چشم اندازهفته نامه

مأموریت شکستن رکورد سرعت! (قسمت اول:شوالیه)

بوگاتی شیرون، شوالیه فرانسوی در برابر هنسی ونوم، کابوی آمریکاییF5

جان هنسی در برابر ولفگانگ دورهایمر (قسمت اول)

گفت‌وگوی تاپ گیر با مغز متفکرهای ۴۸۳ کیلومتر در ساعتی…

دست‌یابی به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) با یک خودروی جاده‌ای! چه چالش‌هایی وجود دارند؟ آیا دست‌یابی به این سرعت ممکن است؟ سریع‌ترین خودروی جاده‌ای دنیا در حال حاضر کونیگ زگ آگرا RS است که رکورد آن همین چند هفته پیش به دست آمده است. واضح است که حتی افزودن ۱ کیلومتر در ساعتی به سرعت خودروها بسیار سخت بوده بنابراین آیا نسل جدید هایپرکارهای شاخص جهان یعنی بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5 خواهند توانست رکورد بهتری را به ثبت برسانند؟

در سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت طی کردن ۱۰۰ متر تنها ۰.۷۴۶ ثانیه طول خواهد کشید. اگر این کار در یک استادیوم صورت گیرد شما به سختی خواهید توانست سر خود را برگردانید. با ولفگانگ دورهایمر (مدیرعامل اسبق بوگاتی) و جان هنسی (مؤسس هنسی) گفت‌وگوی مفصلی درباره موضوعات جذاب و روز دنیای خودرو ترتیب داده‌ایم که خواندن آن را به شما عزیزان توصیه می‌کنیم! با ما همراه باشید…

Bugatti Chiron

  • خب ولفگانگ، چالش‌های اصلی سرعت بسیار بالا در خودروهای جاده‌ای چیست؟

خب زمانی که شما می‌خواهید در زمینه‌ای که قبلاً هیچ‌کسی رکورد نزده سنت‌شکنی کنید نمی‌توانید مشکلات پیش رو را به‌صورت ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی نمایید؛ اما این چالش‌ها با لاستیک‌ها شروع می‌شوند زیرا در آن سرعت شما بار تنش و استرس را روی لاستیک‌ها و مخصوصاً روی سطح دارید. یک‌بار دیگر ما در حال کار با میشلین بوده و من فکر می‌کنم آن‌ها چالش‌برانگیزترین تولیدکننده لاستیک هستند اما ما در کل اروپا نمونه‌ای را از نظر قابلیت دوام و توانایی‌ها در سرعت‌های بسیار بالا نیافتیم.

ما در واقع فرصتی در آمریکا برای استفاده از لاستیک‌های هواپیما پیدا کردیم و با این کار خواستیم از پایدار بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

Bugatti Chiron

  • آیا چالش بعدی پس از لاستیک‌ها، آئرودینامیک است؟

در سرعت‌های بالا، آئرودینامیک و قدرت ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر پیدا می‌کنند. برای سریع رفتن شما نیازمند قدرت پیشرانه به منظور شکستن محدودیت‌ها و غلبه بر درگ آئرودینامیکی هستید. آئرودینامیک شیرون تمام قدرت گروه فولکس‌واگن را به خود اختصاص داد زیرا زمانی که شما سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را در نظر دارید، دینامیک سواری موضوع بسیار مهمی به شمار آمده و تلاش زیادی به منظور توسعه توازن آئرودینامیکی می‌طلبد بنابراین خودرو در این شرایط پیش‌بینی پذیر و ایمن خواهد بود.

Bugatti Chiron

  • آیا همه‌چیز را می‌توانید روی رایانه‌ها مدل‌سازی کنید؟

همه‌چیز را نه. زمانی که شما در این محدودیت‌ها و جابجا کردن مرزها هستید، نمی‌دانید که چه چیزی را می‌یابید بنابراین نه تنها استفاده از رایانه‌ها بلکه راندن و تست خود بسیار مهم است. اجازه دهید مثالی برای شما بزنم. ما در آفریقای جنوبی به منظور تست‌های پر سرعت با خودرویی که در طرح نهایی بود حضور یافتیم و فهمیدیم زمانی که مسافت‌های طولانی را با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کنیم میله نواری چراغ و قطعات فیبر کربنی بخش عقب شروع به ذوب شدن می‌کنند زیرا گرمای سیستم اگزوز فوق‌العاده زیاد و حدود هزار درجه سلسیوس می‌باشد.

بنابراین ما مجبور بودیم تا یک مجرای هوایی در بیرون اگزوز طراحی کنیم که گازهای داغ را حدود ۸۰ سانتی‌متر دورتر از بخش عقبی تخلیه کند و پس از آن بود که همه‌چیز روبه‌راه شد.

Bugatti Chiron

  • فشار داخل پیشرانه باید بسیار زیاد باشد نه؟

افزایش ۵۰ درصدی قدرت هزار اسب بخاری ویرون بدون افزایش حجم پیشرانه یک چالش بسیار اساسی بود. به منظور بهبود ۴۰۰ اسبی پیشرانه از مرز زیر هزار اسب بخار کار را آغاز نمی‌کنیم. شما این کار را انجام نخواهید داد. هزاران قطعه در این پیشرانه وجود دارد و همه آن‌ها باید در برابر شرایط تنش‌زا دوام بیاورند. ما باید یک مترمکعب هوا در هر ثانیه را به پیشرانه برسانیم و دوباره آن را تخلیه کنیم؛ اما ما می‌دانستیم که برای رساندن سرعت خودرو به ۴۵۰ کیلومتر در ساعت به این قدرت نیاز داریم.

Bugatti Chiron

  • ۴۵۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲۸۰ مایل بر ساعت است. آیا تلاش داشته‌اید تا از سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت (۲۶۱ مایل بر ساعت) نیز فراتر روید؟

درحالی‌که سرعت شیرون به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت برای جاده‌های عمومی محدود بوده، ما تلاش خواهیم داشت تا به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۸ رکورد سرعت جهانی دیگری برای خودروهای جاده‌ای ثبت کنیم. این امر در پیست تست ما و تحت شرایط کنترل شده رخ خواهد داد.

Bugatti Chiron

  • و سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت یک هدف دست‌یافتنی است؟

این امر ممکن است اما هنوز نمی‌دانیم، هنوز در حال تست و بررسی هستیم.

bugatti Chiron

  • آیا به سرعت‌های بیشتر از آن نیز فکر می‌کنید؟ یا آن شبیه خط کشیدن در شن است؟

هیچ‌کسی خطی را در شن نمی‌کشد. من فکر می‌کنم مسابقه ادامه داشته و زمانی که شرکتی از سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت عبور کند شرکت دیگری یک سال بعدتر سرعت ۴۵۱ کیلومتر در ساعت را امتحان خواهد کرد؛ اما در این بازی شما نمی‌توانید آنچه را که رخ می‌دهد پیش‌بینی کنید. شما باید مراقب باشید، شرایط را کنترل کنید، و شرایط آب‌وهوا، باد و جاده را در نظر بگیرید؛ اما این همانی است که دوست داریم انجام دهیم و فاکتور بزرگی برای تمایز بوگاتی است. این را ما انجام می‌دهیم و به مشتریان می‌گوییم که خودرویشان چه توانایی‌هایی دارد.

bugatti Chiron

  • سقف سرعت هنوز هم می‌فروشد؟!

قدرت، سرعت و لپ تایم‌ها باعث فروش می‌شوند.

bugatti Chiron

  • اما شیرون خودرویی برای ثبت لپ تایم نیست…

نه اما خودرو قوانین خاص خود را داشته و در پیستی همچون لمانز این یک الدرادو برای بوگاتی است. پیچ‌های سریع و طولانی کار ماست.

  • اول بودن چقدر برای شما اهمیت دارد؟ رقیب داشتن چطور؟

البته که رقیب داشتن خوب است. تنها شکستن دادن خودمان چیزی نیست که به دنبالش باشیم؛ اما آیا اول بودن برای ما مهم است؟ نهایتاً برای ما مهم است زیرا ما در حال ارائه توانایی‌ها به مشتریان بوده و مشتریان ما در هر چیزی شماره یک هستند. من همیشه می‌گویم اگر شما دوم شوید اولین بازنده هستید.

bugatti Chiron

  • آیا در شهر Ehra تست‌های سرعت بالای خود را برگزار خواهید کرد؟

Ehra برای ما شبیه بهشت است. ما شرایط سرراست و پیش‌بینی پذیری داشته و می‌دانیم که باد چه می‌کند و مسیر پیش روی ما چگونه است.

  • آیا شیرون می‌تواند به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت دست یابد؟

نه فکر نمی‌کنم که شیرون در فرم و الگوی کنونی بتواند به چنین سرعتی دست پیدا کند.

bugatti Chiron

  • اما حتماً برخی مشتریان این موضوع را به شما متذکر شده‌اند.

بله اما خوشبختانه ما در دنیای کیلومترها و نه مایل‌ها زندگی کرده و امروز درباره دست‌یابی به سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت صحبت می‌کنیم.

bugatti Chiron

  • خب پس کسی درباره ۵۰۰ کیلومتر در ساعت صحبت نمی‌کند نه؟

برخی مشتریان از ما درباره رسیدن به این نقطه سؤال می‌کنند اما من پاسخی برای ارائه دادن ندارم…

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. PaRHaM

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ممنون از ترجمه این مقاله ?
    منتظر قسمت دو هستیم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. shirko.mercedesbenz

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (38 ديدگاه)

    شیرون باید خیلی مواظب باشه چون رقیباش خیلی زیاد و قدر شدن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hamid

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (280 ديدگاه)

    شوالیه فرانسوی؟ فرانسویا نهایت تکنولوژیشون همون پژو هس. فقط بخاطر اینکه چیدمان قطعاتش تو فرانسه هست بهش گفتن فرانسوی؟!
    این جمله ی دورهایمر قشنگ بود: ما در دنیای کیلومترها زندگی میکنیم نه مایل ها

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. M3csl

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (126 ديدگاه)

      ما ایرانی هام در دنیایی زندگی می کنیم ک کیلومتر ها ضربدر مایل ها از این ماشینها و تکنولوژی ها
      ب دوریم….
      افسوس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اقا شاهین دستت درد نکنه خیلی مصاحبه ی مفصل و باحالیه و خبرنگار خوب سوالایی پرسیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AmirHo3ein

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باز هم میگم که شیرون هایپرکاری استاندارد هس که از موتور 8 لیتر 16 سیلندر با 4 تا توربو با بوست نه چندان زیاد استفاده می کنه این یعنی این که با شیرون می شه 50 بار دیگه هم به مرز 400 تا رسید اما رقباش که دیگه نیازی برای توضیح نمیبینم خوردرو هایی یک بارمصرف هستن بله حتی تیونری مثل اندرگرندریسینگ هم می تونه اوراکان رو تیون و با 2500 اسب به سرعت 402 کیلومتر برسونه حالا این که یک خودروساز این قدرت روز از 8 سیلندر میگیره یا خودروسازی که با بودجه و ظرفیت تولید کم این کار رو انجام می ده مهم نیس مهم خروجی نهایی و ارزش خرید اون هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Aminspoort

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    زبان در وصف این اعجوبه مهندسی قاصره،هنسی هم هنوز معرفی نشده بود میخواست مرزها رو جابه جا کنه،بزار از راه برسی و عرقت خشک بشه بعد واسه بوگاتی رجز بخون،فکر کرده سرعت۴۸۰ بچه بازیه،بوگاتی با این شاهکاری که ساخته خیلی با صراحت میگه همچین رکوردی که بیش از ۴۸۰ کیلومتر در ساعت باشه رو مد نظر نداره بعدش هنسی با اسباب بازیش میخواد رکورد بزنه اونم بالای ۴۸۰ کیلومتر!!! اینم بگم بوگاتی رکورد رو خیلی وقت پیش زده که تو قسمت های آینده گرندتور که در حال پخشه ازش رونمایی میکنه، ۴۶۳ کیلومتر رکوردیه که شیرون زده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Hemichan

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    هنسی نیرومند و رگرا
    روح رقابت قدیمی شورولت و فورد اما اینبار در کالبدهای جدید

    بقیه گفتنی ها هم که تو متن گفته شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    بوگاتی شیرون : لایک
    هنسی ونوم F5 : دیسلایک

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. الف.ی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    هنسی فقط برای سرعت می جنگه ولی بوگاتی چیز های دیگری رو هم در نظر میگیره که باعث میشه محدودیت های بیشتری نسبت به هنسی داشته باشه من فکر میکنم فقط در بحث بیشینه سرعت هنسی پیروزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. AK_007

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (562 ديدگاه)

    ی سوال فنی, مگه رگرا معرفی نشده?
    پس چرا خبری ازش نیست و فقط آگرا آر اس هس?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Just bentley continental

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (540 ديدگاه)

      داداش من فکر کنم از اونجایی که رگرا طوری ساخته شده که تنها بایک دنده ماشین سرعت می گیره و گیربکسش تنها یک دنده داره شرکت حداکثر سرعتی که تونسته رو یک دنده بزاره ۴۱۰ تا بوده و سرعت ماشین هیچ وقت از رو این تجاوز نمی کنه و برای همین ازش تو به دست اوردن رکورد استفاده نمی کنن
      البته رگرا بی نظیره در یک کلام باشتاب بسیار وحشتناک با ۰ تا ۳۰۰، ۱۰ ثانیه ای و ۰ تا ۴۰۰ زیر بیست ثانیه.سلیقه خودم
      اول شیرون
      بعد رگرا
      بعد ونوم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. رامتین

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    من هنسی را برتر میبینم. کمی باید صبر کرد تا ببینیم چی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ADAK

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    یه 918 میارزه به کلِ این تشکیلات …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. R

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    رکورد ۴۵۰ که زده شده کونیگزگ ۴۵۷ رو ثبت کرد به ۴۶۰ هم میرسید راننده گاز نداد‌. این به ۴۵۰ فکر میکنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. M.us

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    هنسی ونوم تنها شرکت تیونینگی که واقعا کارش یکه وقتی رندر های ونوم f5دیدم یکم سکوت کردمو با خودم گفتم کار هنسی تیونینگ اولا چقدر زحمت کشیدن که یه هایپر کار قدرتمند بسازن که بتونه با بهترین ها رقابت کنه ثانیا این ماشین و با تمام چالش ها (قوانین فیزیک)بسازن و ادعای رکورد زدنشو کنن اولین بار هم وقتی هنسی این ادعا رو کرد نشون داد که ادعاش درسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. good mood

    ۲۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    خیلی زیباست و دارن مرزهای آیرودینامیک رو فتح میکنن
    یاد تاپ فیول ها افتادم
    اما آیا بشر به این سرعت ها احتیاج داره ؟ چند درصد!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا