آموزش

مایع ادبلو AdBlue چیست؟

اگر در طول ۵ سال گذشته خودرویی دیزلی را خریداری کرده باشید احتمالاً شاهد استفاده از ادبلو در آن برای پاک‌تر شدن آلاینده‌های اگزوز خواهید بود. در واقع اگر خودروی شما از ادبلو استفاده کند بدون آن نخواهید توانست از خودرو استفاده کنید!


سؤال اساسی این است: ادبلو Adblue چیست؟ چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان آن را خرید و در خودرو مورد استفاده قرار داد؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید نوشتاری را که تهیه ‌شده مطالعه فرمایید.

  • ادبلو و آلایندگی دیزلی

هدف اولیه و اصلی از تولید پیشرانه‌های دیزلی یافتن راه‌حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بود زیرا آن‌ها دی‌اکسید کربن کمتری در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند. دولت‌ها حتی مالیات‌های کمتری روی این خودروها وضع کرده‌اند تا خریداران را به انتخاب پیشرانه‌های دیزلی ترغیب کنند.

البته درست مثل دولت‌ها، اجماع کلی تغییر یافت و پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوبیت قبلی را نداشتند. اگرچه این پیشرانه‌ها دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند اما از طرف دیگر ذرات آلاینده و NO2 بیشتری را در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند.

ادبلو راه‌حلی برای این مشکلات بوده و با معرفی قوانین آلایندگی یورو ۶ در سپتامبر ۲۰۱۵، استفاده از آن به یک نیاز تبدیل شد. ادبلو به اگزوز خودرو تزریق شده و با گاز نیتروژن اکسید واکنش داده و آن را به عناصر بی‌ضرر نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند. میزان اثربخشی ادبلو چقدر است؟ خب در واقع باید گفت زیاد! در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان نیتروژن دی‌اکسید سمی تولیدی توسط فولکس‌واگن پولو مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری دیزلی به اندازه‌ی آلایندگی یک کامیون مجهز به پیشرانه دیزلی ۱۳ لیتری دارای سیستم ادبلو می‌باشد!

  • ادبلو چه کاری انجام می‌دهد؟

بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو ۶ تولید خواهند کرد. این مایعی غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و اوره تشکیل می‌دهد. این ماده به عنوان بخشی از کاهش کاتالیتیک انتخابی SCR بکار می‌رود. SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانه‌های دیزلی را می‌شکند. با تزریق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز شاهد تبدیل ذرات سمی به آب و اکسیژن خواهید بود.

  • آیا خودروی من به ادبلو نیاز دارد؟


اگر خودروی شما نیازمند ادبلو باشد (مثلاً خودروی دیزلی هماهنگ با قوانین آلایندگی یورو ۶) و بدون آن از خودرو بخواهید استفاده کنید پیشرانه استارت نخواهد خورد. خوشبختانه اکثر خودروهای نیازمند به ادبلو دارای صفحه‌نمایش یا چراغ هشداری هستند که به شما می‌گوید چقدر در مخزن مربوطه ادبلو باقی مانده است.

  • چه زمانی باید ادبلو را پر کرد؟

میزان ادبلوی باقی مانده در مخزن به فاکتورهای زیادی همچون ابعاد باک ادبلو، سبک رانندگی و مصرف سوخت خودرو بستگی دارد. البته به منظور تخمینی حدودی باید گفت به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی، حدود ۱ لیتر ادبلو مصرف خواهد شد.

پر کردن دوباره مخزن ادبلو مشابه پر کردن باک سوخت دیزلی یا بنزینی نخواهد بود. اگر تنها میزان کمی ادبلو به مخزن اضافه کنید آمپر مربوط به آن در خودرو درست کار نخواهد کرد. همچنین اگر شما یک بطری ادبلو بخرید باید از همه‌ی آن استفاده کنید زیرا باقی مانده آن در آینده قابل‌استفاده نخواهد بود.

  • چگونه باید مخزن ادبلو را پر کرد؟


پر کردن مخزن ادبلو شبیه پر کردن باک سوخت معمولی است. در اکثر موارد شما درگاه پر کردن باک ادبلو را زیر درگاه سوخت دیزل پیدا خواهید کرد. فقط کافی است مایع ادبلو را داخل این مخزن بریزید!

  • از کجا می‌توان ادبلو را خریداری کرد؟


بطری‌های ادبلو را می‌توان در اکثر پمپ‌بنزین‌ها مخصوصاً آن‌هایی که مربوط به شرکت‌های شل یا تگزاکو هستند پیدا کرد.

همچنین می‌توان ادبلو را از پمپ‌های موجود در جایگاه‌های سوخت تهیه کرد.

اگر خودروی شما در حال سرویس بوده و میزان ادبلو نیز کم است شاید تعمیرگاه مربوطه نیز این مایع را داشته باشد. همین موضوع درباره خرید خودروی صفرکیلومتر از خودروساز نیز صادق است چراکه برخی از آن‌ها میزان مشخصی از ادبلو را به‌صورت رایگان به خریدار اهدا می‌کنند.

موقع خرید ادبلو باید دقت کرد کد آن با ISO-22241 شروع شود زیرا معنی آن عدم آسیب‌رسانی به سیستم SCR خودرو است. تعمیر و تعویض سیستم SCR بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

  • قیمت ادبلو


ادبلو قیمت متنوعی دارد. البته در اکثر موارد می‌توان یک بطری پنج لیتری این ماده را با قیمت حدود ۵ پوند خریداری کرد. البته زمانی که این مایع را در زمان سرویس خودرو تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید بنابراین بهتر است خودتان آن را تهیه کرده و در خودرو بریزید.

  • خودروسازان محبوب با ادبلو

آئودی ادبلو: محصولات آئودی دارای پیام هشداری روی صفحه دیجیتال خودرو هستند که کم شدن ادبلو را به راننده اطلاع می‌دهند. پر کردن این ماده در نمایندگی آئودی ۱.۵ پوند به ازای هر لیتر آب خواهد خورد.

ب ام و ادبلو: ب ام و ادعا می‌کند خودروهایش با یک باک ادبلو می‌توانند به‌صورت متوسط ۱۵ هزار کیلومتر را طی کنند. اگر میزان ادبلوی باقی مانده کمتر از ۱۶۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو باشد، هشداری روی صفحه‌نمایش خودرو نقش خواهد بست و شمارش معکوس کارکرد خودرو را به راننده نشان خواهد داد.

مرسدس ادبلو: اگر شما مایع ادبلو را از مرکز سرویس رسمی مرسدس خریداری کنید هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. کم شدن مایع ادبلو نیز با یک پیام هشداری روی داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد.

فولکس‌واگن ادبلو: این کمپانی یکی از معدود خودروسازانی است که باک ادبلو را در اکثر محصولات دیزلی خود نصب می‌کند. فولکس‌واگن پاسات مجهز به باک ۱۳ لیتری باعث می‌شود تا ۱۰۵۰۰ کیلومتر نیازی به پر کردن باک ادبلو نداشته باشید. شاسی‌بلند توارگ از باک ۱۹.۵ لیتری استفاده کرده و با یک باک ادبلو می‌توان مسافت ۱۱۵۰۰ کیلومتری را طی کرد.

منبع: carwow

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Ahmadreza 2002

    ۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    با وجود این استاندارد یورو ۶ و آلایندگی پایین دیزلی ها چرا نباید از این مدل ماشین ها تو ایران رواج پیدا کنه؟ ( لطفا از اونا دلایل همیشگی نمی خوان و… صرف نظر کنین )
    البته چند سال پیش یه خبر شنیدم که ایران خودرو یه موتور دیزل برا خانواده سمند طراحی کرده اما کماکان خبری ازش نیست
    آگه بتونن اونو با استاندارد یورو ۶ تولید کننده واقعا از همه نظر به صرفه هست

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۳ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      به خاطر کیفیت گازویل اونا و بیکیفیتی گازویل ما

      موافقم 19
      مخالفم 1
    2. مرتضی

      ۴ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (78 ديدگاه)

      کلا پشتیبانی از جایگاه سوخت در ایران خیلی بده، تقریبا داخل هیچ شهری جایگاه گازوییل نداریم

      موافقم 20
      مخالفم 1
  2. JDM

    ۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (23 ديدگاه)

    بلاخره دیدیدم یکی از ادبلو مطلب گذاشت،
    بله.الان همه سمی تراک های تولید جدید ادبلو ساپورت میکنن
    آمریکا میخواد از یه سال اینده تردد کامیون هایی که ادبلو ساپورت نمیکنن رو غیره قانونی اعلام کنه،با این شرایط کامیون های از پیتربلت 379 به پایین ترددشون ممنوع میشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. بهراد

    ۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    اگه آب و اوره باشه خود راننده هم توان پر کردنشو داره دیگه.
    فقط اینجاشو من نفهمیدم
    “پر کردن دوباره مخزن ادبلو مشابه پر کردن باک سوخت دیزلی یا بنزینی نخواهد بود”و
    “پر کردن مخزن ادبلو شبیه پر کردن باک سوخت معمولی است.”
    آخرش شبیهه یا شبیه نیس؟

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. M3csl

      ۳ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (76 ديدگاه)

      یه خورده مبهم گفته اما در کل قابل فهمه دوست عزیز؛
      جایی ک گفته شبیه پر کردن مخزن بنزین و گازوییل هست یعنی از نظر عملی و شکل کار ک شما درب مخزن مایع ادبلو رو باز میکنید و مخزن رو پر میکنید،
      اما اونجا ک گفته شبیه بنزین زدن یا گازوئیل زدن نیست بعدش توضیح میده؛
      که یعنی شما واسه بنزین زدن یا گازوئیل زدن می‌تونین از یک لیتر تا هر چقدر که مخزن تون و البته جیبتون اجازه بده سوختگیری کنین و حداقل و حداکثر به اختیار خودتونه،،اما برای سوختگیری مایع ادبلو حتما و الزاما باید مخزن رو کامل پر کنید،
      مثلاً اگه پنج لیتر یا ده لیتر گنجایش مخزنه شماست حتما باید کامل و تا خرخره پرش کنید و اگه مثلاً دو یا سه لیتر مایع ادبلو بریزین آمپر دچار اشکال و خطا میشه،،
      امیدوارم متوجه شده باشید دوست گرامی.

      موافقم 34
      مخالفم 4
      1. بهراد

        ۳ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (753 ديدگاه)

        یه خورده قبلا متوجه شده بودم ولی با توضیح خوب شما قشنگ متوجه شدم.ممنونم
        پس ادبلویی که خریده میشه باید متناسب با ظرفیت باک ادبلو(بهتره بگیم ادبلو مورد نیاز) باشه و مخزن ادبلو مکانیسم آمپرش با شناور داخل باک بنزین متفاوته و شاید بر حسب کل باک ادبلو و مسافت قابل طی با ادبلو پُر و کیلومتر پیمایش شده ؛ میزان ادبلو ی باقیمانده رو مشخص می کنه

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. شاهین

        ۳ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        ممنون از دوستان گرامی
        بله منظور من هم دقیقا همونی بود که دوستمون تشریح کرد
        ارادت

        موافقم 6
        مخالفم 0
  4. حميدرضا

    ۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر مطلب خوبی بود اصلا از وجود چنین چیزی خبر نداشتم خیلی به اضافه شدن معلوماتم کمک کرد ممنون از نویسنده مطلب

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. حجت

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میخای ترافیکو صد برابر کنید بیرون شهر بزنن کافیه محیط زیاده تو شهر محیط کمه باعث ترافیک میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. بابک نورمحمدی

    ۱۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان ۵ساله یوتانگهای شرکت واحد مایع ادبلو مصرف میکنن.فقط نوع یوتانگهاش کنارمخزن گازوییل مخزن ادبلو هست.به وفور دردست هست.ولی کینگ لانگهاش نه..الان اتوبوسهای شرکت واحد با این همه استهلاک وکهنه گی اتوبوسهاش کمترین دود رو درسصح شهردارند.فقط اتوبوسهای دولتی روعرض میکنم.بخش خصوصی هنوز ازاین نوع اتوبوس هنوز ندارند.انشالله دولت بدهی خودش روبه اتوبوس رانی گردن بگیره وهرچه زودتر اتوبوس نو وارد یا تولید کنه..ازسه سال دیگه بخش خصوصی باید شرکت واحد رو در دست بگیره .چون نیروهای زحمت کش راننده دراین سه سال بازنشست میشوند وبایدنیروی جدید وجوان استخدام کنه.به امید روزهای بهتروهوای پاک شهرهای ایرانم ارزوست.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. محمدحسین فنودی

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی میدونه ترکیب شیمیایی این ادبلویی که گفتین چیه ؟؟. لطفا کسی میدونه دقیق بگه ، نه اینکه بفرمایید آب و اوره !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. هرمز مستوفی

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام ترکیب شیمیایی ادبلو : آب دیونیزه و اوره خالص .
    خودرو های دیزل جمدرن که تولید سال 2000 به این طرف هستن بسیار پیشرفته و پر قدرت هستن . مصرف سوخت کم در حجم های برابر با بنزینی ، بدلیل تراکم بالای موتور قطعات بسیار محکم و این موتورها ذاتا” ضد آب هستن و بسیار بسیار با دوام .در ترکیه بغیر از چند مدل قدیمی دیگر از سواری های بنزینی خبری نیست . ایکاش وارد کنندگان و تولید کنندگان خودرو در کشورمان به این مهم توجه میکردند . مصرف بنزین در کشور ما بسیار بالاست .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا