آموزش

پیشرانه بنزینی یا دیزلی: کدام‌یک برای فصل زمستان بهتر است؟

با فرا رسیدن فصل زمستان به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی در عملکرد پیشرانه بنزینی و دیزلی وجود داشته باشد. به نظر شما کدام‌یک از این پیشرانه‌ها برای روزهای سرد سال مناسب‌تر هستند؟


فصل زمستان فقط دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیست چراکه چالش‌های بیشتری را برای وسایل نقلیه به همراه دارد. جاده‌های یخ زده می‌توانند چسبندگی خودرو را کاهش داده و دمای پایین نیز روی باتری و قطعات پیشرانه فشار مضاعفی وارد کند. شرایط زمستانی حتی باعث می‌شود کوتاه‌ترین سفرها نیز استرس‌زا باشند و مواردی همچون استارت خوردن دشوار خودرو و صرف زمان برای گرم کردن پیشرانه و داخل کابین از جمله مشکلات این فصل هستند. مصرف سوخت نیز در فصل زمستان افزایش می‌یابد و همه این مسائل باعث می‌شود رانندگان به این فکر کنند که برای رانندگی در روزهای سرد سال، خودروی بنزینی بهتر است یا دیزلی؟ پاسخ به این سؤال ساده نیست زیرا هر پیشرانه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. پیشرانه‌های دیزلی به خاطر مصرف سوخت مطلوب، گشتاور بالا و توانایی کار با نسبت تراکم بالاتر شناخته می‌شوند درحالی‌که پیشرانه‌های بنزینی سبک‌وزن و نرم‌تر بوده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارند؛ اما در فصل زمستان که چالش‌های متنوعی وجود دارد، کدام پیشرانه بهتر عمل خواهد کرد؟

همچنین بخوانید: چرا گشتاور موتورهای دیزلی معمولاً از موتورهای بنزینی بیشتر است؟

هوای سرد فشار بیشتری را روی قطعات پیشرانه وارد می‌کند و زمانی که دما زیر صفر درجه سانتی‌گراد باشد فرایند گرم شدن پیشرانه و رسیدن آن به حد بهینه عملکرد کندتر صورت خواهد گرفت. به دلیل افت دما، پیشرانه‌های درون‌سوز باید خود را با هوای متراکم‌تر تطبیق دهند که این امر تلاش‌های قلب تپنده وسیله نقلیه برای تولید قدرت را بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های دیزلی به ویژه حساسیت بیشتری به هوای سرد دارند زیرا سوخت گازوئیل و روغن‌موتور در این حالت ویسکوزیته بیشتری داشته و جاری شدن آن به سختی صورت می‌گیرد. به همین خاطر استارت خوردن پیشرانه دیزلی مخصوصاً اگر دما زیر صفر درجه باشد دشوارتر خواهد بود. در دمای بین منفی ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد، سوخت گازوئیل حالتی ژل مانند پیدا کرده و لوله‌های سیستم سوخت‌رسانی را مسدود می‌کند که این امر مانع روشن شدن خودرو خواهد شد. زمانی که دمای هوا کمتر از منفی ۶ درجه سانتی‌گراد باشد گازوئیل حالتی تیره و ابری به خود خواهد گرفت.

جهت مطالعه بیشتر: یخ زدن گازوئیل چرا اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

اما پیشرانه بنزینی در مقایسه با نمونه دیزلی کمتر تحت تأثیر هوای سرد و زمستانی قرار می‌گیرد زیرا بنزین مشکلات گازوئیل را در این شرایط ندارد. به لطف ویژگی‌های بهتر، پیشرانه بنزینی در هوای سرد راحت‌تر روشن می‌شوند و سوخت نیز در دماهای زیر صفر همچنان حالت مایع خود را حفظ می‌کند. البته در فصل زمستان مصرف سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی افزایش می‌یابد و پرفورمنس آن‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. زمانی که دما به ۵ درجه سانتی‌گراد برسد، مصرف سوخت خودروهای بنزینی حدود ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد. بنا به گفته اداره انرژی آمریکا، میزان مصرف خودروهای بنزینی در فصل زمستان ۱۲ تا ۲۲ درصد نسبت به فصل تابستان افزایش می‌یابد که دلیل اصلی آن زمان بیشتر موردنیاز برای گرم شدن پیشرانه در فصل سرد سال است. توصیه می‌شود برای گرم کردن پیشرانه در زمستان بیشتر از ۶۰ ثانیه را صرف نکنید چراکه هرچقدر خودرو درجا کار کند مصرف سوخت بیشتری به ویژه در سفرهای کوتاه‌تر خواهد داشت.

پیشرانه‌های دیزلی با اینکه کاراتر از نمونه‌های بنزینی هستند اما مصرف سوخت آن‌ها نیز به خاطر دمای پایین هوا افزایش می‌یابد. همان‌طور که گفته شد احتمال ژلی شدن گازوئیل در دماهای پایین وجود دارد و این امر جریان سوخت به سمت پیشرانه را کاهش می‌دهد. به همین خاطر است که سوخت‌های دیزل مخصوص زمستان و یا گازوئیل‌هایی با افزودنی‌های ویژه تولید شده‌اند که در دمای پایین عملکرد بهتری دارند. البته حتی چنین سوخت‌هایی نیز در دمای پایین عملکرد بهینه خود را نخواهند داشت و باعث خواهند شد پیشرانه‌های دیزلی مصرف سوخت بالاتری را تجربه کنند. همان‌طور که می‌دانید این پیشرانه‌ها به خاطر تولید گشتاور بیشتر مشهور شده‌اند و این امر باعث می‌شود خودروهای دیزلی در جاده‌های برفی و یخی کمتر بهتر عمل کنند. هرچند به منظور حفظ پرفورمنس مطلوب خودرو، پیشرانه دیزلی باید در هوای سرد فشار بیشتری را تحمل کند که این به معنی مصرف سوخت بالاتر خواهد بود.

اما بد نیست به پدیده کلد استارت یا روشن کردن خودرو در دمای پایین و فصل زمستان هم اشاره کنیم. کلد استارت فاکتور مهمی در مقایسه عملکرد پیشرانه بنزینی و دیزلی در زمستان است. پیشرانه‌های دیزلی در زمینه کلد استارت عملکرد بهتری دارند زیرا نسبت تراکم آن‌ها کمتر است و این امر به احتراق راحت‌تر کمک می‌کند. مهم‌تر اینکه پیشرانه‌های بنزینی به خاطر سرعت دور درجای بالاتر و همچنین سیستم مدیریت گرمای خود سریع‌تر گرم می‌شوند. با وجود این سیستم، سوخت بیشتری فراهم می‌شود تا قدرت خودرو کاهش نیابد و اگرچه این موضوع از نظر راندمان خوب است اما گرمای کمتری برای گرم شدن پیشرانه و کابین در فصل زمستان فراهم می‌شود. زمان گرم شدن کم به معنی رسیدن سریع‌تر پیشرانه به دمای بهینه عملکردی است و به همین خاطر اگر در این فصل سفرهای کوتاه‌تری دارید پیشرانه بنزینی بهتر از نمونه دیزلی خواهد بود.

پیشرانه‌های دیزلی با چالش‌های زیادی در زمینه کلد استارت مواجه هستند. این پیشرانه‌ها از نسبت تراکم بالاتر (معمولاً ۱۴ به ۱ تا ۲۵ به ۱) برخورد هستند درحالی‌که نسبت تراکم پیشرانه‌های بنزینی بسیار پایین‌تر است. با اینکه نسبت تراکم بالاتر باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود اما در عوض استارت زدن پیشرانه دیزلی در هوای سرد دشوارتر خواهد بود. بسیاری از پیشرانه‌های دیزلی نیازمند هیتر برای گرم کردن سیلندرها قبل از استارت هستند و بدون وجود چنین تمهیداتی شاید حتی روشن کردن خودروی دیزلی در زمستان غیرممکن باشد. همچنین پیشرانه‌های دیزلی از نظر گرمایی راندمان بهتری دارند و همین امر گرم شدن آن‌ها را کندتر می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین دهمرد

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2709 ديدگاه)

    درود شاهین جان

    پیشرانه‌های دیزلی در زمینه کلد استارت عملکرد بهتری دارند زیرا نسبت تراکم آن‌ها کمتر است و این امر به احتراق راحت‌تر کمک می‌کند.

    این خط فک کنم مربوط به بنزینی باشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4725 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      بله ممنون از دقت نظر شما. اونجا باید بنزینی نوشته میشد
      تشکر

    2. NAVID@@98

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (963 ديدگاه)

      با پیشرفته شدن تکنولوژی های جدید و مهندسی بهتر هوای سرد برای دیزلی ها اصلا مشکل آنچنانی ایجاد نمیکنه موتور های دیزلی مطمئن تر شدن و دوام بهتری هم دارن انواع گرم کن سوخت و پیش گرم کن موتور و سوخت رسانی پرفشار و … دارن و الان دیگه دیزلی ها خیلی خوب و عالی شدن
      یک مطلب خوندم درمورد معرفی موتور دیزلی جدید دورامکس که طراحی و تکنولوژی های جدید رو نشون میداد اونقدر تکنولوژی و مهندسی هاش زیاد و پیشرفته و حرفه ای و سطح بالا بودن و انواع سیستم ها رو داشت که معادل موتور های بنزینی که برای سوپر اسپرت ها بکار برده میشه اینها در نوع دیزلی و قدرتی اش رو ساختن
      تازه موتور های دیزلی به دلیل گشتاور ذاتی بالا و نسبت تراکم بالا در هر دورهای موتور و قدرتی بودن برای آفرود خیلی بهتر هستن

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. ناشناس

        ۱۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        بی دلیل نیست که شرکت بی ام دبلیو،بنزوجیپ و تویوتوتابرای آفرودها،روآوردندبه موتورهای جدید وکاملاپیشرفته دیزلی باراندمان حرارتی بالای٪۵۰و خصوصانوع شش سیلندر۶خطی که موتوردیزلی و کاملاجدیدشرکت بی ام دبلیورابرای سه۳سال اخیر به عنوان بهترین موتورشش۶سیلندردیزل جهان را به دست آورده نصب شده برروی گرنادیرباگشتاور وقدرت بسیاربالا،دیزل فقط به دردآفرودرهامیخوره

        موافقم 4
        مخالفم 1
    3. ناشناس

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      جدیدا،پدال داره اشتباه وجابه جامینویسه،منتشرمیکنه!

  2. زیزیگولو

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6067 ديدگاه)

    مطمئناً دیزلی بهتره ولی من بنزینی رو بیشتر میپسندم

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. hosen

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (951 ديدگاه)

      دیزلی بهتره؟ شوخی میکنی دیگه

      مخالفم 10
  3. ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5306 ديدگاه)

    بنظر من دیزلی خیلی خوبه چون گازوئیل ارزونه و خیلی ارزون تر از بنزین هست و به صرفه هست

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. محمدی

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون گازوئیلی که شما فکر میکنید اونی نیست که تو ایران مصرف میشه، گازوئیل تو اروپا برای موتورهای توربو هست که تو ایران اگر به کامیون ها بزنی موتور راه نمیره. و اون گازوئیلی که تو ایران مصرف میشه شما میتونید تو بخاری هم بریزی!

  4. Arash2009

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دیزلی گشتاور بیشتری تولید می‌کنه و بدرد ماشین های سنگین میخوره، مثلا شما اسکانیا ۷۳۰ رو در نظر بگیرید
    قدرت موتورش ۷۳۰ اسبه ولی گشتاورش تقریبا ۳۰۰۰ نیوتون متره

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. Akbar top

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    راستی چرا تولید کنندگان خودرو برای گرم کردن سوخت دیزل یه المنت برقی روی باک خودرو تعبیه نمیکنند.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3012 ديدگاه)

      در مناطق سرد مثل سوئد و کانادا چنین تجهیزی وجود داره، حتی روی ماشین های بنزینی هم هست

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. JDM سابق

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    دیزل تو سرما مکافاته برای اینکه گازوئیل یخ نزنه باید تو باک قرص نفتالین یا الکل بریزی برای روشن شدن موتور هیتر دارن که شبیه شمع خودروهای بنزینی هست اگر روشن نشد یا همچین آپشنی وجود نداشت باید زیره کارتر آتیش روشن کنی تا گرم بشه بازم اگر نشد یه خورده بنزین یا اتر باید بپاشی تو هواکش‌ که اونم به مرور زمان پدره موتور و در میاره بعدش یه پمپ کوچیکی دارن به اسم پمپ دستی که باید مدام فشارش بدی و تلمبه بزنی تا سوخت بپاشه تو سیلندر
    سیستم های سوخت جدید همه common rail هستن که متاسفانه بدترین سیستم برای روشن شدن موتور تو هوای سردن، سیستم های قدیم پمپ خطی و سوزن های باریک بودن راحتتر روشن میشدن

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. ناشناس

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      فقط اگراین مشکل موتورهای دیزل حل بشه،دیگه باید گفت حتی به نسبت موتوربنزینی خیلی بهترشدندوپاک تروآلایندگی کمتری دارندبهمراه قدرت وتوان بسیاربالاتر

  7. صالح

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من واقعا با دیزل بیشتر حال میکنم و مشکلاتشو به جون میخرم

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا