چشم اندازهفته نامه

پانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان، بی‌رونق‌تر از همیشه

این روزها اوضاع صنعت و بازار خودروی کشورمان کاملاً بحرانی است. در پی تحریم‌ها تولید خودروسازان کاهش یافته، اکثر برندهای معتبر جهانی ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند و به دلیل عدم عرضهٔ خودرو به بازار قیمت‌ها سر به فلک کشیده است. در این شرایط، نمایشگاه‌های خودرویی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شوند از همیشه بی‌رونق‌تر شده‌اند. همین شرایط بر پانزدهمین نمایشگاه با اصطلاح بین‌المللی صنعت خودروی اصفهان که در تاریخ ۸ تا ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شد نیز حاکم بود. نمایشگاه امسال شرایط بشدت تأسف‌باری داشت و به‌هیچ‌عنوان با سال‌های قبل قابل‌مقایسه نبود.

محل فعلی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان فضای محدودی دارد که این محدودیت برای نمایشگاه‌های بزرگی مثل صنعت خودرو همواره مشکل‌ساز بوده است. به همین دلیل سال گذشته به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان، به چهار سالن اصلی نمایشگاه یک سالن موقت هم اضافه شده بود تا فضای کافی برای حضور پرتعداد خودروسازان و واردکنندگان فراهم گردد. در نمایشگاه امسال اما نه‌تنها از سالن اضافه خبری نبود بلکه سالن اول به‌طور کامل خالی و بسته بود و سالن چهارم هم به غرفه‌های متفرقه مثل بیمه و قطعات یدکی اختصاص یافته بود؛ بنابراین نمایشگاه خودروی امسال اساساً در دو سالن برگزار شده بود که این دو سالن هم بسیار خلوت و با کمترین تعداد غرفه‌ها پذیرای بازدیدکنندگان بودند.

اما بی‌رونقی تنها مشکل نمایشگاه خودروی امسال در اصفهان نبود و بی‌نظمی هم چاشنی آن شده بود زیرا درحالی‌که نمایشگاه باید ساعت ۱۵ روز ۸ بهمن افتتاح می‌شد، حتی تا ساعت ۱۶ هنوز نمایشگاه آماده نشده بود. در ساعت ۱۵ با اینکه درهای نمایشگاه به روی بازدیدکنندگان باز شده بود اما همچنان خدمه در حال جارو زدن و پهن کردن موکت‌ها بودند و حتی خودروبرها همچنان در حال قرار دادن خودروها در جایگاه‌های مخصوص بودند! یک دستگاه چری آریزو نیز در حین بازدید مردم توسط خودروبر به نمایشگاه آورده شد و پس از قرارگیری در محل مخصوص، روی آن پارچه‌ای کشیده شد. واقعاً معلوم نبود چرا خودرویی که چند سال است در خیابان‌های کشورمان دیده شده را با پارچه‌ای پوشاندند. شاید قصد داشته‌اند طی مراسمی باشکوه از آن رونمایی کنند!

در بخش بزرگی از سالن اول خودروهای مختلفی مثل هیوندای سوناتا هیبریدی (نسخه‌های قبل و بعد از فیس‌لیفت!)، میتسوبیشی ASX، سانگ‌یانگ تیوولی، جک S5 و… به نمایش درآمده بودند اما معلوم نبود این خودروها متعلق به چه شرکتی هستند زیرا همان‌طور که گفته شد در بین آن‌ها ماشین‌های مختلفی از پژو پارس گرفته تا تویوتا CH-R دیده می‌شد! بنابراین به نظر می‌رسید یک نمایشگاه‌دار این خودروها را به نمایش درآورده باشد. نکتهٔ جالب اینکه بسیاری از این خودروها پلاک شده بودند و برای نمایشگاه پلاک آن‌ها جدا شده بود. این یعنی خودروهای موجود در نمایشگاه مالک شخصی داشته و هرگز متعلق به یک شرکت واردکننده یا تولیدکننده نبودند. جالب‌تر از همه وجود یک کیا اسپرتیج نسل قبل دراین‌بین بود که به نظر می‌رسد فقط برای پُر کردن سالن آورده شده و احتمالاً متعلق به یکی از دست‌اندرکاران نمایشگاه بوده است!

نیمهٔ دوم سالن اول نیز به‌طور کامل در اختیار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار گرفته بود و در آن دوچرخه‌های شهری و همین‌طور خودروهای برقی برای ترددهای کوتاه شهری به نمایش درآمده بودند. پس از گشتی کوتاه در سالن اول و مشاهدهٔ شرایط بشدت ناامیدکنندهٔ آن، راهی سالن دوم شدم به امید آنکه شاید شرایط در آنجا کمی بهتر باشد.

بخش بزرگی از میانهٔ سالن دوم را شرکت سیف خودرو با محصولاتش جدیدش یعنی کراس‌اوورهای چینی بیسو B3 و B5 در اختیار گرفته بود. Bisu برندی متعلق به گروه خودروسازی Yinxiang چین است که با استفاده از تجربهٔ جوینت ونچر با شرکت بایک تأسیس شده است. بیسو فعلاً تنها سه محصول شامل همین دو کراس‌اوور و یک ام‌پی‌وی بنام M3 را تولید می‌کند. B3 کراس‌اووری کامپکت است که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. B5 اما یک کراس‌اوور میان سایز با سه ردیف صندلی است. این مدل هم به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو مجهز است که البته خروجی بالاتری معادل ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

B3 و B5 در ظاهر شباهت زیادی به هم دارند و نسبتاً مدرن به نظر می‌رسند اما B5 به دلیل طول زیاد بیشتر شبیه یک ام‌پی‌وی است تا کراس‌اوور. در داخل دو خودرو نیز طراحی تقریباً بروزی کار شده اما کیفیت متریال داخلی خصوصاً در مدل B3 چندان قابل‌توجه نیست. البته ازاین‌جهت اوضاع در مدل B5 بهتر است. همان‌طور که گفته شد، این کراس‌اووری سه ردیفه است که صندلی‌های ردیف سوم آن‌هم راحت هستند اما به نظر نمی‌رسید ورود و خروج به این صندلی‌ها چندان ساده باشد.

انتقال نیروی موتور در B3 توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد اما این وظیفه در مدل B5 بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است. هردو مدل نیز به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. سیف خودرو پیش‌فروش این دو کراس‌اوور را با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان برای B3 و ۲۵۰ میلیون تومان برای B5 آغاز کرده است. البته به گفتهٔ مسئولان غرفهٔ سیف خودرو، این قیمت‌ها قطعی نیستند و با توجه به اوضاع آشفتهٔ بازار خودرو احتمال افزایش آن وجود دارد!

در ابتدای سالن دوم، کراس‌اوور ساب‌کامپکت بایک X25 به نمایش درآمده بود. این خودرو کوچک‌ترین کراس‌اوور بایک است که در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک در کشورمان عرضه می‌شود. قیمت نسخهٔ دستی این ماشین در نمایشگاه ۹۵ میلیون تومان و نسخهٔ اتوماتیک ۱۲۵ میلیون تومان اعلام شده بود. پیش‌ازاین در ایران شرکت دیار خودرو نمایندگی بایک را در اختیار داشت اما هم‌اکنون معلوم نیست که X25 توسط چه شرکتی در کشورمان عرضه می‌شود زیرا نه در غرفه و نه در کاتالوگ‌های این خودرو هیچ اثری از دیار خودرو دیده نمی‌شود و صرفاً اسم شرکتی بنام «سرمایه‌گذاری ایرانیان بایک بین‌الملل» نوشته شده که وب‌سایت این شرکت هم باز نمی‌شود!

کمی جلوتر، خودروسازان بم سدان جیلی GC6 را در دو نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت و فیس‌لیفت شده به نمایش درآورده بود و هردو را به فروش می‌رساند. تنها در ایران می‌توان در یک نمایشگاه دو نسخهٔ قدیمی و جدید از یک خودرو را مشاهده کرده و هردو را خریداری نمود! درهرحال نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ GC6 با تغییراتی در دماغه و همین‌طور چراغ‌های عقب، نمای مدرن‌تری دارد. نسخهٔ جدید در داخل نیز تغییراتی را تجربه کرده است. نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت GC6 با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان و نسخهٔ فیس‌لیفت شده ۲۰ میلیون گران‌تر یعنی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

و نهایتاً آخرین شرکت‌کنندهٔ پانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان شرکت مدیران خودرو بود که با محصولات قدیمی و تکراری خود شامل X22، آریزو ۵، X33، تیگو ۷ و تیگو ۵ به نمایشگاه آمده بود. البته در روزهای بعدی نمایشگاه، مدیران خودرو محصول جدید خود یعنی سدان آریزو ۶ را هم به غرفهٔ خود اضافه کرد. این خودرو جدیدترین سدان چری محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم آریزو ۵ ساخته شده اما تغییرات و ارتقاءهایی کلی را تجربه کرده است. طراحی بیرونی و همین‌طور کابین و کیفیت داخلی آریزو ۶ واقعاً قابل‌توجه بود تا جایی که می‌توان آن‌را یکی از جذاب‌ترین سدان‌های چینی دانست. این خودرو از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ آریزو ۵ استفاده می‌کند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد. مدیران خودرو نیز هم‌زمان با نمایشگاه اصفهان فروش این سدان جدید چینی را با قیمت فضایی و غیرقابل‌باور ۲۹۰ میلیون تومان آغاز کرده است.

در همین‌جا در اوج بی‌رونقی و بی‌مزگی، پانزدهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان به پایان رسید. نمایشگاهی که روزگاری جزء بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودروی ایران بود و هرسال غوغا و سروصدای زیادی در آن برپا می‌شد، امسال به شرایطی رسیده که صرفاً برای حضور در تقویم نمایشگاه‌های اصفهان با پایین‌ترین سطح ممکن برگزار شد. به‌راستی هدف از برگزاری این نمایشگاه‌های بی‌رونق چیست؟ آیا بهتر نیست در شرایطی که قیمت خودروها افسارگسیخته افزایش یافته و حتی بسیاری از مردم توان خرید یک پراید را هم از دست داده‌اند و از آن بالاتر، احتمال ورشکستگی صنعت خودروسازی ایران وجود دارد، این نمایشگاه‌های بی‌کیفیت برگزار نشوند تا بیش از این اعتبار نداشتهٔ نمایشگاه‌های خودروی بزرگ کشور زیر سؤال نرود؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    هرسال ، بدبخت تر از پارسال .،(( صاایران))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      این این عکسهارو به هرکی نشون بدی تو دنیا
      با نشیمن گاه بهت میخندن
      اسپورتیج نسل قبلی ???????

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. m

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (227 ديدگاه)

        بزرگترین و فقیر ترین استان چین

        ایران نام دارد …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایرانی

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (36 ديدگاه)

          با داشتن بعضی انتخاب ها و بعضی افراد گاهی لیاقت از این هم کمتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. aston martin

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    ***
    آشغال ترین ماشینای چینی که خودشونم سوار نمیشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    اه اه اه حالم به هم خورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. farzad

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشینایی که همه روزه تووو خیابون داریم میبینیم په جذابیتی داره که بخوان برن نمایشگاه یه مشت اشغال چینی . ماشین درست حسابی که جدید باشه برای نمایش من که ندیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    290میلیون برای آریزو6!!!! قطعا بیشتراز300میلیون هم میرسه.قشرمرفه جامعه در آرزوی آریزو6

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. pooriya.bmw..german

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    2019Isfahan (china) motor show
    ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمایشگاه تهرانم همین بود تازه بدتر…قضیه اون بنز قدیمیه چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. H

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    سال به سال قربون پارسال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    نور به قبرت بباره هایده

    سال سال…
    هر سال میگیم دریغ از پارسال

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا