آموزش

نگاهی به طرز کار و عملکرد سیستم کنترل کشش TCS

سیستم کنترل کشش چیست؟ خب پیش از پرداختن به این کار بیایید درباره خود کشش صحبت کنیم.

کشش مهم است. کشش تفاوت بین حرکت به سمت جلو و ماندن است. بدون وجود اصطکاک بین لاستیک‌های خودرو و سطح جاده شما هرگز نخواهید توانست به سر کار بروید چه برسد به اینکه بخواهید به سرگرمی‌های خود در آخر هفته برسید.

واضح است که شرایط آب و هوایی گوناگون نقش مهمی در رانندگی ایفا می‌کند. باران، برف و یخ باعث کاهش اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده‌ها می‌شوند. خوشبختانه روش‌هایی برای غلبه بر مادر طبیعت در بزرگراه وجود دارد. حداقل یک تکنولوژی برای کمک به رانندگان در به دست آوردن چسبندگی لازم وجود دارد که می‌خواهیم به آن بپردازیم.

کریس هاریسون مدیر توسعه خودرو و تست سیستم‌های ترمز الکترونیکی در شرکت کانتیننتال می‌گوید: “در کل کنترل کشش به این معنی است که توانایی‌های تحرکی خودرو در حرکت به جلو یا عقب به حداکثر برسد.”

کانتیننتال یک تأمین‌کننده بزرگ است که قطعات و تکنولوژی خودرویی را به خودروسازان جهانی ارائه می‌کند. این شرکت احتمالاً به خاطر لاستیک‌های خود شناخته شده اما سبد محصولات متنوعی از شاسی و سیستم‌های ایمنی گرفته تا حسگرهای پیشرانه و توربوشارژرها را عرضه می‌کند.

اما هاریسون درباره کنترل کشش می‌گوید: “ما به هر شرکتی سرویس می‌دهیم. تمرکز ما در آمریکا روی سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور است.” تکنولوژی کانتیننتال را می‌توان در فورد فیوژن، اکسپلورر و اِج دید. همچنین کادیلاک ATS و XTS و طیف گسترده‌ای از محصولات کرایسلر از جمله چلنجر، چارجر و ۳۰۰ نیز از تکنولوژی‌های این تأمین‌کننده مشهور استفاده می‌کنند.

اما کنترل کشش چگونه کار می‌کند؟ مکانیسم عمل آن چگونه است؟ خب چندین راه برای عملکرد آن وجود دارد. راه اول از طریق مدیریت پیشرانه است. زمانی که لغزندگی تشخیص داده شود، کامپیوتر کنترل خودرو می‌تواند انتقال قدرت به چرخ های لغزنده را متوقف کرده و هرزگردی آن را کاهش داده و کشش خودرو بهبود یابد.

روش دیگر عملکرد این سیستم‌ها از طریق ترمز است. هاریسون می‌گوید: “کنترل کشش ترمز خیلی شبیه دیفرانسیل قفل شونده عمل می‌کند اما ما از ترمز برای آن استفاده می‌کنیم.”

با بکار گیری سیستم ترمز ضد قفل ABS، کنترل کشش می‌تواند ترمز را روی چرخی که هرزگردی دارد اعمال کند. یک دیفرانسیل استاندارد و باز سپس قدرت را به چرخ مخالف منتقل خواهد کرد و این‌گونه چسبندگی بیشتری خواهیم داشت.

به‌هرحال هدف یکی است و آن نیز یافتن کشش و تلاش برای راضی کردن مشتری در بالاترین حد ممکن است. هیچ‌کسی نمی‌خواهد خودرواش با درگیر شدن سیستم یاد شده صداهای ناهنجاری تولید کند. نرمی و آسایش کابین جزو موارد الزامی هستند.

تمامی این موارد با طراحی‌های تک دیفرانسیل همخوانی دارند اما سیستم چهار چرخ محرک نیز مهم است. هاریسون خاطرنشان می‌سازد: “در سیستم چهار چرخ محرک ما می‌توانیم گشتاور را به جلو یا عقب خودرو منتقل کنیم.” این امر از نظر کشش مزیت زیادی خواهد داشت. این سیستم‌ها برای مدیریت هرزگردی چرخ ها می‌توانند از مدیریت پیشرانه، سیستم ترمز یا قطعه ویژه‌ای با نام دیفرانسیل مرکزی استفاده کنند.

نوع خودرو یا قوای محرکه اهمیتی ندارد زیرا هدف این تکنولوژی یکی است و آن نیز یافتن اصطکاک می‌باشد. البته برخی رانندگان هنوز اعتقادی به این سیستم ندارند. مدیر کانتیننتال می‌گوید: “برخی سو تفاهم‌های مشهور درباره کنترل کشش وجود دارد.”

برخی افراد اگر در شرایط لغزنده‌ای گیر بیفتند این سیستم را خاموش می‌کنند تا هرزگردی چرخ باعث ایجاد چسبندگی شود! اما این موضوع ضرورتاً مفید نیست.

هاریسون می‌گوید: “اگر خودرو گیر بیفتد سیستم‌های کنترل کشش زیادی هستند که آن را تشخیص دهند.” این سیستم‌ها در واقع باعث می‌شوند چرخ کمی هرزگردی داشته باشد تا کشش را بیابد. نمونه بارز این کار را می‌توان در لاستیک‌هایی یافت که در برف می‌چرخند تا به سطح آسفالت یا گل برسند. البته او هنوز هم می‌گوید که به این سیستم باید اعتماد کرد.

هاریسون اظهار می‌دارد: “من می‌توانم به شما قول دهم که مردم زیادی به مدت طولانی روی بهینه‌سازی این سیستم کار می‌کنند تا در شرایط زمستانی بهترین شرایط ممکن ایجاد شود.”

اما سؤالی که پیش می‌آید این است: چرا شما می‌خواهید کنترل کشش را خاموش کنید؟

نمونه‌هایی وجود دارد که شما خواهان خاموش کردن کنترل کشش خواهید بود اما این نمونه‌ها و موارد بسیار محدود بوده و می‌تواند با ریسک‌هایی همراه باشد.

بی‌شک تنها زمانی که شما خواهان خاموش کردن کنترل کشش خواهید بود گیر کردن در گل، برف یا یخ خواهد بود. معمولاً روش کار این سیستم‌ها می‌تواند توانایی شما در بیرون آمدن از چنین جاهایی را محدود کند. خاموش کردن این سیستم می‌تواند کمی لغزش را برای خروج ایمن از گل، برف یا یخ ایجاد کند. ما توصیه می‌کنیم زمانی که خودرو از این حالت خارج شد دوباره سیستم را روشن کنید.

تمامی خودروها با خاموش و روشن کردن پیشرانه دوباره این سیستم را فعال خواهند کرد. کنترل کشش همچنین می‌تواند هنگام رانندگی در پیست خاموش شود اما این امر ریسک بسیار زیادی خواهد داشت زیرا سرعت و پرفورمنس خودرو با هیچ محدودیتی روبرو نمی‌شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. mehdi

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (256 ديدگاه)

    عالی بود دمت گرم پدال

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. datsun

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3477 ديدگاه)

    سیستمی ضروری برای هر خودرو که متاسفانه خودرسازهای وطنی اعتقادی بهش ندارن حتی مونتاژی های که این سیستم رو داشتن حذف کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1948 ديدگاه)

      مشکل اعتقادش نیست مشکل اینه که چیزی به اسم خودروی وطنی وجود نداره مثل اینه که بگی کدونا ایرانی درسته ایران بیشترین صادرات کرونا به کشورای دیگه داشته ولی اصلش از چین بوده الان خیلی از محصول داخلیا طرح تعویض خورده بهشون دنا ثبت نام کرده میگه بیا پارس ببر چرا چون همه اینا مال چین منتهی برای اینکه جیب مردم خالی کنند اسم وطنی میزارند روش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Sajjad

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      ماشینای ایرانی به زور 100 اسب بخار اونم روی چرخای جلو دارن
      کنترل کشش برای ماشینی کار آمده که دیفرانسیل عقب باشه و قدرتش کافی باشه تا وقتی پاتو گذاشتی رو گاز عقبش در بره یا هرزگردی کنه
      ماشینای ایرانی موقع حرکت خاموش نشن باید خدارو شکر کرد
      قدرتی ندارن که بخواد کنترل بشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. s.h

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (712 ديدگاه)

        از بهترین نظراتی که خوندم همین بود واقعا جونی ندارند
        اما دوست عزیز یه نوعی از این سیستم بود که کاری با گشتاور و نیرو و تصمیم برای انتقال اون به کجا نداشت ؛ فقط ترمز رو در گیر میکرد که شاید به در بخوره !!!
        یه جایی از تهران هست یه جاده خاکی یر بالایی داره یه وقتایی افراد میرند اونجا یه صحنه دیدم اونم این بود یه پراید داشت بکس باد میکرد بره بالا و بعد پشت سرش یه لیفان ایکس60 بود اونم بکس باد میکرد در حالی که جلو ماشین یه جورایی میپرید بالا پایین واقعا قدرتی نیست که بخواد کنترل شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علیx76

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (1203 ديدگاه)

        درسته که رو ماشین های قوی نیازش بیشتر حس میشه
        اما دلیل نمیشه که رو ماشین های ضعیف نیازش حس نشه
        با پراید داخل شهر با سرعت ۵۰ میرفتم ، یه ماشین جلوم ترمز کرد و سرعتم اومد پایین
        وقتی رفت کنار گاز دادم ، زمین خیس بود
        ماشین به سمت چپ کشیده شد
        اگه سرعتم بالاتر بود نمیتونستم کنترل کنم
        یا خیلی وقتا تو جاده های کوهستانی ، شن یا خاک درشت رو اسفالته
        توی پیچ دقیقا حس میکنی زیر ماشین میلغزن و کنترل سخت میکنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. datsun

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (3477 ديدگاه)

        ربطی به اسب بخار نداره دوست عزیز ماشین های خارجی زیر صد اسب و ضعیف تر هم این سیستم رو به صورت استاندارد دارن. تو متن به صراحت نوشته(( نوع خودرو یا قوای محرکه اهمیتی ندارد زیرا هدف این تکنولوژی یکی است و آن نیز یافتن اصطکاک می‌باشد.))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    بسترن b50f داره این سیستم رو ؛ سرپیچ ها خیلی کمک میکنه! فقط در سربالایی شدید که یخ زده باشه باید خاموشش کرد.
    اگر این سیستم در کنار سیستم ضدواڗگونی و ترمز خودکار اگر روی همه خودروها باشه ، تصادفات بشدت کم میشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hadi

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    تنها ماشین ایرانی که تا چند سال پیش تولید میشد، و دیفرانسیل عقب روا بود?
    لامصب اینقدر قدرت داشت که سر پیش کنترلش از دستم در میرفت و دریفت میزد?
    آخه هشتاد اسب بخارم خیلی حرفه?
    و زوزه دل نشین اون موتور و گیربکسش حس ماشین فرمول وان بهم میداد?
    واقعا کنترل کشش و دیفرانسیل محدود کننده لغزش روش لازم حس میشد
    چون به صورت کارخونه ای همیشه رو حالت دریفت بود ?

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا