متفرقه

کاهش 89 درصدی قیمت باتری خودروهای الکتریکی در ده سال گذشته

قیمت باتری‌های لیتیوم-یونی بکار رفته در خودروهای الکتریکی طی ۱۰ سال گذشته کاهش ۸۹ درصدی داشته و انتظار می‌رود تنها در عرض چند سال به نقطه‌ای برسد که خودروسازان بتوانند خودروهای الکتریکی را با همان قیمت محصولات درون‌سوز عرضه کنند.

۱۰ سال پیش باتری خودروهای الکتریکی به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت خود قیمت حدود ۱۱۱۰ دلاری داشت درحالی‌که این مبلغ به ۱۳۷ دلار کاهش یافته است. در برخی بازارها همچون چین قیمت باتری‌ها حتی بیشتر هم افت کرده و باتری مورد استفاده خودروهای الکتریکی در چین بهای حدود ۱۰۰ دلاری به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت خود دارند.

یکی از مدیران بلومبرگ گفته است:

اگر نگاهی به کاهش قیمت شدید باتری‌ها در یک دهه گذشته و انتظارات طی چند سال آتی داشته و آن را با سیاست‌های دولت‌های اروپایی و همچنین آمریکا و چین ترکیب کنید شاهد خیزش شدید خودروهای الکتریکی خواهید بود، چیزی که از همین الان شروع شده است. خودروهای الکتریکی طی چند سال آینده همه‌گیرتر خواهند شد. طی ۴ سال خودروسازان مهم قادر خواهند بود خودروهای الکتریکی را به‌صورت انبوه و با همان قیمت و حاشیه سود خودروهای درون‌سوز به فروش برسانند.

در این مطالعه همچنین گفته شده هزینه خودروهای الکتریکی پیش از این کمتر از محصولات درون‌سوز بوده و پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی باتری این هزینه‌ها را کمتر هم خواهد کرد.

این تحقیق همچنین خاطرنشان ساخته دستیابی به شعاع حرکتی بالاتر میسر خواهد بود. همچنین گفته شده تغییر مسیر به سمت خودروهای الکتریکی نیازمند کمک به پیشگیری از تأثیر منفی روی آب‌وهواست.

یکی از مدیران موسسه تحقیق انرژی الکتریکی گفته است:

حتی اگر ۱۰۰ درصد خودروهای فروخته شده از نوع الکتریکی باشند بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد تا همه خودروهای درون‌سوز از جاده‌ها حذف شوند؛ بنابراین این یک مسیر طولانی بوده و یک تکامل نسبی در همان زمان رخ می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ツSAMURAIツ

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    تویوتا هم داره قیمت باتری های جامدی که ساخته رو کاهش میده تا اواخر ۲۰۲۱ چند ماشین با این باتری ها عرضه می کنه
    با ۱۰ دقیقه شارژ برد بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر داره ، حجمش نصف باتری های لیتیوم یونیه و تا سی سال میتونه ۹۰ درصد کارایی خودش حفظ کنه

    موافقم 20
    مخالفم 127
    1. ツSAMURAIツ

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1149 ديدگاه)

      مثل اینکه کامنت های من موجب ناراحتی کره ای دوستان شده برا همین تو پنج دقیقه پنجاه دیس لایک بهم دادن ??

      موافقم 24
      مخالفم 5
      1. سلمان

        ۱۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (12 ديدگاه)

        هر چقدر جلوی خودم رو گرفتم و خواستم چیزی ننویسم ولی لازم دیدم بنویسم برای این که خودت یکی از فیکهای نویدی و این دستکاری لایکها و دیسلایکها هم کار کسی نیست به جز خودت جناب نوید

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. (JONATHAN (TESLA

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (302 ديدگاه)

      باتری های حالت جامد حداعقل 20 سال فاصله دارن تا به قیمت باتری های لیتیوم یونی برسن
      باتری های حالت جامد در بهترین حالت در سوپرکار های چند سال اینده دیده خواهند شد
      نه در محصول 20 هزار دلاری تویوتا
      تسلا همین الان با باتری های ۴۶۸۰
      طول عمر 1.6 میلیون کیلومتری که حتی مناسب برای حمل نقل عمومی هم هست ( تاکسی ها اتوبوس ها )
      و با حذف کبالت گران قیمت
      و با مهندسی جدید چینش باتری ها و کاهش درصد احتمال اتش سوزی
      اینده صنعت باتری های لازم برای خودرو هارو تامین کرده
      همچنین با کاهش 16 درصدی قیمت باتری ها
      به زودی خودرو های ارزان تر خودش ( هاچبک 25 هزار دلاری ) برای عموم مردم عرضه میکنه

      موافقم 18
      مخالفم 14
      1. بهزاد

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2412 ديدگاه)

        چند وقت پیش زمان عرضه را 2028 گفته بودن و به تازگی و با کمک 19 میلیارد دلاری دولت ژاپن به تویوتا و نیسان و چند شرکت دیگر برای توسعه ی سریع تر و آماده سازی باطری های جامد ممکنه دو الی سه سال به هدف نزدیکتر هم بشن! همین الان 1000 پتنت برای باطری های جامد توسط ژاپنی ها ثبت شده.
        با توجه به روابط خوب ژاپن و آلمان با تبادل اطلاعات و یافته ها در این زمینه و سرمایه گزاری سنگین vw و سایر شرکت های آلمانی پیش بینی میشه اهداف زودتر از موعد میسر بشن.
        ممکنه تو تخیلات شما این گفته ها جا نگیره چون به غیر از تسلا کیبرد شما کلمه ای سرچ نمیکنه و اینقدر مطمئن صحبت از 20 سال و سوپر کار و… نکنید و اجازه بدید زمانش برسه بعد با هم راجب تکنولوژی حرف میزنیم.
        تو آلمان و ژاپن دارن واسه 2050 آماده میشن اما اونور آب سیاستمداران راجب رای الکترال و حقوق بیکاری دعوا دارن و 20 سال بعد یک نفر نادان میاد میگه از ژاپنی ها و آلمانی ها مالیات بگیریم چون باعث عقب افتادگی صنایع ما شدن!!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. ツSAMURAIツ

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1149 ديدگاه)

        خیر دوست عزیز
        خود تویوتا گفته در محصولات الکتریکی که در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ معرفی می کنه از باتری جامد استفاده میشه و همه بر پلتفرم E-TNGA ساخته میشن
        دلیل اینکه تویوتا تو چند سال اخیر خودروی الکتریکی نساخت این بود که داشت با پاناسونیک رو این باتری ها کار می کرد تا قیمتش رو پایین بیاره
        این آمار هم خود تویوتا گفته و پدال هم خبرش رو گذاشت

        موافقم 3
        مخالفم 0
    3. OMID

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      این لایک و دیس لایک های فیک رو راحت میشه جلوش رو گرفت
      مثل بعضی سایت ها ( زومیت ) میتونید دادن لایک و دیس لایک رو محدود به داشتن اکانت کنید ( به این صورت که هر اکانت می‌تونه یه دونه لایک یا دیسلایک بده و کسایی که داخل اکانت نیستن باید وارد بشن )
      قابلیت گذاشتن کامنت بدون ثبت نام هم بردارید چون کسایی که ثبت نام نکردن در صورت ریپلای کردن به دیگران نوتیفیکشن برای اون فرد نمیاد و قابلیت لایک و دیس لایک رو هم نخواهند داشت
      ثبت نام در سایت هم راحته چند ثانیه بیشتر وقت نمیگیره
      امیدوارم این تغییرات رو انجام بدین

      موافقم 10
      مخالفم 7
      1. OMID

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        تعداد فیک ها هم کمتر میشه در این صورت

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. فرامرز

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          خوبی پدال به اینه که بدون لاگین کردن و حفظ کردن یه پسورد جدید میشد بیایم کامنت بذاریم. حالا 2 تا لایک کم و زیاد به دردسر لاگین کردن و … میارزه؟
          منظورتون از فیک چیه؟ یعنی آدم اینقدر بیکار باشه که با چند تا گوشی و کامپیوتر بیاد تو یه صفحه فقط واسه لایک و دیسلایک یه کامنت؟

          موافقم 10
          مخالفم 3
        2. OMID

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2172 ديدگاه)

          لاگین کردن که راحت تره
          شما یه بار دکمه مرا به خاطر بسپار را بزن بعد هر دفعه که بیای دیگه مستقیما میتونی کامنت بزاری و لازم نیست هر بار اسم و جیمیل رو وارد کنی علاوه بر این میتونی در صورت ریپلای شدن یا ریپلای کردن نوتیفیکیشن دریافت کنی
          یک بار ثبت نام کردن میرزه به خاطر دلایلی که گفتم
          ثبت نام کردن هم راحته شاخ غول شکستن که نیست
          همون جیمیل و اسم رو میزنی و تموم
          کسی هم با چند تا گوشی نمیاد لایک و دیس فیک بده بلکه با یه ترفند از یک گوشی میشه بی نهایت لایک و دیس لایک داد و فعلا هم که می‌بینید دیس لایک و لایک فیک زیاده

          موافقم 5
          مخالفم 1
        3. ツSAMURAIツ

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1149 ديدگاه)

          فرامرز جان
          لاگین کردن چند دقیقه بیشتر طول نمیکشه عوضش دیگه داستان این لایک و دیس لایک های فیک هم جمع میشه

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. ツSAMURAIツ

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1149 ديدگاه)

        دقیقا موافقم

        موافقم 3
        مخالفم 1
      3. OMID

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        آقای چند شخصیتی
        هر چند تا دیس که بزنی فایده نداره :)
        یه همچین کامنتی توی همچین پستی حداکثر پنج شیش تا لایک میخوره
        حالا هی زور بزن منفی بده ?

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. حسین

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    بنظر شما خودروسازان ایران روی کدام نوع از خودروها سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنند بهتر است؟
    1- خودرو های تمام برقی = – – – – –
    2- خودرو های هیبریدی بدون وابستگی به ایستگاه های شارژ = + + + +

    موافقم 8
    مخالفم 20
    1. محمد

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (226 ديدگاه)

      هدف شما از این کامنت چیه؟؟؟

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. حسین

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2824 ديدگاه)

        هدف من اقا محمد این هست به عنوان یک علاقه مند به صنعت خودرو نظر هموطنانم را بدانم

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. محمد

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (226 ديدگاه)

          علاقه مند به صنعت خودرو ایران بزرگوار؟؟؟

          موافقم 5
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          ایران و جهان اقا محمد.
          هر کدام از ما ممکن است روزی کاره ای بشیم یا بتونیم کاری کنیم!
          الانم میتونیم خواسته عمومی ایجاد کنیم!
          به هر حال ، دونستن نظر بقیه مفید هست.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. S

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      بنظر من هدفش روی خودرو هایی با حداکثر قیمت و حداقل کیفیت و برنامه خودش رو روی خودرو هایی گذاشت که بتونن با کمترین تصادف بیشترین تلفات ممکن رو بدن.

      موافقم 11
      مخالفم 0
  3. ali

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    تهران امروز وضعیت قرمز. گفتن وظیفه استانداریه. استانداری میگه وظیفه شهرداریه. شهرداری میگه وظیفه فلانیه.
    به نظرم تهران باید بالکل ممنوع بشه خودروهای درونسوز. به جاش تو هر پارکینگ یه محل شارژ نصب کنن و چندتا نیروگاه برق خارج شهر طرفای قم که تو کویر هست بسازن. به هر حال یه فکری باید بکنن.

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      واقعیت این هست دولت بدهی زیادی به شهرداری داره!
      اگر دولت در ازای این بدهی اتوبوس نو به شهرداری دهد ، میزان آلودگی هوا بشدت کاهش می یابد!
      البته همزمان باید خودرو های سنگین ، مینی بوس ها و کامیونت ها هم نوسازی شوند!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. مزدا

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2034 ديدگاه)

    کلمه کاهش قیمت برا ما ایرانی ها چقد بی معنی و ناشناس هست!!

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Mr.X

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      کاهش قیمت؟ چی هست؟ خوردنیه؟ تو لغت نامه دهخدا زدم نبود. احتمالا دوستانی که خارج از کشور زندگی میکنن میدونن. به منم بگن چیه لطفا.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. challenger

        ۱۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (178 ديدگاه)

        انصافا کامنتات خیلی باحاله ازت ممنونم به خاطر این باحالی اون مال پرایدم که نوشتی خیلی خوب بود

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. X

          ۱۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          خواهش میکنم. اون مرگ بر آمریکا هم بنظرم جالب بود توی مطلب بی ام و M5 تجربه سرعت 310 کیلومتر
          https://www.pedal.ir/%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d9%85-%d9%88/%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa-310-%da%a9%db%8c%d9%84%d9%88%d9%85%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%e2%80%8c%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d9%88-m5-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%87/
          پایین ماینا تو نظرا بیاین اونم بخونین جالبه. اوه در ضمن یادم رفت لاگین کنم با نام ایکس خالی ثبت شد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    اقا یه سوال کلی و مهم

    این موتور ترند درگش چی شد ؟؟

    فردا شب میشه سال 2021…….

    درگ 2020 رو پیچوندن فکر کنم. ???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. زیزیگولو

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4888 ديدگاه)

    بخاطر گرم شدن کره زمینو تغییرای آبو هوایی آمریکا قصد داره برنامه های بزرگی رو واسه مقابله با تغییرای آبو هوایی اجرا کنه ولی واقعیتایی در مورد ماشینای برقی وجود دارن که خیلی از دانشمندای آمریکایی بهشون اذعان کردن ……. الآن کشور آمریکا فقط ۱۴ درصد برق مورد نیازشو از منابع تجدید پذیر تامین میکنه!!! و طبق تخمین دانشمندا طی ۲۰ ساله آینده این رقم فقط ۳ درصد بیشترمیشه و به ۱۷ درصد میرسه و از طرف دیگه الآن سوختای فسیلی دارن ۶۵ درصد برق آمریکا رو تامین میکنن که تا سال ۲۰۴۰ هم ۶۴ درصد برق این کشورو تامین خاهند کرد!!! حالا جالبش اینجاست که صاحبای ماشینای برقی شاید فکر کنن ضرری به محیط زیستو آبو هوا نمیزنن!!! ولی واقعیت اینه که استفاده از این ماشینا تقریباً هیچ تأثیری تو کاهش گازای گلخونه ای نداره و فقط یه سری هزینه ‌های مالیاتی رو به مصرف کننده ها تحمیل میکنه و با کمال تعجب این ماشینا بیشتر از ماشینای بنزینی آلودگی تولید میکنن! واسه مثال استخراج لیتیوم که تو ساخت باتری ماشینای برقی کاربرد داره یه فرآیند پاک نیستش یا اینکه وقتی یه ماشین برقی از کارخونه میاد بیرون مقدار خیلی زیادی گاز دی اکسید کربن تو مراحل تولیدش وارد جو زمین کرده در صورتی که مقدار گاز دی اکسید کربنی که تو طول ساخت یه ماشین بنزینی تولید میشه تقریباً نصف گاز دی اکسید کربن واسه تولید یه ماشین برقی هستش!!! تازه این پایان تولید گاز دی اکسید کربن نیستش چون با اینکه ماشینای برقی از بنزینو گازوییل استفاده نمیکنن ولی با برق کار میکنن و تو آمریکا بیشتر برق مصرفی از سوختای فسیلی ((زغال سنگ و مشتقات نفتی مثل گازوییل)) تولید میشه و در واقع میشه گفت ماشینای برقی ماشینای سوخت فسیل سوز هستن!!!!

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Mr.X

      ۱۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      ماشین برقی حتی اگه کاملا تجدید پذیر هم بشه مثل غذای سالم میمونه که خوشمزه نیست ولی سالمه. ماشین درون سوز هم مثل غذای چرب و چیلی خوشمزه هست که سالم نیست ولی خوشمزه هست.

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۱۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4888 ديدگاه)

        به هر حال این چیزایی که گفتم حقیقتایی هستن که وجود دارن ولی قطعاً در آینده دانشمندا یه راه حل واسه این موضوع پیدا میکنن

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. Mohammad.khalili

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (14 ديدگاه)

      یکم بیشتر مطالعه کنید بایدن قراره حدود دو تریلیون دلار تو زیرساخت های انرژی پاک سرمایه گذاری کنه با این هدف که انتشار گاز های گلخانه ای رو تا سال 2050 به صفر برسونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Mr.X

    ۱۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    پدال جون هرکی دوست داری دوئل هاتو شروع کن???

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا