چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت دوم

در قسمت قبلی این مطلب به معرفی سال اروپا از ابتدای برگزاری این رقابت‌ها یعنی سال ۱۹۶۴ پرداخته و تا سال ۱۹۸۱ پیش رفتیم. حال امروز در دومین قسمت از این سری مطالب به معرفی خودروهای سال اروپا از سال ۱۹۸۲ به بعد می‌پردازیم.

خودروی سال ۱۹۸۲ اروپا

رنو ۹

رنو ۹ یکی از خودروهای کاملاً فراموش‌شدهٔ دههٔ ۸۰ میلادی است اما این سدان فرانسوی توانست در سال ۱۹۸۲ به‌عنوان خودروی سال اروپا دست پیدا کند. پس از رنو ۹ نیز به ترتیب واکسهال کاوالیر و فولکس‌واگن پولو در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۸۳ اروپا

آئودی ۱۰۰

در سال ۱۹۸۳ پیروزی دیگری برای آلمان‌ها و همین‌طور دومین پیروزی برای آئودی در رقابت خودروی سال اروپا رقم خورد. در این سال نسل سوم آئودی ۱۰۰ در جایگاه نخست قرار گرفت و رتبه‌های دوم و سوم هم به ترتیب به فورد سی‌یرا و ولوو ۷۶۰ رسید.

خودروی سال ۱۹۸۴ اروپا

فیات اونو

اونو (Uno) هاچ‌بک کوچکی بود که در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شده و تعداد پیروزی‌های فیات در این رقابت‌ها را به چهار عدد رساند. خودروهای پژو ۲۰۵ و فولکس‌واگن گلف نیز بعد از اونو جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

خودروی سال ۱۹۸۵ اروپا

اوپل کادت

اوپل کادت که در بریتانیا با نام آسترا شناخته می‌شد در سال ۱۹۸۵ موفق شد جایزهٔ خودروی سال اروپا را کسب نماید. رقبای اصلی این خودرو در رقابت آن سال رنو ۲۵ و لانچیا تما بودند که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۸۶ اروپا

فورد اسکورپیو

در سال ۱۹۸۶ فورد اسکورپیو در رقابت انتخاب خودروی سال اروپا در جایگاه نخست قرار گرفت. این دومین پیروزی فورد در این رقابت‌ها محسوب می‌شد. پس از اسکورپیو نیز خودروهای مرسدس بنز E کلاس و لانچیا Y10 نیز در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

خودروی سال ۱۹۸۷ اروپا

اوپل اومگا

تنها دو سال بعدازاینکه اوپل با مدل کادت موفق به کسب جایزهٔ خودروی سال اروپا شد، این برند آلمانی در سال ۱۹۸۷ بار دیگر توانست این جایزه را این بار با مدل اومگا از آن خود کند. اوپل اومگا با غلبه بر آئودی ۸۰ و ب‌ام‌و سری هفت که به ترتیب دوم و سوم شدند توانست به این پیروزی دست پیدا کند.

خودروی سال ۱۹۸۸ اروپا

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ با رکوردی فوق‌العاده موفق شد مقتدرانه در رقابت خودروی سال اروپا پیروز گردد. این خودرو در رقابت آن سال ۴۶۴ امتیاز کسب نمود که ۲۱۲ امتیاز بیشتر خودروی دوم یعنی سیتروئن AX بود. جایگاه سوم هم به هوندا پریلود رسید.

خودروی سال ۱۹۸۹ اروپا

فیات تیپو

فیات تیپو هم‌اکنون سالگرد سی‌سالگی خود را جشن گرفته است اما نباید فراموش کرد که این ماشین در سال ۱۹۸۹ عنوان خودروی سال اروپا را کسب کرده است. هیئت‌داوران در آن سال اوپل وکترا و فولکس‌واگن پاسات را هم به‌عنوان خودروهای دوم و سوم انتخاب کردند.

خودروی سال ۱۹۹۰ اروپا

سیتروئن XM

پانزده سال پس از پیروزی سیتروئن CX در رقابت خودروی سال اروپا، جانشین آن یعنی مدل XM عنوان خودروی سال ۱۹۹۰ اروپا را به دست آورد. این آخرین پیروزی سیتروئن در این رقابت‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. در رتبه‌های بعدی در آن سال نیز مرسدس بنز SL و فورد فی‌یستا قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۹۱ اروپا

رنو کلیو

در سال ۱۹۹۱ رنو کیلو در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسید؛ اما در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی خودروهای ژاپنی رقابت شدیدی را با اروپایی‌ها آغاز کردند و به همین دلیل در سال ۱۹۹۱ نیسان پریمرا در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که در پس آن نیز اوپل کالیبرا رتبهٔ سوم را از آن خود نمود.

خودروی سال ۱۹۹۲ اروپا

فولکس‌واگن گلف

تقریباً ۲۰ سال طول کشید تا فولکس‌واگن گلف بالاخره بتواند به‌عنوان خودروی سال اروپا دست پیدا کند. این ماشین در سال ۱۹۹۲ اوپل آسترا و سیتروئن ZX که به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند را شکست داده و جایزه به خود اختصاص داد.

خودروی سال ۱۹۹۳ اروپا

نیسان میکرا

نیسان میکرا در سال ۱۹۹۳ عنوان خودروی سال اروپا را کسب نمود. این اولین خودروی ژاپنی محسوب می‌شد که برندهٔ جایزهٔ خودروی سال اروپا گردید. پس از میکرا نیز فیات Cinquecento و رنو سافران توانستند به رتبه‌های دوم و سوم برسند.

خودروی سال ۱۹۹۴ اروپا

فورد موندئو

فورد موندئو که خودرویی جهانی محسوب می‌شد، در سال ۱۹۹۴ توانست در رقابت خودروی سال اروپا پیروز شود. این در حالی بود که سیتروئن زانتیا هم به مقام دوم رسید و مرسدس بنز C کلاس هم موفق شد به رتبهٔ سوم دست پیدا کند.

خودروی سال ۱۹۹۵ اروپا

فیات پونتو

در رقابت خودروی سال ۱۹۹۵ اروپا فولکس‌واگن پولو به مقام دوم و اوپل اومگا به مقام سوم دست پیدا کردند درحالی‌که هاچ‌بک ساب‌کامپکت فیات پونتو هردوی آن‌ها را مغلوب کرده و بر جایگاه نخست رقابت خودروی سال ۱۹۹۵ تکیه زد.

خودروی سال ۱۹۹۶ اروپا

فیات براوو

در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار یک برند از عنوان قهرمانی سال قبل خود دفاع کرد. این شرکت فیات بود که با مدل براوو در رقابت خودروی سال ۱۹۹۶ اروپا هم به پیروزی رسید و بدین ترتیب به تنها برندی تبدیل شد که دو بار پشت سرهم در این رقابت‌ها به پیروزی رسیده است. در آن سال پژو ۴۰۶ و آئودی A4 هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۹۷ اروپا

رنو مگان سنیک

در سال ۱۹۹۷ بازتاب تغییرات بازار خودروی اروپا در رقابت خودروی سال دیده شد چراکه در این سال رنو مگان سنیک به‌عنوان اولین ام‌پی‌وی در این رقابت‌ها به پیروزی رسید. پس از مگان سنیک هم فورد کا و فولکس‌واگن پاسات در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۹۸ اروپا

آلفارومئو ۱۵۶

آلفارومئو در سال ۱۹۹۸ با سدان ۱۵۶ برای اولین بار به پیروزی در رقابت خودروی سال اروپا دست پیدا کرد تا ایتالیا را به یکی از پرافتخارترین کشورها در این رقابت‌ها تبدیل کند. در رتبه‌های دوم و سوم نیز در آن سال به ترتیب فولکس‌واگن گلف و آئودی A6 قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۹۹ اروپا

فورد فوکوس

فورد فوکوس در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی خصوصاً در بخش طراحی، تحولی در بخش خودروهای کامپکت ایجاد نمود. این هاچ‌بک آمریکایی همچنین در سال ۱۹۹۹ عنوان خودروی سال اروپا را هم به دست آورد. فوکوس با شکست اوپل آسترا و پژو ۲۰۶ به این جایگاه رسید.

خودروی سال ۲۰۰۰ اروپا

تویوتا یاریس

در سال ۲۰۰۰ ژاپنی‌ها با تویوتا یاریس دومین پیروزی خود در رقابت خودروی سال اروپا را کسب نمودند. این هاچ‌بک ژاپنی با غلبه بر فیات مولتی‌پلا و اوپل زافیرا که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند به این عنوان دست پیدا کرد.

خودروی سال ۲۰۰۱ اروپا

آلفارومئو ۱۴۷

موفقیت آلفارومئو در رقابت خودروی سال اروپا بار دیگر تکرار شد و این برند ایتالیایی توانست با مدل ۱۴۷ عنوان خودروی سال ۲۰۰۱ را کسب نماید. در آن سال اما فورد موندئو با اختلاف تنها یک امتیاز در رتبهٔ دوم قرار گرفت و مدال برنز هم با تنها ۱۰ امتیاز کمتر به تویوتا پریوس رسید.

 

ادامه دارد…

 

 

منبع: Motor1

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Amin

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    نمای جانبی اوپل کادت چقدر شبیه به دوو ریسر و دوو سی یلو است

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره چون هم ریسر و هم سیلو روی پلتفرم اوپل کادت شکل گرفتن در حقیقت محصولات gm موتورز تو کره جنوبی با نام دوو عرضه میشد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. پیکان جوانان گوجه ای

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    الفا چرا یکدفعه اینطور افت کرد هر چند داره جان دوباره میگیره به امید روزهای بزرگ با موفقیت برای الفا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. sina

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    پژو 405 کمرم رو شیکست :/
    اگه اشتب نکنم 2005 و 2006 هم مگان برنده شد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. GHOST RIDER

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (40 ديدگاه)

    یک زمانی فرانسه سالاری می کرده تو اروپا. و همینطور فیات.
    ولی الان………

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. amir

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      فقط توی همین 4 سال اخیر(2014-2018) در نظر بگیریم پژو دوبار خودروی سال شده 308 و 3008

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. ایمان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    پژو ۴۰۵ مدل ۱۹۸۸ در سال ۲۰۱۸ تو ایران داره تولید میشه
    آقا من دیگه حرفی ندارم قضاوت با شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohammad

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    ایتالیا بیشترین نماینده رو‌داشته انگار . الفا و فیات

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژان وال ژان

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ دوران اوج ایتالیا در اروپا بود …

      حداقل در خودروسازی و فوتبال که من دنبال میکنم اینطور بود

      وضعیتی که الان آلمان در خودروسازی و اسپانیا در فوتبال داره رو در آن ۲۵ سال ایتالیا هم در فوتبال و هم در خودروسازی داشت

      شما به این لیست و لیست قبلی و وضعیت فعلی نگاه کن ببین آلفا چی بوده و‌ چی شده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    توجه کنید به نوع طراحی اتاق و بدنه خودروها .

    به عکس خودروهای قبل و بعد پژو ۴۰۵ توجه بفرمائید .

    بنظر شما بعد ا از پژو ۴۰۵ نوع طراحی خودروها تکامل یافتِتَر نشده ؟(( به هیچ عنوان نظرم تائید ۴۰۵ مزخرف تولید ایرانخودرو نیست ولی طراحی ۴۰۵ نسبت به زمان تولید خودش واقعاً شیک بوده)) .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. Mehdi TuRbO

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    خب ما تو ۱۹۸۸ گیر کردیم فعلن میدونی این ماشینا رو که میبینم با خودم میگم اه اخه اینام ماشینند با چیش حال میکردند حالا فرض کن چند سال دیگ همین لامبورگینی ک اینقد برامون جذاب یا همون بی ام و بنز و خودرو های دیگ ک ادرنالین الان تومون ترشح میکنه حتی با فکر کردن بش ی روزی برای ی عده ی چیز مسخرست که اصن بش فک نمیکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فرامرز

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    بدون تعصب پژو 405 تو زمان خودش خیلی خوب بوده و برعکس خیلی های دیگه طراحی غیرمنطقی نداشته. البته اینم بگم که این جایزه بیشتر برای کلاس های اقتصادی هست و تک و توک برندهای لوکس جایزه بردن. خودروی سال به معنی بهترین خودروی بازار نیست بلکه یعنی این خودرو تو سال معرفیش از بقیه خودروهای معرفی شده تو همون سال از نظر کلی (پرفورمنس، طراحی، قیمت و …) بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. علی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (203 ديدگاه)

    من متولد 88 ام
    از دیروز منتظر بودم ببینم خودروی این سال کدومه!!
    یعنی 405 با طالع حقیر کاملا همخونی داره!
    بیخود نیست چند سالی باهاش دست به یقه بودم ولی خدا رو شکر ردش کردم رفت قبل اینکه ورشکستم کنه =D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. A.B

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    405 دیگه تو ایران واسه خودش حال میکنه هنوز تحت عمل جراحیه و دنا هم ازش کشیدن بیرون یه مدل 84 دارم خدایی خیلی سگ جونه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا