آموزشهفته نامه

همه‌چیز درباره استاندارد آلایندگی یورو 6

در زمینه‌ی آلاینده‌های زیست‌محیطی آلایندگی وسایل نقلیه موضوعی کلیدی است. در گذشته خودروسازها خودروهایی با کارایی بالا را تولید می‌کردند که هیچ توجهی به آلاینده‌های تولیدی نداشت. هرچند با مطالعات جوی صورت گرفته نشان داده شد که میزان آلاینده‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و به همین خاطر دولت‌ها و سازمان‌های قانون‌گذاری موجود در سراسر جهان با تصویب قوانینی سعی در کاهش آلاینده‌های تولیدی از طرف خودروها داشته‌اند.

Heavy-Duty Truck Emissions 01
درحالی‌که آلایندگی وسایل نقلیه تنها بخشی از آلودگی کلی است اما شرکت‌های خودروسازی نیز به سهم خود تلاش دارند تا استانداردهای آلایندگی را پاس کنند. در طول سالیان گذشته آلایندگی وسایل نقلیه به خاطر قوانین محدودکننده کاهش یافته اگرچه که در چند وقت اخیر مشخص شده برخی شرکت‌ها برای پاس کردن این تست‌ها و قوانین با چالش مواجه بوده‌اند و رسوایی فولکس‌واگن از جمله‌ی مشهورترین آن‌هاست.

EPA Emissions Tests
EPA Emissions Tests
اما برای برآورده کردن این قوانین چه چیزی لازم است؟ و چه کسی این استانداردهای آلایندگی را تعیین می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها با ما همراه باشید.

در حال حاضر تمامی خودروهای فروخته شده در انگلستان پیش از آنکه به دست خریدار برسند تست سیکل رانندگی جدید اروپایی (NEDC) را انجام می‌دهند. این تست آلاینده‌های خودرو را در شرایط آزمایشگاهی جاده اندازه می‌گیرد.

این تست توسط سازمان‌های دولتی و در محیط کنترل شده صورت می‌پذیرد. دمای مناسب، سطح مایعات خودرو و فشار لاستیک‌ها اندازه‌گیری می‌شود. این امر تضمین کننده دقت تست تا حد امکان است بنابراین همه‌ی خودروها در یک شرایط تست می‌شوند و بدین ترتیب نتایج هر خودرو را می‌توان با خودروهای دیگر مقایسه کرد.

به علاوه خودروهایی که تست می‌شوند به‌صورت تصادفی توسط قانون‌گذار از بین خطوط تولید انتخاب می‌شوند.

هرچند همان‌گونه که فولکس‌واگن ثابت نمود خودروسازها هنوز هم می‌توانند بدون سروصدا این قوانین را دور بزنند. به منظور اینکه تست‌های آلایندگی بیش از پیش منعکس کننده‌ی شرایط رانندگی واقعی باشند، دستورالعمل‌های جدیدی برای معرفی در سال ۲۰۱۷ در حال توسعه می‌باشند.

euro_1_to_euro_6_for_cars
در پیشنهاد جدید برنامه‌هایی برای در برگرفتن تست آلایندگی رانندگی واقعی RDE و به منظور تشخیص آلاینده‌ها وجود دارد. تست آلایندگی رانندگی واقعی بجای آزمایشگاه در جاده صورت می‌گیرد و از سیستم‌های اندازه‌گیری قابل حملی استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود این تست روشی واقعی‌تر برای اندازه‌گیری آلاینده‌ها در آینده باشد اگرچه که شرایط جوی متفاوت روی نتایج تأثیر خواهد گذاشت.

car-emissions

  • استاندارد آلایندگی یورو ۶ چیست؟

یورو ۶ ششمین قانون اتحادیه‌ی اروپا به منظور کاهش آلاینده‌های مضر خودروها است. این استاندارد در سپتامبر ۲۰۱۵ معرفی شده و تمامی خودروهای تولید انبوه فروخته شده از این تاریخ باید این استاندارد را داشته باشند. هدف استاندار یورو ۶ کاهش آلاینده‌های مضر خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی است.

این آلاینده‌ها دربردارنده‌ی نیتروژن اکسید، کربن مونواکسید، هیدروکربن‌ها و… هستند. تأثیر این کاهش آلایندگی همچنین می‌تواند به معنی بهبود مصرف سوخت باشد.

قوانین مربوط به یورو ۶ استانداردهای متفاوتی را برای خودروهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته‌اند اما این موضوع در نوع متفاوت آلاینده‌های تولیدی این دو نوع سوخت انعکاس می‌یابد. برای دیزلی‌ها حداکثر میزان نیتروژن اکسید تولیدی نباید از ۸۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز کند. این میزان در استاندارد یورو ۵ برابر با ۱۸۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر بود. در مقابل میزان نیتروژن اکسید تولیدی پیشرانه‌های بنزینی نسبت به استاندار یورو ۵ بدون تغییر و برابر با ۶۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر است.

emissions-standards-s

  • یورو ۱ تا یورو ۶

اولین بار استانداردهای آلایندگی اروپایی از سال ۱۹۹۲ اجباری شدند و در آن زمان خودروسازها ملزم به رعایت استاندار یورو ۱ بودند. این استاندارد ابتدایی بیان می‌داشت که خودروهای دیزلی در هر کیلومتر نباید بیشتر از ۷۸۰ میلی‌گرم نیتروژن اکسید تولید کنند. این میزان برای خودروهای بنزینی ۴۹۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر بود.

در سال ۱۹۹۷ استاندارد یورو ۲ اجباری شد و حداکثر آلایندگی ۷۳۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر برای خودروهای دیزلی تعیین گردید. استاندارد یورو ۳ در سال ۲۰۰۰ اجباری شد و میزان نیتروژن اکسید تولیدی خودروهای دیزلی نبایستی از ۵۰۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز می‌کرد. در سال ۲۰۰۶ استاندارد یورو ۴ این میزان آلایندگی را به ۲۵۰ و در سال ۲۰۰۹ استاندارد یورو ۵ این میزان را به ۱۸۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر کاهش داد.

emission-legislation-for-cars-and-vans
استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای دیزلی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو ۱

جولای ۱۹۹۲ ۲.۷۲

یورو ۲

ژانویه ۱۹۹۶ ۱.۰

یورو ۳

ژانویه ۲۰۰۰ ۰.۶۴

۰.۵۰

یورو ۴

ژانویه ۲۰۰۵ ۰.۵۰

۰.۲۵

یورو ۵

سپتامبر ۲۰۰۹ ۰.۵۰

۰.۱۸۰

یورو ۶

سپتامبر ۲۰۱۴ ۰.۵۰

۰.۰۸۰

 

استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای بنزینی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو ۱

جولای ۱۹۹۲

۲.۷۲

یورو ۲

ژانویه ۱۹۹۶ ۲.۲

یورو ۳

ژانویه ۲۰۰۰ ۲.۳

۰.۱۵

یورو ۴

ژانویه ۲۰۰۵ ۱.۰

۰.۰۸

یورو ۵

سپتامبر ۲۰۰۹ ۱.۰

۰.۰۶۰

یورو ۶

سپتامبر ۲۰۱۴ ۱.۰

۰.۰۶۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این استانداردها، اگه جدی گرفته بشن، سهم به سزایی در کاهش آلودگی خواهند داشت.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      داداچ ما فعلا تو کف یورو چهار موندیم یورو ۶ پیش کش.البته یورو چهار رو هم با هزار حقه بازی انجام میدن اون کیفیت لازم رو نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. aston martin

      ۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      بنظرم این یورو 4 هایی که سایپا و ایران خودرو میزنن دروغین هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    اینجا که فقط یورو برای فوتبال به کار میره ….
    کسی اهمیت نمیده …. والا بی تعارف

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. شهریار

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    و پراید ما یورو 4 است… ینی به زور اگر یورو منفی 1 باشه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      من نمیدونم چطور یک موتوری که تا همین دیروز الایندگی یورو2 داشت یهو بدون هیچ تغییری در هیچ جای موتور از یورو2 به یورو4 تبدیل شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. GOD BLESS AMERICA

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    چیزی که من ظرف سالها در مقاله های خودرویی خوندم میزان (دی اکسید کربن) رو برای مقدار آلایندگی یک خودرو عنوان میکنند.
    اما در مقاله به (مونو اکسید کربن) اشاره شده، جریان چیه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (143 ديدگاه)

      هیچ کدوم از استانداردهای یورو هیچ سقفی برای کربن دی اکسید تعیین نکردن.
      رعایت این استانداردها خوب هستن ولی اصلا کافی نیستن.
      بر اساس جدولی که سایت قرار داده استانداردهای یورو ۶ و ۵ در موتورهای بنزینی تفاوتی با هم ندارن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. یاسین

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    ایشا الله ایران در سال 2055 وقتی استاندارد یوور 65 اومده استاندارد یورو 6 رو برای ماشینای تولیدیش (پراید 911) منظور میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (91 ديدگاه)

      خخخخ باز هم طبق روال معمول یه تشکر از شاهین خان و یه سلام گرم در این شب سرد!.۹۱۱رو خوب اومدی! البته ناگفته نماند کربن دی اکسید جذب و دفع و هضمش توسط طبیعت خیلی راحتره تا کربن مونو اکسید!شاید به همین خاطر زیاد روش مانور میدن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Bavaria

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    اون ماشین که توو عکس چهارمه، ی فحشه … به هرچی یورو داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    فقط خسته نباشید رو باید به خودروساز های وطنی گفت که موتور نیسان ۵۰ سال پیش رو تونستن یورو ۴ کنن!والا فردا دولت استاندارد یورو ۶ رو هم اجباری کنه اینا سریع استاندارد یورو ۶ هم پاس میکنن!اصلا هم تقلب نمیکنن ها!
    چند بار پلیس پلاک گذاری خودروهای دوگانه سوز رو به دلیل رعایت نکردن استانداردهای آلایندگی متوقف کرد ولی بازم دارن فروش میرن و پلاک میگیرن،لابی خودرو سازی خیلی قویه،من که باور ندارم هیچ کدوم از خودروهای داخلی یورو ۴ رو بتونن پاس کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MPH

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (419 ديدگاه)

      این که چیزی نیست،همین الان بگن ما ماشین یورو7 میخوایم . از فردا صبح همه خودروسازامون میشن یورو7
      بععععععععله

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مک میسل

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    جا داره تشکر بکنیم از اقا شاهین گل به خاطر مطالب خوب و اموزنده اش
    دست مریزاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام
      خوشحالم بعد از مدت ها کامنتتو می بینم پسر :)
      بیشتر سر بزن ;)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. سروش شیرازی

    ۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    یه چیزه خیلی جالبی که پیش اومد چند وقت پیشا ماشینای یورو 6 رو پلاک نمیکردن میگفتن ما از سطح الایندگیش اطلاعاتی نداریم و معلوم نیست که اینا الایندگیشون پایین باشه(هنوز تکنولوژی اندازه گیریشو نداشتن) یعنی یه جورایی پراید پلاک میشد اما xc90 پلاک نمیشد،یاد صحبت اون بابا توی شوک افتادم که از ادمای ایران خودرو(ویران خودرو!!!!?) بود میگفت چرا ماشینای وارداتی برچسب استاندارد ایرانو ندارن،یکی نیس بگه داداچچچچ شما تکنولوژیشو نداری حتی اندازش بگیری،منظور رفیقمون این بود که معلوم نیس بالفرض بنزی که میاد الایندگیش از پارسی که اون زمانا یورو ۲ پاس کرده (تازه فرانسوی)کمتر باشه !!!داداچ اشتبا مسئولی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. اکبر خریدار

    ۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مونواکسید کربن گاز سمی که اگر غلظت دربدن به 20 درصد برسه باعث مرگ میشه غلظت های پاین تر در کودکان نارسایی عقل و مشکلات تنفسی قلبی عروقی در دراز مدت ببار میاره
    دربحث الودگی شهرها و هوا پاک بحث مونواکسید کربن بسیار مهم تر از گاز دی اکسید کربن است که گازی بی خطر است و تنها مشکلش گرمایش زمینه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا