چشم اندازهفته نامه

تکنولوژی‌های خودرویی جذاب در CES 2017

شماری از خودروسازان در نمایشگاه الکترونیک مصرف‌کننده (CES) 2017 که همین هفته در لاس‌وگاس آغاز بکار می‌کند حضور می‌یابند. CES آوردگاهی برای نمایش جدیدترین و بهترین تکنولوژی‌ها به شمار می‌رود. این نمایشگاه اخیراً به رویدادی مهم برای کمپانی‌های خودروسازی بدل شده چراکه می‌توانند دید خود به آینده را نشان دهند.

در مجموع ۹ خودروساز، ۱۱ تأمین کننده‌ی قطعات صنعت خودرو و بیش از ۳۰۰ غرفه دار مرتبط با تکنولوژی خودرو در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

  • ب‌ام‌و

bmw-holoactive-touch
باواریایی ها سیستم هولواکتیو تاچ ب‌ام‌و را که یک اینترفیس بین راننده و خودرو را معرفی خواهند کرد. این سیستم در بخش‌هایی همانند صفحه لمسی مجازی عمل خواهد کرد. این سیستم از صفحه‌نمایشی که توسط حرکات انگشت و تأیید دستورات راننده بکار می‌افتد.

این سیستم به همراه دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی ب‌ام‌و مثل هدآپ دیسپلی، کنترل حرکتی و به‌کارگیری صفحه لمسی مستقیم در CES 2017 در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

  • فورد

ford-nextgen-fusion-autonomous-car-6
فورد نسل آینده‌ی خودروی تست خودران فیوژن هیبرید را به نمایش خواهد گذاشت. این خودروی جدید از پلتفرم خودروی خودران کنونی فورد استفاده می‌کند اما قدرت پردازش آن با استفاده از سخت‌افزار کامپیوتر جدید ارتقا یافته است. کنترل‌های الکتریکی حالا بیشتر آماده‌ی تولید هستند و تنظیمات حسگر تکنولوژی از جمله مکان‌یابی به خودرو اجازه می‌دهد تا محیط اطراف را بهتر ببیند. حسگرهای LiDAR جدید طراحی بهتری داشته و زمینه‌ی دید بهتری را فراهم می‌کند و حالا خودرو بجای ۴ حسگر از ۲ تا استفاده می‌کند.

فورد همچنین برنامه‌هایی برای نمایش پیشرفت‌های سیستم اطلاعات سرگرمی خود SYNC دارد.

  • مرسدس بنز

Mercedes-Benz-Vision_Van_Concept-2016-1024-02
مرسدس بنز جدیدترین تکنولوژی‌های خود و محصولاتی آینده‌نگرانه از جمله کانسپت EQ و ویژن ون را در CES نشان خواهد داد. طبق گفته‌های دایملر، نشان دادن این دو خودرو به همراه استراتژی یکی شده‌ی مرسدس که CASE خوانده می‌شود از برنامه‌های شرکت است.

مرسدس می‌گوید که CASE نشان دهنده‌ی چهارستون کمپانی است. این کلمه مخفف “ارتباط، خودران، اشتراک و سرویس و رانندگی الکتریکی” است. کانسپت EQ و ویژن ون از سیستم باتری الکتریکی استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود تکنولوژی‌های بکار رفته در EQ کانسپت در محصولات آینده‌ی مرسدس نیز پدیدار شوند.

  • فارادی فیوچر

faraday-future-rear-view-teaser
این شرکت کالیفرنیایی که از حمایت چینی‌ها برخوردار است کمپانی سازنده‌ی خودروهای الکتریکی است که هیچ جزئیات جدیدی را درباره‌ی خودروی الکتریکی خود فاش نکرده و می‌گوید که آن یک خودروی الکتریکی ممتاز با طراحی جامع است. به لطف باتری‌های بسیار متراکم LG این خودرو از محدوده‌ی حرکتی بسیار بالایی سود می‌برد. در تصویری تاریک از خودروی شرکت می‌توان چراغ‌های جلو، جلوپنجره‌ی کم ارتفاع و خطوط کاپوت را دید.

  • نیسان

Nissan LEAF at CEATEC Japan 2013 demonstrating Autonomous Drive
ماه پیش مدیرعامل نیسان کارلوس گوسن از ارائه‌ی جزئیات حضور کمپانی خود در CES خودداری کرد: “من نمی‌خواهم بگویم که در CES چه چیزی را نشان خواهیم داد. من می‌خواهم مردم به نمایشگاه بروند.”

باور بر این است که نسل بعدی نیسان لیف و یا خودروی الکتریکی کاملاً جدیدی با محدوده‌ی حرکتی بالای ۳۲۰ کیلومتر در این نمایشگاه رونمایی خواهند شد.

  • تویوتا

lexus-ux_concept-2016-1024-08
بخش آمریکای تویوتا خودروی کانسپت UX را به نمایشگاه خواهد آورد و البته نسل بعدی چارچوب خودروهای ارتباطی و سیستم‌های تلماتیک را نیز به نمایش خواهد گذاشت. انتظار می‌رود تویوتا برنامه‌های خود برای خودروهای ارتباطی و سیستم‌های تلماتیک را به اشتراک بگذارد.

  • فیات-کرایسلر

google-self-driving-chrysler-pacifica
فیات کرایسلر خودروی پاسیفیکا هیبرید ۲۰۱۷ جدید را به نمایش خواهد گذاشت. در ماه دسامبر این شرکت اعلام کرد ۱۰۰ مدل خاص پاسیفیکای جدید را برای Waymo ساخته است. Waymo سابقاً به عنوان پروژه‌ی خودروی خودران گوگل شناخته می‌شد. البته این خودروها از تکنولوژی رانندگی خودکار Waymo سود خواهند برد بنابراین از آن‌ها می‌توان در تنظیمات ناوگان تست استفاده کرد.

فیات کرایسلر همچنین چهارمین نسل سیستم ارتباطی خود یعنی Uconnect را در CES در معرض دید عموم خواهد گذاشت.

  • هیوندای

-08092016-0018-09092016-0001-27092016-0005-27092016-0027-3009201
هیوندای نسخه‌ی خودران سدان آیونیک جدید را معرفی خواهد کرد و خودروهای تحقیقاتی خود را در CES نمایش خواهد داد. با این پلتفرم هیوندای سرمایه‌گذاری خود در آینده را نشان می‌دهد.

  • هوندا

neuv-4-hr
هوندا با کانسپت NeuV خود تکنولوژی پیشرفته‌ای را به رخ همگان خواهد کشید. این کانسپت نشان دهنده‌ی چگونگی سفرها در آینده‌ای نزدیک است. فرم جعبه‌ای خودرو بر غالب بودن کاربرد تأکید داشته و کابین راحت آن نیز برای برهم‌کنش با سرنشینان طراحی شده است. هوندا می‌گوید این خودرو از سیستم‌های ارتباطی خودرو با خودرو بهره‌مند است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. KING 918

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    پورشه میژن ایی هم مثل بی ام وه از سیستم صفحه نمایش با حرکت انگشتان دست استفاده میکنه …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۱۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. نه داداش اشتباه میکنی. اون چیزی که توی mission e هستش همون تشخیص ژست های حرکتیه که الان توی سری 7 وجود داره و در حال فروشه. اینکه با حرکت دست منو ها رو بشه انتخاب کرد.
      توی نمایشگاه CES پارسال یکی از چیزایی که ب ام و رونمایی کرد همین بود. اما امسال قضیه فرق کرده. توی عکسها هم اگه دقت کنی میبینی که LCD به نظر خاموش و سیاه میاد و منوها توی هوا معلق هستن. زمانی که شما منو ها رو لمس یا انتخاب میکنید، به صورت همزمان یک پالس صوتی از طرف LCD فرستاده میشه و به انگشت شما برخودر میکنه. این پالس و زاویه و شدتش طوریه که شما حس میکنی منو ها به صورت اجسام فیزیکی توی فضا هستن و داری لمسشون میکنی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. KING 918

        ۱۵ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        درست میگی حسین جان ..
        البته هنوز میژن ایی به صورت قطعی معلوم نیست از چه سیستمی استفاده کنه ..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    من از فضای داخلی تویوتا اصلا خوشم نیامد.چه وضعشه پر از خطوطه تند و تیز؟مال هوندا چه باحاله!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    افرین به کره که طی این 30 سال پیشرفت قابل توجهی داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    نمایشگاه های اونا… نمایشگاه های ما…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. faramarz

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    فارادی فیوچر ترکونده!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسين

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    واقعن چیزی نمیشه گفت ، اونا کجان ما کجاییم ؟ اونا تو چه فکری اند ما کجا سیر میکنیم ، مه شکن روی سپر عقب برای ما شده آپشن !!!! ای روزگارررررررر …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ME84

    ۱۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    درود
    اون ون بنز رو یه ایرانی طراحی کرده. کارشم خوب بلده.
    هوندا هم خیلی باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا