چشم اندازدنده عقبهفته نامه

نگاهی به بهترین خودروهای بیست سال قبل

ارتش سرخ! معرفی بهترین خودروهای سال ۱۹۹۶

best-cars-of-1996

سال ۲۰۱۷ به‌تازگی آغاز شده و تنها سه ماه از آن‌را سپری کرده‌ایم درحالی‌که سال ۲۰۱۶ سال نسبتاً مهمی برای صنعت خودروسازی بود و رویدادهای جذابی در آن به وقوع پیوست؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب نگاهی داشته باشیم به بیست سال قبل یعنی سال ۱۹۹۶ تا ببینیم بهترین انتخاب‌ها برای خریداری در دو دههٔ پیش چه خودروهایی بوده‌اند. این لیست کاملاً متنوع است و خودروهایی مختلفی از سدان و هاچ‌بک گرفته تا اسپرت و سوپراسپرت در آن حضور دارند. در این لیست بدون توجه به‌اندازه، کلاس یا قیمت، بهترین خودروهای تولیدی سال ۱۹۹۶ معرفی شده‌اند و سعی شده است که سلیقهٔ همه پوشش داده شود.

آئودی A4

audi_a4_sedan

آئودی در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار نسل نخست سدان کامپکت A4 را معرفی کرد و در سال ۱۹۹۶ دستخوش ارتقاء و تغییراتی جزئی گردید. A4 که در دو نوع سدان و استیشن عرضه می‌شد، خودرویی زیبا و با کابینی لوکس بود که سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز برای آن قابل سفارش بود. بعدازآن، آئودی انواع اسپرت و قدرتمند S4 و RS4 از این ماشین را هم ارائه کرد که در زیر کاپوت خود دارای توربوشارژر بودند و عملکرد بالایی داشتند.

فولکس‌واگن گلف GTI

volkswagen_golf_gti

در آن دوران یعنی دههٔ ۹۰ میلادی، فولکس‌واگن گلف در نسل سوم خود قرار داشت درحالی‌که نسل اول آن نزدیک به دو دههٔ قبل یعنی در اوایل دههٔ ۷۰ به بازار آمده بود؛ اما همواره یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند نیز از گلف با نام GTI ارائه می‌شد که یکی از مهم‌ترین هاچ‌بک‌های داغ کل تاریخ اتومبیل محسوب می‌شود. این نسخه مثل قبل برای نسل سوم گلف هم در سال ۱۹۹۳ معرفی شد که به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز بود. خروجی این موتور در نمونه‌های دیفرانسیل جلو حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود که هرچند از نمونه‌های مجهز به پیشرانه‌های VR6 هم‌دوره‌اش کمتر بود اما هنوز هم GTI یک هاچ‌بک اسپرت، پرقدرت و محبوب بود. این عملکرد که در کنار تطبیق‌پذیری و کارایی شگفت‌آور یک هاچ‌بک قرار گرفته بود، موجب شد که گلف GTI همچنان نقش خود را به‌عنوان پرچم‌دار هاچ‌بک‌های داغ ادامه دهد.

ب‌ام‌و M3

bmw_m3_coupe_47

ب‌ام‌و M3 زمان زیادی است که معیاری در بخش خودروهای پریمیوم اسپرت سدان و کوپه محسوب می‌شود. M3 یک خودروی موتور جلو، دیفرانسیل عقبِ فوق‌العاده پالایش‌شده با هندلینگ عالی به همراه یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بسیار روان است که ترکیبی کاملاً متناسب از راحتی و سرعت را ارائه می‌کند. ب‌ام‌و تولید این خودرو را در سال ۱۹۸۵ آغاز کرد و در سال ۱۹۹۲ نسل دوم آن‌را با کد E36 معرفی نمود. این نسل از M3 قدرتی برابر با ۳۲۰ اسب بخار داشت که تمامی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. این روزها، نسل دوم M3 در حال کسب دوبارهٔ محبوبیت است اما با تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه از آن‌ که طی هفت سال ساخته شدند، هنوز هم نمونه‌های دست‌دوم زیادی از M3 E36 برای خرید وجود دارند.

تویوتا سوپرا

toyota_supra

نسل چهارم تویوتا سوپرا ترکیبی از عملکرد وحشیانه و طراحی زیبا است که یکی از محبوب‌ترین خودروها در زمینهٔ تیونینگ محسوب می‌شود. ریشه‌های این کوپهٔ اسپرت ژاپنی به مدل سلیکا کوپه متعلق به اواخر دههٔ ۷۰ میلادی بازمی‌گردد درحالی‌که نسل چهارم آن بهبودی را تجربه کرده و رویکرد متمرکزتری روی سرعت داشته است. در زیر کاپوت سوپرا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی قرار گرفته است که در دو نوع تنفس طبیعی و دو توربوشارژر قابل سفارش بود. اگر نسخهٔ قوی‌تر توربو را انتخاب می‌کردید، سوپرا ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌نمود که تمامی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد.

مزدا RX-7

mazda_rx-7_uk-spe

مانند سوپرا، مزدا RX-7 هم سابقه‌ای طولانی در عملکرد داشته و پیشینهٔ آن به اواخر دههٔ ۷۰ بازمی‌گردد. در سال ۱۹۹۱، سازندهٔ ژاپنی نسل سوم این کوپهٔ اسپرت را معرفی کرد که از وزنی بسیار سبک، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و هندلینگی افسانه‌ای برخوردار بود؛ اما RX-7 هم مانند همهٔ پیشینیان خود از پیشرانهٔ وانکل توئین توربو استفاده می‌کرد که ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. نیروی این موتور منحصربه‌فرد نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کرد. یکی دیگر از امتیازات این خودرو طراحی زیبای آن بود که با استایل و خطوط منحنی حتی امروز هم مدرن به نظر می‌رسد.

آکورا NSX

acura_nsx

در ادامهٔ کوپه‌های اسپرت و تکنولوژی بالای ژاپنی در این لیست به نسل اول آکورا یا هوندا NSX می‌رسیم. نسل نخست NSX که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، خودرویی موتور وسط با طراحی جذاب و ساختار پیشرفته بود که قیمت نسبتاً مناسبی هم داشت؛ اما یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های این اسپرت ژاپنی، بدنهٔ تمام آلومینیومی آن بود که به پایین نگه‌داشتن وزنش بسیار کمک کرده بود. علاوه بر این، برخی قسمت‌های NSX توسط اسطورهٔ فرمول یک یعنی آیرتون سنا توسعه یافته بود. در داخل نیز رانندگان از کابینی که آینه‌ای از کاکپیت یک جت جنگنده بود لذت می‌بردند درحالی‌که در پشت صندلی‌ها هم یک موتور ۳ لیتری V6 با شاتون‌های تیتانیومی، پیستون‌های فورج‌کاری شده و ردلاین ۸ هزار rpm قرار گرفته بود.

پونتیاک فایربرد ترنس ام

pontiac-firebird-1996-trans

پونتیاک فایربرد خصوصاً در نسخهٔ ترنس ام یکی از اسطوره‌های خودروسازی ایالات‌متحده محسوب می‌شود که متأسفانه این روزها در بین ما نیست. فایربرد بر روی پلت‌فرم مشترکی با شورت کامارو ساخته می‌شد و در اصل پسرعموی کامارو بود. فایربرد در سه نسخه ساخت می‌شد که برترین و معروف‌ترین آن‌ها ترنس ام نام داشت. نسل سوم این ماسل کار افسانه‌ای در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. نسخهٔ ترنس ام در نسل سوم فایربرد مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی متعلق به شورلت کوروت C4 بود. در سال ۱۹۹۶ اما سطح عملکرد فایربرد بهبود پیدا کرد و قدرت این موتور به ۲۸۵ اسب بخار رسید. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک یا شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

دوج وایپر

dodge_viper_gts_1

در حال رسیدن به خودروهای واقعاً سریع لیست هستیم. دومین نمایندهٔ آمریکا در این جمع، دوج وایپر است که تولید آن در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و در سال ۱۹۹۶ نسل دوم آن معرفی شد. البته به خاطر اشتراکات زیادی که این نسل در قطعات خود با نسل اول داشت بسیار از علاقه‌مندان آن‌را نسل یک و نیم می‌دانند. درهرحال در این نسل اگزوزها از طرفین به عقب منتقل شده و خروجی موتور نیز از ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور به ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. این نیرو توسط یک پیشرانهٔ عظیم ۸ لیتری V10 تولید می‌گردید و زمانی که پدال گاز فشرده می‌شد وایپر با نعره‌ای وحشتناک این مشخصهٔ خود را نشان می‌داد. اسب‌های بخار این نیروگاه نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی بورگ وارنر T-56 به لاستیک‌های عقب می‌رسیدند.

فراری ۵۵۰ مارانلو

ferrari_550_maranello

فراری در سال ۱۹۹۶ با معرفی مدل ۵۵۰ مارانلو مجدداً طرح موتور جلو، محور عقب در خودروهای گرند تورر دونفرهٔ ۱۲ سیلندر خود را احیاء کرد. پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی این خودرو ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و ۵۵۰ را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که در ادامه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را داشت. همچنین برای توزیع وزن بهتر خودرو، گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن در محور عقب نصب شده بود. طراحی این گرند تورر ایتالیایی نیز توسط پینین‌فارینا انجام گرفته بود.

مک‌لارن F1

mclaren-f1-1993-02

رهبر این لیست یکی از افسانه‌ای‌ترین سوپراسپرت‌هایی که تاکنون ساخته شده یعنی مک‌لارن F1 است. تولید این سوپراسپرت رؤیایی در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و پس از ساخت تنها ۱۰۶ دستگاه در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید که موجب شده F1 به یکی از کمیاب‌ترین خودروهای بازار تبدیل گردد؛ اما بیشتر از کمیاب بودن آنچه که این ماشین را مطلوب ساخته است، چیزی است که در پشت کابین تنگ آن با موقعیت رانندهٔ مرکزی بسیار جذاب قرار گرفته است یعنی نیروگاه ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت ب‌ام‌و که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند؛ اما F1 نه‌تنها خودروی فوق‌العاده قدرتمندی است که با استفاده بدنهٔ فیبر کربنی (F1 اولین خودروی تولیدی است که چنین ویژگی‌ای داشت) به‌علاوهٔ استفاده از موادی چون منیزیوم و تیتانیوم در ساختار آن، وزن بسیار سبکی هم دارد. جمع این موارد یعنی اینکه مک‌لارن F1 خودروی بسیار سریعی بوده است به‌گونه‌ای که توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۳۹۰ کیلومتر در ساعت را داشت که برای یک خودروی دهه نودی خارق‌العاده است.

 

منبع: TopSpeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    پورشه 959 و فراری اف40 دوتا ابهترینهای تاریخ البته مربوط به 30 سال قبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      منم چند مورد برای عاشقان خودرو اضافه میکنم.

      BMW M5 E39

      Dauer 962 Le Mans

      Lamborghini Diablob SuperVeloce

      Nissan Skyline GT-R R33

      Bugatti EB110

      Porsche911 GT2

      Mitsubishi 3000GT VR4

      Mitsubishi Lancer Evolution IV

      Mitsubishi Eclipse Coupe GS-T

      Audi S8 Type 4D 4.2 Quattro

      Jaguar XJ220

      Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II

      Chevrolet Corvette C04 ZR1

      Nissan R390 GT1

      Subaru Impreza WRX GC8D

      Maserati Quattroporte Ottocilindri 3.2

      Peogeot Oxia

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرمااااان

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (358 ديدگاه)

        و مرسدس slr مکلارن افسانه ای :)
        و استون مارتین one_77 زیبا ،خداییش طراحیش پنج سال جلوتر از بقیه همرده هاش بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Madjid

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز ماشین هایی که شما گفتی بی نظیرن. اما همشون تولید سال های بعد از 1996 هستند.
          این مقاله در مورد ماشین هایی هست که شما در 20 سال قبل میتونستی بخری.
          منم به این موضوع خیلی دقت کردم .مثلا CLK-GTR افسانه ای رو ننوشتم ، چون نسخه ی مخصوص جاده اش از سال 1998 وارد بازار شد. یا پاگانی زوندا که متعلق به سال 1999 بود.
          من 18 ماشین اسم بردم و این مقاله 10 تا. به جرات میتونم بگم این 28 ماشین شاهکار های دهه ی 90 بودن و دهه ی 90 هم به نوعی اوج پیشرفت صنعت خودروسازی جهان محسوب میشد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Abbas us.c

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (269 ديدگاه)

        Ford RS200 evolution هم از قلم نندازین که هیولای به تمام معناست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Madjid

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          بله ،
          دو تا ماشین بی نظیر دیگه هم دوستان اضافه کردن
          Ford RS200 Evo
          TVR cerbera speed 12

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. peyman

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      دوج وایپر خیلی خوشگله و جذابه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mahdi DODGE

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        دلم برای مکلارن و وایپر و لنسر تنگ میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مهدی 911

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    موندم بی ام و 25 سال پیش که همچین موتوری ساخته چرا الان سوپر اسپرت نمیزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      چون از فروش سوپر اسپورتها کمپانی سازنده هیچ سودی نمیکنه هیچ بلکه کلی ضرر میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ب ام و سلطان

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    فقط سلطان در این لیست میدرخشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shirko

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (200 ديدگاه)

      ب ام و و مکلارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    فقط این لیست جگوار XJ220 کم داره.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دانیال جان tvr cerbera speed 12 رو جا انداختی. موتور 7.7لیتری 12سیلندر تنفس طبیعی با قدرت بیش از 800 اسب بخار و سرعتی بیشتر از مکلارن اف وان، متاسفانه کمتر کسی این ابر خودرو فوق العاده و موتور شاهکارشو میشناسه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        هدف ارائه این لیست بیشتر ماشین هایی بود که برای استفاده روزمره و جاده ای استفاده میشه.
        وگرنه که حرفتون کاملا درسته.?

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Bavaria

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    BMW M3 & Ferrari 550 maranello ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. خسرو

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    اخ اخ مارانلو/ همیشه دوست داشتم این ماشینو/ تو اون فیلم ه که ویل اسمیت گاز میداد به این-چه اعجوبه ای بود این مارانلو-مثل اسمش ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سیامک

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    تو این که همه عالی اند که شکی نیست
    ولی من بخاطر نوستالژی کودکی و نید فور اسپید و اینا، اون سه تا ژاپنی بخصوص مزدا رو از همه بیشتر دوست دارم.
    اون موقع ها وقتی بازی میکردم، همیشه میگفتم که من خودم بزرگ شم میرم سره کار یه دونه میخرم…
    ههههعی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اون دوج عجب چیزی هست چه حجم موتوری واقعا باید صدای عالیی داشته باشه به نظر من جای مزدا امروز خیلی خالی هست چون حجم موتور 1.3 لیتریش امروز خیلی طرفدار داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Abbas us.c

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    سه تا اخریو باید قاب گرفت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. USA & JAPAN

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (216 ديدگاه)

    جای skyline و lanser evo خیلی خیلی خالیه
    عاشق کل لیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. USA & JAPAN

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (216 ديدگاه)

    بخدا ماشین های اون موقع رو خیلی بیشتر دوس دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نا شناس،:-)

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همه اینا من باهاشون خاطره دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سامان

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میتسوبیشی اوو و اکلیپس
    و نیسان اسکایلاین رو جا انداختید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. بهترین evo. تاریخیه این ماشین. دارم تنها نمونه موجود تو ایرانشو جمع میکنم. Benz evo 2…این ماشین خارق الادست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا