متفرقه

مشکلات خاص سیستم‌های کمک‌راننده

گاهی اوقات تکنولوژی سریع‌تر از نیاز قانون‌گذاران برای مدیریت آن حرکت می‌کند. برای مثال شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید که بیش از یک دهه بدون قانون وجود داشت و پس از آن بود که قانون‌های مربوط به داده‌ها و حریم شخصی وضع شدند. به نظر می‌رسد سیستم‌های دستیار راننده مدرن هم‌ داستان مشابهی دارند. در چند سال گذشته توانایی برخی خودروها در کنترل برخی عملکردهای کلیدی برجسته شده و از آن به عنوان سیستم‌های کمک‌راننده و نیمه خودران نام برده شده است.

هم‌اکنون IIHS الزامات ایمنی جدیدی را برای این سیستم‌ها تبیین کرده است. IIHS می‌گوید اولویت اصلی این سیستم‌ها باید درگیر شدن راننده باشد زیرا با بررسی برخی سیستم‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که راننده در حاشیه قرار داشته و کار را تکنولوژی‌های یاد شده انجام می‌دهند.

رئیس IIHS گفته است:

متأسفانه به هر اندازه که سیستم‌های خودران راضی کننده و قابل‌اعتماد می‌شوند، اجبار رانندگان به تمرکز روی عملکرد این سیستم‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. به همین خاطر است که سیستم‌های موردبحث باید همچنان رانندگان را درگیر فرایند رانندگی نگه دارند.

در حال حاضر سیستم‌های خودران در ۵ سطح از صفر تا ۵ دسته‌بندی می‌شوند اما خودروهای فعلی دارای سطح خودران ۲ هستند.

از جمله تجهیزات موجود در خودروهای مدرن می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، تغییر لاین حرکتی فعال و دستیار حفظ خودرو بین خطوط اشاره کرد. نگرانی IIHS این است که ویژگی‌های یاد شده باعث تشویق راننده به عدم توجه به جاده می‌شوند که واضح است امر خطرناکی می‌باشد.

یکی از محققان IIHS هم می‌گوید:

این سیستم‌ها از نظر مهندسی شگفت‌انگیز هستند اما همه‌ی آن‌ها از یک مشکل مشترک رنج می‌برند: آن‌ها نمی‌توانند رفتار انسان در پشت فرمان را در نظر بگیرند.

از جمله توصیه‌های IIHS می‌توان به طراحی سیستمی برای پایش رفتار راننده و انتشار هشدارهای گوناگون اشاره کرد.

اگر راننده سریعاً پاسخ ندهد خودرو سرعت خودش را کاهش داده و به شانه جاده هدایت خواهد شد. اگر راننده به مدت طولانی پاسخ ندهد طبق توصیه IIHS دسترسی او به سیستم خودران سطح ۲ باید متوقف شود. اساساً تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد خودروهای مدرن این فرض را در نظر می‌گیرند که راننده می‌تواند سریعاً درگیر فرایند رانندگی شود.

محققان همچنین به تصادف مرگبار تسلا مدل X با وجود سیستم اتوپایلوت اشاره می‌کنند. گفته شده راننده در حال بازی با گوشی خود بوده و خودرو در بزرگراه تصادف کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    دو بحث وجود داره
    1 سیستم های رانندگی خودکار مثل تسلا دارن با داده هایی که از دوربین و حسگر های خودرو جمع میکنن انوع رفتار های انسانی رو جمع میکنن و یه مدت دیگه شاهد رفتاری دقیقا عین رفتار انسانی از هوش های مصنوعیی خواهیم بود که حتی خطاشون از انسان هم کمتره
    2 الان همه خودرو ها رانندگی خودکار ندارن یعنی ماشین خطا نکنه یه فرد که خودش فرمون دستشه با ماشین میزنه بهت
    ولی اگه همه ماشین ها رانندگی خودکار داشته باشن چی ؟ اینجوری تصادفات صفر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Khosrow

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      هک میشه / باگ پیدا میکنه / اتصالی میکنه خرااب میشه / فکر کن یه شی جلوی ماشین ظاهرشه – راننده با فرمون دادن رد میکنه – این قطعا سیخ ترمز میزنه و جون میده برای خیابونهای اینجا / خلاصه اینکه خیلی خیلی داستان داره خودران ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hamidreza

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2444 ديدگاه)

        @Khosrow
        سیخ ترمز میزنه
        عجب تصوری از هوش مصنوعی داری داداش
        این چند روز هم نظراتت خیلی عجیب شده
        ببین هر چیزی خراب میشه
        دلیل نمیشه که!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Khosrow

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          ایران زندگی نمیکنی شما؟ / اینجا ماشین هوشمند عربی هم میزنه برات ..

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. رزیتا

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (418 ديدگاه)

      یکی از اصلی ترین مشکلای سیستم کمک راننده تو همه برندهای جهان سنسورهای نصب شده روی سپرها و بدنه ماشین هستش ، مثلا سنسورهای مربوط به پارک اتوماتیک که اگر حتی یه ذره گل و لای یا آب بارون یا برف روی سنسورها نشسته باشه نمیتونه عملکرد خوبی داشته باشه و حتی کلا کاربردش مختل میشه تا زمانی که گل و لای یا برف و هرچیز دیگه ای که روی سنسورهای پارک نشسته پاک بشه تا دوباره بشه ازش استفاده کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا