متفرقه

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق ۷.۵ سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک ۲۸۵/۳۰R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.


این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.

چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.


توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.

هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.


نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.


چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. علی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    باز فرانسه و باز نوآوری!!!
    برد فرانسه درمقابل بلژیک رو به همه فرانسوی بازآ تبریک میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا