آموزشهفته نامه

چگونه مایعات موجود در خودرو می‌تواند جان شما را بگیرد؟ (قسمت دوم)

به عنوان کسی که اغلب وقت خود را به خودرو اختصاص داده، تصمیم گرفتیم تا تحقیقی در رابطه با مایعات درون خودرو و تأثیر آن بر سلامتی انسان داشته باشیم و ببینیم که چقدر می‌توانیم زنده بمانیم! نتیجه‌ای که گرفتیم: احتمالاً نه خیلی زیاد!


خودروی شما مایعات زیادی را درون خود جای‌داده، از روغن‌موتور گرفته تا روغن گیربکس و مایع شیشه‌شور. همه‌ی آن‌ها باید دور از دستگاه گوارش باشند. در این نوشتار چگونگی سمی بودن آن‌ها را برای شما شرح داده‌ایم.

اولین کاری که انجام دادیم تماس با اداره‌ی ایمنی و سلامتی بازرگانی بود و آن‌ها گفتند که باید اوراق داده‌های ایمنی مواد را برای هر مایع بررسی کنیم؛ بنابراین در ساده‌ترین و تنبل‌ترین راه ممکن تصمیم گرفتیم تا در اینترنت نام محصولات و سپس اوراق داده‌ی ایمنی مواد را جست‌وجو کرده و جالب آنکه این موارد به راحتی در دسترس بودند. در حقیقت اکثر وب‌سایت‌هایی که روغن و مایعات خودرو را می‌فروشند توصیه‌های ایمنی را درج کرده‌اند.

در این راهنماها اثرات مایعات مختلف بر سلامتی انسان و همچنین موارد ایمنی مربوطه درج شده است.

  • روغن گیربکس


ما نگاهی به روغن‌های دنده‌ی سنتتیک و مرسوم انداختیم و به نظر می‌رسد که این مایعات نسبتاً ایمن هستند و مهم‌ترین اثرات آن‌ها تنها هنگامی‌که مقادیر زیادی در دستگاه تنفسی وارد شوند ایجاد بیماری می‌کنند:

تنفس حاد و طولانی‌مدت مقادیر زیاد مواد حاوی روغن شاید التهاب جدی ریه را در پی داشته باشد. افرادی که این میزان روغن‌ها را استنشاق کرده‌اند با عواقب طولانی‌مدت درگیر خواهند بود. استنشاق مکرر مقادیر کم روغن‌های معدنی می‌تواند التهاب مزمن ریه‌ها را در پی داشته باشد و همین امر شاید آغازکننده‌ی ورم ریه باشد.

در ادامه می‌خوانیم:

نشانه‌ها اغلب ظریف بوده و تغییرات رادیولوژیکی بدتر از موارد بالینی ظاهر می‌شوند. گهگاه سرفه‌های مزمن، تحریک بخش بالایی مجرای تنفسی، نفس‌های کوتاه و با زحمت زیاد و خلط خونی نیز دیده می‌شود.

برگه اطلاعات همچنین می‌گوید که استنشاق، بلع و یا تماس پوستی می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال و تحریک بینی، گلو و راه‌های هوایی شود. گفته شده روغن سنتتیک باعث تحریک جدی چشم و ایجاد جوش می‌شود درحالی‌که روغن مرسوم باعث سردرد، بی‌قراری و واکنش آلرژیک پوست می‌شود.

  • مایع گیربکس اتوماتیک


مایع گیربکس اتوماتیک اساساً روغنی سبک است که بر پایه‌ی اطلاعات موجود به‌طور معقولی مضر است. ریسک بیماری‌های ایجاد شده توسط این مایع دقیقاً همان‌هایی هستند که در بالا و در بحث روغن دنده اشاره شد.

  • مایع هیدرولیک فرمان


برگه‌ی اطلاعات مایع هیدرولیک فرمان Quaker State اساساً همان بیماری‌های مربوط به روغن دنده و گیربکس اتوماتیک را ذکر کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان مشکلات تنفسی را در هنگام استنشاق و همچنین اسهال در صورت بلع را نام برد.

  • روغن ترمز


روغن ترمز ترکیبات مشابه ضدیخ را دارد بنابراین جای تعجبی ندارد که در برگه اطلاعات روغن Prestone ببینیم که محصولاتشان می‌تواند باعث آسیب چشم، التهاب پوست و آسیب به کلیه‌ها و کبد از طریق بلع شود.

در بخش مهم‌ترین نشانه‌ها، برگه اطلاعات می‌گوید تماس چشم‌ها می‌تواند باعث آسیب قرنیه شود و تماس روغن ترمز با پوست می‌تواند باعث حساسیت و تحریک آن شود.

استنشاق میزان بالایی از بخارات روغن می‌تواند باعث تحریک، سردرد، بی‌قراری، خواب‌آلودگی، از دست دادن حس توازن و اختلالات بینایی شود.

اگر روغن ترمز را بنوشید این اثرات را خواهید دید:

بلع این ماده می‌تواند باعث اختلالات روده‌ای از جمله التهاب، درد شکمی، تهوع و استفراغ، اسهال، سردرد، بی‌قراری و خواب‌آلودگی، اختلال بینایی، کاهش حجم ادرار و آسیب کلیه‌ها و کبد شود.

در انتها برگه اطلاعات خاطرنشان می‌سازد که تماس روغن ترمز با پوست زخمی می‌تواند منجر به جذب مقادیر مرگ‌آور این ماده شود.

  • سردکن R134a


سردکنی (مُبرد) که برای شارژ سیستم تهویه خودرو بکار می‌رود خیلی برای سلامتی خوب نیست.

برگه اطلاعات این ماده می‌گوید که تنفس خنک‌کننده‌ی R134a نه تنها باعث سرطان می‌شود بلکه می‌تواند باعث اثراتی چون بی‌قراری، ضعف، تهوع و… شود.

سردکن در حقیقت می‌تواند اکسیژن خون را جایگزین کرده و باعث خفگی شود. در دزهای بالا این ماده می‌تواند باعث ضربان غیرمعمول قلب شود که اساساً مرگبار است.

  • مراقب باشید!


مایعاتی که در این دو قسمت ذکر شده‌اند به‌طورمعمول در هر تعمیرگاه و گاراژی یافت می‌شوند. البته باید گفت اغلب اثراتی که در بالا ذکر شده‌اند در اثر استنشاق یا بلع مقادیر زیاد مواد ذکر شده بروز می‌یابند.

حتی روغن‌موتور تمیز و دیگر مایعات نیز مضر بوده و می‌توانند تأثیرات مخرب زیادی بر سیستم عصبی، کلیه و کبد داشته باشند. روغن‌موتور کارکرده و سردکن کولر حتی باعث ایجاد سرطان می‌شوند.

هنگام کار با این مایعات نهایت دقت را به عمل آورده و آن‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

چگونه مایعات موجود در خودرو می‌توانند جان شما را بگیرند؟ (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    من خیلی جاها شنیدم که روغن ترمز رو میریزن رو بدنه ماشین مثل اسید رنگش رو ذوب میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (952 ديدگاه)

      بله همین طوره.
      اگر در تعمیرگاه هم رفته باشید و پمپ روغن ترمز رو باز کنن و روغن ترمز جایی از ماشین بریزه و یا دست مکانیک که روغن ترمزی باشه و به بدنه مالیده بشه بلافاصله مکانیک آب میریزه جایی که به روغن ترمز آغشته شده.
      جالبه که فقط با آب پاک میشه.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        من یه بار سر همین قضیه رنگ ماشینم به فنا رفت! مجبور شدم بدم لکه گیری…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. e36

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    برای شخص مالک خودرو درکل خطری نداره درواقع سروسیکاران تعویض روغنی و مکانیک ها باید خیلی مراقب باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. H

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    به نظر من این چیزارو آدم بدونه خوبه ولی فک نکنم اتفاق بیوفته?
    تاحالاشده کسی روغن موتور بخوره?بعدشم بمیره؟
    مگه اینکه یه چیزی به شانس بدهکارباشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. محمود

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بعضی ها موقع دندون درد روغن ترمز میریزن داخل دندون وبعد کل دندون ها به فنا میرن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. ایرانی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    آیا بوی پلاستیک و مواد به کار رفته در داخل خودرو هم باعث بیماری میشود و خطرناکه؟(مخصوصا هنگام بسته بودن درب خودرو)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. silver

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    بله ،اون بویی که شبیه بوی پلاستیک هست در اصل گاز بنزن هستش (بسیار مضر هست و به سختی از بدن دفع میشه) که بر اثر تابش آفتاب یا گرما از قطعات داخلی ماشین که از مواد نفتی تولید شدن آزاد میشه و به خاطر جریان نداشتن هوا داخل کابین(در حالت پارک شده) ، این گاز در هوای داخل ماشین اشباع میشه و تا جایی که میشه نباید اون رو تنفس کرد .
    قبل روشن کردن کولر خودرو هم بهتره شیشه ها ابتدا پایین باشن تا ترکیب هوا و بنزن از دریچه های داشبورد خالی بشه و بعد شیشه ها رو بالا بدید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ف.س

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیا اگر 10 قطره روغن ترمز بخوریم می میریم با سکته مغزی

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. رضا

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۱۰ قطره آدم میمیره؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
  8. د.پ

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    روغن موتور تو بطری بود تو ماشین داداشم اشتباهی خورد قورتش نداد سریع تفش کرد بعدم چند بار اب قرقره کرد ولی میگه یکمش رفته تو گلوش لازمه ببریمش شستشو معده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا