چشم اندازهفته نامه

نگاهی به سریع‌ترین خودروها در پیست گرند تور

در طول ساخت ۳۸ قسمت از برنامهٔ گرند تور توسط آمازون، لپ تایم ده‌ها خودرو در پیست آزمایشی این برنامه که Eboladrome نام دارد ثبت شده است. با توجه به اینکه پخش فصل سوم گرند تور به پایان رسیده و در فصل بعدی خبری از آزمایش خودروها نخواهد بود، به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای بررسی عملکرد خودروها در این پیست باشد. این پیست به دلیل شباهت با نمایی دوبعدی از ویروس ابولا، ابولادروم نام گرفته است. این پیست از بخشی طولانی برخوردار است که امکان رانندگی با سرعت بالا را فراهم می‌کند درحالی‌که پیچ‌های آن فرصتی عالی برای دریفت را ارائه می‌کنند. از زمان آغاز گرند تور، دو رانندهٔ حرفه‌ای برای ثبت لپ تایم با خودروها رانندگی کرده‌اند. این کار در فصل اول توسط «مایک اسکینر» انجام می‌شد درحالی‌که در دو فصل بعدی «ابی ایتون» پشت خودروها می‌نشست. در ادامه می‌توانید سریع‌ترین خودروها در پیست ابولادروم گرند تور را مشاهده کنید.

 

۱۵- آلپینا B5

زمان: ۱:۲۱.۶

آلپینا B5 خودرویی اسپرت و درعین‌حال لوکس است که راحتی زیادی را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند اما این تجهیزات و ویژگی‌ها، پرفورمنس B5 را قربانی نکرده زیرا این خودرو با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه و ۶ صدم ثانیه در پیست ابولادروم، حدود یک ثانیه از M4 GTS که روی پیست تمرکز دارد سریع‌تر است. B5 به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و مجهز است که قدرت آن توسط آلپینا به ۶۰۸ اسب بخار رسیده است.

 

۱۴- پورشه ۹۱۱ کاررا S

زمان: ۱:۲۱.۴

پورشه ۹۱۱ کاررا S دیفرانسیل عقب در خانوادهٔ بزرگ ۹۱۱ فقط یک قدم بالاتر از نسخهٔ پایه قرار می‌گیرد اما بااین‌حال عملکرد زیادی را به خریداران ارائه می‌کند. نسل کنونی این خودرو که با کد ۹۹۲ شناخته می‌شود، ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد اما در پیست گرند تور نسل قبلی (۹۹۱.۲) این خودرو مورد آزمایش قرار گرفت که پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد. مایک اسکینر در پیست ویروس شکل گرند تور با کاررا S زمان ۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۴ صدم ثانیه را به ثبت رساند که دقیقاً یک ثانیه از M4 GTS سریع‌تر است.

 

۱۳- نیسان GT-R

زمان: ۱:۲۱.۲

نیسان GT-R شاید نسبت به دیگر خودروهای این لیست کمی سالخورده و قدیمی باشد اما هنوز هم عملکرد بسیار خوبی دارد. این گودزیلای ژاپنی با رانندگی مایک اسکینر موفق به ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه و ۲ صدم ثانیه شد و در رتبهٔ سیزدهم پیست ابولادروم قرار گرفت. برای یادآوری، زیر کاپوت GT-R یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو قرار دارد که در نسخهٔ معمولی ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

 

۱۲- آستون‌مارتین ونتیج

زمان: ۱:۲۰.۴

نسل جدید آستون‌مارتین ونتیج از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس بنز استفاده می‌کند یعنی همان موتوری که در سینهٔ AMG GT قرار گرفته است اما این پیشرانه زیر کاپوت ونتیج ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این اسپرت بریتانیایی به لطف قلب مرسدس خود، با رانندگی ابی ایتون در ابولادروم زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه را به ثبت رسانده و با اختلافی نزدیک به یک ثانیه بالاتر از نیسان GT-R قرار گرفته است.

 

۱۱- ب‌ام‌و M5

زمان: ۱:۲۰.۴

ب‌ام‌و M5 به‌عنوان یک سدان بزرگ عملکرد فوق‌العاده‌ای در ابولادروم داشته است به‌گونه‌ای که با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، یک دور این پیست را در زمانی دقیقاً یکسان با پورشه ۹۱۱ GT3 RS طی کرده است. M5 از برادر ناتنی خود یعنی آلپینا B5 در این پیست بیشتر از یک ثانیه سریع‌تر است اما همچنان حدود یک ثانیه با سریع‌ترین سدان این پیست یعنی جگوار XE SV Project 8 اختلاف دارد.

 

۱۰- پورشه ۹۱۱ GT3 RS

زمان: ۱:۲۰.۴

برای مدتی کوتاه، پورشه ۹۱۱ GT3 RS با زمان ۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، یکی از سریع‌ترین خودروهای پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شد اما در پیست گرند تور، این ماشین چندان سریع نیست زیرا با زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، دهمین خودروی سریع این لیست به‌حساب می‌آید. ۹۱۱ GT3 RS از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی با ۵۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

 

۹- جگوار XE SV Project 8

زمان: ۱:۱۹.۳

جگوار XE SV Project 8 با زمان ۷ دقیقه ۱۸ ثانیه در حال حاضر سریع‌ترین سدان در پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود درحالی‌که همین عنوان را در پیست ابولادروم گرند تور هم از آن خود کرده است. این سدان بریتانیایی با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۳ صدم ثانیه، تنها با یک صدم ثانیه اختلاف، بالاتر از پورشه ۹۱۱ GT3 RS قرار گرفته است. XE SV Project 8 از یک نیروگاه ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

 

۸- آئودی R8 V10 Plus

زمان: ۱:۱۹.۲

فیلم تایم زنی آئودی R8 V10 Plus در گرند تور نشان داده نشد اما این سوپراسپرت آلمانی با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۲ صدم ثانیه، هفتمین خودروی سریع ابولادروم محسوب می‌شود. مایک اسکینر با استفاده از پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی R8 که در نسخهٔ پلاس ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند این زمان را به ثبت رساند.

 

۷- مرسدس AMG GT R

زمان: ۱:۱۸.۷

قوی‌ترین و داغ‌ترین عضو خانوادهٔ AMG GT با زمان ۱ دقیقه و ۱۸ ثانیه و ۷ صدم ثانیه، رتبهٔ ششم پیست ابولادروم را در اختیار دارد اما حتی توانایی‌های مسابقه‌ای «ابی ایتون» هم نتوانست این سوپراسپرت ۵۸۵ اسب بخاری آلمانی را در بین پنج خودروی سریع پیست قرار دهد و AMG GT R کمتر از یک ثانیه با سه خودروی بعدی این لیست اختلاف دارد.

 

۶- مک‌لارن ۶۵۰S

زمان: ۱:۱۷:۹

مک‌لارن ۶۵۰S با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۹ صدم ثانیه، خود را در بین پنج خودروی سریع پیست ابولادروم قرار داده است. این سوپراسپرت بریتانیایی که در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ مدل MP4-12C محسوب می‌شود، در سینهٔ خود یک نیروگاه ۳.۸ لیتری توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت را پنهان کرده است. ۶۵۰S اما جایگاه پنجمی خود را باید با خودروی دیگری شریک شود که در ادامه دلیل این موضوع را متوجه خواهید شد.

 

۵- مک‌لارن ۷۲۰S

زمان: ۱:۱۷:۹

هرچند شاید عجیب باشد که جایگاه پنجمین خودروی سریع ابولادروم بین دو خودرو مشترک است اما عجیب‌تر این است که هردوی این خودروها ساخت یک شرکت هستند. مک‌لارن ۷۲۰S در این پیست دقیقاً زمانی مشابه ۶۵۰S را به ثبت رسانده است. این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد زیرا پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ۷۲۰S با ۷۲۰ اسب بخار قدرت، از موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی ۶۵۰ اسب بخاری ۶۵۰S به میزان قابل‌توجهی قوی‌تر است.

 

۴- فورد GT

زمان: ۱:۱۷.۶

فورد GT با زمان ۱ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۶ صدم ثانیه، با اختلاف خوبی سریع‌ترین خودروی آمریکایی در پیست ابولادروم محسوب می‌شود. GT که از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند، در قسمت ۲۱ فصل دوم گرند تور با رانندگی ابی ایتون این زمان را به ثبت رساند.

 

۳- لامبورگینی اوراکان پرفورمانته

زمان: ۱:۱۶.۸

لامبورگینی اوراکان پرفورمانته همان‌طور که سومین خودروی سریع در پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود، در پیست ابولادروم هم با زمان ۱ دقیقه و ۱۶ ثانیه و ۸ صدم ثانیه، جایگاه سوم را در اختیار دارد. این زمان در قسمت ۲۰ فصل دوم گرند تور توسط ابی ایتون به ثبت رسید اما شاید اوراکان اوو بتواند از این هم سریع‌تر باشد.

 

۲- آستون‌مارتین ولکان

زمان: ۱:۱۵.۵

آستون‌مارتین ولکان با برخورداری از نیروگاه عظیم ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با قدرتی بیش از ۸۵۰ اسب بخار در جلوی خود، با اختلاف قابل‌توجهی دومین خودروی سریع پیست گرند تور محسوب می‌شود. مایک اسکینر در قسمت دوم فصل اول این برنامه پشت ولکان نشست و زمان ۱ دقیقه و ۱۵ ثانیه و ۵ صدم ثانیه را به ثبت رساند.

 

۱- مک‌لارن سنا

زمان: ۱:۱۲.۹

در بالاترین نقطهٔ لیست زمان‌های پیست ابولادروم، مک‌لارن سنا قرار گرفته است. این هایپرکار ۸۰۰ اسب بخاری در اولین قسمت از فصل سوم گرند تور با رانندگی ابی ایتون به پیست رفت و تمام تایم‌های قبلی را نابود کرد! سنا با زمان ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه و ۹ صدم ثانیه، تقریباً سه ثانیه از آستون‌مارتین ولکان و چهار ثانیه از لامبورگینی اوراکان پرفورمانته سریع‌تر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد مغلوب کردن سنا در ابولادروم غیرممکن باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (56 ديدگاه)

    یه ذره زمان های اعلام شده عجیب نیست ؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. zeg

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (158 ديدگاه)

      این زمانها نمیتونه ملاک خوبی باشه چون به خیلی عوامل بستگی داره!
      تازه خبری از غولهای هایپرکار نیست!

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. P.K.H

        ۲۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (110 ديدگاه)

        البته ابر خودرو ها معمولا املکرد عالی در پیست ندارن ولی دیوو شاید بطونه همه رو شگفت زده کنه چون با وجود اون موتور و سیسیتم بهبود یافته عملکرد خوبی داشته باشه.

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. Saeed

          ۲۴ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (757 ديدگاه)

          اتفاقا در مورد دیوو کاملا واقعیت برعکسه
          تو پیست از پس نسخه پایه پورشه کیمن بر نمیاد..‌دلیلش هم کاملا واضحه…..
          وزن زیاد
          دیوو نه سرعت داره،نه تو پیست خوبه، ولی قیمتش ۵/۸ میلیون دلاره!!!!!

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. P.K.H

          ۲۴ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (110 ديدگاه)

          وزن زیاد با یک تناسب و سیستم تعلیق و موتور بزه بالا می تونه خوب باشه .

          موافقم 5
          مخالفم 0
    2. Reza

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      ماشالله به هوراکان پرفورمانته

      غولیه واسه خودش

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. MAHDI

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ایکاش BMW هم نسخه از M5 رو میساخت که برای پیست بهتر باشه. یعنی با داشتن اسپویلر فعلال M5 میتونه عملکرد خیلی خیلی بهتری داشته باشه مثل مرسدس AMG GT4 63 و پورشه پانامرا توربو که اسپویلر فعال دارن که برای پیست کمک میکنه زمان بهتری ثبت بشه.
    ویا حداقل نسخه ای رو میساختن که اسپویلر ثابت داشته باشه مثل جگوار پروجکت 8!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. sina7

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (435 ديدگاه)

    بی ام و ام5 و لامبورگینی هوراکان کولاک کردن
    اولی به عنوان یه سدان واقعی(نه مث جگوار که کلی تغییرات داشت)
    و دومی به عنوان یه سوپراسپرتی که نه تولید محدوده نه قیمت فضایی داره نه حتی مثل ولکان واسه جاده ممنوع باشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. MAHDI

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      این زمان مال M5 معمولی هستش ونه نسخه کامپتیشن!!!!
      البته در پیست هایی هم بوده که M5 از جگوار پروجکت 8 سریع تر بوده.مثل پیست زاکسنرینگ که M5 چندین زمان گیری در این پیست داشته توسط راننده های مختلف که کندترین و سریع ترین زمان یه چیزی حدود 3 ثانیه با هم تفاوت داره که سریع ترین زمان M5 در این پیست حدود 1.5ثانیه از جگوار پروجکت 8 سریع تر بوده.
      این زمان های M5 در پیست زاکسنرینگ هستش توسط راننده های مختلف!!!
      ب ام و M5 ثبت زمان:: 1:34.36
      ب ام و M5 ثبت زمان:: 1:33.93
      ب ام و M5 ثبت زمان:: 1:31.71
      جگوار پروجکت8 زمان:: 1:33.16

      (((گاهی دربعضی پیست ها نتایج متفاوت هستش که بیشتر بخاطر راننده ها هستش. برای مثال در پیست مگنی کورس پورشه 911GT2 از مکلارن 720 و فراری 488پیستا و لامبورگینی هوراکان پرفومانته کندتر بوده اونم با تفاوت 1 ثانیه در حالی که در پیست های دیگه 911 GT2 از همشون سریع تر بوده.از روی یک پیست نمیشه قضاوت کرد. گاهی حتی یک مجله چندراننده داره که زمان هایی که ثبت میکنن گاهی باهم یکی دوثانیه اختلاف دارن.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. مانی

        ۲۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        بخاطر راننده نیست
        نه که راننده کم اثر باشه
        به پیست ربط داره بعضی‌ پیستها سرعتی هستن با مسیر مستقیم بلند
        بعضی‌‌ها کم سرعت هستن با پیچ‌های تند
        اما نرنبرگ رینگ پیست طولانی‌ هست و قسمت‌های متفاوتی داره که تقریبا
        تمام موارد رو پوشش میده،برای همین ملاک خوبی‌ هست

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. TOPGEAR-mohsen

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      تو مستندشم گفتن برا جاده ممنوعه بعدش ولکان رانندش مهمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. BMW

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (585 ديدگاه)

    فقط AMG GTR لامصب هم طراحی داره هم سواریش از تمام رقبا بهتره و هم تو پیست خوب کار میکنه ?
    M5 هم که دیگه نیازی به توضیح نداره…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Saeed

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    سه تا مک‌لارن رکورد دار این پیستن!!!!
    بعد میان میگن مک‌لارن تو پیست حرفی واسه گفتن نداره!!!!
    این است مک‌لارن?
    (( فورد gt هم تو جای خوبی هستش و بالاتر از خیلیاست))

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. TOPGEAR-mohsen

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      نه داداش بخاطر اینه که اینا نصف سوپر کار های جهانی اصلا نامی ازش نبردن ولی تو برتر و جلو بودن مک‌لارن نسبت به همه که حرفی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ahmad

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    راننده ولکان یه مرد میان سال آمریکایی بود اسمشو یادم نمیاد ولی سنا یه راننده دیگه داشت. به هر حال به مهارت راننده تایمها تغییر میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      دقیقا راننده خیلی خیلی تاثیر داره. بابا یک راننده دو بار دور یک پیست رو دور میزنه که حدود یک ثانیه زمان ها تغیر میکنه که بارها دیدم حالا فکر کن دوتا راننده متفاوت مگه میشه تاثیر نداشته باشه.
      من رقابت هایی رو دیدم که M5 توسط راننده ای زمان گیری داشته دریک مجله ای که از M2 زمانش کندتر شد!!!!!!
      پورشه 911GT3 رو دیدم که زمانش از پورشه 911 کرراS کندتر بوده وقتی راننده ای باهاش زمان گیری کرده. درهرصورت یک مجله ملاک سریع بودن یک خودرو رو مشخص نمیکنه.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تمام قسمتای فصل دو و سه رو دانلود کردم انصافا همشون عالین خصوصا اون بخشایی که سفر میرفتن منتهی خودم بخشایی که توی امریکا فیلم برداری شدنو بیشتر دوست دارم خیلی طبیعتش عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Mohsen

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بی ام و بس کن لعنتی مجنون کردی همرو?????

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. Mohsen

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بی ام و وقتی ام ۵ سی اس رو معرفی کنه این جگوار باید بره بالا درخت قایم بشه?

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. MAHDI

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      قدرت جگوار پروجکت 8 معادل 600 اسب بخار هستش که پدال تو این مطلب به اشتباه نوشته 500 اسب!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. TOPGEAR-mohsen

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      همچین میگه سی اس انگار چیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. ارشیا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    جای اس وی جی و ۴۸۸ پیستا واقعا خالیست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. MAHDI

    ۱۱ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    پدال جان جگوار پروجکت8 قدرتش 600 اسب بخاره که شما به اشتباه زدید 500 اسب بخار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. TOPGEAR-mohsen

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    در حق جگوار نامردی شد من اون تیکه مستندشو دیدم خیلی زیباست تمام زحمات مهندسینشو میگه و البته نیو ای پی ۹ هم نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا