته باشه
    .
    واسه قابلیت اطمینان خودروهای ژاپنی و همینطور پرستیژ و کیفیت مزدا و فرمهای اروپایی خودروهاش، منم مزدا رو بشدت دوست دارم
    ضمنا اسم برند مزدا، قرابت تاریخی جذابی هم واسه ایرانیها داره
    اما با وجود این، به لطف بهمن خودرو، از معدود جاهایی هستیم که بجز مزدا ۳ قدیمی، هیچ کدوم از محصولات بروزش رو نمیتونیم از نزدیک ملاقات کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مرتضی

      ۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (78 ديدگاه)

      تازه اون مشکل توسعه ندادن موتورش به خاطر نسل جدید موتور های ابداعی مزدا که قراره احتمالا از سال بعد بیان اتفاق افتاده ، موتوری که احتمال شکست
      رکورد بازده موتور های درون سوز رو داره یعنی با 2 لیتر و بدون اسیب پذیری قدرت بالا در حد 200 اسب بخار.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. me84

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    جای هوندا سیویک بین اینا خالیه که به نظر من از هر سه سرتره.
    مجله دوبل کلاچ کانادا هم امسال (2019) به هوندا سیویک بین تمام هم رده هاش بیشترین امتیاز رو داده با اینکه تقریبا از همشون هم قدیمی تره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مزدا

      ۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      هوندا که گیربکسش. Cvt هست
      به نظرم از لحاظ متریال داخلی و کیفیت و طراحی مزدا3 بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کوشا

      ۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (220 ديدگاه)

      و البته گلف…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Nima

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بی شک فورد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. me84

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    این سه تا رو اگه با هم مخلوط میکردن یه ماشین کامل ازشون در میومد.
    طراحی داخلی و خارجی و امکانات و ایمنی مزدا
    سواری و راحتی تویوتا
    موتور و گیربکس و خدمات پس از فروش فورد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      دقیقا چیه موتور و گیربکس فورد از تویوتا و مزدا بهتره ؟!؟!

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. سجاد

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (189 ديدگاه)

    مزدا۳=بی ام و سری ۳ ارزان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MAHDI

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مزدا تویکی از عکس ها چه چشمای خوشگل وخشنی داره.بین این 3 انتخاب من مزدا3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین وی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    بی ام و (اقتصادی) ژاپن مزدا
    در ضمن میتونستن مدل 2 لیتریه 180 اسبی مزدارو انتخاب کنند که دیگه هیچ جای گله ایی باقی نمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (29 ديدگاه)

    چه بررسی جامعی
    از این سایت motoring بیشتر مطلب بذارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. MehdiTurbo

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    مزدا برای من همون حس لاکچری بودن بی ام و و بنز داره همونقدر برام دوست داشتنیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شاهين

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (856 ديدگاه)

    سطح کابین و طراحی خارجی مزدا جوریه که شما اگه هر فعالیتی بخواید باهاش انجام بدین جوابگوی اون فعالیت هست،، و به نظرم این مدل مزدا دیگه وارد خودروهای لوکس شده، مخصوصا مدل ٢۵٠٠ فول آپشن که تقریبا ٣٧ هزار دلار قیمت داره و کیشه قیمتش رو تو ایران با سورنتو فول مقایسه کرد که نزدیک 800 وایمیسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ehsan

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (174 ديدگاه)

    مزدا جذاب تر هست
    راستی این موتور مزدا مثلا اسکای اکتیو داره چرا مصرفش از اون دوتا زده بالا (در تست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (259 ديدگاه)

      این موتور معمولی هست نه اسکای اکتیو. اسکای اکتیو سال بعد میاد به بازار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مزدارا عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Afg

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (497 ديدگاه)

    انتخاب من مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا