چشم اندازهفته نامه

یادی از هاچ‌بک‌های شش سیلندر، نژادی که منقرض شد

امروزه متداول‌ترین پیشرانه‌ای که در هاچ‌بک‌های اسپرت می‌بینیم موتورهای چهار سیلندر توربو است اما در گذشته که پیشرانه‌های توربوشارژ تا این حد فراگیر نشده بودند، برخی از خودروسازان برای ارائهٔ قدرت بیشتر در هاچ‌بک‌های اسپرت خود از موتورهای شش سیلندر استفاده می‌کردند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی پرخوران که امکان بیرون کشیدن قدرت‌های زیادی را از موتورهای چهار سیلندر فراهم کرد، رفته‌رفته موتورهای شش سیلندر از زیر کاپوت هاچ‌بک‌ها حذف شدند تا جایی که امروزه هیچ هاچ‌بک شش سیلندری در بازار وجود ندارد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به مشهورترین هاچ‌بک‌های شش سیلندری که قبلاً تولید می‌شدند نگاهی داشته باشیم. ترتیب خودروهایی که در لیست زیر خواهید دید بر اساس قدرت آن‌ها است.

سئات لئون کوپرا سال ۲۰۰۱

پیشرانه ۲.۸ لیتری VR6
قدرت ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر

اولین نسل سئات لئون که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، بر اساس پلت‌فرم A4 گروه فولکس‌واگن مشترک با نسل اول آئودی A3 و نسل چهارم گلف ساخته شده بود. سپس در سال ۲۰۰۱ نسخهٔ پرفورمنس کوپرا با پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری VR6 تنفس طبیعی به بازار عرضه شد. این موتور ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال می‌داد. لئون کوپرا ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت بود. همان‌طور که در ادامه خواهید دید، ۴ خودرو از ۷ هاچ‌بک این لیست از گروه فولکس‌واگن و مجهز به موتور VR6 این شرکت هستند زیرا این نوع موتور به دلیل طراحی خاص خود، اندازهٔ جمع‌وجوری دارد و راحت‌تر در سینهٔ هاچ‌بک‌ها جای می‌گیرد.

فولکس‌واگن بیتل RSi سال ۲۰۰۱

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

در سال ۲۰۰۱ فولکس‌واگن نسخهٔ اسپرت و تولید محدودی از نیو بیتل را با نام RSi معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و تنها ۲۵۰ دستگاه از آن تولید شد. در بیتل RSi نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سیستم ۴Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. این قورباغهٔ نادر ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست میافت و حداکثر سرعت آن به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. بیتل RSi در بیرون با سپرها و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ، دو سر اگزوز دایره‌ای و یک اسپویلر بسیار بزرگ در عقب از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود.

رنو کلیو V6 سال ۲۰۰۱

پیشرانه ۲.۹ لیتری V6
قدرت ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر

کلیو V6 یکی از جذاب‌ترین و منحصربه‌فردترین هاچ‌بک‌های تاریخ محسوب می‌شود. این ماشین یک هاچ‌بک موتور وسط بود که در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان جانشینی برای رنو ۵ توربو به بازار عرضه شد. این کلیوی جذاب به یک موتور ۲.۹ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بود و ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در سال ۲۰۰۳ نیز نسخهٔ بروز شدهٔ این هاچ‌بک موتور وسط با نام کلیو Phase II معرفی شد. این مدل به نسخهٔ قوی‌تری از همان موتور ۲.۹ لیتری مجهز شده بود که حالا ۲۵۵ اسب بخار قدرت می‌کرد و کلیو V6 را به یکی از قوی‌ترین هاچ‌بک‌های زمان خود تبدیل کرده بود. این نسخهٔ جدید ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت را داشت.

آلفارومئو ۱۴۷ GTA سال ۲۰۰۳

پیشرانه ۳.۲ لیتری V6
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر

آلفارومئو ۱۴۷ GTA تنها خودروی ایتالیایی این لیست محسوب می‌شود. این هاچ‌بک اسپرت که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود. کل این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. البته برای کنترل این قدرت اضافی، ۱۴۷ GTA از تنظیمات منحصربه‌فرد سیستم تعلیق و همین‌طور یک سیستم کنترل پویایی جدید بهره می‌برد. این ماشین که در زمان معرفی قوی‌ترین هاچ‌بک سگمنت C محسوب می‌شد، ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

فولکس‌واگن گلف R32 سال ۲۰۰۵

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

فولکس‌واگن برای اولین بار گلف را در نسل سوم به پیشرانهٔ شش سیلندر مجهز کرد و آن‌را به‌عنوان نسخه‌ای قوی‌تر از مدل مشهور GTI به بازار عرضه نمود. سپس در سال ۲۰۰۲ در نسل چهارم، مدل جدید و اسپرت R32 معرفی شده که به‌نوعی جایگزینی برای نسخه‌های شش سیلندر گلف محسوب می‌شد. این رویه در نسل پنجم هم ادامه پیدا کرد و گلف R32 جدید به‌عنوان پرچم‌دار خانوادهٔ گلف در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این هاچ‌بک داغ به همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 آشنا مجهز شده بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا دوکلاچه و نسخهٔ بروز شدهٔ سیستم ۴Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. گلف R32 به لطف این ترکیب ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این آخرین گلفی بود که از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده می‌کرد زیرا در نسل ششم، مدل R با موتور چهار سیلندر توربو جایگزین R32 شد.

آئودی A3 سال ۲۰۰۳

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

نسل دوم آئودی A3 در سال ۲۰۰۳ با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های مختلف معرفی شد. قوی‌ترین موتوری که برای نسخه‌های معمولی این نسل از A3 ارائه می‌شد همان موتور ۳.۲ لیتری VR6 فولکس‌واگن بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. البته کسانی که قدرت بیشتری می‌خواستند می‌توانستند مدل اسپرت S3 را انتخاب کنند که از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد اما A3 با موتور VR6 برای کسانی که علاقهٔ چندانی به پیشرانه‌های توربو نداشتند می‌توانست گزینهٔ جذاب‌تری باشد. این هاچ‌بک شش سیلندر ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید درحالی‌که مدل S3 این کار را ظرف ۵.۶ ثانیه انجام می‌داد.

ب‌ام‌و M140i سال ۲۰۱۶

پیشرانه ۳ لیتری I6 توربو
قدرت ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر

آخرین بازماندهٔ هاچ‌بک‌های شش سیلندر، ب‌ام‌و M140i بود که تا همین دو سال پیش تولید می‌شد. این خودرو همچنین تنها هاچ‌بک دنیا با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و همین‌طور تنها هاچ‌بک دیفرانسیل عقب بازار هم محسوب می‌شد. پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو به توربوشارژر توئین اسکرول مجهز بود و ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. M140i با گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک و در نسخه‌های محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل خریداری بود. این هاچ‌بک داغ آلمانی با گیربکس اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. البته پیش از معرفی M140i، در مدل‌های قبلی M135i (نسل دوم سری ۱) و M130i (نسل اول سری ۱) هم از نسخه‌های ضعیف‌تر پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ب‌ام‌و استفاده شده بود. با خاتمهٔ تولید M140i در سال ۲۰۱۹ پروندهٔ هاچ‌بک‌های شش سیلندر برای همیشه بسته و این خودروهای دوست‌داشتنی منقرض شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    کلیو جذاب ترین ماشین لیسته خیلی خوب بود

    موافقم 11
    مخالفم 16
    1. Hami

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (169 ديدگاه)

      کلیو V6 فوق‌العاده است. عاشقش بودم و هستم. کلیو تو سگمنت B بود و از هاچبک های مثل گلف، لئون و A3 کوچیکتره ولی زمانی که وارد بازار شد از همه قوی‌تر بود. خیلی زود تبدیل به ماشین کلکسیونی شد. هنوز اون قسمت Top Gear که جرمی یه قرمزش روند به یاد دارم و همون جا بود که عاشقش شدم.
      همچنین بیتل RSi و خاطرات Midtown Madness 2 ، عاشقش بودم.
      مجله ماشین دی ماه ۱۳۸۲ مقایسه سئات لئون کوپرا زرد رنگ، فورد فوکس RS آبی رنگ، آلفارومئو 147 GTA مشکی و گلف R32 آبی یا قرمز اگه درست یادم باشه. در شماره ماه بعد یعنی بهمن ماه یا شاید اسفند هم مقاله رنو Clio V6 چاپ شد که اتفاقا عکسش پشت جلد مجله چاپ شده بود.
      https://www.netcarshow.com/renault/2003-clio_v6_renault_sport/800×600/wallpaper_09.htm
      یاد قدیم افتادم، پیر شدیم رفت.
      ولی سری یک هاچبک آنچنان به یاد ماندنی نبود، فقط rwd بودن خاصش کرد.

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. آرش

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (60 ديدگاه)

        آخ Midtown Madness و راه مخفی هاش. ماشین پلیسش. چه کل کل هایی باهاش داشتیم. یادش به خیر.

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. محمدهادی

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      کلیو و بی ام و سری یک ناااب ترین سوپرهاچبک های دنیای خودرون
      هرجفتشون فوق العاده طراحی خشن و مخوفی داشتن
      دیگه رو دست این دوتا مدل هاچ بک نمیاد
      اگرم بعدها بیاد قطعا فرزندان و دنباله روهای این خاندان باشرافتن
      چقققد این سری یک نازنینه
      بادست و دلبازی تمام محور محرک عقب رو با تمام قدرت موتورش بهت تحویل میده تادیگه هیچوبت توی یه هاچبک احساس دلتنگی برای فرمون پذیری با محور عقب نکنی
      دمشگرم بی ام و

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. Sina

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ب‌ام‌و M140i فوق العاده بود!!!
    از تمام رقباش بهتر بود ، خیلی هم گرون نبود
    آخرین هاچبک دیفرانسیل عقب
    فقط کمی فضاش کم بود

    موافقم 18
    مخالفم 5
  3. Mr.X

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    ب‌ام‌و M140i واقعا چه قدرت بالایی داره

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. Mad.z.Max

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    آخ که چقدر دوست داشتنی هستن اینا، سگمنت هاچبک با موتور شش سیلندر… غیر از اون ب ام و دوست داشتنی، من عاشق اون آلفا جی تی اِی بودم و هستم، فوق العادس این ماشین!

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. Mr.X

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    این فیلمو تو آپارات پدال دیدم. عالیه ببینید. فکر کنم هنوز پدال مطلبش رو نذاشته
    https://www.aparat.com/v/ARqNd

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Mad.z.Max

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      عالی بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. حمید عاشوری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (239 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده بود.
    bmw
    رنو
    آئودی
    گلف
    آلفا

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      پسر همه تقریبا بی ام و و بعد رنو رو صاحب این افتخار دونستن
      معلومه این حس کاملا واضح و روشنه که ابهت بی ام و متمایزه ازبقیه هیولاها

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. ?Ali Hossein?

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    هی یه لحظه حس نوستلاژیک بهم دست داد…
    ولی کلیو و M140i بهم خیلی حال داد!

    موافقم 12
    مخالفم 5
  8. ehsan fa

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    یکی بیاد رو این بیتل توربو بزاره میشه بمب. حتی فکرش هم هیجان انگیزه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. ali a.j.g.

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (635 ديدگاه)

    از بین همه اینا فقط کلیو

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. ali a.j.g.

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (635 ديدگاه)

    پیشرانه رنو کلیو وی شش از سری پیشرانه های شش شیلندر پی آر وی هست ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Hami

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (169 ديدگاه)

      نه، از سری ESL هست که مشترک بین رنو و پژو-سیتروئن و جانشین سری موتورهای PRV هست. موتور Clio V6 از نوع ES9 ساخت پژو که در نسخه phase2 توسط پورشه تقویت شد.

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. ali a.j.g.

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (635 ديدگاه)

      هاچبک ها ماشینای تپل هستن
      مخصوصا وقتی دو در باشن
      خیلی هم بامزه ان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مسعود

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (512 ديدگاه)

    یکی از ماشینای این لیستو داشته باشی حال میده تو جاده کل بندازی با اینایی که نظیر النترا و یاریس و کورولا سوارن و سوسکشون کنی کسایی که حس پادشاه بودن بهشون دست داده و نگاهشون به دیگران از بالاس

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. فردینالد پورشه (me سابق)

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بله ۲۰ سال پیش ۶ سیلندر
    ۱۰ سال پیش ۴ سیلندر
    الانم ۳ سیلندر?
    ۵ سال دیگه هم پدال مطلب میزنه یادی از هاچبکهای دو سیلندر نژادی که منقرض شد
    از موتورهای ۳ سیلندر واقعا بدم میاد

    موافقم 4
    مخالفم 3
  13. Benz

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    خدا بیامرزتشون

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. مهرداد كمال

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1808 ديدگاه)

    گلف این نسل خیلی قشنگتر از نسل کنونیه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. علیرضا

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (167 ديدگاه)

    es9 یک موتور ۶ سیلندر خورجینی با زاویه ۶۰ درجه محصول مشترک رنو و پژو سیتروئن هست که در نسل دوم توسط مهندسی پورشه تا ۲۱۰ اسب تقویت شد

    این موتور توسط گروه رنو اسپرت تا ۲۸۰ اسب بخار تنفس طبیعی هم در رنو کلیو v6 تقویت شده ( سری trophy)

    این موتور در سال ۲۰۱۳در خودرو پژو ۲۰۸ T16 Pikes Peak با افزایش حجم از ۲.۹ به ۳.۲ لیتر و نصب توربو حدود ۸۷۰ اسب قدرت پیدا کرده که با رانندگی سباستین لوب رکورد این مسابقات رو تا چندین سال به نام خودش ثبت کرده

    نکته جالب توجه اینکه سیتروئن زانتیا ۶ سیلندر از موتور es9 استفاده میکرده و همین موتور در ایران روی خودرو هایی که از اتاق پژو ۴۰۵ استفاده میکنن مثل دنا سمند پارس به راحتی قابل نصب هست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا