آموزش

معرفی محورهای پورتال: راهی برای عبور از موانع بزرگ

محورهای پورتال یا دروازه‌ای نه‌تنها باعث افزایش ارتفاع خودرو می‌شوند بلکه باعث افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آفرودرها نیز می‌گردند. در اینجا می‌گوییم که چرا بعضی از سرسخت‌ترین آفرودرهای دنیا از این وسیله استفاده می‌کنند.


استفاده از محورهای پورتال عمل شایعی نیست. البته  بعضی از خودروهایی که بیشتر عمرشان را روی جاده سپری می‌کنند برای فخرفروشی به این وسیله مجهز می‌شوند اما بیشترین استفاده از این وسیله در وسایل نظامی، کشاورزی و ساختمانی است. (البته به‌جز ایران)
بیشترین موارد استفاده از محورهای پرتال در تراکتورها و لودرها است همچنین  هاموی های ارتش آمریکا نیز بدان مجهزند. این محورها برای خودروهایی مناسب است که طبیعت آن‌ها عبور از مکان‌های دور از دسترس با موانع سخت و دارای لاستیک‌های بزرگ است. محورهای  پرتال راهی بسیار خوب برای انجام تمام این کارها است به همین دلیل بعضی از افراد حرفه‌ای در آفرود از این وسیله استفاده می‌کنند.

محورهای پرتال چگونه کار می‌کنند

محورهای استانداردی که در SUV  یا یک وانت یافت می‌شوند مستقیماً به وسط چرخ  متصل شده و چرخ را می‌چرخانند این سیستم برای اکثر خودروها کارآمد است اما در خودروهایی که با لاستیک‌های بزرگ و با حداکثر کارایی استفاده می‌شوند می‌تواند فشار زیادی را به محور و پلوسها تحمیل کند.


در نظر بگیرید اگر شما خودرو چهارچرخ محرکی با لاستیک‌های بزرگ (۳۵ اینچ یا بزرگ‌تر) در اختیار داشته باشید موتور را هم تقویت کرده باشید و بخواهید در مسیری کوتاه و دشوار رانندگی کنید حدود ۲۰۰۰ درصد فشار بیشتری نسبت به زمانی که درون جاده رانندگی می‌کنید به محورها فشار وارد خواهید کرد. البته این را می‌توان با تقویت محور و پلوس ها حل کرد اما پس از حد معینی این کار غیرممکن می‌گردد. محدودیتی برای سخت‌افزارها وجود دارد آن‌ها تا حدی می‌توانند بزرگ و سنگین باشند و در مقابل آن‌ها باید به‌اندازه‌ای بزرگ باشند تا بتوانند به‌طور منظم فشارهای وارده را تحمل کنند. برای حل این مشکل بعضی از خودروهای تجاری و نظامی با محورهای پورتال عرضه می‌گردند.


برخلاف محورهای معمول، محورهای پرتال بالاتر از مرکز چرخ قرار دارند. اتصال این نوع محور با چرخ از طریق محفظه‌ای است که شامل چرخ‌دنده‌های کاهنده می‌شود.چرخ‌دنده‌های کوچکی که توسط محور دیفرانسیل به چرخش درمی‌آیند چرخ‌دنده بزرگ‌تری را که به چرخ متصل است می‌گردانند. به این صورت گشتاور خروجی محور می‌تواند تا حدود ۲۰۰ درصد افزایش یابد درحالی‌که فشار و روی محور  نسبتاً کم باقی می‌ماند.

عبور بهتر از موانع

یکی دیگر از مزایای این محور درواقع افزایش قابل‌توجه قابلیت عبور از موانع دشوار است.همان‌طور که می‌توانید تصور کنید داشتن محوری بالای مرکز چرخ به این معنی است که هوای بیشتری بین زمین و زیر وسیله نقلیه  شما وجود دارد.درواقع معمولاً مرکز چرخ حدود ۱۰۰ میلی‌متر (گاهی اوقات تا ۱۵۰ میلی‌متر) پایین‌تر از هوزینگ دیفرانسیل قرار دارد و این مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. هوزینگ دیفرانسیل خودرویی بافاصله ۲۵۰ میلی‌متری  از سطح زمین (فاصله‌ای که خودرو بدون برخورد محور به سطح زمین می‌تواند از آن عبور کند) بعد از نصب این نوع محور فاصله‌ای حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر از سطح زمین خواهد داشت.


به خاطر وجود چرخ‌دنده‌های کاهنده‌ای که در این سیستم استفاده می‌شوند می‌توان از دیفرانسیل‌ها، پلوس ها و محورهای کوچک‌تر و سبک‌تر  استفاده کرد که همین باعث افزایش کارایی در سفرهای آفرود می‌گردد. به خاطر وزن سبک‌تر خودرو واکنش‌های بهتری از خود نشان می‌دهد و به خاطر نبود هوزینگ دیفرانسیل بزرگ، گیر نکردن هوزینگ  به سطح مسیر می‌تواند مزیت بزرگی باشد. برای مثال اگر هوزینگ دیفرانسیل یک هاموی را ببینید از کوچکی آن تعجب خواهید کرد زیرا اصلاً شبیه دیفرانسیل یک خودرو بیابان‌گرد نیست اما به خاطر وجود محورهای پرتال این خودرو هیچ نیازی به دیفرانسیل بزرگ ندارد.

مزایای دیگر

افزایش  قابلیت عبور از موانع احتمالاً دلیل اصلی انتخاب این نوع محور توسط آفرودرهای حرفه‌ای است. دلیل دوم محکم‌تر بودن آن است. اگر شما با یک آفرود با تجهیزات معمول بخواهید از مسیری با درجه سختی ۵ (سخت‌ترین نوع مسیر در آفرود) عبور کنید احتمال خراب شدن  خودروتان بسیار زیاد است اما اگر از محورهای پورتال استفاده کرده باشید این احتمال بسیار کمتر می‌شود.


استفاده از این محور مزایای دیگری نیز دارد همان‌طور که احتمالاً می‌دانید در وسایل نقلیه‌ای مانند یونیماگ و G63 AMG 6×۶  سیستم کنترل مرکزی فشار باد لاستیک به‌صورت استاندارد نصب‌شده است که در انواع دارای محورهای معمولی امکان نصب این سیستم وجود ندارد.


برای وسایل نقلیه‌ای که در ارتش و صنایعی همچون جنگلداری یا ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند تنظیم فشار لاستیک‌ها  از داخل خودرو مزیت بزرگی محسوب می‌شود. ترمزهای قوی نیز یکی دیگر از مزایای محورهای پرتال است زیرا گیربکسی که بین دیفرانسیل و چرخ قرار دارد باعث افزایش قدرت ترمز گیری می‌شود. با استفاده از یک گیربکس ۲:۱  در محور پرتال همچون استفاده از دیسک ترمز ای با قطر دو برابر دیسک ترمز فعلی است. همچنین با استفاده از محور پورتال ترمزهای شما بیشتر از گردوغبار محافظت می‌شود که همین باعث افزایش قابلیت‌های آن می‌گردد.

آیا می‌توانم از آن‌ها استفاده کنم؟

محورهای پورتال  به‌صورت افترمارکت قابل‌نصب  هستند؛ اما این کار هزینه بسیاری در بردارد. به‌عنوان یک گزینه‌ی ارزان‌تر محورهای پورتالی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را روی دیفرانسیل خودرو نصب کرد و درواقع دیفرانسیل معمولی خودرو را به انواع پورتال ارتقا می‌دهد. اما متأسفانه این نوع  محور در ایران موجود نیست بنابراین کسی که بخواهد از این نوع دیفرانسیل روی خودرو خود استفاده کنند باید خود آن را بسازد یا باید از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آن را خریداری نماید.

منبع: leisurewheels

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (853 ديدگاه)

    خیلی جالب و اموزنده از این مطالب بیشتر بزارین ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      امیدوارم پدال بعنوان سایت تخصصی حمل و نقل در ایران بیشتر بسمت ارائه مطالب آموزشی در سطوح مبتدی برای همگان و پیشرفته برای روزآمد سازی مهندسین مکانیک متمایل گردد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Khan

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    کاش یه فیلمی چیزی هم بود تفاوتشون رو نشون میداد تا حدودی

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    خیلی ممنون واقعا اموزنده و عالی بود کاش بیشتر از اینجور مطالب بزارین

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. s.h

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    دوستان یه سوال داشتم یه جا نوشته بود که جی 63 به خاطر استفاده از ( حتی 6×6) این اکسل قدرت یدک کشی یا بکسل کمی داره ( نصبت به وقتی که این روش نباشه نه ماشین دیگه ) اما اون دنده هایی که تو عکس میبینید فقط گشتاور رو نقطه پایینتری ارائه میکنه( از نظر علم مکانیک) بدون کاهش اون پس چرا نوشته بود که قدرت بکسل یا سنگ نوردی کمتری پیدا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین مقدسی

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      درمورد مشکل بکسل تا حالا که شخصا چیزی درموردشون نخوندم ولی درمورد سنگ نوردی یا صخره نوردی این اکسل بهترین انتخاب هستش درواقع برای مسابقات ازش استفاده میشه
      این عکسو ببینید
      http://image.fourwheeler.com/f/213888896+w660+h440+q80+re0+cr1+ar0/001-portal-axle-lead-photo.jpg

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. Sajjad

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی وقت بود این مطالب مفید از سایت منتشر نشده بود.
    با تشکر از جناب مقدسی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Genius

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    G.class در زمینه قدرت و مهارت آفرود در جهان یگانه است!بهرحال از خودروئی که کانسپت اولیه آن در دوران Shah of Iran ارائه شده بجز این هم انتظار نمیرود

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. مرتضی مقدم

      ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (163 ديدگاه)

      shah of iran که شما افتخار میکنی بهش بحرین رو مفت از دست داد.بیگانه ها شاهش کردن.ی چیزی تو مایه های سلاطین حاشیه خلیج فارس امروز.ی نوکر تمام قد.هر جا مشکل مالی داشتن می رفت خرید و نجاتشون میداد.مثل عرب های الان.مثل تدبیر و امید الان که 30 ملیارد هواپیما خرید , که بهش نمیدن و نخواهند داد اما همین رو خرج طراحی و ساخت هواپیما نکرد.موشک قاره پیما ساختیم با دقت ده متر با دوزار بودجه .با سی ملیارد از ببویینگ 777 بهتر می ساختیم صادر هم میکردیم.حالا اونایی که مملکت خودشون رو تحقیر میکنن و مست جلال و شکوه و زرق و برق آمریکان بیان منفی بدن.با افتخار من به کشورم ایران ایمان دارم

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. پارسا

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (139 ديدگاه)

        با ۳۰میلیارد از بویینگ بهتر میساختیم؟ :)))) پس چرا نساختیم؟ ?
        با ۳۰۰۰میلیارد چیکار کردیم؟ :)))
        دقیقاً‌ به چی ایمان داری اصن شما؟ چی میدونی اصن؟ چقدر مطالعه داری؟؟ جوابو من میدونم ، صففرررر
        مجبور نیستی کامنت بزاری دوست عزیز

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. مرتضی مقدم

          ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (163 ديدگاه)

          دوست عزیز سی ملیارد دلار نه تومن.معادل یکصد و بیست و شش هزار ملیارد تومن با وجه رسمی ارز.سپاه با چقد بودجه موشک دوربرد ساخته که الان ایران جز مدعیان این دانش توی دنیاست؟صرف اصلاع کل بودجه نظامی ایران تا سال 96 کمتر از شش ملیارد دلار برای هر سال بود که در مقایسه با بودجه امسال ایالات متحده کمتر از یک به دویست برا امسال میشه و اینقد پیشرفت پر افتخاردر صنایع دریایی و موشکی و دفاعی با بودجه عملا هیچ. فقط باور کردند و خواستند.نه تکنو کرات های شیک پوش مولتی ملیاردر دولت بلکه کسایی که بارها ثابت کردن برا مملکتشون از جان میگذرن و گذشتن

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. حسین دهمرد

          ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (2414 ديدگاه)

          دوست عزیز پارسا یک کلمه ناقابل( دلار )رو جا انداختی تو محاسباتت.

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. Genius

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1231 ديدگاه)

        شما و هم فکرانت تو اداره همین 31 استان کنونی موندید پس باید خدا رو شکر کنید که بحرین هم بخشی از ایران نموند!!بحث نابودی ایران در دوره سلاطین بی صلابت قجر استارت خورد و سلسله بعدی سعی کرد در حد امکان جلوی تجزیه و تحلیل ایران رو بگیره که تا حدود زیادی هم موفق شد

        موافقم 6
        مخالفم 1
      3. s.h

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        پسر خوب اگر با کسی که دکترای موتور جت ( از شاخه های مکانیک) داره صحبت کنی میبینی ایران حالا حالا ها نمیتونه هواپیما مسافربری بسازه زور بزنه زرو بزنه میتونه جنگنده بسازه ( ساخت اون بسیار راحتره )بعد از کلی پرواز اگر موتور و…. 10000 چیز دیگه بی ایراد بود اونوقت تازه باید فقط به فکر ساخت هواپیما مثل بویینگ بیافته در مورد موشک هم باید گفت سی سال هزینه وتلاش شبانه روزی سپاه بوده سی سال که تازه اونم مدیون لیبی وکره شمالی هستند وچه هزینه هایی که برای اون نشده که خب البته طبیعی هم هست پس توهم رو بزار کنار که میشه طراحی کنه و اینم بدون دانش موشکی بسیار راحت تر از دانش توربو جتهاست مثلا ایران هنوز تانکی نداره که دو زنجیرش در خلاف جهت هم بچرخه( حتی کرار ) اونوقت توقع داری چیزی بهتر از بویینگ 777 طراحی کنند اونم تو مدت کوتاه ؟؟؟ همین صاعقه پرواز کنه نخوره زمین بسه روسیه با اون عظمت بعد از فرو پاشی بخشی از این دانش رو از دست داد( تو اوکراین نابود شد ) حتی ژاپن هم نمیتونه به این راحتی هواپیما بسازه و امریکا وفرانسه وانگلیس نزدیک 100 ساله که دارن این کارو میکنند بعد توقع چی رو داری تو ؟؟؟؟؟ هان؟؟؟؟

        موافقم 5
        مخالفم 1
  7. پرسپولیس

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    بحث عوض شد درهرصورت قرارنیست تمام یک کشور نابود بشود برای ساخت وتولید تمام صنعت وتکنولوژی ودانش روز دنیا بایدقبول کردخوب بخشی وارداتی بخشی هم صادراتی بخشی تولید مشترک وهمکاری هست کسی که جلو ایران رانگرفته بسازید هواپیما خودرو بسازید درهمه دانش به اوج برسید کشوری هم ازنظر منابع دربالای جدول هست کی دلش نمیخواد کشور اینقدرپیشرفت بکند ولی کمی واقع بین باشیم به جهان نگاه کنیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. Roham

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مکانیزمش رو درک نکردم
    توی عکس که به نظر سایز چرخ‌دنده‌های این سیستم پورتال برابره پس چطور ورودی و خروجی متفاوت دارن؟
    یعنی عملا غیر از افزایش ارتفاع راندمان مثبت یا منفی نداره
    اشتباه می‌کنم؟
    موضوع دیگه اینکه چطور به بالا رفتن توان ترمز کمک می‌کنه؟
    و باز اینکه با نصب این پورتال شتاب و سرعت نهایی هم تحت تاثیر قرار می‌گیره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا