متفرقه

آغاز اعمال آزمایش‌های آلایندگی WLTP در حوزه اروپا

با فرا رسیدن ۱ سپتامبر ۲۰۱۷ (دهم شهریور ماه ۹۶) آزمایشات مربوط به میزان آلایندگی خودروهای موجود در بازار اروپا رنگی تازه‌تر و البته سخت‌گیرانه‌تر به خود می‌گیرند.


از امروز آزمون‌های قبلی که با کد NEDC شناخته می‌شدند (New European Driving Cycle) جای خود را به مجموعه جدیدی از بررسی‌ها موسوم Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (به اختصار WLTP) می‌دهند. مزیت اصلی روش جدید این است که میزان کربن دی‌اکسید و سایر آلاینده‌های منتشره را با تکیه بر داده‌های حاصل از شرایط واقعیِ رانندگی اندازه‌گیری کرده و اطلاعات درست‌تر و قابل‌اعتمادتری از وضعیت مصرف سوخت و آلایندگی خودروها محیا می‌سازد.

علاوه بر این، از امروز تست نوین دیگری بنام Real Driving Emissions (به اختصار RDE) نیز پا به عرصه وجود می‌گذارد تا قاره سبز اولین جایی باشد که خودروهایش ملزم به گذراندن چنین مرحله‌ای می‌شوند. در این بررسی که عملاً بخشی از مجموعه WLTP به حساب می‌آید، خودروها تک به تک در جاده‌های عمومی و تحت انواع شرایط مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا از صحت و همخوانی اعداد و ارقام بدست آمده در آزمون‌های آزمایشگاهی با دنیای واقعی اطمینانِ کافی حاصل گردد.


اِریک ژانرت (Erik Jonnaert) دبیر کل انجمن خودروسازان اروپا در این باره معتقد است: صنعت خودور سرمایه‌گذاری عظیمی برای بهبود وضعیت آلایندگی وسایط نقلیه یورو ۶، طبق استانداردهای RDE انجام داده است. در واقع محصولات دیزلی که استانداردهای این آزمایشات را دریافت می‌کنند نه تنها در شرایط آزمایشگاهی، بلکه در جاده و استفاده روزمره نیز آلایندگی بسیار کمی خواهند داشت. یقین داریم ورود این گازوئیل‌سوزهای نوین به عرصه خودرو، که از پشتیبانی برنامه‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خصوصی و عمومی نیز برخوردارند، نقش بسیار مؤثری در دستیابی به کیفیت هوای مورد تأیید استانداردهای اتحادیه اروپا ایفا خواهد کرد.

از تاریخ ۱ سپتامبر (امروز) تمامی خودروهای جدیدی که در بازار اروپا از خط تولید خارج می‌شوند ملزم به گزراندن آزمون‌های WLTP هستند. همچنین تمامی خودروهای ثبت شده در حوزه اروپا با یک سال تأخیر، یعنی از اول سپتامبر ۲۰۱۸ مشمول این برنامه خواهند بود. انجام آزمایش RDE نیز از همین امروز برای همه خودروهای تولید شده در بازار اروپا و از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۹ برای تمام خودروهایی که در این حوزه به فروش می‌رسند اجباری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    همین الانشم بعضی خودروسازها دارن با صد تا ترفند قوانین رو پاس می‌کنن، وای به حال نسل جدید تست آلاینده‌ها. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مانی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    کارشون عالیه.واقعا دمشون گرم.اگر اینطوری تست نکنن احتمال کلک زدن زیاد میشه.چند روز پیش خبر اومد موتور سیکلت سازان وطنی کلک سوار کردن و از سیستم انژکتوری واقعی استفاده نکردن!ما هم به همچین تستهایی نیاز داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3530 ديدگاه)

    .
    چاره ای جز هیبریدی کردن ماشینا نیست. با این روند تا چند سال دیگه، هیچ خودروسازی نمیتونه قوانین رو پاس کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا