متفرقه

کدام خودروسازان از شیشه چند لایه در سانروف استفاده می‌کنند؟

ابعاد سانروف‌های خودروها در سال‌های اخیر افزایش یافته و به همین نسبت به خطر بالقوه آنها، یعنی خرد شدن ناگهانی، افزوده شده است؛ موضوعی که ممکن است به هر دلیلی برای سرنشینان رخ دهد. بر این اساس، برخی از خودروسازان و از جمله تسلا و ولوو، به سراغ راهکاری ساده رفته‌اند که می‌تواند این خطر را دفع کند؛ اینکه از شیشه‌های چندلایه، مشابه شیشه‌های موردنیاز برای جلوی خودروها، استفاده کنند. این در حالی است که برخی دیگر از خودروسازان، این نوع شیشه را تنها برای برخی از سانروف‌هایشان استفاده می‌کنند و همچنین برخی دیگر نیز همچنان به «شیشه‌های حرارت‌دیده» اکتفا دارند.


در بررسی‌ای که در سال ۲۰۱۷ بر روی ترکیدگی سانروف‌ها توسط کانسومر ریپورتز انجام شده، حداقل ۸۵۹ نمونه در پایگاه داده سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌های امریکا (NHTSA) گزارش شده است. شکایت‌ها از طرف مصرف‌کنندگان، تعداد ۲۰۸ مدل خودرو و ۳۵ برند مختلف را در بر گرفته‌اند.

البته سابقه سانروف‌ها در این زمینه، به بیش از ۲۰ سال قبل باز می‌گردد، امّا گزارش‌ شکایت از آنها از سال ۲۰۱۱ رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است. سال ۲۰۱۱، شروع زمانی است که محبوبیت سانروف‌های بزرگ در دنیای خودرو افزایش یافته است. بلومنتال (Blumenthal)  و مارکی (Markey)، سناتور‌های ایالات کاناتیکت و ماساچوست در امریکا، در پاسخ به گزارش کانسومر ریپورتز، نامه‌نگاری‌هایی به ۱۷ خودروساز عمده داشته‌اند. در این نامه‌ها از کمپانی‌ها و گروه‌های مرتبط با آنها پرسیده شده که برای رفع مشکل سانروف‌ها چه اقدامی انجام داده‌ شده و از چه نوع شیشه‌ای، لایه‌ای یا حرارت‌دیده استفاده می‌شود.


شیشه‌های چند لایه که متشکل از دو صفحه با اتصال یک لایه پلاستیک بین آنهاست، به گونه‌ای طراحی شده که حتی در صورت شکستگی و خرد شدن نیز فرم خود را حفظ کند و به این وسیله، خطر پرتاب تکه‌های شیشه را کاهش دهد. امّا شیشه‌های موسوم به حرارت‌دیده، نوعی از شیشه هستند که در پنجره‌های کناری و عقب خودروها به کار برده می‌شوند. البته این نوع شیشه‌ها نیز نسبت به شیشه‌های معمولی، ایمن‌تر هستند و برای خرد شدن به تکه‌های کوچکتر طراحی شده‌اند. امّا در عین حال، این شیشه‌ها در هنگام «خرد شدن» می‌توانند به صورت ناگهانی و با تکه‌های زیاد به سمت قربانی پرتاب شوند.

پاسخ خودروسازان

سه کمپانی خودروساز شامل فراری، تسلا و ولوو در پاسخ به سناتورها، اعلام کرده‌اند که در تمام محصولاتشان که سانروف‌های پانورامیک دارند، از شیشه‌های چند لایه استفاده شده است. جوابیه تسلا به عنوان نمونه:

تمام سانروف‌های وسایل نقلیه کنونی و قبلی تسلا از شیشه‌های چند لایه استفاده می‌کنند. این نوع شیشه در معرض خطر پرتاب خرده شیشه، مطابق آنچه در نامه شما عنوان شده است، نمی‌باشد.

وقتی کانسومر ریپورتز گزارش‌های مربوط به پایگاه داده شکایات NHTSA در سال قبل را بررسی می‌کند، هیچ‌گونه سندی مبنی بر ترکیدن شیشه سانروف‌ در مدل‌های فراری یا تسلا یافت نمی‌شود. این در حالی است که ولوو تعداد ۹ شکایت را در این زمینه در ۲۰ سال گذشته تجربه کرده است.


پنج خودروساز دیگر در جواب نامه سناتورها، اعلام داشته‌اند که حداقل در برخی مدل‌هایشان، از شیشه‌های چند لایه بهره گرفته‌اند. هوندا، جگوار لندروور و سوبارو، کمپانی‌هایی بوده‌اند که مدل‌های با سانروف شیشه چند لایه را نیز مشخص کرده‌اند (هوندا پایلوت شاسی‌بلند، دیسکاوری، دیسکاوری اسپورت، اووک، وِلار، ای-پیس، اف-پیس، XE، XF و اف-تایپ، سوبارو اسنت و فارستر) ، امّا فورد و نیسان از اعلام نام مدل‌ها خودداری نموده‌اند.

بنابر اعلام ب‌ام‌و، فیات کرایسلر، جنرال‌موتورز، هیوندای، کیا، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن، این خودروسازان همچنان از شیشه‌های حرارت‌دیده برای سانروف استفاده می‌کنند.

در این میان، تویوتا پاسخی در رابطه با اینکه از کدام نوع شیشه برای سانروف‌ها استفاده می‌کند، نداده است و صرفاً به این نکته اشاره کرده که این طراحی‌های این کمپانی و از جمله سانروف‌ها، بر اساس «استانداردهای فدرال ایمنی وسایل نقلیه موتوری» است.

مزدا نیز اعلام کرده که از شیشه حرارت‌دیده برای سانروف استفاده می‌کند و این در حالی است که هیچ‌کدام از مدل‌های مزدا دارای سقف آفتابگیر پانورامیک نیستند.


ویلیام والاس (William Wallace)، تحلیلگر ارشد بخش «اتحادیه مصرف‌کنندگان» از کانسومر ریپورتز در این زمینه می‌گوید:

سرنشینان خودروها، به‌ویژه در هنگام حرکت در خیابان‌ها، نباید با خطر پرتاب شیشه از سقف مواجه شوند. جای امیدواری است که برخی از کمپانی‌ها از شیشه‌های ایمن برای این منظور استفاده می‌کنند، امّا هنوز خیلی‌ها در صنعت خودرو هستند که اقدام کافی برای حفظ جان مشتریان انجام نداده‌اند. خودروسازان می‌بایست این مسئله را در محصولاتشان حل کنند و وسایل نقلیه‌ای را طراحی کنند که این موضوع را به عنوان اولویت نخست درنظر بگیرد.

منبع: consumerreports

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. bik

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به این متن توجه کنین:
    بلومنتال (Blumenthal) و مارکی (Markey)، سناتور‌های ایالات کاناتیکت و ماساچوست در امریکا، در پاسخ به گزارش کانسومر ریپورتز، نامه‌نگاری‌هایی به ۱۷ خودروساز عمده داشته‌اند. در این نامه‌ها از کمپانی‌ها و گروه‌های مرتبط با آنها پرسیده شده که برای رفع مشکل سانروف‌ها چه اقدامی انجام داده‌ شده و از چه نوع شیشه‌ای، لایه‌ای یا حرارت‌دیده استفاده می‌شود.

    اینه فرق یه غربی با یه ایرانی. اونا خواستار رفع مشکلات هستن. ولی اگه یه ایرانی بود نامه مینوشت سانروف ها میشکنن و باعث خطر میشن پس باید ممنوع بشه. اما یه غربی یه امریکایی میاد میگه سانروف میشکنه ؟ پس باید راه حلشو پیدا کنیم باید به شرکتا بگیم راه حلشو پیدا کنن.

    به هر حال هر کشوری الکی الکی پیشرفت نمیکنه. ماهام الکی الکی عقب نموندیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا