متفرقه

دانش رانندگی بر روی یخ

رانندگی بر روی یک دریاچه یخ‌زده، اساساً یک عمل وحشت‌آور و ترسناک است. آیا این گفته را قبول دارید؟ اگر لایه یخ شکسته شود و به زیر آب بروید، چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ البته اگر سطح مناسبی از یخ در زیر پای شما باشد، این احتمال بسیار کم و در حدّ صفر خواهد بود، امّا طبیعت همیشه آن‌طور که از آن انتظار داریم، عمل نمی‌کند. کارهای زیادی لازم است تا یک دریاچه پوشیده یخ به عنوان یک پیست برای مسابقه یا مسیر عبور برای اتومبیل‌ها آماده باشد.


در نزدیکی شهر یلونایف در شمال غرب کانادا، فولکس‌واگن برخی از رازهای ساخت جاده‌های بزرگ پوشیده از یخ و هموار کردن مسیر به جاهایی که بیشتر اوقات سال، تنها راه دسترسی به آنها، استفاده از قایق است، به ما نشان داده است.


آماده‌سازی لایه یخی که بتواند امنیت لازم را برای رانندگی را تأمین کند، درست پس از مشاهده مقاومت کافی در زیر ماشین‌های برف‌روب آغاز می‌شود. در این حالت، تیم جاده‌ای کار خود را با پاک کردن برف‌ها از مسیری که قرار است تبدیل به جاده شود، شروع می‌کنند. جداسازی برف از روی یخ باعث می‌‌شود که وزش باد سرد، مستقیماً‌ بر روی لایه یخ اثر بگذارد و انجماد بیشتری بر روی مسیر عبور خودروها ایجاد گردد. اگر زمان کافی در اختیار تیم جاده‌ای باشد، کارگران می‌توانند سوراخی در لایه یخ ایجاد کرده و با سوار کردن یک پمپ، آب داخلی دریاچه را برای انجماد به روی سطح بیاورند. آنها به این وسیله می‌توانند روزانه ۶ تا ۸ اینچ به ضخامت یخ جاده اضافه کنند.

۱۶ اینچ یا ۴۰۶ میلی‌متر، کمترین ضخامتی است که برای رانندگی بر روی یک لایه یخ به آن احتیاج دارید. ممکن است برخی بتوانند از لایه‌هایی با ضخامت کمتر از این، به حرکت خود ادامه دهند، امّا همیشه نتیجه مطلوبی نخواهند گرفت. امّا اگر ضخامت یخ به اندازه کافی باشد، می‌تواند به شکلی ایمنی، وزن وسایل نقلیه بزرگ، تریلرها و تردد همزمان چند وسیله نقلیه را تحمّل کند. با این وجود، اگر هدف استفاده از مسیر به عنوان یک جاده عمومی باشد، به ضخامت بیشتری از لایه یخ نیاز خواهد بود. همچنین هنگامی که نوبت به آموزشگاه رانندگی بر روی یخ می‌رسد، ضخامت یخ نمی‌تواند کمتر از ۴ فوت یا ۱۲۱۹ میلی‌متر باشد.


احتمالاً هنوز هم فرو رفتن در یک دریاچه یخ‌زده می‌تواند برای برخی ترسناک باشد. در هر صورت، به خاطر داشته باشید که شنیدن صدای تیز شکستن یخ در زیر پایتان، نشانه خوبی است. وقتی صدای شکستن قطع شد، زمان آن است که از خودرو پیاده شوید و فرار کنید! به این دلیل که در این حالت، قطعه یخ زیر پایتان کاملاً جدا شده و دیگر به اطرافش تکیه‌گاه ندارد.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    3-4 تا نکته داشت مقاله که خیلی مفید بود / فقط عکس اول / فقط پمپ کردن اب روی یخ برای ضخامت بیشتر / انقدر خوب نباشید ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کانادایی

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    iceroad در واقع یه راه میانبر هست که دریاچه ی گریت اسلیو رو به یلو نایف متصل میکنه و تنها تو زمستون تشکیل میشه. راه اصلی که جاده معمولی و پر پیچ و خم هست دریاچه رو دور میزنه ولی تو زمستون چون یخ روی دریاچه قطرشون زیاد میشه و به صورت چند ماه راهداری و شرکتای پیمانکار یه جاده موقت درست میکنن رو یخ و بعدم میرن. اکثر حمل و نقل شهر یلو نایف که مرکز قلمروی شمال غربی کانادا هست تو زمستون در واقع از پایین دریاچه نصف میشه که باعث صرفه جویی خیلی زیادی تو هزینه ها میشه. یه نکته دیگه اینه بر خلاف کشور خودمون اکثر تجار و مغازه دارها تو این شهر ترجیح میدن اجناس و این چیزها رو تو زمستون بیارن چون راه نصف میشه و ارزونتر در میاد و مسیرم کاملا صافه و دیگه خم و پیچ جاده اصلی رو نداره. نرخ تصادفاتم نسبت به جاده اصلی خیلی خیلی کمتره و بعضی سالها اصلا حادثه ایی پیش نمیاد
    به جز این تو دنیا خیلی جاهای دیگم تو زمستون جاده یخی یا ice road دارن که اکثرا تو مناطق بالای قطب شماله که بهره وری و نگهداریش به عهده اداره ی راهداری همون کشوره
    تو قطب جنوبم یه ایس رود هست ۱۶۰۰ کیلومتره و ایستگاه های تحقیقاتی رو بهم وصل میکنه. قطب جنوب رو همه یه مکان ناشناخته ی خالی از سکنه ایی که هیچی نداره میشناسیم ولی قطب جنوب در واقع یکی از پیشرفته ترین مراکز دنیا هست و تنها منطقه اییه که همه ی ساکنینش باسواد و دانشمندن. جمعیتشم تقریبا هزار نفر تو فصل گرم و ۲۰۰ نفر تو زمستونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. معین

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      فکر کنم نشنال جئوگرافیک یا دیسکاوری چندسری مستند ساختن
      برام عجیبه چرا مردم رفتن اونجا زندگی میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارتا

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چرا اینجا خبری از اونایی نیست که مزه میپرونن و سایت رو خراب میکنن؟
    نکنه میان فقط بگن ما هم وجود داریم؟
    فکر نکنم اصن رانندگی بلد باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا