متفرقه

شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی به واقعیت تبدیل شد

شارژ بی‌سیم ایده‌ای بسیار جذاب است. ما این عملکرد را در گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم اما علیرغم تلاش‌های برخی خودروسازان همچون ب ام و یا کیا، فعلاً این ایده در صنعت خودرو همه‌گیر نشده است. حتی جگوار نیز به دنبال استفاده از این تکنولوژی در بخش تاکسی نروژ بوده اما همه‌چیز به یک کمپانی استرالیایی با نام لومن فریدام ختم شده که اولین شرکت در جهان است که تأییدیه استفاده همگانی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی را دریافت نموده است.

این کمپانی می‌گوید تکنولوژی یاد شده به لطف راحتی استفاده و کاربری بسیار سریع صنعت شارژ خودروهای الکتریکی را تغییر خواهد داد. محصول این شرکت یک سیستم تک جعبه ۱۱ کیلوواتی است که کاملاً منحصربه‌فرد می‌باشد. همان‌گونه که انتظار دارید اکثر خودروهای الکتریکی در بازار با این تکنولوژی عرضه نشده‌اند اما لومن فریدام به این نکته نیز توجه کرده است. این کمپانی نه‌تنها منبع قدرت و وسایل جانبی موردنظر را تولید کرده بلکه قطعات لازم برای نصب در خودروهای الکتریکی را نیز توسعه داده و بنابراین هزینه‌ها برای خودروسازان کاهش یافته است.

این بسیار خوب است اما موضوع واقعاً مهم این است که کمپانی موردبحث به اولین و تنهاترین شرکتی در جهان تبدیل شده که تأییدیه UL را دریافت کرده است. UL سازمانی است که استفاده همگانی از دستگاه‌های شارژ بی‌سیم برای خودروها را صادر می‌کند. موضوع جالب اینکه لومن فریدام تحت لیسانس یک شرکت آمریکایی با نام WiTricity قرار دارد و بنابراین احتمال دارد این تکنولوژی به زودی در آمریکا هم دیده شود. این تکنولوژی می‌تواند یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی را طی حدود ۵ ساعت شارژ کند. همچنین لومن فریدام در حال کار روی روشی است که به خودروهای الکتریکی فرصت شارژ حتی در زمان حرکت را بدهد. آینده‌ی خودروهای الکتریکی روشن به نظر می‌رسد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. مدیرعامل

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    معلوم نیست ما کجای دنیاییم؟ته دنیا!!کره مریخ!!قعر جهنم!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. بچه مشهد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (101 ديدگاه)

    پیشرفت و تکنولوژی اونا به کجا رسیده اونوقت آقایون میخواستن برن آمریکا رو تسخیر کنن و کاخ سفید رو بکنن مسجد ولی حالا جزیره کیش داره میشه معبد شائولین

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی موتورز

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      ????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MAHDI

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      بچه مشهد!!!
      از نوع حرفات حس میکنم سنت اونقدر کمه که اینقدر ساده باور میکنی و درکی از سیاست نداری،
      فقط یه نکته کوچیک بگم در مورد جمله ای که گفتی، اینکه خواستن کاخ سفید رو تبدیل به مسجدکنن، کسی نخواسته کاخ سفید رو تبدیل به مسجدکنه، بلکه منظور از گفتن این حرف عملیات روانی هستش، دقیقا همون کاری که جان بولتون انجام داد، چون جان بولتون دوسه سال گذشته در جمع مجاهدین خلق قول داد که سال آینده اش ایران رو میگیرن و در تهران جشن میگیرن و تمامی مساجد ایران رو تبدیل میکنن به نایت کلاب و کاباره!!!!
      موضوع دوم در مورد حرف های بعضی رسانه های هستش که به خورد مخاطب مورد نظرشون میدن که میخوان کیش رو به چینی ها بفروشن، اول که من معمولا هرکس این حرف رو میزنه زیاد باهاش بحث نمیکنم چون این حرف اونقدر مضحک هستش که فقط باید تاسف خورد واسه کسایی که اینقدر ساده هستن!!!
      الانم بحث نمیکنم چون کسی که همچین موضوعی رو باور کنه بحث باهاش فایده نداره چون آب تو هاون کوبیدنه.
      فقط یه سوال!!! از کی تا حالا شبکه ایران اینترنشنال سعودی، شبکه های مرتبط با مجاهدین خلق و حزب دموکرات تجزیه طلب و شبکه های بهائی که آرزوی تجزیه ایران رو دارن دلواپس ایران شدن که وا مصیبتا ایران رو فروختن!!!!؟؟؟؟؟ از کی تا حالا مریم رجوی که خودش و حزبش داعش بودن زمانی که داعشی بودن باب نبود دلواپس ایران شدن؟!؟!؟ و یا اطرافیان ربع پهلوی که پدر و پدر بزرگش افتخار جدا کردن قسمت های زیادی از ایران رو داشتن مثل:: بحرین و مناطق استراتژیک آرارات و سرچشمه رود هیرمند دشت چندهزار هکتاری نامید و جزایر آریایی و ذرکوه و اروند وووو… حالا دلواپس فروش ایران شدن!؟!؟!؟ اونم کسایی که حامی سرسخت :: برجام، پالرمو، معاهده پاریس، FATF, CFT, اینتکس….بودن؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. حسین دهمرد

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2416 ديدگاه)

        واسه قرارداد ۲۵ ساله ی توتال که وحوش فرانسوی حتی کارگر ایرانی رو هم توش راه ندادن و همه ی نقشه ها و نقاط قوت و ضعف میدانهای نفتی رو درآوردن و تا از کچله میپرسیدی میگفت محرمانه س لال شده بودن. حالا با سعودی های وهابی همصدا شدن.از ناراحتی بن سلمان ناراحت شدن. حالا ادای وطن پرست ها رو در میارن. اونایی که زمان جنگ دست و پاشونو تو میدون مین جا گذاشتن اینقدر ادعا ندارن. هنوز قرارداد نرفته مجلس تهشو درآوردن. بپرسی متن قرارداد رو خوندی میگه نه. مملکت هشتاد میلیون متخصص داره منبعشونم از داعشیا حقوق میگیره. کسانی که زمان جنگ تو کمپ اشرف جیره خور صدام بودن حالا ادای دلواپسا رو در میارن. چین کاسبه ما باید حواسمونو جمع کنیم. وگرنه ساسانیان هم از طریق ارتباط با چین تونستن کشورو بازسازی کنن فقط ظریف رو نفرستن که با یه امضا پیش پیش همه چی رو بده بره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرهاد خان

          ۲۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1 ديدگاه)

          غربیا از ۱۰۰ تا شاید ۵ تاشون خوب باشن. اینایی که توریستی میان از ۱۰۰ تا ۵ تاشون میگن خوش گذشت خوب بود. مردم عالی بودن. ۹۵تای دیگه نه تنها بدمونو میگن بلکه مسخرمون میکنن. یه گروه توریستی فیسبوکی بودم ۲۰ هزارتا عضو داشت و همشونم اروپایی بودن. گروه اصلش برا یه ادم هلندی بود فکر کنم.
          اونجا بارها دیدم مسخرمون میکنن. کله پاچه خوردنمون رو میزارن پای وحشی گری و بدوی بودن. بدوی یعنی چیزی مثل انسانهای اولیه و غارنشین. حالا این هیچی کلا مسخره کردنشون خیلی تو ذوقم خورد. اخرشم اخراجم کردن چون چندبار بهشون گفتم مسخره نکنین. حتی یه کلمه ندادم. هیچ توهینی نکردم. تازه اونا بودن هی عکساشونو میزاشتن میگفتن اینا فلانن . اینطورین.
          یه دوستی داریم که دورادور فامیلمونم میشه هتل فردوسی کار میکرد. ماشین داشت بعضی وقتا مهمونای هتل رو میاورد رستوران ما. یه چیزایی میگفت از توریستای به اصطلاح غربی که باورم نمیشد اوایل. یه جورایی ما رو برده و عقب مونده میبینن. درسته همشون اینطور نیستن اما شاید ۱۰ تاشون خوب باشن. ۹۰تاشون اما مسخره میکنن و ما رو عقب مونده میبینن.
          این دوست ما که خیلی ناراضی بود از رفتاراشون. اما جالب این بود میگفت توریستای عرب و کشورایی که غربی نیست خیلی ادمای خوبین و رفتارشون واقعا عالیه. میگفت اگه بخوام کسی رو متمدن بگم اون هندی رو متمدن تر میدونم تا مثلا این غربیا رو. حرفای من نیستا. حرف کسیه که تو یکی از بهترین هتلا کار میکرد. میگفت جوونای ۲۰ سال ۳۰ ساله ی غربی اکثرا خوبن اما متاسفانه تهران و کلا ایران مثل غرب چیزی به اسم B&B و هتلای معروف به هاستل نداره و جووناشون معمولا اونقدر پول ندارن بیان. کشورایی مثل ترکیه امارات و باقی کشورای توریست پذیر اما حتی دولتشون بودجه میده هاستل بسازن تا جووناشون جذب بیان
          امان از میانسالا یا مسن هاشون.

          چندتا از غذاهای فرانسوی رو میگم.

          جیگر اردک که چیزی نمیگم همه میدونین اردک بدبخت چقدر شکنجه میشه
          سوسیس خون که خون خوک رو میگیرن یکم میزارن ابش بخار بشه بعد با چربی خوک چرخ میکنن و داخل روده خوک میزارن و میخورن.
          قورباغه میخورن
          حلزون میخورن.
          پای مرغ میخورن. منم میخورم و از قدیم هممون خوردیم و میخوریم. اما نیومدیم بگیم غربیا وحشین چون پای مرغ میخورن.

          پای خوک میخورن. باهاش سوپ درست میکنن.

          کله گاو میخورن. یه بار بحث کردم اگه ما کله گوسفند میخوریم شماها کله گاو میخورین. جالبه امده میگه اما گوسفند کوچیکه خیلی ظلمه کله شو بخوری. اما گاو بزرگه و خوردن کله ش عادیه و خوبه.

          مغز گاو میخورن. من یکی ندیدم تو تهران کسی مغز گاو بخوره.
          خوش گوشت رو سرخ میکنن میخورن. منم میخورم کبابیشو اما اونا ما رو میگن وحشی چون خوش گوشت میخوریم. اما ما نیومدیم بگیم این حرفو به اونا بگیم

          سیرابی رو مثل ابگوشت درست میکنن میخورن. حالا چون ما رب نمیریزم میشیم عقب مونده.

          اینه غرب و غربی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مزدا

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2029 ديدگاه)

        آقا مهدی اینو بدون چه جزیز کیش رو بدن یا ندن ولی ۲۵ سال دیگه هر جنسی از ماشین و لوازم خانگی گرفته تا…. فقط دوتا انتخاب خواهی داشت یا جنس ایرانی بخری یا چینی (الان هم اکثرا جنس تو مملکت جنس های چینی هست ولی تو ۲۵ سال دگ واویلا میشه)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ممد ژانگولر

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3454 ديدگاه)

        فکر کنم منظور مهدی جون بطور خلاصه
        (((ریل گذاری ۲۵ ساله بابت پیوستن به فنا شوندگان بود )))?

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. Mf1

        ۲۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (477 ديدگاه)

        چه عجب مهدی حرفی از bmw پورشه نزدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. MAHDI

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      البته من نمیگم که سیاست میفهمم. نه اینطور نیست.
      اما حداقل هدف رو میشناسم. اینکه BBC فارسی اینگلیس که در قرن گذشته باعث قتل عام بیش از 9 میلیون ایرانی در طول کمتر از 2 تا 3 سال شد، یعنی نیمی از جمعیت ایران، اونم کشوری که وقتی BBC رو که به زبان انگلیسی خودشون واسه مردم خودشون با زبان خودشون برنامه میزارن مالیات میگیرن ازشون بعد عاشق چشم و آبروی مردم ایران شدن که دهها و دهها شبکه فارسی زبان در اختیار مردم ایران گذاشتن شبانه روز اونم با زبان شیرین فارسی چون خیلی مردم ایران رو دوست دارن و برای رضای خدا خدمت میکنن!!!!!
      و یا غول رسانه ای دنیا کیث روپرت مرداک صهیونیست صاحب چندین شبکه فارسی زبان، که جهود ها معروف هستن که آب در حال چکیدن از کف دستشون رو از زیر دست زبون میکشن بعد واسه مردم ما شبانه روز رایگان شبکه در اختیارمون میذاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (753 ديدگاه)

        فرضا این قرارداد به ظاهر خوب باشه. یه سوال دارم فقط : چرا چین بخاطر تحریم ها حاضر به خرید نفت ایران نیست و بیشتر کانال های مالی با ایران بستس ، ولی حاضره این قراردادو ببنده؟یعنی اینقدر عاشق چشم و ابروی ماست که حاضره خطر تحریم رو به جون بخره؟ حقا که کشور دوست و برادریه
        چین قبلا یه قراردادی با ونزوئلا بسته بود که در ازای یه پولی برای نوسازی زیرساخت ، نفت ارزون بخره اما وقتی ونزوئلا تحریم شد این پول تو گلوش موند! یعنی قرار داد از شیرینی زیاد دلشو زد. چین پول مفت زیاد داره اونی که میخواد مواد اولیه مفته

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Mohsen. G

        ۲۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (180 ديدگاه)

        آقا مهدی کاری با درست یا غلط بودن حرفهای شما ندارم، ولی با این نظرتون موافقم که به خاطر تبلیغات رسانه ای قریب به اتفاق مردم فقط شدن منتقد و اصلا انتقاد کردن از نظام و اعتقاد به براندازیش نشانه با فرهنگی شده، با توجه به میزان دیسلایک های کامنت شما و احتمالا همین کامنت بنده متوجه میشیم که تو چه تله ای گرفتار شدیم… من طرفدار وضع موجود نیستم ولی اسیر پروپاگاندای شبکه های اجتماعی و رسانه های خارجی شدن رو نمی پسندم… با این سرعتی که داریم تیشه به ریشه خودمون میزنیم دور نیست روزگاری که این کشور رو به ویرانه ای تبدیل کنیم و حسرت امروز رو بخوریم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. parvaz

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (395 ديدگاه)

      ایران اونقدر اوضاعش خراب هست که اول باید از داخل اصلاح شه بعد برسیم به خارج!! آدم های خدا نشناسِ در نقش معصوم و… دشمن خودی زیاد داریم برادر، هروقت این ملت نگفت “من” اوضاع درست میشه، این مملکت از داخل بیماره، هممون پشت نقاب هامون قایم شدیم، هروقت تصمیم گرفتیم دیگه نقاب نزنیم و از امتیازات اون نقاب چشم پوشی کنیم و جوری که هستیم زندگی کنیم ایران بهشت خواهد شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. meysam

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    رسما دیگه با ماشینای سوخت فسیلی خداحافظی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    شارژ در زمان حرکت ممکنه خطراتی همراه خودش داشته باشه
    برای ایمن کردنش ممکن زمان زیادی صرف بشه اما خب واقعا کاربردیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. OMID

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    این نوع شارژ بی‌سیم فایده نداره
    توی موبایل هم هست ولی فایده ای نداره
    چون اولا فرقی نداره با شارژ سیمی کاربردش( به هر حال باید ماشینو پارک کنی روش خوب حالا که پارکش کردی اون پلاگ هم میزنی داخلش :/ )
    دوما‌ سرعتش پایین تره
    سوما هدر رفت داره
    شارژ بی‌سیم وقتی به درد میخوره که در حال حرکت کار کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد حسین

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    یه سوالی دارم
    یه طرحی بود که باتری ها بصورت پکیجی قابل تعویض سریع باشن در جایگاه هایی شبیه به پمپ بنزین
    چی شد ؟
    قابل اجرا نیست ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. دانیال

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (594 ديدگاه)

    چه مقاله ی قشنگی
    آینده میتونه قشنگتر باشه
    ممنون از پدال و دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ارشیاsvj

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    ولی من اخرشم نفهمیدم این شارژ بی سیم چجوریه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارشیاsvj

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1745 ديدگاه)

      خب سوال پرسیدم چرا انقد دیسلایک دادین؟؟؟????
      ???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۲۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (753 ديدگاه)

        یه سیم پیچ دریافت کننده میدان مغناطیسی زیر موتور ماشین کار میزارن که یه سری بورد و قطعات الکتریکی همراهش داره.
        روی سطح هم یه پد فرستنده با سیم پیچ میزارن که عبور جریان باعث تولید میدان مغناطیسی میشه یعنی برقو تبدیل به امواج می کنه و سیم پیچ زیر ماشین امواجو تبدیل به برق می کنه و تو باتریش ذخیره می کنه.
        استهلاک قطعات اینطوری پایینتره ولی بدیش سرعت کمتره شارژ و هدر رفت انرژی به صورت گرماست و امواج از سطح ورق فلزی عبور نمی کنن باید یا شیشه باشه یا پلاستیک. البته این تکنولوژی هنوز به بلوغ کامل نرسیده و باید قابلیت فست شارژ و شارژ بهینه بهش اضافه بشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. mr F

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دست راستتو مشت کن. انگشت شصتتو بده بیرون. مشتت به طرف پایین باشه. یعن پشت دستت به طرف بالا.
      خب حالا فکر کن یه سیم تو مشتته. از سمت راست میاد از سمت چپ خارج میشه. جریان برق یا الکتریسیته از طرف راست میاد به سمت چپ. خب حالا میدان مغناطیسی این سیم چطوریه؟دقیقا به همون جهتی که انگشتهات جمع شدن. یعنی از سمت بالای دستت به طرف پایین. به صورت دواری. حالا این جریان و جهت میدان بودش که یه سیم داره و میتونه اطراف خودشو تاثیر بزاره. بهش قانون دست راست میگیم.
      این سیمی که توش برقه مثل اهن ربا هستش. یعنی روی نیرو داره. نیرویی که میتونه تاثیر بزاره اطراف. خب تو اهنرما به این نیرو میگن نیروی مغناطیس. تو این سیم که توش برقه به این نیرو میگن الکترومغناطیس. اگه یه اهن ربا داری بگیر و ببر کنار سیم شارژ موبایل. بعد سیم رو به برق وصل کن و بزار موبایلت شارژ بشه. میبینی وقتی سیم به برق وصل میشه اهن ربا تکوون میخوره. خب این همون نیروی الکترومغناطیسه که تو سیمه. و چون نیرو هست پس جهت داره و مقدار. جهتشو که با همون قانون دست راست بالایی به دست میارن. مقدارشو باید دستگاه مولتی متر بزنن. اما این چیزا مهم نیست. اما چیزی که مهمه اینه که این میدان الکترون جابجا میکنه. منتقل میکنه.
      وقتی شما موهاتو شانه میکنه تو شانه الکترون جمع میشه. وقتی نزدیک پلاستیک فریزر میکنی پلاستیک به طرف شانه کشیده میشه یعنی الکترونها از شانه دارن میرن به طرف پلاستیک. اما سرعت انتقال الکترونها از شانه به پلاستیک خیلی کمه. چون بهم متصل نیستن. برا همینه مثلا تا ۵ ثانیه پلاستیک میخواد به طرف شانه کشیده بشه اما بعد ۵ ثانیه دیگه کشیده نمیشه. چون الکترونها تو شانه همش منتقل شدن. به این محیط یا به همین پدیده که بین شانه و پلاستیک ایجاد شده میگن میدان الکترومغناطیسی. به اختصار میدان هم میگن. وقتی پتو رو میشوری الکترون داره و دست بزنی برق میگیره به این هم میدان میگن.
      بعد اگه شانه رو به پلاستیک بزنی الکترونها با سرعت بیشتری منتقل میشن و مثلا کمتر از نیم ثانیه دیگه پلاستیک به شانه نمیچسبه. و همیشه الکترون از طرف شانه میره به پلاستیک. یعنی الکترون تو شانه زیاده. تو پلاستیک کم.
      یعنی الکترون همیشه از جایی که زیاده به طرف جایی که کمه میره. یعنی همون جهت جریان.
      خب حالا دانشمدا اومدن یه چیزی مثل شانه رو ساختن که به برق وصل میشه و وقتی به برق وصل میشه هی از خودش الکترون میخواد بده بیرون. بهش میگن فرستنده. چون الکترن رو در صورتی که میدان ایجاد بشه میفرسته. اگه چیزی مثل پلاستیک به فرسنده نزدیک کنی یعنی میدان ایجاد میشه و الکترون رو منتقل میکنه. خب حالا یه قطعه ی دیگه ایی به اسم رسیور یا دریافت کننده هم ساختن که تو گوشی یا باقی وسایل میزارن که این الکترون رو جذب کنن. این دو قطعه بهم نزدیک بشن میدان تشکیل میشه و الکترون از فرستنده به گیرنده میره. و چون ارتباط مستقیم ندارن سرعتش یکم کنده. اما کند نیست. بعد وارد محاسباتش نمیشم که جریان چطوریه از کدوم ور میاد میاد. اما این قطعات فرستنده و گیرنده به صورت دایره ایی ساخته میشن. اما شماتیکش کلا همونیه که گفتم. میدان بین گوشی و اون شارژر بیسیم ایجاد میشه و جریان هم از طرف شارژر به گوشی هست. دقیقا مثل سیم که تو قانون دست راست جریان از سمت راست به چپ هست.

      در واقع این تکنولوژی خیلی وقته وجود داره. اما به خاطر وزن فراگیر نشده بود.
      خب اون دستگاهی که

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Hadi

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خیلی جالبه……

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا