آموزش

راهنمای تعویض لاستیک پنچر شده

اهمیتی ندارد که چقدر راننده‌ی با دقتی هستید، شما مجبور خواهید بود که دیر یا زود با عذاب تعویض یک لاستیک پنچر روبرو شوید. در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به چگونگی تعویض یک لاستیک پنچر.
تکنیک‌های ارزشمند ارائه‌شده در زیر بر روی یک خودروی قدیمی و از رده خارج استفاده شده‌اند اما شما همین مطالب را برای یک خودروی جدید در نظر بگیرید. خوشبختانه با این راهنمای ارائه‌شده چیزی را از دست نمی‌دهید و حتی می‌توانید از برخی عیوب خودرویتان نیز آگاه شوید.

How-to-Change-a-Flat-Tire-Main-Art
۱. آماده باشید
آماده بودن برای هر شرایطی همیشه ایده‌ی خوبی بوده است. این آمادگی می‌تواند وجود جعبه‌ی کمک‌های اولیه، پوتین زمستانی، پتو و بیل باشد. مقدار کمی از برنامه‌ریزی به معنی وجود تفاوت بین رسیدن به مقصد و زنگ زدن به یدک‌کش گران‌قیمت و یا موردی بدتر است.

Be-Prepared-01
در کنار همه‌ی موارد ذکرشده، نگه‌داشتن برخی ابزارهای اساسی در صندوق‌عقب و نگاه کردن به لاستیک یدکی نیز ضروری است. اگر لاستیک قابل‌استفاده است، در فواصل منظم آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از فشار هوای کافی برخوردار است و کم‌باد نشده، البته لاستیک یدکی در همه‌ی خودروها وجود ندارد. به‌منظور کاهش وزن، بسیاری از خودروهای مدرن فاقد لاستیک زاپاس هستند. به‌جای آن، این خودروها از اسپری‌های ضد پنچری و لاستیک‌های ران فلت استفاده می‌کنند.
هرماه یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید چراکه عموماً با گذشت زمان لاستیک‌ها کم‌باد می‌شوند. و بدیهی است که در صورت روشن شدن چراغ هشدار فشار باد لاستیک‌ها، فوراً به حل مشکل بپردازید.

Be-Prepared-02
۲. مکان مناسبی را برای توقف بیابید
خب تصور کنید که در یکی از لاستیک‌های رادیال خودروی شما قطعه‌ی تیزی فرورفته و پنچر شده است. به‌زودی احساس می‌کنید که خودرو می‌لرزد و یا به یک‌طرف متمایل می‌شود. رانندگی با لاستیک پنچر شده نه‌تنها خطرناک است بلکه می‌تواند لاستیک قابل تعمیر را به کلی نابود سازد و حتی به رینگ نیز آسیب وارد سازد که باعث ایجاد هزینه‌ی زیاد برای خرید رینگ جدید خواهد شد.
وقتی متوقف شدید، بهترین راه این است که مکانی شبیه پارکینگ و یا فضای بازی را پیدا کنید اما این یک انتخاب نیست. مطمئن شوید که در منطقه‌ای دور از ترافیک قرار دارید. همچنین تا جایی که می‌توانید از تپه‌های شیب‌دار، پیچ‌های کور و مکان‌های شلوغ دوری جویید.

Find-a-Safe-Place-to-Stop
۳. باز کردن لاستیک زاپاس و متعلقات
زمانی که خودرو را در محلی امن پارک کردید، باید لاستیک زاپاس و جک را از محل خود بیرون بیاورید. اگر آماده بوده باشید، قبلاً با محل قرارگیری لاستیک زاپاس و طرز به‌کارگیری جک آشنا هستید.

Unpack-and-Undo-02
با در دست داشتن وسایل ضروری، حال زمان آن است که قالپاق یا محافظ پیچ‌های رینگ را از چرخ جدا کنید. گرچه این مورد در مورد هر خودرویی صدق نمی‌کند.

Unpack-and-Undo-01
در مرحله‌ی بعد باید پیش از جک زدن پیچ‌ها را شل کنید. با این عمل وزن خودرو باعث بهتر شدن عمل باز کردن پیچ‌ها می‌شود و از چرخش چرخ‌ها در هنگام باز کردن جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که لازم نیست به‌طور کامل پیچ‌ها را بازکنید، بلکه آن‌ها را شل کنید.

Unpack-and-Undo-03
۴. بالا بردن خودرو
زمانی که پیچ‌ها شل شد، زمان بلند کردن خود فرا می‌رسد. اما جک را کجا باید قرار داد؟ خب اگر قبلاً آمادگی این مورد را داشته باشید (مرحله‌ی اول را ببینید) دفترچه راهنمای خودرویتان را مطالعه کرده‌اید و با محل قرار گرفتن جک آشنا هستید. اما اگر این کار را انجام نداده‌اید مطالب بعدی را بخوانید.

Jacking-01
به‌طورکلی، جک زدن از درزهای جوش داده‌شده‌ی پانل‌های سخت زیر خودرو مناسب است البته بسیاری از خودروها مناطق مخصوص جک زدن را دارا هستند. اگر راننده‌ی یک تراک هستید، می‌توانید حتی از چارچوب خودرو برای جک زدن استفاده کنید زیرا محلی است که سفت‌وسخت می‌باشد. استفاده از اکسل‌ها و بازوهای کنترلی در موارد ضروری و استثنایی مشکلی ندارد اما بهتر است که محل‌های گفته‌شده استفاده شود.

Jacking-02
هرکجا که تصمیم گرفتید جک را زیر خودرو قرار دهید، مطمئن شوید که آنجا محکم و سفت است، چه ازنظر ایمنی و چه ازنظر جلوگیری از وارد شدن آسیب به قسمت‌های پلاستیکی زیرین خودرو.

Jacking-03
زمان جک زدن، به حد کافی خودرو را بالا ببرید تا لاستیک از زمین جدا شده و در ارتفاع مناسبی برای تعویض قرار بگیرد. اگر خودروی شما لاستیک یدکی فول سایزی دارد، این لاستیک بزرگ‌تر از لاستیک پنچر شده خواهد بود و مجبورید تا کمی بیشتر خودرو را بالا ببرید تا فضای کافی ایجاد شود.
ذکر این نکته بسیار مهم است که هرگز زیر خودرویی که تنها با جک حمایت می‌شود نروید. ممکن است که جک بلغزد، در زمین فرورود و یا بشکند که در این صورت وضعیت ناگواری پیش خواهد آمد.

Jacking-04
۵. جا زدن لاستیک زاپاس و آزادسازی جک
حال که لاستیک پنچر شده برداشته شد، زمان نصب لاستیک یدکی فرا می‌رسد. به‌آسانی لاستیک را برداشته و در جای خود قرار دهید. مطمئن شوید که سوراخ‌های لاستیک یدکی با پیچ‌ها در یک ردیف قرار می‌گیرند. سپس پیچ‌ها را در جای خود قرار دهید و تا جایی که می‌توانید با آچار پیچ‌ها را سفت کنید. البته زیاد نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا چرخ شروع به چرخیدن خواهد کرد.

Remove-and-Reattach-01

Remove-and-Reattach-02
پس‌ازاین مرحله مطمئن شوید که چیزی در زیر خودرویتان قرار ندارد، سپس با مراقبت جک را پایین بیاورید. با پایین آوردن جک شما می‌توانید پیچ‌ها را سفت کنید.

Remove-and-Reattach-04

Drop-it-Down

Drop-it-Down-02
۶. سرعت خود را فراموش نکنید
در آخر، با قرار دادن وسایل در جای خود شما می‌توانید به راه خود ادامه دهید. اما آگاه باشید که اکثر لاستیک‌های زاپاس دارای محدودیت سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت هستند. این لاستیک‌ها فقط برای استفاده‌های اضطراری طراحی شده‌اند و برای رانندگی با سرعت‌های بالا بسیار خطرناک هستند. به‌علاوه با لاستیک‌هایی که متناسب نیستند، خودروی شما به‌اندازه‌ی حالت‌های قبل ترمز نمی‌گیرد، بنابراین از رفتار خودروی خود در چنین شرایطی آگاه باشید.

Take-it-Easy-01
حالا زمان مناسبی است تا سری به پنچرگیری بزنید و با کمی خوش‌شانسی نیازی به خرید لاستیک جدید نخواهد بود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    عوض کردن لاستیک همچین عذابی هم نداره که تو متن گفته شده
    البته برا سوسولها عذاب داره چون باید وایسن تا کی که امداد خودرو بیاد لاستیکشون رو عوض کنه براشون

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. ahmad

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      خخخخخخخخخ
      دقیقاً

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. نوید جهرمی

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (3683 ديدگاه)

      تعویض لاستیک نیسان گاوی از هر ماشینی دیدم سخت تر و عذاب آورتره. وای به روزی که بار هم داشته باشه و بخوای لاستیکشو عوض کنی.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. دانیال

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    والا ما یه 405 داشتیم تو جاده پنچر کرد بابام گفت برو لاستیکو عوض کن بیا:| 14 سالم بود فقط آخرش اومد مهره ها رو سفت کرد رفتیم:| الان آقا علی میگه یه عده وایمیسن تا امداد خودرو بیاد من یه خودم امید وار شدم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. سجاد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (189 ديدگاه)

      شما کارت درسته
      ولی افرادی که اولین باره ماشین می خرن زیاد به تعمیرات اولیه و ساده وارد نیستن که این هم بدلیل ضعف آموزشگاه های رانندگی هست که فقط دوبل و ال رو ملاک راننده واجد شرایط برای گرفتن گواهینامه در نظر میگیرن.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. آرش

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    یه بارم 206 م تو جاده پنچر شد، سه نفری افتادیم رو پیچ چرخ زاپاس بازش کنیم نشد. زنگ زده بود نمی چرخید. زنگ زدیم امداد. والله من سوسول نیستم!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۲۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (314 ديدگاه)

      موقع سفت کردن قبل از اینکه جک رو پایین ببارین باید پیچ رو به صورت ضربدی خوب سفت کنید ،تارینگ درست سرجاش بشینه و بعدجک پایین بیارید و حسابی سفت کنید،درغیر اینصورت پیچ با فشار زیادی بسته میشه ورینگ چون بزور سرجاش نشسته به پیچ ها فشارمیاره و مشکل شما پیش میاد که سه چهار نفر باید زور بزنن تا باز شه من حتی بارها دیدم اچار شکسته ولی پیچ باز نشده،
      اینجور مواقع باید جک رو بالا بزنی و محکم با کف دست به چهار طرف لاستیک ضربه محکم بزنی چند بار ، وبعد جک رو پایین بیار پیچ به راحتی باز میشه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. احسان(احسان سابق)

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چه ترافیک مرتبیه.اگر همچین ترافیکی تو ایران باشه ملت 15-16 ردیفه اتوبان رو اشغال میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. احمد باقری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تشکر ویژه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    تنها نکته اش اینه که قبل از این که جک رو پایین بیارین پیچ را تا جاکه میشه سفت ببندین تا رینگ درست سر جای خودش بشینه و به صورت ضربدی ببندین ،

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. nazanin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عالی بود مرسی
    برای من مفید بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mm.y@rlou

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    اگه ابزار داشته باشی کار ساده ای هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کیانوش

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینم 206 هست خواستم لاستیک عوض کنم چهار تا پیچ رو باز کردم اما لاستیک در نمیاد . در حالی که قبلا یه 206 دیگه داشتم و تا چهار تا رو باز میکردم لاستیک ول میشد اما اینو هر چی فشار دادم کشیدم تکون نخورد.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا