معرفی نسخه پایه تویوتا GR یاریس RS با تنها 118 اسب بخار قدرت!
پس از آغاز پیش فروش GR یاریس در اروپا، تویوتا جزئیات کامل این خودرو در بازار داخلی یعنی ژاپن را نیز اعلام کرده است. فروش GR یاریس ژاپنی از سپتامبر 2020 شروع خواهد شد.
GR یاریس با سه تریم متفاوت RZ، RS و RC عرضه خواهد شد. ما میخواهیم درباره نسخه GR یاریس RS سخن بگوییم که فقط مختص بازار ژاپن است.
برخلاف دو مدل دیگر، یاریس RS دارای پیشرانه کاملاً متفاوتی نسبت به مدلهای جهانی است. پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی تویوتا جایگزین نسخه 3 سیلندر 1.6 لیتری توربوی 272 اسبی شده است. این پیشرانه تنفس طبیعی تنها 118 اسب بخار قدرت و 148 نیوتون متر گشتاور دارد.
برخلاف GR یاریس واقعی که دارای گیربکس 6 سرعته دستی و سیستم چهار چرخ محرک است، مدل RS دارای گیربکس CVT بوده و نیرو را تنها به چرخ های جلو میفرستد.
تویوتا میگوید این خودرو پرفورمنس مناسب سری GR را در پکیجی سادهتر ارائه میکند. گیربکس CVT دایرکت شیفت تویوتا دارای دنده لانچ است تا پرفورمنس قوی و پاسخگویی از دورهای پایین ارائه شود. پدال شیفترهای این گیربکس نیز تجربهای شبیه گیربکسهای دستی را ارائه خواهند کرد.
جدای از تفاوت پیشرانه، سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیل، باقی موارد این خودرو شبیه GR یاریس واقعی بوده و از جمله این موارد میتوان به سیستم تعلیق، ترمزها و کیت بدنه اشاره کرد. تنها در یک مورد یاریس RS بر مدل واقعی غلبه میکند و آنهم وزن 1130 کیلویی است که 150 کیلوگرم کمتر از مدل اسپورت میباشد.
دو مدل دیگر GR یاریس که در ژاپن عرضه خواهند شد مشابه مدلهای جهانی میباشند.
GR یاریس RC نسخهای رقابتی محور بوده و از همان پیشرانه 268 اسبی استفاده کرده و به سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 6 سرعته دستی مدل RZ مجهز است. البته مدل RC فاقد تجهیزات غیرضروری برای رانندگی همچون صفحهنمایش بوده تا وزن خودرو کمتر شود. این خودرو 30 کیلوگرم سبکتر از RZ استاندارد است.
مشتریان ژاپنی میتوانند از هماکنون این خودرو را سفارش دهند. تویوتا میگوید قبلاً 6 هزار پیش سفارش برای GR یاریس در ژاپن و اروپا دریافت کرده است.