متفرقه

درخواست دولت بایدن از تایوان برای رفع کمبود نیمه‌هادی‌ها!

کمبود ادامه‌دار نیمه‌هادی‌ها صنعت خودرو را با مشکل روبرو کرده و هم‌اکنون خبر رسیده دولت بایدن از دولت تایوان برای حل این مشکل درخواست کمک کرده است.

برایان دیس مشاور اقتصادی جو بایدن اخیراً نامه‌ای به وزیر اقتصاد تایوان فرستاده و از او به خاطر تلاش برای رفع مشکل یاد شده تشکر کرده است. او همچنین نگرانی‌های شرکت‌های خودروسازی آمریکا را نیز دراین‌باره نامه بازتاب داده است.

بلومبرگ می‌گوید دیس و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال حل مشکلات زنجیره تأمین خودروسازان هستند. یکی از سخنگوهای کاخ سفید افزوده که کمبود یاد شده یک بحران کوتاه‌مدت نبوده و دولت بایدن در حال گفت‌وگو با شرکا برای رفع آن است. همچنین تائید شده دولت این کشور از سفارت‌خانه‌های آمریکا در سراسر جهان درخواست شناسایی میزان تولید نیمه‌هادی‌ها توسط کشورهای مختلف را نموده است تا به این ترتیب بتواند به حل مشکل کمک کند.

تایوان بزرگ‌ترین سازنده نیمه‌هادی‌ها بوده و صنعت خودروی آمریکا از دولت این کشور خواسته تا به سازندگان خارجی به منظور رفع مشکلات در این حوزه فشار وارد کند. رئیس انجمن سیاست‌گذاری خودروی آمریکا گفته است:

ما فکر می‌کنیم درخواست این کارها از دولت کار منطقی‌ای است. این جریان در نیمه اول سال یک مشکل خواهد بود.

انتظار می‌رود بایدن با امضای یک دستور اجرایی درخواست بررسی زنجیره‌های تأمین در هفته‌های آتی را بدهد. مقامات مختلف دولت آمریکا نیز نیمه‌هادی‌ها را یک سرمایه‌گذاری استراتژیک می‌دانند که برای رفع اتکا به کشورهای دیگر باید تولید داخلی آن را افزایش داد.

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند به خاطر کمبود این قطعات مهم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش تولید ۱ میلیون دستگاه خودروی سبک خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. جلیل

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تایوان ۷۰ درصد قطعات کامپیوتری نیمه هادی دنیا رو تولید میکنه.
    جالبه بدونین تایوان رو هیچ کشوری به رسمیت نمیشناسه. حتی امریکا تایوان رو به رسمیت نمیشناسه اما باهاش رابطه تجاری داره.
    تایوان کشوریه که برا کل دنیا یه دانشگاهه. چیکار میکنن سیاستمداراشون که حتی امریکا اونو به رسمیت نمیشناسه اما تایتوان کاری کرده کل دنیا محتاج صنعتش باشن. من مسئول بودم ۲۰۰ تا دانشجو سیاست و اقتصاد رو میفرستادم تایوان ۵ سال تحصیل کنن تجربه کسب کنن از سیستم سیاسی اقتصادیش بعدم میاورم ایران

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. احسان

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      تایوان به معنای واقعی یک معجزه اقتصادی و صنعتی و اجتماعی در دنیاست.
      اما مسئله به رسمیت شناختن این کشور توسط امریکا سیاسیه چون تایوان رو به رسمیت بشناسه به طور غیرمستقیم به چین اعلان جنگ کرده و احتمالا هیچ کشوری دلش نمیخواد با چین وارد جنگ بشه حتی اگر اون کشور ابرقدرتی بی رقیب مثل امریکا باشه. اما تایوان بعد از کره و ژاپن سومین متحد اصلی امریکا در آسیای شرقی هست که جدا از همکاری های صنعتی و اقتصادی و سیاسی گسترده، قراردادهای نظامی و امنیتی بسیار گسترده ای با این کشور داره و به قدری این همکاری ها گسترده هست که اگر چین بخواد تایوان رو اشغال کنه احتمال زیاد با امریکا هم وارد جنگ میشه

      موافقم 16
      مخالفم 3
    2. محمد

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (226 ديدگاه)

      دوست عزیز اگر تو حوزه ماکرو و نانو تکنولوژی تخصص دارید صحبت بفرمایید.
      قطعا امریکا مبتکر و پیشتاز ادوات نمیه هادیه. اصلا ترانزیستور فت اولین بار توسط شاتکی و باردن تو بل لب بوده. اما داستان صنعت کمی متفاوته. مثلا هزینه ساخت فاکتور مهمی تو خالص سازی سیلیکانه که مثلا تو امریکا برای هر قطعه ای به صرفه نیست.
      تایوان واقعا تو صنعتی قویه که وام دار امریکاست. مثل کره.

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. رضا

        ۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (112 ديدگاه)

        میگن کدخدا بخشید غلام نمیبخشه. حکایت شماس. امریکا اینطور منت نمیده به تایوان و کره که شما میدی.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. احمدعلی

        ۳ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (121 ديدگاه)

        اصلا اینطور نیست.اگه از لحاظ نوآوری های صنعت تراشه و نیمه هادی ها و ترانزیستورها بررسی کنیم،اگر نقش ژاپن از آمریکا بیشتر نباشه قطعا کمتر نیست.تراشه های finFET،Gate All Around،NAND و همینطور تکنیک پکیجینگ سه بعدی و البته بسیاری فناوری های ریز و درشت دیگه در این زمینه همه از ابداعات ژاپنی ها و مراکز تحقیقاتی در این کشور بوده.خود کره جنوبی هم سوای سهم بسیار عظیمش در تولید،خیلی از ابداعات رو در این زمینه انجام داده.حالا بگذریم که پیش از همه اینها،دانشمندان اروپایی و عمدتا آلمانی بودن که فناوری تراشه های FET و ترانزیستورها رو توسعه دادن.علم و فناوری یه فرایند بسیار پیچیده و درازمدته که طی همکاری چندین کشور و موسسه تحقیقاتی و شرکتهای بزرگ شکل میگیره و نه توسط مثلا آمریکا و به تنهایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. JDM

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (307 ديدگاه)

      امریکا روابط خیلی خوبی با تایوان داره
      قبلا به رسمیت میشناختش ولی موردی که هست اینکه تایوان و چین باهم مشکل دارن اون موقع که چین با امریکا رابطه درست حسابی نداشت تایوان و به رسمیت شناخت بعد از اینکه چین بازارشو رو به در های باز و اقتصادشو سرمایه داری کرد شروع به بزرگ شدن کرد و تونست به شریک تجاری بزرگی برای امریکا بدل بشه ازون موقع به بعد شرکای تجاری چین به واسطه درگیری که چین با تایوان داشت،تایوان و به رسمیت نشناختن،تا الان فقط 21 کشور تایوان به رسمیت شناختن،یه زمانی بیشترین دانشجوهای اتباع خارجی امریکا تایوانی بودن ولی تکنولوژی و ابزار تولید و ساخت تراشه که در شرکت هایی نظیر TSMC استفاده میشه امریکایی هستن،چون موقعی که امریکا هواوی و تحریم کرد،شرکت های تایوان به دلیل استفاده از تکنولوژی امریکایی نتونستن به هواوی تراشه بفروشن

      موافقم 4
      مخالفم 3
    4. حسین

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      ابر قدرت بی رقیب؟پس ایران چیه؟

      موافقم 2
      مخالفم 14
      1. Amir

        ۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (237 ديدگاه)

        ظاهرا شما هم محو مستندای صدا سیما شدی ?

        موافقم 10
        مخالفم 2
      2. رضا

        ۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (112 ديدگاه)

        اوباش محل

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. بهزاد

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      سهم کشورها در تولید نیمه رسانا در صنعت الکترونیک که البته حدودی هست و هر فصل کمی تغییر میکنه؛
      تایوان 22 درصد
      کره جنوبی 22 درصد
      ژاپن 16 درصد
      آمریکا 13 درصد
      چین 12
      اتحادیه اروپا 6 درصد
      مابقی هم سهم کشورهای سنگاپور. مالزی ، اندونزی و…

      موافقم 7
      مخالفم 7
    6. Ali

      ۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      آقای جلیل شما ظاهر قضیه رو میبینید تایوان یه تولید کننده قطعات نیمه هادیه نه طراح مثالش مثل یه ساختمان رو درنظر بگیر ه کارکران اون رو میسازن ولی کار و فکر اصلی متعلق به مهندس عمران و معمار اون ساختمانه الان تو الکترونیک و نیمه هادی هم همین قضیه س بعضیا فکر میکنن تایوان ژاپن و کره هستن که حرفی دارن ولی این اشتباهه اونی که پیشرو بودن امریکا و حتی آلمانه چون معیار ها و پارامتر های تعیین کننده چیزای دیگه هستن مثل معماری و طراحی سی پی یو یا آی سی و طراحی و خیلی چیزای تخصصی دیگه حتی دستگاه های تولید این قطعات که تو کارخانه هاشون هستش بیشترش متعلق به یک شرکت هلندیه که پیشرو بوده تو این زمینه حتی خود یک قطعه مثل مادر برد یا کارت گرافیک رو شرکتی مثل ایسوس میزان گشتاور و سفتی پیچ رو از طراح اصلیش که مثلا انویدیا بوده اطلاعاتش رو میگره واسه ساختش و خیلی بحثای دیگه که مشخص میکنه علم و معیار برتری تو مسائل ظاهری و تجاری تولیدی که با چشم میبینی نیست تو مثلا یک کالا.

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. رضا

        ۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (112 ديدگاه)

        خب اینطور باشه که کل کشورای دنیا بوقن. چون فقط امریکا و چینه که پردازنده زدن. بریتانیا هم برا موبایل زده. سوئد هم یه زمانی میزد که نظامی بود فعلا خبر ندارم میزنه یا نه.
        این افکار زنگ زده رو کی میخوایین دور بریزین خدا میدونه. حالا طوری میگی انگار شما امریکایی هستی و منتتون رو چشم تک تک تایوانیهاست.
        کدخدا میبخشه نوکر نمیبخشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ali

          ۷ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (46 ديدگاه)

          بله بقیه بوقن هر ابررایانه ای تو جهان ساخته شده یا با معماری آرم شرکت بریتانیایی بوده یا معماری آی بی ام یا اینتل و ای ام دی بستر نرم افزاری هم معمولا لینوکس زبان های برنامه نویسی تخصصی و انواع سیستم های رابط انسان ماشین و … هم همینطور ادامه کار دیگه آسونه قسمت های پیشرفته همونا بودن تو زمینه خودرو هم همینطوره گفتن واقعیت با طرفداری متفاوته اگه کسی یه چیزی رو نمیدونه باید اون رو راهنمایی کرد حالا اگه شما متعصب هستی و بدت میاد کسی در این مورد حرف بزنه نباید تهمت بزنی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. احمدعلی

        ۳ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (121 ديدگاه)

        استدلالتون از بیخ مشکل داره.اگه توانایی تولید مهم نیست و صرفا دستگاههای تولیدکننده و معماری مهمه،پس چرا اینقدر اینتل رو مواخذه میکنن که از TSMC و سامسونگ عقب مونده و هنوز درجا میزنه؟اگه به همین راحتی بود که خب اینتل خیلی جلوتر میبود در زمینه لیتوگرافی.ضمن اینکه معماری آرم متعلق به شرکت انگلیسی آرم هولدینگ هست و نه آمریکا و همچنین درآمد حاصل از فروش لایسنس بسیار ناچیز و غیرقابل قیاس با صنعت به شدت پرسود فاندری هست.بنظرتون دلیل پیشنهاد بودجه 52 میلیارد دلاری در آمریکا برای تقویت ضنعت تراشه ها و بخصوص فاندری،چی میتونه باشه؟حالا جالب اینجاست که کره جنوبی یه برنامه ده ساله داره با حدود 450 میلیارد دلار.یعنی حدود 9 برابر آمریکای ابرقدرت که نه جمعیت و نه حجم اقتصادش قابل مقایسه با کره جنوبی نیست.آمریکا شدیدا عقب افتاده تو این زمینه و حالا هم که از خواب خرگوشی بیدار شده سرمایه گذاری که میخواد انجام بده خنده داره درمقابل رقباش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مدیرعامل

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    جالبه صنایع آمریکا وابسته به تایوان هست !!!!؟؟؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 9
  3. Hl>i

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    چند وقت پیش همین درخواست را وزیر اقتصاد المان از همتای تایوانی خودش داشت بر سر تولید مازاد ریزتراشه های شرکت (TSMC) برای شرکت های خودروسازی این کشور

    این چالش ها درپی محدودیت (تحریم) های صادراتی بود که دولت ترامپ برای شرکت های نیمه رسانای چین مثل «تی اس ام سی» اعمال کرده بود.
    اعمال کنترل های صادراتی دولت ترامپ بر این شرکت ها خیلی هوشمندانه طراحی شده بود، این محدودیت ها هم باعث جریمه شدن شرکت های امریکای میشد که فناوری های خاص را به تولید کنندگان چینی می فروختن و از طرفی سختر شدن اوضاع برای دسترسی شرکت های فناوری چینی مثل هواوی و شیائومی به ریز تراشه های موجود در بازار میشد، یعنی شرکت های مخابراتی چینی بدون داشتن یک مجوز خاصی نمی توانستن نیمه رساناها را بدست بیاورن

    همه این محدویت ها برای کنترل شرکت های فناوری چینی اعمال شده بود که برای دولت چین جاسوسی میکردن

    +|<i

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. ارسلان

      ۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (49 ديدگاه)

      جناب Hl>i
      شما یه جوری میگی جاسوسی چین انگا فقط چین این کارو میکنه و بقیه فرشته هستن اصلا این جاسوسی منشاء ش غرب هست و کلی هم افتخار میکنن به جاسوس بودن شون که این غرور پوچ رو در قالب فیلم هایی مثله 007 به نمایش میزارن

      همین اسرائیل که امریکا در تمامی حوزه ها براش کم نزاشته هم از امریکا جاسوسی کرده بود و میکنه وقتی هم امریکا فهمید خیلی عصبانی شد تا اخرش جاسوس اسرائیلی در دولت ترامپ ازاد شد و به اسرائیل برگشت اگه خبر ها رو امسال دنبال کرده باشید خبرش رو زیاد مانور دادن امسال

      در مورد امریکا هم امریکا دروغ میگه که بخاطر جاسوسی هست در حقیقت جنگ اقتصادی هست حقیقت اینه که چین داره جای امریکا رو توی اقتصاد میگیره و این به مزاج امریکا خوش نیومده و با بهانه های واهی داره برای چین سنگ اندازی میکنه شما خیلی تحت تاثیر رسانه های فارسی زبانی که توسط همین غربی ها تامین مالی میشن قرار گرفتید و حقیقت رو نمیبینید و صرفا دارید چیزی که اونا به شما خوروندن رو تکرار میکنید

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. حمید

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ۷۰ درصد بحران های جهانی ام تولید ماست .
    ما هم میتونیم

    موافقم 12
    مخالفم 4
  5. UNAS

    ۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    واقعا ترامپ یه دُر گرانبها برای امریکا بود ، که خیلی از مردم امریکا قدرش رو ندونستن!!

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا