متفرقه

راهنمای خرید خودرو صفر کیلومتر

اکنون تنوع در بازار خودرو کمی زیاد شده و با تبلیغات شرکت‌های خودروسازی در بازار شب عید، مصرف‌کننده خودرو برای انتخاب و خرید خودروی مورد نیاز خود با مشکل مواجه است.

این در حالی است که هنگام خرید خودروهای داخلی موضوع کیفیت هم مطرح بوده و بسیاری از خودروهای داخلی تنها در اسم با هم تفاوت دارند. در دنیا یکی از پر رقابت‌ترین بازار‌ها، بازار خودروهای مورد نیاز اقشار متوسط است؛ یعنی خودروهایی که قیمت آن نه آنقدر ارزان و بی‌کیفیت و نه آنچنان گران است که تنها ثروتمندان بتوانند خریداری کنند. این گروه در ایران به ۲قسمت بالا دستی و پایین‌دستی یعنی گروه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ و ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی تقسیم می‌شود. به‌طور کلی هنگام خرید خودرو باید به نکاتی مانند مصرف سوخت، قیمت خودرو پس از چند سال و راحتی فروش آن در بازار توجه کرد.

آیا انتخاب خودرو در بازار ایران به این آسانی است؟

در گروه قیمتی۱۰ تا ۲۰‌میلیون تومانی یکی از گزینه‌ها، تندر۹۰ است. اگر شما می‌توانید با شکل‌ظاهری تندر۹۰ کنار بیایید و از طرفی برایتان زرق و برق ماشین زیاد مهم نیست می‌توانید همین خودرو را انتخاب کنید چرا که قدرت موتور خودرو ۱۱۰ اسب بخار است. البته اگر برای شما داشتن شکل ظاهری بهتر و امکانات رفاهی بیشتر و داشتن ترمز ضد‌قفل که ایمنی و تعادل خودرو را بیشتر می‌کند مهم است بهتر است مدل e1 تندر را انتخاب کنید که تقریبا می‌توانید با ۱۳ تا ۱۴میلیون تومان آن را بخرید اما درصورتی که شکل ظاهری خودرو برای شما مهم‌تر است و نمی‌خواهید ۱۳میلیون تومان پول بدهید، ریو ۵۰۰هزار تومان ارزان‌تر است. فقط هنگام خرید یادتان باشد شکل‌ظاهری را فدای امکانات کرده‌اید چرا که داخل خودرو کوچک‌تر بوده و موتور آن ۹۷ اسب بخار قدرت دارد. ایمنی این خودرو نیز از تندر کمتر است.

خانواده سمند و پژو

اما خیلی از خریداران که از شکل‌ظاهری تندر خوششان نمی‌آید و زیر بار خرید ریو هم نمی‌روند، معمولا سمند را بر می‌گزینند. سمند ال‌ایکس برای این افراد گزینه مناسبی است البته باید یادشان باشد که مصرف خودرو بالا بوده و حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. موتور خودرو هم ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد، با این همه خوش فرمان‌بودن، ایمنی بالا و طراحی قابل‌قبول از حسن‌های سمند است. البته خیلی‌ها که روحیه کلاسیک‌تری دارند و سمند را نمی‌پسندند به سراغ پژو ۴۰۵ می‌روند. این خودرو هم مصرف بالایی دارد اما به قیمت ۱۳ تا ۱۴میلیون تومانی‌اش می‌ارزد.

با این همه فرمان‌پذیری و ایمنی سمند از این خودرو بیشتر است؛ البته بدنه پژو۴۰۵ نسبت به سمند دیرتر به صدا می‌افتد. در میان برند‌های پژو، ۲۰۶ مقبول‌ترین گزینه برای خرید است. اگر خانواده پرجمعیتی ندارید و شکل‌ظاهری برای شما بسیار مهم بوده و در ضمن می‌خواهید خودروی ایمنی بخرید و از طرفی مصرف سوخت پایین و قدرت بالا هم برایتان ملاک است، دست‌دست نکنید و یک‌راست سراغ پژو‌۲۰۶ بروید.

اگر هم می‌خواهید در ترافیک تهران کمتر اذیت شوید پژو‌۲۰۶ تیپ۶ با گیربکس تیپ ترونیک که هم قابلیت تعویض‌دنده دستی بدون کلاچ‌گیری و تعویض دنده کاملا اتوماتیک را دارد انتخاب کنید؛ خودرویی که ۱۷/۵ میلیون تومان قیمت دارد. البته خیلی از کسانی که می‌خواهند پژو‌۲۰۶ بخرند معتقدند باید خودرو صندوق داشته باشد یا آنکه خودروی بدون صندوق خیلی جوان پسند می‌شود.

این افراد بهتر است به سراغ پژو‌۲۰۶ اس‌دی بروند. پژو پارس نیز خودرویی است که به‌نظر بسیاری، زیباترین خودروی ایران خودرو است. البته بگذریم که مسائل فنی خودرو آنچنان مانند ظاهرش قوی نبوده و پژو پارس عادی با اینکه تفاوتی نسبت به پژو ۴۰۵ از نظر فنی ندارد، بین ۱۶ تا ۱۷‌میلیون تومان قیمت دارد.

سایر گزینه‌ها

گذشته از سمند و پژو، شرکت ایران خودرو با مشارکت شرکتی خصوصی یک محصول چینی هم می‌سازد. این محصول چری a15 نام دارد؛ خودرویی شبیه خودروهای جدید روسی لادا؛ خودرویی که با موتور ۸۷ اسب بخاریش و قیمت حدود ۱۳‌میلیون تومان، شاید بدترین گزینه برای خرید باشد. البته گذشته از این خودرو یک محصول چینی دیگر هم در بازار وجود دارد؛ لیفان، محصولی که در کرمان خودرو تولید می‌شود.

شاید شکل‌ظاهری متفاوت و موتور ۱۱۰ اسب بخاری کمی شانس این خودرو را در بازار بیشتر از هموطن دیگرش‌ کرده باشد ولی یک خودروی چینی ارزش پرداخت قیمت ۱۴ میلیون تومانی را ندارد. دیگر خودرویی که در این بازه قیمتی به‌دلیل قیمت بالا و امکانات کم، ارزش خرید ندارد فیات سیناست. این خودرو قیمتی حدود ۱۶ تا ۱۷‌میلیون تومان دارد؛ خودرویی در کلاس پژو‌۲۰۶ صندوقدار که البته موتورش ۷۷ اسب بخار قدرت دارد. خدمات بعد از فروش نامناسب و قیمت بالا نسبت به امکانات خودرو، این اتومبیل را در بازار با شکست روبه‌رو کرده است.

منبع: امین آزاد –  روزنامه همشهری ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. TOHID

    ۲۷ اسفند ۱۳۸۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    توضیحاتت کاملا دقیق بود.و برای راهنمایی خرید خودرو همین توضیحات کامل هستش.
    فقط یه اشتباه وجود داره اونم اینه که خودرو تندر از نظر ایمنی از سمند ایمن تر هستش بعد از تندر 206 هستش.
    خودروی ایده ال از نظر ایمنی به خودرویی اطلاق میشود که بدنه خوردو در هنگام ضربه مانند آکاردون جمع شود تا ضربه در جذب کند تا نیروی اینرسی از بین رفته تا این نیرو به سرنشینان نفوذ نکن البته خودرو باید جمع شد و له شود به جز محفظه سرنشینان.
    بعد از تصادف در خودرو باید راحت باز شود اگر در باز کردن خودرو مشکل ایجاد شود ان خودرو ایمنی قابل قبولی ندارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ehsan

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مورد فیات سیینا موافق نیستم.استاندارد آلایندگی یورو4 و ضریب ایمنی 3 از 5 و سایر امکانات را در نظر بگیرید.
    در کل اطلاعات بسیار جزئی بود.راهنمای مناسبی برای خرید خودرو نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محسن

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چری ویانا 110 اسب بخاره نمی دانم کسی که معلومات ندارد چطور به خودش اجازه می دهد بنویسد
    من چندماهه دارم راضی هستم ماشین قبل من تندر بود ابن ماشین چری مظلوم واقع شده درحالی که بهترین گزینه از کمپانی معروف چری هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جالبه این آقا نمی داند 405 و پراید تمام چینی شده با برند قطعات ایرانی که روی آنها حک شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۳ خرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخرشو بگید بچه ها لطفا
    به نظر شما تندر بخرم یا سمند؟؟؟
    مظالب قسمت سمند و تندر درست بود؟؟؟؟
    اینجور که من فهمیدم تندر بهتره!!!!درسته؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. payam

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به تجربه ای که من دارم تندر از همه بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۳ تیر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درباره تیبا هم مطلب بنویسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رشيد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از اطلاعات داده شده تشکر می کنم ولی اطلاعات بسیار کلی بوده ودر صورت امکان اطلاعاتی در مورد خودرو mvm530 و mvmx33 بدهید آیا در رنج قیمتهای 10 تا 20 میلیون mvm530 از بقیه بهتر نیست با توجه به قدرت 139اسب بخار موتور، مصرف سوخت کم(6لیتر)، ترمزABS ، تجهیزات کامل، موتور بدون نقص، وبقیه موارد لطفآ توضیح بدهید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۲۲ تیر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من سمند موتور ملی داشتم راضی بودم اما شنیدم میگن سمند شانسی هستش اما واسه ما که ماشین خوبی دراومد از لحاظ امکانات و امنیت بخوای سمند خیلی سر تره فقط کیسه هوا نداره اما اگه فقط به موتور و شتاب توجه داری ال 90 خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید فرجامی قاین

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    اگه میشه توضیحاتی در مورد کلاس های خودرو بگویید گفته میشود این خودرو در کلاس d قرار دارد یا کلاس c یعنی چی
    حمید از پایتخت طلای سرخ ویاقوت سرخ جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. saber

    ۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اطلاعات در مورد لیفان 620 و ام وی ام 530 می خواهم آیا لیفان 19500000 و ام وی ام 20300000 ارزش واقعی داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اسد

    ۲ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهترین گزینه در گروه قیمتی 20 میلیون تومن با توجه به تولیدات بی کیفیت داخلی هیوندای ورنا می باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سارا

    ۱۰ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مطالب بالا بدنبود چون ناقصه.الان من میخوام 206تیپ2بگیرم با11تومن نقدی که دستمه نمیدونم چطوری خرید کنم این در حالیه که درامد ماهیانه منچیزی حدود 150 تومنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر

    ۶ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظرمن MVM530بهترین گزینه است .اگه بگم بدون مشکل شایداغراق باشه ولی بدون تعصب میگم از سمند و پارس و405بهنره.خوددانید .یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. alireza

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بابا هیچی سمن سال نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. وحید

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بهترین انتخاب را از قلم انداختید
    .
    ..
    ..
    .
    ..
    .
    .
    آوانته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پس چرا از آوانته اسمی نبردید؟؟؟؟
    مرده اش می ارزد به تمام ماشینای تا 30 میلیونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ظاهرا کسی تا حالا توفیق نداشته که سوار هیوندای آونته بشه تا فریب ظاهر مزدا3 رو نخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امید

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (39 ديدگاه)

    جناب آقای نویسنده چرا اطلاعات غلط به مردم میدین و ذهنشونو گمراه میکنین.کجا تندر 90 قدرتش 110 اسب بخاره؟؟؟؟؟؟؟؟ حداقل یه نگاهی به سایت میکردین .تندر 90 دارای موتور 6/1 لیتری معادل با 1600 سی سی با قدرت 105 اسب بخار هست که از ظاهری بسیا بسیار بد و زشت بهره مند میباشد.بقیشو خودتون میتونین توی تاپیک ها ببینین.مثل مقایسه این خودرو با سمند ال ایکس در همین سایت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. masuod

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه اطلاعات اشتباه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. amin

    ۸ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت شما دوستان گرامی من تا 45میلیون میخواستم ماشین بخرم علاقه به خصوصی هم به ماشین شاسی بلند دارم حال از شما نظر کارشناسی میخواهم چه چیزی انتخاب کنم نظر خودم هم بین سوزوکی ویتارا و اموی ام ایکس 33 است نمیدانم کدامش بهتر است خواهش میکنم جواب کارشناسی بدین لطفا دلیل انتخاب خود را هم بگویید(ماشین سشاسی بلند)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. اميد

    ۸ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بچه ها من ٢٠ تومن پول دارم و بین ٢ خودروی پژو پارس ای ال ایکس و ام وی ام ۵٣٠ موندم تورو خدا کمکم کنید کدوم ماشین و انتخاب کنم
    متشکرمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهدي

    ۹ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با سلام من به تازگی یک تندر ایران خودرو خریده ام ولی با یک مشکل روبرو شده ام اونم اینه که مصرف سوخت این خودرو طبق چیزی که کامپیوتر سفری نشون میده چیزی حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر هست و با دقتی که کردم شهر و جاده هم براش مهم نیست ! خواستم ببینم همه این خودروها زمان آبندی این چنین وضعیتی داره ؟ ممنون .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مصطفی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بین ریو 206تیپ2 و یراید131 یکی را انتخاب ویا علت جواب به مندهیدmosteh67@yahoo.com برام ایمیل بزنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امين طيبي

    ۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان میخاهم ریوی مدل 89 خود را بفروشم (چون میگن خط تولیدش تو سال جدید متوقف میشه و میترسم رو دستم بمونه و قیمتش افت کنه)و یه ماشین خوب با پولش بخرم-لطفا راهنمایی بفرمایین چه گزینه هایی برای خرید دارم(یه ماشین درست و حسابی و کم سوخت)؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. yashar

    ۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (294 ديدگاه)

    سلام من هیچ ماشینی ندارم و الان خیلی راضیم!!! قبلا یه 206 صفر از نمایندگی گرفتم بعدکه یه کم (به همه جوانب)فکر کردم همونجا با کمی ضرر فروختمش با پولش سرمایه گذاری کردم و الان از اینکه ماشین ندارم پشیمون نیستم بلکه خیلی خیلی هم راضیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عباس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان بنده خودم خودروی ال نود ای دو فول پارس خودرو دارم و همسرم سمندef7 داره.
    من هر دو تاشون را سوار میشم.
    در کل باید بگم که اگر به فکر یکی دولیتر مصرف کم تر و برند هستید ال نود(داخل شهر)،هرچند سمند ما از ال نود سوختش کم تره.
    اما اگه میخواهید توی جاده امنیت داشته باشید و دلتون نلرزه سمند ای اف سون.
    مشکلات ال نود:
    عدم دید کافی در عقب
    عدم دید کافی آینه های بغل
    عدم تعادل در پیچ ها
    بیشتر بودن سوخت نسبت به ای اف سون بر خلاف ادعاها
    سر خوردن کفی سمت راننده به زیر پدال ها
    به سختی تا شدن آینه های بغل
    صدای زیاد باد داخل کابین
    بی ریخت بودن طراحی بیرونی
    ساده بودن طراحی داخلی
    مشکل تامین قطعات به دلیل تحریم
    هزینه بسیار زیاد سرویس های دوره ای
    خوش چپ بودن مادرزادی این خودرو
    قیمت غیر واقعی این خودرو
    کم آوردن موتور هنگام کولر گرفتن از ماشین
    کیفیت پایین رنگ آمیزی(بعد از یه مدت متوجه میشین)
    افتضاح بودن برف پاک کن(اگه تو یه روز بارونی با این خودرو رانندگی کنید،متوجه میشید.مخصوصا اگر هوا تاریک باشه که بیشتر خودش رو نشون میده.)
    قاب فیلتر هواش زود باز میشه و ماشین هوای کثیف رو داخل میاره.
    در هنگام تعویض روغن باید کل قاب زیر موتور برداشته و دوباره بسته بشه.
    درب باز کن صندوق عقب نداره!

    عدم خروج از هیدرولیک در سرعت بالای 120
    باز نشدن زاویه لاستیک ها هنگام ترمز گیری در سرعت های بالا
    شیشه هاش خیلی بزرگ و بی ریختند.
    و…..
    این ها رو از تجربه رانندگی با این خودرو به دست آوردم و نظرات شخصی من هستند.
    به زودی ال نودم رو با یه سمند ال ایکس ای اف سون تعویض می کنم.
    به دوستان هم پیشنهاد می کنم بین ال نود فول و سمند ال ایکس ای اف سون،سمند را انتخاب کنند چون واقعا” از هر نظر سرتره.
    ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. شایان

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من در شرایط فعلی سمند ef7 بهترین انتخابه تو این رنج قیمت.بعد از اون پارس elx

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسین

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من 4سال ال نود داشتم و واقعا راضی بودم به دوستانم هم پیشنهاد کردم و هرکدومشون که خریده راضیه ولی ایرادهایی که عباس آقا گفتن به غیراز یکی دوموردمصرف سوخت و قیمت، واقعا درست و قابل تامله، واقعا راننده دقیق و کاردرستیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. امیر

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (89 ديدگاه)

    ما دو سال ریو داریم و هرچیزی که از یه ماشین تا 20 ملیون انتظار داری براتون براورده میکنه و دقیقا عکس ال90 هستش و هم خوبی های ال90 رو داره و هم خوبی های سمند رو از نظر ایمنی و هندلینگ و قیمت قطعاتش خیلی پایین تر سمند و … هستش با این که تو تحریمیم و اگر کسی می ترسه که قطعاتش گیر نیاد یه بار تو تیبا بشینه می فهمه که قطعات مصرفی دقیقا تو تیبا استفاده شده حتی چراغ سقف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا