متفرقه

رونمایی از پیشرانه الکتریکی جدید یاماها

یاماها ورود خود به کلاس پیشرانه‌های الکتریکی ۴۶۹ اسب بخاری (۳۵۰ کیلووات) را اعلام کرد. این شرکت ژاپنی می‌گوید پیشرانه الکتریکی و جمع‌وجورش با هدف استفاده از محصولات هایپر الکتریکی توسعه یافته است.

این پیشرانه اهمیت زیادی دارد زیرا به معنی توانایی بالای یاماها در تولید قطعات خودروهای الکتریکی و رقابت با بهترین‌های بازار می‌باشد. پیشرانه یاد شده می‌تواند با ولتاژ عملیاتی ۸۰۰ ولتی مشابه پورشه تایکان و دیگر خودروها کار کند.

یاماها از ابعاد جمع‌وجور این پیشرانه به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی‌اش نام می‌برد. در حقیقت یاماها قطعات الکتریکی و مکانیکی پیشرانه موردبحث را ترکیب کرده تا جای کمتری را اشغال کند. برای مثال دنده و اینورتر داخل یک واحد ادغام شده‌اند.

این شرکت از سال ۲۰۲۰ تاکنون قراردادهای توسعه پیشرانه‌های الکتریکی را دریافت کرده هرچند آن پیشرانه‌ها قدرت کمتری داشته‌اند. به نظر می‌رسد یاماها به دنبال فروش این پیشرانه جدید به دیگر خودروسازان است. اگرچه یاماها بیشتر با موتورسیکلت‌های خود شناخته شده اما به طراحی قطعات خودروهای دیگر کمک‌های شایانی نموده است.

یاماها می‌گوید تجربه زیادی در تولید نمونه‌های پیش‌تولیدی برای کارخانه‌های مختلف داشته و می‌تواند آن‌ها را در مدت‌زمان کوتاهی بر اساس نیازهای خودروسازان تولید کند.

مسابقه تولید خودروهای الکتریکی باعث شده خودروسازان بزرگ سرمایه‌گذاری سنگینی روی حمل‌ونقل الکتریکی انجام دهند. سرعت پیشرفت خودروهای الکتریکی به حدی است که برخی شرکت‌ها از رقابت باز مانده‌اند و اینجاست که یاماها می‌تواند وارد میدان شده و به شرکت‌های کوچک‌تر کمک کند.

البته این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. فولکس‌واگن قبلاً با امضای توافقی پلتفرم MEB خود را به فورد فروخته و آئودی و پورشه نیز از اعطای حق استفاده از پلتفرم PPE به سایر خودروسازان استقبال کرده‌اند.

قطعاً خرید پیشرانه‌های الکتریکی برای برخی خودروسازان بسیار ارزان‌تر از تولید آن‌ها خواهد بود؛ و با توجه به ابعاد کوچک پیشرانه‌های الکتریکی، طراحی یک خودرو حول این محور چالش زیادی نخواهد داشت.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    دس خوش حاالا من یاماها ترین چیزی که دیدم از نزدیک یکیش موتور بوده یکیش تبل

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
  2. مهدی موتور

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    تا گفتم چه صدا خفنی یه دفعه صدا ماشین لباس شویی زمانی که خوابی اومد??

    موافقم ۳
    مخالفم ۱۰
    1. RezaRs

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      حاجی قصد هیت ندارم اما یاد اون افنادم جارو برقی رو زیاد میکنی
      البته یه نکته جا داره اضافه کنم الان ماشینای درون سوز ۱۰۰ ساله روشون توسعه یافته تا به اینجا رسیده قطعا خودروی کارل بنز پشم اسبای خفن زمان حودش نبود باس به برقی هام فرصت داد تا تکامل پیدا کنند
      یه نکته جا داره بگم اونم اینه که کثیف تر از تولید برق به روش فسیلی نیست سوختو به جای اینکه فراروری کنی با بهترین قیمت به کشورای دیگه بفروشی یا از مواد پتروشیمیش بهره ببری و … هم هوا رو الوده کنی هم اونا رو نسازی

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
      1. کیانوش

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (488 ديدگاه)

        داداش الان اگه جای باک باتری بزاری جای پیشرانه بنزینی ی موتور الکتریکی ی ماشین الکتریکی داری و اینکه موتور های الکتریکی قبل از موتور های پیستونی ساخته شدن پس اینکه بگیم فعلا نباید به الکتریکی ها سخت گرفت چون ی تکنولوژی تازه است درست نیست بدنه خودرو ها که میتونن از همون بدنه خودرو های بنزینی استفاده کنن میمونه پیشرانه که عمر الکتریکی ها از بنزینی ها پیشتره البته که بازدهی بیشتری دارن ولی پاشنه آشیلشون باطریه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. MOS

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (715 ديدگاه)

    احتمالا تویوتا دوباره میره با یاماها همکاری می کنه

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4622 ديدگاه)

    کاری به یاماها ندارم شرکت خیلی خوبیه مخصوصا برای موتور سیکلت اما عکس اول دقیقا عین آرمیچر میمونه!??اصلا درک نمیکنم أخه دنیای خودرو چه نیازی به سیم پیچ و آرمیچر داره…?‍♂️⁩

    موافقم ۴
    مخالفم ۳۱
  5. بهزاد

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    بر خلاف شیپورچیانی که فک و دهانشون بیشتر فعاله و محصولاتی که فقط تو ذهنشونه یا به عنوان کاردستی عرضه شده توسط اصغر صافکار ،این انسانها خیلی اهل لاف گزاف نیستن و کار میکنن و زمانی دهانشون باز میشه که از کارشون نتیجه گرفتن.
    وقتی میگفتیم رقابت شروع نشده دقیقا به همین موارد اشاره داشتیم که یکسری از کاربران داشتن به عقب افتادگی اینها میخندیدن در حالی که چراغ خاموش داشتن ریشه قوی میکردند و در زمان مناسب با دست پر وارد میدان خواهند شد.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۷
  6. علی turbo s

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (279 ديدگاه)

    فولکس‌واگن قبلاً با امضای توافقی پلتفرم MEB خود را به فورد فروخته.
    دوستان اگه‌این موضوع برعکس بود بنظرتون برخی
    چند تا کامنت میدادن ؟!!!!!!!

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
    1. Mr.t.e.s.l.a

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (60 ديدگاه)

      دوست عزیز فورد خودش پلت فرم تمام برقی رو ساخته و داره و روی مک ای استفاده کرده
      از فولکس به این دلیل گرفت که روی این پلت فرم صرفا برای بازار اروپا ماشین بسازه و هزینه هارو بیاره پایین چون جدیدا ۲۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و تاسیسات کلن آلمان داره بروز میشه برای برقی هاش
      از آلمان هم پلت فرم گرفته تا هزینه نهایی پایین بیاد… (صرفا برای بازار اروپا)

      موافقم ۷
      مخالفم ۹
  7. محمد مختاری آذر

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (999 ديدگاه)

    موتور خیلی خوبه هستش مخصوصا کامپکت و وزن کم می تونه در خیل از خودرو ها استفاده بشه
    ولی کاش قدرتش بیش از این بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  8. میثم

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    یاماها تو زمینه های کاری خودش همیشه بهترینها رو ارائه کرده
    بهترین ادوات موسیقی
    بهترین موتورهای قایق تندرو
    موتورسیکلتهاش از تاپ ترینها هستن
    همکاری با لکسوس هم نتیجش شد LFA افسانه ای
    در زمینه الکتریکیها در آینده از ژاپنیها خیلی بیشتر میشنویم
    باتریهای پاناسونیک و تویوتا
    دوربینها و سنسورهای سونی
    موتورهای یاماها
    😍😍😍😍

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  9. mahan

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    یاماها هم موتور میسازه هم طبل هم الات موسیقی گیتارو و پیانو و هم محصولات صوتی کلا بزرگوار تو کار سروصدا هستش.
    ما هم همین یاماها رو دوست داریم خواهشا تو دیگه فریاد بی صدا نشو!

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  10. دانیال

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (472 ديدگاه)

    یاماها خیلی شرکت قدَریه
    به امید موفقیت های روزافزونش
    ما تو بوشهر از استفاده از موتورهای با دوام و سخت جونش روی قایق هامون سالهاست جز خیر چیزی ندیدیم ، درود بر همه انسانهای سخت کوش و باوجدان

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  11. محسن

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه که بدونید حتی پورشه هم برای ارتقای توان موتورهای درون‌سوز خودش گاهی از یاماها همکاری میگیره، دیگه به توان مهندسی این شرکت پی ببرید.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا