تویوتا

رویارویی استاد و شاگرد! تویوتا راوفور در برابر هاوال H6

هاوال H6 به‌عنوان یک تازه‌وارد در بخش رقابتی کراس‌اوورهای کامپکت در برابر باسابقه‌ترین خودروی این کلاس چگونه عمل می‌کند؟

تویوتا دهه‌ها است که به ساخت شاسی‌بلندهای کامپکت کم‌مصرف می‌پردازد. نسخهٔ هیبریدی نسل کنونی رافور از زمان عرضه تاکنون بر این بخش از بازار استرالیا سلطه داشته و طبق گزارش‌ها لیست انتظار آن به دوازده ماه رسیده اما ممکن است سلطنت رافور هیبریدی به‌زودی پایان یابد یا لااقل رقیبی را مقابل خود ببیند زیرا شرکت چینی هاوال با H6 هیبریدی جدید به این بخش از بازار چشم دوخته و کراس‌اوور خود را با قیمتی کمتر از تویوتا به بازار فرستاده است.

معرفی

هاوال

هاوال برندی است که می‌خواهد ره صدساله را یک‌شبه طی کند. این شرکت که هنوز جا پای خود را در بین برندهای قدیمی بازار سفت نکرده حالا بازار رافور هیبریدی بشدت محبوب را هدف قرار داده است. البته هاوال هفت سال است که در بازار استرالیا حضور دارد و به‌عنوان سازندهٔ شاسی‌بلندهای توانمند با قیمت مناسب نامی برای خود دست‌وپا کرده است. جدیدترین محصول این شرکت در استرالیا H6 هیبریدی است که با قیمت ۳۰,۶۸۰ دلار در صدر خانوادهٔ H6 قرار می‌گیرد و قصد دارد از محبوبیت بالای شاسی‌بلندهای هیبریدی در این کشور بهره ببرد. این نسخه فعلاً فقط در تیپ بالا ردهٔ اولترا ارائه می‌شود.

تویوتا

همان‌طور که گفته شد، رافور هیبریدی در استرالیا بسیار خودروی محبوبی است تا جایی که به دلیل لیست انتظار طولانی، حتی نمونه‌های دست‌دوم نسل کنونی آن‌هم کم پیدا می‌شود. این اما خبر بدی برای تویوتا خواهد بود زیرا این وضعیت می‌تواند خریداران را به سمت مدل‌های جایگزین مثل هاوال H6 هیبریدی سوق دهد. قیمت رافور هیبریدی در تیپ XSE از ۲۸,۸۵۰ دلار آغاز می‌شود و نمونهٔ آزمایشی ما ۳۱,۹۸۰ دلار قیمت داشت. با این قیمت تجهیزاتی مثل صندوق بار برقی، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، نورپردازی داخلی و گرم‌کن صندلی‌های جلو ارائه می‌شود اما برای سامانهٔ چهارچرخ محرک باید ۲ هزار دلار اضافی پرداخت کرد.

داخل

هاوال

اولین برداشت از کابین H6 بسیار مثبت است. در اینجا شاهد فضایی جادار و شیک هستیم که شبیه خودرویی گران‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا تقریباً همهٔ سطوح با چرم پوشیده شده‌اند مثل صندلی‌های راحت جلو که به تنظیم برقی مجهز هستند. در طراحی کابین هاوال اما طراحان رویکرد ساده‌ای را دنبال کرده‌اند و بیشتر عملکردها در نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی ادغام شده‌اند. برخی ممکن است از این موضوع استقبال کنند اما بهتر بود دسترسی به برخی عملکردهای پراستفاده راحت‌تر صورت می‌گرفت. همچنین دوست داشتیم نمایشگر بهتر با داشبورد ادغام می‌شد زیرا حالا به نظر می‌رسد هم صفحه آمپر و هم نمایشگر مرکزی پس از طراحی و ساخت داشبورد روی آن نصب شده‌اند.

از لحاظ جاداری داخلی، هاوال H6 بالاتر از رقبای کامپکت خود قرار می‌گیرد. صندلی‌های عقب از لحاظ فضا سر و پا بسیار جادار هستند و در این کلاس بهترین محسوب می‌شوند. صندوق بار خودرو هم با وجود نصب یک باطری ۱.۷۶ کیلووات ساعتی روی محور عقب، مثل نسخهٔ غیرهیبریدی ۶۰۰ لیتر ظرفیت دارد. البته در این نسخه چرخ زاپاس حذف و با یک کمپرسور هوا و اسپری پنچرگیری جایگزین شده است. اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، امکان خواباندن صندلی‌های عقب وجود دارد که ظرفیت را به ۱۴۸۵ لیتر می‌رساند. درب صندوق نیز به‌صورت برقی باز و بسته می‌شود.

تویوتا

در داخل رافور نیز متریال خوب بوده و به‌هیچ‌وجه ارزان به نظر نمی‌رسند. همچنین کیفیت ساخت و دوام قطعات هم بالا احساس می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که از یک تویوتا انتظار داریم: دوام بالا طی سال‌ها استفاده. فضای صندلی‌های جلوی رافور عالی بوده و همه‌چیز به شکل ارگونومیک و برای سهولت استفاده طراحی شده است. کنترل‌های فیزیکی بزرگ برای تغییر دما و صدا نیز دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهیم.

همچنین صندلی‌های عقب هم از فضای خوبی برخوردار هستند زیرا رافور طی نسل‌ها همواره رشد ابعاد داشته تا فضای سر و پای بیشتری را فراهم کند. همچنین صندوق بار این کراس‌اوور ژاپنی هم قابل‌تحسین است زیرا نه‌تنها ظرفیت قابل‌توجه ۵۸۰ لیتری دارد بلکه بارگیری یا تخلیهٔ آن‌هم بسیار آسان است. از سوی دیگر اما خیلی طول می‌کشد تا درب صندوق برقی تویوتا باز و بسته شود که این واقعاً آزاردهنده خواهد بود.

ارزش در برابر قیمت

در این بخش H6 اکثر رقبای خود را مغلوب می‌کند. تیپ اولترا از تجهیزات و امکانات زیادی برخوردار است که وقتی در کنار کابین جادار قرار می‌گیرد شکست دادن آن را از لحاظ ارزش در برابر قیمت دشوار می‌کند. البته هاوال مشکلاتی هم دارد. در این ماشین فقدان تجهیزاتی مثل ناوبری ماهواره‌ای و رادیوی دیجیتال واقعاً احساس می‌شود و پلاستیک خشک در بالای درهای عقب حس ارزان‌قیمتی به سرنشینان می‌دهد. در بخش مصرف سوخت انتظار داشتیم بتوانیم به عدد اعلامی هاوال یعنی ۵.۲ لیتر در صد کیلومتر نزدیک شویم ولی در طول آزمایش به‌طور متوسط مصرف ۶.۸ لیتر را ثبت کردیم. بااین‌حال، حتی با همین مصرف هم H6 هیبریدی ۲۵ درصد بنزین کمتری نسبت به نسخهٔ معمولی مصرف می‌کند که با توجه به قیمت نزدیک ۱.۵ دلاری هر لیتر بنزین، صرفه‌جویی قابل‌توجهی را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، رافور در آزمایش ما مصرف میانگین ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد که به ادعای ۴.۷ لیتر تویوتا بسیار نزدیک‌تر است.

رانندگی

هاوال

درحالی‌که H6 معمولی با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد، نسخهٔ هیبریدی از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ کوچک‌تر با تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند اما یک موتور الکتریکی ۱۷۴ اسب بخاری هم آن را همراهی می‌کند. به دلیل خروجی بالای این سیستم، اگر با پدال گاز تهاجمی رفتار کنید مقداری تأثیر گشتاور روی فرمان احساس خواهد شد و حتی می‌تواند جیغ لاستیک‌ها را هم بلند کند اما به‌طورکلی قوای محرکه هاوال کاملاً نرم و بدون وقفه عمل می‌کند. درواقع این یکی از نرم‌ترین پیشرانه‌های هیبریدی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم.

همچنین پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هاوال برای مدت طولانی‌تری خاموش می‌ماند و موتور الکتریکی تا پیش از آنکه پیشرانهٔ بنزینی را برای کمک فرابخواند می‌تواند سرعت و شتاب بیشتری را نسبت به تویوتا فراهم کند. البته این باید باعث کاهش مصرف سوخت شود اما این‌طور نیست که یعنی تنظیم قوای محرکهٔ هاوال به بهبود نیاز دارد تا واقعاً مصرف سوخت یک شاسی‌بلند هیبریدی را داشته باشد. شاید هم پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ هاوال به‌اندازهٔ نمونهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی تویوتا کارآمد نیست. سازندهٔ چینی برای انتقال نیرو از یک گیربکس هیبریدی اختصاصی استفاده کرده که از یک جعبه‌دندهٔ دو سرعته تشکیل شده است که با موتور الکتریکی کار می‌کند و کل نیرو را فقط به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

در هنگام حرکت، این نوع سیستم انتقال قدرت به‌خوبی کار می‌کند اما یکی از مشکلات H6 تنظیم سیستم تعلیق جلو است که هرچند راحت است اما روی دست‌اندازهای بزرگ عملکرد خیلی خوبی ندارد. همچنین زمانی که جاده مواج می‌شود سواری خودرو حس قایق روی امواج را می‌دهد. البته تنظیم تعلیق هاوال را ضعیف توصیف نمی‌کنیم ولی فاقد آن دقت و ظرافتی است که در رقبا دیده‌ایم. رانندگان معمولی ممکن است این مشکل را حس نکنند اما هرکس با مزدا CX-5، تویوتا رافور یا کیا اسپرتیج رانندگی کرده می‌داند سیستم تعلیق خوب چه حسی دارد. همچنین دایرهٔ چرخش H6 هم حدود یک متر از رافور بیشتر است که مانور دادن در پارکینگ‌ها را سخت‌تر می‌کند.

تویوتا

هماهنگی قوای محرکهٔ هیبریدی تویوتا عالی است تا جایی که به‌سختی می‌توان متوجه تغییر بین نیروی الکتریکی و بنزینی شد که این تجربهٔ رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند. به این سیستم نرم یک گیربکس CVT هم متصل شده واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد. خروجی قوای محرکه در نسخهٔ محرک جلو ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است که شتاب قانع‌کننده‌ای را فراهم می‌کند و برای رانندگی‌های شهری کاملاً کافی خواهد بود. بااین‌حال، برد الکتریکی خودرو به شکل آزاردهنده‌ای کم است و پس از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر باطری خالی می‌شود.

راحتی سواری رافور خوب است و تعلیق حتی مشکلات جزئی مسیر را هم به‌خوبی جذب می‌کند. البته شاید سواری به‌اندازهٔ رقبای مستقیمی مثل هیوندای توسان یا کیا اسپرتیج راحت نباشد اما از نرمی کافی برخوردار خواهد بود. به لطف فرمان سبک، مانور دادن با رافور در شهرها آسان است و بدنهٔ ۴,۶۱۵ میلی‌متری خودرو به‌سادگی در مکان‌های تنگ جای می‌گیرد. به‌طورکلی، چه در شهر و چه در جاده، رافور خودروی بسیار خوبی برای رانندگی خواهد بود.

نتیجه‌گیری

با اینکه H6 هیبریدی رقیب قدرتمندی است اما رافور هیبریدی همچنان خریداران خود را خواهد داشت زیرا این خودرویی عالی است که هدف اصلی خود را کاملاً برآورده می‌کندد. این یک کراس‌اوور کامپکت راحت، ساکت، قابل‌اعتماد و جادار است. البته H6 هیبریدی هم جایگزین قابل‌توجهی است که تجهیزات فراوانی دارد و با کابین جادارتر، قیمت ارزان‌تر و گارانتی طولانی‌تر ضربه‌هایی به تویوتا وارد می‌کند اما به‌عنوان یک محصول کلی، رافور همچنان خودروی بهتری خواهد بود؛ بنابراین، هرچند شاید H6 هیبریدی بتواند در استرالیا موفق شود اما در حال حاضر هیچ خودرویی نمی‌تواند از محبوبیت رافور کم کند.

مقایسه مشخصات فنی

هاوال H6 هیبریدی

تویوتا رافور هیبریدی

پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری I4 توربو ۲.۵ لیتری I4
موتور الکتریکی تک موتوره دو موتوره
قدرت ۲۴۰ اسب بخار ۲۱۵ اسب بخار
گیربکس دو سرعته هیبریدی CVT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۵.۲ لیتر ترکیبی اعلامی ۴.۷ لیتر ترکیبی اعلامی
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر در آزماش ۵.۳ لیتر در آزماش
طول ۴,۶۵۳ میلی‌متر ۴,۶۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۸۶ میلی‌متر ۱,۸۵۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۴ میلی‌متر ۱,۶۸۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۳۸ میلی‌متر ۲,۶۹۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۹۰ کیلوگرم ۱۶۹۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
حجم صندوق بار ۶۰۰ لیتر ۵۸۰ لیتر
ظرفیت باک ۶۱ لیتر ۵۵ لیتر
دایرهٔ چرخش ۱۲.۰ متر ۱۱.۰ متر
قیمت پایه ۳۰,۶۸۰ دلار ۲۸,۸۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۰,۶۸۰ دلار ۳۱,۹۸۰ دلار
امتیاز ۷.۹ ۸.۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای
منبع
drive.com.au

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    این مقایسه در شان تویوتا نیست لطفا اینو با x33 یا x60 هم وطن های خودش مقایسه کنین

    موافقم 116
    مخالفم 75
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      این بررسی در استرالیا صورت گرفته که قبلاً هم پرادو را با یک مدل SUV هاوال بررسی کرده بودند به سبب اینکه هاوال از جمله خودروسازان چینی هست که در استرالیا فروش مناسب و البته کیفیت بالایی داره !

      با شروع تحریم‌ها هاوال از گروه بهمن حذف شد و این یعنی بین‌المللی بودن این برند و ترسش از تحریم و نه این لگن‌های درجه ۳ که در ایران امروز برایشان صف میکشند و هیچکدامشان مُفت نمی‌ارزند !

      محصولات هاوال اگر می‌آمد به مانند سال ۹۶ ، مطمئناً سفره‌ی جک و چری در ایران جمع میشد !

      تویوتا هم که پادشاست ، حرفی برای گفتن نمیماند !

      موافقم 20
      مخالفم 24
      1. iman1199

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        پادشاه و اول و برتر و سطح بالا در هرچیزی خداییش فقط مرسدس بنز و فورد و فراری و.. در کل سازندگان اروپایی و امریکایی هستن که الحق در هرچیزی بهترین و اول و سطح بالا و پادشاه هستند خداییش

        بقیه به گرد پایشان هم نمیرسند
        و باید برای سطح متوسط روبه پایین با هم بجنگند و برنند در سر هم دیگر
        مثل این مورد که هم قابل مقایسه شده و هم حرف برای گفتن دارد در مقایسه

        موافقم 18
        مخالفم 15
      2. iman1199

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        و با همین فرمان که داریم میبینیم باعث افول و اضمحلال تویوتا و ژاپنی ها شده افول اضمحلالی که شتابان در حال افزایش است

        موافقم 22
        مخالفم 6
        1. حسین

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1094 ديدگاه)

          مثل افول و اضمحلالی که ژاپنی ها از چند دهه قبل واسه سلاطین آمریکایی به ارمغان آوردن؟ لازمه اسم پونتیاک رو بیارم؟ بیوک چطور؟ کادیلاک و لینکلن چطور؟
          آخ آخ حیف شد حالا مجبوری دویست خط اوهام خودساخته بنویسی واسم

          موافقم 2
          مخالفم 11
        2. حسین

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1094 ديدگاه)

          افول واسه اونی بود که یک دهه قبل فروش چند ده هزار دستگاهی تو اروپا داشت اما الان زیر هزار دستگاه می فروشه ایمان 99.
          با آمار بیا جلو.
          سلطان فقط و فقط ژاپن و تمام هرکی غیر این بگه حرف غیر منطقی گفته و لا غیر

          موافقم 5
          مخالفم 11
        3. iman1199

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          افول و اضمحلال بیشتر از این که هیچن ژاپنی ها هیچن تو رقابت پیکاپ تراک ها در مقابلشان و این رو خودشون اعتراف کردن که هیچن در مقابلشان و صرفا بخش تفریحی و غیر جدی بازار رو گرفتن
          حالا این رو با مغلطه و سفسطه شما که مقایسه کنیم میلینیم که حرف شما فقط بهوهنه و دلیل تراشی بیش نبود که طبیعیه چون ظاهرا حساس فشار زیادی میکنید از واقعیت ها و از چند سدان مایه گذاشتید که سالهاست سازندگان امریکایی نه تمرکزی روی تولیدشان دارن و نه اهمیتی بهشون میدن

          تمرکز خودروسازای امریکایی روی پیکاپ تراک های فول سایز بوده و هست
          که برتری مطلق و همه جانه به تونها رو توی این زمینه و هر زمینه ای دیگه که خواستن برایشان به ارمغان آورده
          پس ظاهراً این اوها برای شماست فقط که چیزی که باید ببینید را نمیبینیدش

          موافقم 10
          مخالفم 4
        4. iman1199

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          افول و اضمحلال هم واسه اونی بود که تو کشور مهد آفرود و آفرودر باز ها چندین دهه هست فروش ناچیزی در اونجا داشت و از آغرودر های خودشون شکست خورد و اونقدر فروش نداشت و ناچیزه که از آنجا اخراج شد و دیگر در بازار اونجا عرصه نمیشه بله لندکروز رو میگوییم که فروش ناچیزی داشت و از بازار امریکا شوت شد بیرون

          با آمار آمدیم جلو آمار فروش لندکروز در آمریکا سالی زیر پنج هزار

          سلطان و پادشاه و اول و برتر خدایی در هرچیزی و در همه چیز فقط و فقط اروپا و امریکا هستن که در هرچیزی بهترین و اول و سلطان و پادشاه و برتر هستن خداییش بقیه به گرد پایشان هم نمیرسند یعنی بقیه هرچی دارن به لطف اروپا و امریکا بود و همینشم بازم به گرد پای خود اروپا و امریکا کلا نمیرسه
          هرکی غیر از این بگه حرف غیرمنطقی گفته ولاغیر

          در هر صنعتی اول هستن مثل نظامی هوافضا الکترونیک و کامپیوتر ( نبض الکترونیک و کامپیوتر و تمام چیپ های پیشرفته و زبان های برنامه نویسی و نرم افزار های سازمانی جهان با تکنولوژی های انحصاری اروپا و امریکا هست بقیه چیزی نیستن در برابرشون) هسته ای اینترنت و ماهواره ها و مریخ وهمه و.. اول هستن وقتی اینهمه برتری در هرچیزی دارن چرا نگیم اروپا و امریکا الان رفتن برنامه دارن میرن مریخ رو میگیرن ولی اینجا مارو ببین باید با چه فن های متعصب باید بحث کنیم و…
          صادقانه بگم از دور شما رو نگاه کنیم فقط تعصب نابجا و اشتباه و بیخود میبینیم این کار صحیحی نیست شما بعدا خودتون به همین حرف می سید درست میشه

          موافقم 11
          مخالفم 4
        5. حسین

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1094 ديدگاه)

          در تمام این زمینه های که اسم بردی ژاپن حرف اول رو میزنه و لاغیر. رباتیک، کامپیوتر و نرم افزار، هوا فضا و غیره. سلطان و پادشاه فقط و فقط ژاگن بقیه به گرد پاش هم نمی رسن تو هم در آینده به این حرفا میرسی.
          ضمنا خودروسازهای آمریکایی چه در کشور خودشون چه سایر بازارها از سگمنت های خیلی زیادی با فلاکت شوت شدن بیرون و به جز سگمنت فول سایز چیز دیگه ای براشون باقی نمونده که از اونم شوت میشن بیرون حالا ببین کی گفتم.
          هرکس حرف غیر منطقی بگه جوابش رو میدم. حالا لایک و دیسلایک دستکاری کن فشارت بیاد پایین

          موافقم 4
          مخالفم 10
        6. iman1199

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          ضمن این اینکه کاربر حسین از جملات مشخصه که از فرط تعصب نابجا در حال تخلیه خودتون هستید ما کاری به شما نداریم ولی چون اینجا جای این حرفا نیست و ته تهش برای درون ذهن خودتون مناسب هستن برای همین با اعتراض مواجه میشوید چون اجازه نمیدیم دیکته کنید این جملات اشتباه و با تعصبات نابجا رو جلوش می ایستیم و جوابش رو میدهیم. چون مشخصه این ادعاهای اشتباه و جملات متعصبانه شما از فشار تعصب نابجایی هست که احساس میکنید
          که ما برعکس این هستیم یعنی ما هر زمانی که این جملات متعصبانه اشتباه از جانب شما رو میبینیم حوابشون رو میدیم تا واقعیت روشن شه پس طرفی هم حرفای اشتباه و با تعصب نابجای شما رو رد میکنیم و میگیم قبول نداریم
          یعنی هدف شما گفتن نظرات متعصبانه اشتباهه که تعصب نابجا دارن و فقط برای درون ذ‌هن خودتون مناسب هستن ته تهش نه اینکه در قالب کامنت در بیان برای بقیه
          ولی نظرات ما برعکس اینها هستن و برای روشن کردن واقعیت و رد کردن نظرات اشتباه و با تعصب نابجا هستن که با جواب ما اینها اصلاح میشن و واقعیت روشن میشه
          یعنی هدف شما نظرات متعصبانه با و اشتباهه ولی هدف من درست و اصلاح کردن نظرات و روشن کردن واقعیت هست و این رو میخواهیم بفهمانیم که جای سواله که چه زمانی میخواهید متوجه بشوید

          مثلا ما در همین اخرین مورد بازم ادعای متعصبانه و با تعصب نابجای حسین رو اصلاح میکنیم رو برای شما مثال میزنم که بازم نیاز به اصلاح داره

          موافقم 7
          مخالفم 4
        7. iman1199

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          مثلا در رباتیک : » طبق بررسی ها پیشرفته ترین ربات های جهان ربات آمکا هستش که پیشرفته‌ ترین ربات انسان‌ نمای دنیا هست
          ربات آمکا (Ameca) که ساخت مهندسان Engineered Arts است، به شکل عجیب و شاید هراس‌ آوری به انسان شباهت دارد. این ربات می‌ تواند طیفی از حالات چهره انسان مانند چشمک زدن ، فشردن لب‌ها روی هم و مچاله کردن بینی را تقلید کند.
          تازه این شروعشه و ظاهر کاره اصل کار این ربات ها هوش مصنوعی اونهاست که ربات آمکا در هوش مصنوعی یکه تاز و بیرقیبه
          و مثل یک انسان به هر سوالی پاسخ میده یعنی پردازش زبان طبیعی که داره باعث شگفت زده شدن همه شده ویدئوهاش رو خودتون میتونید ببینید
          در خود هوش مصنوعی هم که پر این روز ها تب زیادی پیدا کرده و زبانزد شده هوش مصنوعی شرکت openai هستش که بقیه شرکت ها و کشور ها فقط میتونن اداشو در بیارن در این حد به پایش نمیرسند حتی خودم که خیلی ازش شگفت زده شدم در هر چیزی میتونه به کمک انسان بیاد و در آینده بلکه بهتر از انسان برای کارهای که لازم هست کمک کننده باشه این شرکت ها که در رباتیک و الکترونیک و کامپیوتر و هوش مصنوعی حرف ا‌ول رو میزنن و یکه تاز هستن هردو از اروپا و امریکا هستن در مورد هوافضا و نظامی هم بازم قطعا برتری قطعی علمی و عملی و بین المللی و.. با اروپا و امریکا هست واقعیتی که وجود داره رو میگیم چون در نظامی و هوافضا هم اروپا و امریکا مثل هرزمینه ای دیگه اول و یکه تاز و پیشرو و پیشتاز هستن و بقیه به گرد پایشان هم نمیرسن
          مثلا از زیردریایی ها بگرید که پیشرفته ترین زیردریایی و ناو های هواپیمابر هسته ای جهان متعلق به اروپا و امریکا هستن تا شاتل فضایی و هوا فضا مثل پیشرفته ترین فضاپیما ها و ماهواره ها و اینترنت ماهواره ای ( همین مورد ممکنه ایران رو از خفقان نجات بده ) و هسته ای و هر تکنولوژی دیگه و کلا در هرچیزی یکه تاز و پیشرو و پیشتاز و اول اروپا و امریکا هستن از اختراع اتم و برق و مغناطیس و جاذبه و کرانش و کوانتوم و .. از اختراع و کشفشان بگیرید تا لبه علم و پیشرفت و پیشتازی هرکدام اروپا و امریکا حرف اول رو میزنن ختی یکاهای علمی به احترام دانشمندان اروپایی و امریکایی به نام اونها هستن اکه توجه کرده باشید مثل دلتای دیراک پائولی نیوتون پلانک نسبیت تسلا و..
          بوزون هیگز ذره خدا بروید درموردش تحقیق کنید درمورد دانشمندی چندین دانشمند از اروپا و امریکا بودن که کشفش کردن در مورد چیزی که پنجره ای به سوی آینده جهان هستی و پیشرفت علم بینهایت به روی ما باز میکند بروید و تحقیق کنید اینها همه از اروپا ‌ امریکا هستن
          ولی مارو ببین اینجا با چه افراد متعصب با تعصبات نابجایی داریم بحث میکنیم که دلشون به این خوشه که این یه مقدار فروشش مناسبه و بیشتر میهرنش و.. فقط میشه به شما کفت که بروید و جمع کنید این تعصبات نابحا رو بحاش علم بینهایت رو ببینید

          موافقم 8
          مخالفم 4
        8. iman1199

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          درنتیجه در نهایت خداییش واقعیتش اینه که در تمام این زمینه هایی که گفتیم اروپا و امریکا حرف اول رو میزنن و لاغیر یعنی اروپا و امریکا در رباتیک، کامپیوتر و نرم افزار، هوا فضا و هرزمینه ای دیگه. سلطان و پادشاه فقط و فقط اروپا و امریکا اول و سطح بالا هستن خداییش طبق اثبات هایی که گفتیم بقیه به گرد پاشون هم نمی رسن تو هم در آینده به این حرفا میرسی. دومورد بالا رو دوباره بخونید متوجه میشید

          موافقم 6
          مخالفم 2
        9. حسین

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1094 ديدگاه)

          این ربات انسان نما که اسم بردی جزو خاطرات دو دهه قبل ژاپن هست از جمله ربات آسیمو. در صنعت رباتیک ژاپن حرف اول رو میزنه و لاغیر و من نظرات متعصبانه رو نمی پذیرم.
          بهتره تحقیق کنی تا متوجه بشی اگر صنایع ژاپنی نبودن الان احتمالا خیلی از وسایل داخل خونه ات هم وجود نمی داشت چون بسیاری از اختراعات متعلق به اون هاست.
          بحث ناو شد باید بگم خدمتت عارضم جنگنده نسل شش ژاپن زودتر از جنگنده نسل شش آمریکا معرفی میشه.
          در نهایت این آمریکایی هم که اسمش رو میبری اکثر دانشمنداش ژاپنی و کره ای و هندی و غیره هستن 😁 پس من می تونم تمام دستاوردهایش رو به بقیه نسبت بدم یا دستاوردهای جهانی بدونم.
          من نظرات متعصبانه، رادیکال و تکراری رو قبول نمی کنم و جواب شون رو میدم

          موافقم 3
          مخالفم 8
        10. iman1199

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          جناب حسین گیر افتادی
          اینجاست که مشخص میشه که اطلاعات شما ناقصه و اصلا از این زمینه ها سر در نمیارید
          البته طبیعی هم هست چون تعصب نابجا و بیش از حد شما باعث شده واقعیت رو نبینید و درست فکر نکنید در ادامه توضیح دقیق میدم
          این ربات انسان نما که اسم بردیم یعنی آمکا و و هوش مصنوعی chatgpt که پیشرفته ترین هستن و حرف اول رو میزنن
          هردو از اروپا و امریکا هستن از دو دهه قبل اثبات قطعی شده که حرف اول رو میزنن چون در صنعت رباتیک و هر صنعتی دیگه اروپا و امریکا حرف اول رو میزنن ولاغیر این دستاورد ها در خاطرات که هیچ در حتی رویاهای نابود شده ژاپنی ها هم نیست چون رباتی مثل آسیمو در برابر اونها هیچه و قابل مقایسه با اون ربات که گفتیم نیست و اگه هرکسی اینهارو با هم مقایسه کنه نشون میده که اطلاعاتش هیچه و فقط آبروی خودشو نابود کرده واقعا چرا با این حرفا شما خودتون رو ضایع میکنید واسم جای سوال داره
          چون به طرز تابلوعی مشخصه فقط از روی تعصب نابجا و لجبازی بچه گانه و کودکانه دارید نظر میدهید این کار صحیحی نیست

          در صنعت رباتیک اروپا و امریکا حرف اول رو میزنن و اول هستن این اثبات شده مثل هر زمینه ای دیگه و همه زمینه ها صنایع اروپا و امریکا حرف اول رو میزنن و اول هستن اینها همه اثبات شده و لاغیر و دلیل اینکه من اینجا دارم جواب شما رو میدم همینه چون نظرات متعصبانه رو نمی پذیرم.
          برای مقایسه کردن و فهمیدن اینکه کی دست برتر رو داره و پیشرفته هست و حرف اول رو میزنه نباید تعداد و میزان تولیدات و یا علاقه مندی هاشون و یا استفاده از رباط ها در فروشگاه ها و.. رو ملاک قرار بدهید این که ظاهر کاره و اصلا ملاکی نیست و نباید اینطور ساده ببینید
          بلکه برای مقایسه فهمیدن برتری باید بببینید در هرکدوم از موارد چه کسی به پیشرفته ترین و سطح بالای اون زمینه دست پیدا کرده که با در نظر گرفتن ملاک های برتری متوجه میشید که برتری قطعی و نهایی و حرف اول فقط متعلق به اروپا و امریکا هست مثلا در همین رباتیک پیشرفته ترین ربات ها که کاملاً در یک سطح بالایی قرار دارند و پیشرفته ترین هستن در این زمینه و هر زمینه ای دیگه همش متعلق به اروپا و امریکا هستن
          پس بهتره شما تحقیق کنید تا ببینید حتی اسم وسایل هم برگرفته از اختراعات اروپایی ها و امریکایی هاست اکه اختراعاتشون نبود الان اینجا نبودید از اختراع خودرو و موتور و برق و اینترنت و موبایل و.. تا هوافضا و..بینهایت مورد دیگه و حتی انواع یکاهای علمی و تعاریف علمی به احترام دانشمندان اروپایی و امریکایی هستن که مثالش رو بالا زدم تا انواع دستگاههای اختراع شده که به اسم اروپایی ها و امریکایی ها ثبت شده تقریبا همه اختراعات مهم و پیشرفته متعلق به اروپایی ها و امریکایی ها هست و بقیه به گرد پاشونم نمیرسن
          در کل بهترین و باهوش ترین دانشمندان جهان همه اروپایی و امریکایی هستن امریکا هم بالای ۹۰ درصدشون همون اروپایی ها هستن ۱۰ درصد بقیه مهاجران هستن پس دانشمندانشون یعنی نامی ترین دانشمندانی که ملیت امریکایی دارن هم همه از اروپا هستن یعنی بالا ۹۰ درصد پس درنتیجه بازم اصل کار متعلق به همون تروپا با منشاء ریشه اروپا و به تبع اون امریکا هست

          بحث ناو شد باید بگم همونطور که پیشرفته ترین ناو ها و زیردرایی هایی جهان متعلق به اروپا هستن به همین نسبت پیشرفته ترین جنگنده ها در هرنسلی متعلق به اروپا و امریکا هستن مثل جنگنده های نسل قبل مثل نسل ۳ نسل ۴ و نسل ۵ پیشرفته ترین جنگنده نسل ۶ با فاصله زیادی متعلق به امریکا و اروپا هست همه میدونن این رو مگر اینکه کسی خوسته باشه خودش رو به نادونی زده باشه چون
          جنگنده نسل شش ژاپن که همش از شرکت های اروپایی و آمریکایی هست و قراره به کمک اونها ساخته شه که البته همینشم به گرد پای خود اروپایی ها و امریکایی ها کلا نمیرسه و به نوعی یک آپگرید از جنگنده نسل ۵ ناکامش هست که نتونستن چیز در خوری بسازن و تصمیم گرفت از چند سال پیش به در و دیوار بزنن و با مذاکره با اروپا و امریکا برای این کار از شرکت های اروپایی و امریکایی کمک بگیرند همونطور که جنکنده نسل ۴ زاپن کلا همش از امریکا بود و کپی اف۱۶ بود تو ساخت نسل ۵ هم گیر کردن و در نتیجه برای نسل ۶ بازم از اروپا و امریکا کمک گرفتن موتور رو از اروپا میگیرن تسلیحات رو از امریکا بگیرن سیستم ها رو از امریکا بگیرن و.. خودشون زاپنی ها نخودی حساب میشن ژاپنی ها نخودی حساب میشن این وسط
          در نهایت این آمریکایی هم که اسمش رو میبریم اکثر دانشمنداش اروپایی هستن بالای ۹۰ درصد بقیه یعنی ۱۰ درصد مهاجر هستن 😁 پس ما قطعا میتونیم تمام دستاوردهایش رو به اروپایی ها نسبت بدیم در واقع
          ولی قبل از اینکه حرف به اینجا برسه این رو نمیگیم چون حرف ما درمورد برتری و پیشرفته بودن و دستاورد های شرکتهای موجود کشور ها و شرکت های موجود در اونها بوده و هست که گفتیم یعنی برتری و اول بودن در هرچیزی با اروپا و امریکا هست که اثبات شده در هر زمینه ای برتر و اول هستن که گفتیم اثبات شده کلا حرف ما سر توانایی شرکتها دستاورد های برتر در کشور ها هست نه مردمش چون اگه غیر از این باشه و اسمی از نژاد ببریم به نوعی نژاد پرستی حساب میشه حسین حرف شما با اسم بردن از نژاد افراد نژاد پرستی حساب میشه ما مثل شما نیستیم
          پس من نظرات متعصبانه و دارای جملات نژادپرستانه ، رادیکال و تکراری رو قبول نمی کنم و جواب شون رو میدم حسین این حرف من هست از اول دلیل اینکه اینجا هستم و جواب شما رو میدم همینه پس فرار رو به حلو نکنید و از روی حرفای من اسکی نروید که خیلی تابلو و بچه گانه دارید حرف میزنید
          یعنی هم چیزایی که میگید دروغ و اشتباهه و هم از روی حرفای من اسکی میروید و فرار رو به جلو می‌کنید و مغلطه و سفسطه میکنید کل جملاتی که میگی از ارول تا اخر سر و تهش رو به هم وصل کنیم همینه
          پس ما هم نظرمون رو که مثل روز روشنه میگیم
          شما تا هر زمان که خوسته باشید میتونی خودت و بقیه دوستان فن متعصب زاپن رو بیارید اینجا بعلاوه فیک هاتون کار به جایی نمیبرید چون هم حرفاتون غلطه و متعصبانست. و هدف نادرستی دارید و هم چون هدف من درست کردن و اصلاح نظرات اشتباه شماست انگیزه و انرژی ۱۰ برابر از مجموع شما دارم پس جهت شفاف سازی میگم
          که تعارفی با کسی نداریم چون قطعا گفته های متعصبانه و غلط شما حسین و نوید و.. اشتباه و گمراه کننده هستن پس ما بخاطر خودتون که شده شما رو راهنمایی میکنیم تا هم متوجه واقعیت شید و هم موضوع روشن شه
          میتونید برید

          موافقم 7
          مخالفم 2
        11. iman1199

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          با سلام خدمت دبیر محترم سایت لطفا کامنت بنده رو تأیید کنید فقط دفاعیات بدنه هستن در برابر اتهام های وارد شده که کاملا محترمانه جهت شفاف سازی هستن با تشکر.

          موافقم 7
          مخالفم 1
    2. Python

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      فعلا که قابل مقایسه شده
      وتو بازار استرالیا موفقه

      موافقم 20
      مخالفم 24
    3. کرگدن باواریا

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      یه جا امیدوار بودم دوتا آدم باسواد جمع شدن پدال باشه با دیدن تاپ کامنت همین مقاله “که شما باشین” از دنیا بریدم!
      قبل از این که یه آشغالی مثل لیفان رو با هاوال یکی کنی و از تویوتا بُت بسازی برو تست های آفرود همین h6 رو تو یوتیوب نگاه بنداز که اکثر یوتیوبر های معروف ساختنش !
      از لحاظ فنی واقعا دست کمی از راو فور تویوتا نداره ؛ ما ایرانی ها تا کی قراره خود بزرگ بینی کاذب رو کنار بزاریم ؟ کی قراره یکمی رشد کنیم و بالغ بشیم ؟؟
      درست بشو نیستیم کلا ؛ ده سال پیش هم به کره ایی ها همین حرفارو میزدین
      آره علی آقا نیم کلاج کن فعلا، سرپایینی هست.
      هاوال و تویوتا کیلو چند بود

      موافقم 27
      مخالفم 22
    4. A.Az

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      ینی حتی شوخیشم زشته!
      به تلافی این حرکت خواهان مقایسه هوول h6 با کوییک هستیم

      موافقم 13
      مخالفم 19
      1. کرگدن باواریا

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (149 ديدگاه)

        یه حسی بهم میگه کوئیک داری :)))+

        موافقم 15
        مخالفم 4
  2. Tesla

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    مقایسه این دو تا بی احترامی به تویوتا هست

    موافقم 86
    مخالفم 54
  3. TRS

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک و نیم میلیارد بده اما تویوتا سوار شو .
    اصلا همون هاوال . خدایی خوش بحالشون .
    اینجا ۲۰۷ کم کم داره میرسه با این عدد .

    موافقم 65
    مخالفم 5
  4. Behnam

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به خاطر مشکلات توروتا میشه هاوال رو انتخاب کرد هم قیمت مناسب داره هم محور های عقب و جلو اطمینان بیشتری داره.مقایسه عادلانه ای بود

    موافقم 19
    مخالفم 99
    1. Tesla

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      آها ! حتما خوک ها هم پرواز میکنن !!

      موافقم 51
      مخالفم 18
  5. Ehsan

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (534 ديدگاه)

    خدایی چقدر نظر تست کننده مثبت بود راجع به هاوال! اصلا فکر نمیکردم اینطور باشه.سرعت پیشرفت چین خیلی بالاست.

    موافقم 44
    مخالفم 22
  6. i.am.mohamad

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اومدیم وسط بیابون لاستیک ترکید اونوقت مالک با اسپری پنجرگیری چیکار کنه 😐
    اصلا به چکاری میاد؟
    اصلا لاستیک ها هم جنسشون خوب باشه
    ولی اگه از بغل پاره شد اونوقت چی؟؟!

    موافقم 30
    مخالفم 6
  7. HKS

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    هاوال تنها وقتی ارزش داره که قیمتش ۲۰K باشه نه وقتی که هم قیمت تویوتاس

    موافقم 46
    مخالفم 11
  8. MP

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    هاوال چند سال افتتاح شده بعد شده شاگرد تویوتا!!!
    آرم تویوتا»»»»»شرکت هاوال

    موافقم 22
    مخالفم 11
  9. سالار فصل

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    حتی دشمنان کودک سال اتومبیل های ژاپنی در این سایت هم ، اگر در استرالیا زندگی کنند هاوال را به تویوتا ترجیح نخواهند داد

    موافقم 23
    مخالفم 13
  10. Taha Malek

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (914 ديدگاه)

    هاوال پیشرفت عالی کرده اما تویوتا از نظر کیفیت سواری و فنی در سطح دیگه ایه و بنظرم از تمام رقباش بالاتره. شاید هاوال چشمگیر تره ولی راوفور از لحاظ فنی در سطح دیگه ایه .
    متاسفانه هاوال از لحاظ آپشن و قیمت هم نمیتونه رقابت کنه.

    موافقم 18
    مخالفم 8
  11. Nima

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    لطفا حرمت تویوتا رو حفظ کنید و هر مطلبی رو منتشر نکنید.

    موافقم 9
    مخالفم 8
  12. جوان

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در هاوال فضا بیشتر ارتفاع بیشتر و عرض بیشتر شده بنابراین گردشش ۱۲ متر شده
    آپشن ها هم بالاتره
    اما خود رافوور هم خودروی رده اول تویوتا نیست و بسیاری ایراد داره
    مثل فضای کم و داشبورد و امکانات ضعیفتر
    اما بلحاظ موتور و گیربکس از خیلی از خودروها کماکان بهتره
    به هرصورت قیمت تویوتا و هاوال در کشور همسایه یکسان اما در ایران متاسفانه همین دو خودرو قیمت فاحشی از همدیگه خواهند داشت

    موافقم 4
    مخالفم 1
  13. حسن

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی.داداشا(از)واس ماس که برماس. خداوکیلی مردم باتحریم وگرونی دارن دست وپنجه نرم میکنن بخاطراسراییل بی ادب.بابادست وردارین.اونادارن عشق شونو میبرن وپول شو.به ماها چه که میزنین توسروکله خودتون بخاطرخارجیاکه باورکنین یادمنوتونیستن که چی میگیم.توهین به همدیگه بسه.ای بابا.متاسفم

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا