متفرقه

نسل جدید تایرهای بدون باد

بیش از یک و نیم قرن از اختراع تایرهای بادی توسط رابرت تامسون اسکاتلندی می گذرد. او از همان ابتدا علاوه بر هوا، پیشنهادهایی مثل اسفنج یا موی دم اسب برای پرکردن داخل تایرها داشت. اما هوا سبکترین و آسانترین راهکاری بود که توسط مصرف کنندگان پذیرفته شد و البته مزایایی مثل جذب عالی ضربات و تکانه ها، وزن پایین و هزینه اندک را نیز باید برای موفقیت هوا نام برد.

tech dept airless tire and wheel inline
tech dept airless tire and wheel inline

با این وجود سالهاست که وسوسه حذف تایرهای بادی با تکنولوژی های جدیدتر در ذهن سازندگان تایر رخنه کرده است. این تایرها ابتدا در سال ۱۹۷۰ توسط ناسا برای خودروی ماه نورد مورد استفاده قرار گرفتند. در سال ۲۰۰۵ یک ترکیب هوشمندانه از تایر و چرخ بنام Tweel توسط میشلین معرفی شد. این طرح شامل یک لایه نازک تایر آج دار بود که توسط تسمه های کامپوزیتی تقویت شده و پره های V شکل انعطاف پذیر پلی اورتان به چرخها متصل می شد. Tweel نسبت به یک تایر رادیال معمولی دو تا سه برابر عمر عاج بیشتری داشت و پنج برابر نیز مقاومت جانبی بالاتری را نشان می داد. میشلین Tweel را روی یک آئودی A4 و دو دستگاه سگوی نصب کرد و اعلام نمود که تولید آن را برای وسایل نقلیه نظامی و ماشین آلات در برنامه دارد. مجله تام نیز Tweel را بعنوان شگفت انگیزترین اختراعات سال ۲۰۰۵ برگزید.

Michelin tweel
Michelin tweel

آنهایی که سوار آئودی A4 با تایرهای Tweel شدند، از لرزش و سروصدای زیاد تایرها شکایت داشتند. تا اینکه اواخر سال گذشته بریجستون با ارائه طرح خود از تایرهای بدون باد پا جای پای میشلین گذاشت. طرح بریجستون هم مانند Tweel می باشد و شامل یک لایه نازک آجدار لاستیک و پره های انعطاف پذیر و مرکز رینگ آلومینیومی است. مواد مورد استفاده در این طرح کاملا قابل بازیافت می باشند و نتیجه سه سال تحقیق مستمر در بریجستون است که در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شد.
بریجستون ادعا می کند که در این طرح خبری از لرزش و صداهای اضافه نیست. با این وجود چشم انداز استفاده عمومی از این تایرها چندان روشن نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام
    ممنون از متن.
    اگه بخوام تایرهای (لاستیک)اتومبیلم رو که سایزشون Size: 185/65R14 86H هست رو با تایر پهنتر
    SIZE: 195/60R14 86H ساخت YOKOHAMA و یا MICHELIN تعویض کنم کدام یک رو شما پیشنهاد میدین؟
    YOKOHAMA c.drive , AC01
    MICHELIN ENERGY
    لطفاً بر اساس مطالعات و امتیاز جدول شرایط:
    Wet / Dry / Winter / Noise & or Comfort / Longevity که جهت yokohama تعریف می شود. البته تایر c.drive یه لاستیک تابستانه می باشد.
    با سپاس از مدیریت سایت و کلیه علاقمندان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کیوان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آخه برادر من این را که اینجا مطرح نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. AmirK

    ۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    100 درصد بهترین انتخواب خرید لاستیک میشلین هست!

    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. arash

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (202 ديدگاه)

    آقا روی پراید هم نصب میشه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد ظاهر

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام اگر واردبازار شود یکی از بزرگترین خطرها خطر ترکیدن لاستیک از بین خواهد رفت خصوص برای ماشینهای بین شهری واتوبوسها که هر روز درجاده با سرعت درحرکتند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آسیا

    ۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    امکان دریافت نمایندگی فروش این لاستیک هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا