چشم انداز

کوچک‌ترین موتور‌های شایسته سال ۲۰۱۶

آینده صنعت خودروسازی به سوی موتورهای کوچک پیش می‌رود.
یادآوری این موضوع که حجم موتور برخی از خودروهای امروزی کمتر از یک بطری نوشابه هست، ما را شگفت‌زده می‌کند و این شگفتی با شنیدن اعداد و ارقام خروجی این موتورها بیش‌تر هم خواهد شد. در سال‌های اخیر مقررات سخت‌گیرانه‌ای در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان وضع شده است و در حال حاضر خودروسازان سخت در حال کار بر روی بهبود بهره‌وری مصرف سوخت با حفظ سطح مناسبی از عملکرد در موتورهای احتراقی هستند.

Smallest-Engines
چند سالی هست که دیگر نمی‌توان حجم موتور یک خودرو را معیاری برای قدرتمندی آن دانست. در حال حاضر بسیاری از موتورهایی که کمتر از ۱.۶ لیتر حجم دارند، خروجی آبرومندانه‌ای ارائه می‌کنند و حتی در برخی موارد با شنیدن اعداد و ارقام آن‌ها شگفت‌زده می‌شویم. در اینجا ۱۰ مورد از کوچک‌ترین موتورهایی که در حال حاضر می‌توان زیر کاپوت یک خودرو یافت مشاهده می‌کنید.

موتور سه سیلندر ۰.۹ لیتری اسمارت
اسمارت فورتو یکی از کوچک‌ترین اتومبیل‌های در دسترس است، با داشتن طول ۲۶۸۲ میلی‌متر و عرض ۱۶۷۶ میلی‌متر، نیازی به گفتن نیست، که توان زیادی برای حرکت آن لازم نیست. در زیر کاپوت فورتو یک موتور کوچک سه سیلندر ۰.۹ لیتری توربوشارژر قرار گرفته که توان ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر ارائه می‌کند و می‌تواند این کوچولو را در عرض ۱۰.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. اسمارت فورتو شاید نتواند در مسابقات درگ بدرخشد، اما با یک گیربکس دستی مصرف سوخت ۷.۳۵ لیتر در شهر و ۶ لیتر در بزرگراه به همراه دارد.

smart fortwo, C453, Technik
موتور ۱.۰ لیتری اکوبوست فورد
چند سالی از معرفی موتور سه سیلندر فورد در ایالات‌متحده می‌گذرد و در حال حاضر می‌توان آن را در خودروهای مختلف این شرکت ازجمله فوکوس و فیستا مشاهده کرد. این موتور در مدل‌های اسپرت ۱۲۳ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و میزان مصرف سوخت کمی هم دارد که با تکنولوژی استارت استپ خودکار بهتر نیز می‌شود. این پیشرانه به همراه گیربکس شش دنده دستی و سیستم خودکار استارت استپ، در فورد فوکوس ۷.۸۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شهری و ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه می‌سوزاند.

ford-1-0-ecoboost-engine
موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری میتسوبیشی
در زیر کاپوت میتسوبیشی میراژ، موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندری قرار گرفته که تنها ۶.۴ لیتر در شهر و ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه می‌سوزاند. اعداد و ارقام کمتر از این را می‌توان در برخی از رقبای هیبریدی یافت، اما با توجه به قیمت، میراژ انتخابی بسیار اقتصادی است. این موتور کوچک در قلب میراژ تنها ۷۴ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند.

mitsubishi-mirage-engine
موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو فیات کرایسلر
این موتور در مدل‌های مختلف فیات ازجمله ۵۰۰ و FCA ارائه می‌شود و یک موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با عنوان مولتی‌ایر است که توان ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۳ نیوتن‌متر ارائه می‌کند. هنگامی که زیر کاپوت به یک ماشین جمع و جور مثل ۵۰۰ قرار می‌گیرد، در واقع عملکرد آن به اندازه کافی برای تجربه یک رانندگی سرگرم‌کننده، کافی است. میزان مصرف سوخت آن نیز در شهر ۸.۴ لیتر و در بزرگراه ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

fiat-1-4-liter-multiair-turbo-engine
موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو اکوتک جنرال‌موتورز
موتور جدید ۱.۴ لیتری چهار سیلندر اکوتک جنرال‌موتورز در زیر کاپوت شورولت کروز ۲۰۱۶ قرار گرفته است. این موتور توان ۱۵۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند و به‌وسیله یک گیربکس شش سرعته خودکار ۵.۸۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه می‌سوزاند.

gm-1-4-liter-ecotec
موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی اکوتک جنرال‌موتورز
جنرال‌موتورز یک نسخه تنفس طبیعی از موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر اکوتک را در قلب شورلت اسپارک قرار داده است. هنگامی که این خودرو را به همراه گیربکس CVT سفارش دهید، مصرف سوخت این خودرو ۷.۸۴ لیتر در شهر و ۵.۷۴ لیتر در بزرگراه خواهد بود، اما توان خروجی آن به ۹۸ اسب بخار و گشتاور به ۱۲۷ نیوتن‌متر محدود می‌شود.

2016-chevrolet-spark-engine
موتور چهار سیلندر ۱.۴ لیتری فولکس‌واگن
در اواخر سال گذشته، فولکس‌واگن یک موتور چهار سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژر با کد EA211 معرفی کرد که در قلب مدل محبوب جتا قرار گرفته بود. این موتور توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند، مصرف سوخت این موتور در جتا چهار درب، ۸.۲ لیتر در شهر و ۷.۳۵ لیتر در بزرگراه است.

volkswagen-ea211-engine
موتور سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر مینی
یکی از ۱۰ موتور برتر WardsAuto در سال ۲۰۱۵، موتور سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر مینی بود، که به کمک فن‌آوری TwinPower ب‌ام‌و طراحی شده است. این موتور با توان ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر، در زیر کاپوت مینی کوپر استاندارد به همراه یک گیربکس شش دنده عرضه می‌شود و همچنین می‌توان آن را با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک سفارش داد. مدل کوپه مجهز به گیربکس دستی ۱۰.۱ لیتر در شهر و ۸.۸ لیتر در اتوبان می‌سوزاند، در حالی که با گیربکس اتوماتیک ۸.۷ لیتر در شهر و ۷.۶ در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه سوخت مصرف می‌کند.

mini-twinpower-turbo-engine
موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هوندا
هوندا سیویک ۲۰۱۶ توانست رضایت بسیاری از طرفداران را به دست آورد و حتی از طرف مجله AutoGuide.com به‌عنوان خودرو سال انتخاب شد. سیویک این موفقیت را مدیون موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر جدید خود است که توان ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند و زمانی که به یک گیربکس CVT متصل می‌شود، ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شهری و ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه می‌سوزاند. خوشبختانه، هوندا به‌تازگی تأیید کرد که این موتور توربو را به همراه گیربکس دستی نیز عرضه می‌کند و باید برای مشاهده ارقام رسمی مصرف سوخت آن صبر کنیم.

2016 Honda Civic Coupe
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی تویوتا
در زیر کاپوت تویوتا یاریس جدید یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر قرار گرفته که می‌تواند ۱۰۶ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، این نشان می‌دهد که یک توربوشارژر چقدر می‌تواند جایگاه یک موتور کوچک را بهتر کند. اگر شما قصد خرید یک یاریس را دارید، شانس با شما یار بوده که این مطلب را مطالعه کردید و باید بگویم که این خودرو هیچ رانندگی سرگرم‌کننده‌ای ارائه نمی‌کند. با این حال مصرف سوخت آن در شهر ۷.۸ لیتر و در بزرگراه ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

toyota-yaris-engine
منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. احسان آرسنالی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    پرشیا ای ال ایکس من مدل ۸۶ هستش و شاید باور نکنید ولی با موتور ۱.۸ لیتر ، مصرفش بین ۷ تا ۸ تو شهر و ۶ تا ۶.۵ تو جاده هست. تازه ۱۰ سال هم کارکرده و ۱۳۰ هزارتا باهاش رفتم.ماله بابام بود وقتی دنای فکسنی رو خرید خواست اینو بفروشه من ماشینم رو فروختم اینو برداشتم. دنا با موتور ۱.۷ لیتری هم حداقل ۱۰تا میسوزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      پس موتور مزدا میاتا کو ؟؟؟
      1.5 لیتری تنفس طبیعی اسکای اکتیو
      با 130 اسب بخار و مصرف 4.7 لیتری سوخت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        سامان اذری عزیز
        سوال ات در مورد این که :
        “” پس موتور مزدا میاتا کو ؟؟؟ “”
        را از احسان پرسیدی که زیر کامنت اش ، کامنت ات را گذاشتی ؟!؟!
        واقعا از بعضیا انتظار یه کارهایی نمیره …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          Archi khan
          من سوالم کلی بود
          از دوستان پرسیدم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mohsen

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (39 ديدگاه)

          وقتی تو سایت دومین کامنت رو میزاری میبره زیره اولین کامنت مثل اینکه به اون پاسخ داده کامنت دومی تو همه مقاله هام همین طور هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Archi KHAN

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (2165 ديدگاه)

          یعنی همه ی سوالات کلی باید زیر کامنت اول پرسیده بشه ؟!
          اون وقت مثلا سوالی که یه نفر از نویسنده ی کامنت اول داره باید کجا پرسیده بشه ؟!!
          حتما کامنت آخر ، چون سوالش کلی نیست و جزییِ ….
          دست بَردار سامانِ عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. بهنام طیبی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      احسان جان چیکارش کردی اینقدر کم مصرف شده؟؟؟؟؟؟ اخه پرشیا زیر 10 الی 11 نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Lord Cezar

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (300 ديدگاه)

        موتور ELX در کل مصرفش خیلی پایین تر از مدل 1.8 معمولی هست .
        فکر کنم 16 سوپاپه بودنش و بهینه شدن راندمان موتور باعث کاهش مصرفش شده ولی موتور معمولی پرشیا مال منم 10-12 میسوزونه تو شهر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Zodiac

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (26 ديدگاه)

      احسان جان حتما موتورش هیبرید هست ببر پیش مکانیکا ی نگاه دقیق به درون کاپوت بندازن شاید کشف کنن
      موتور دهه هشتاد میلادی دیگه معلومه چقدرمصرف میکنه اکثر ایرانیا خیلی دقیقتر از ایرانخودرو نمودار مصرفشو بلدن دیگه نیاز به امار نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان آرسنالی

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1877 ديدگاه)

        دوستان جوری منفی دادند و این دوستمون زودیاک کامنت گذاشته مثل اینکه اومدم اینجا آگهی فروش ماشینم رو گذاشتم یا ۱۰ هزارتا ای ال ایکس دارم میخوام بفروشم. آخه یه عده مجازی هستید دلیل نداره بهتون دروغ بگم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بهنام طیبی

          ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          احسان جان حرص نخور قبول دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. mohsen

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      TU5 هام از مصرفی که شما میگی بیشتر میسوزونن شاید بگی 16 سوپاپه واسه همون ولی ELX هم 16 هه تو اون مدل هاش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سعید

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (477 ديدگاه)

    چقدر ادمهای جالبی ان که تو ایران یاریس میخرن!
    ینی واقعا فقط صرف تویوتا بودن میخرنشا وگرنه اخه مگه می ارزه؟
    اگه میخوای پولتو حروم کنی بده ما بریم یه پراید بخریم حداقل!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاسر

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای موتور1.3 لیتری پراید توی این لیست خالیه…. البته جهانیان هنوز کشفش نکردن…خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بنتلی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    چرا انقد مصرف سوختا بالا هس؟،در حد ی موتور چهار سیلندر دو لیتری 180اسبیه!.البته میراژ مصرفش خوبه.فک کنم شتاب اسمارت هم باید 13باشه بامصرف حدود پنج لیتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به نظر نباید مصرف سوخت موتور اسمارت فورتو با این حجم موتور، اینقدر بالا باشه، شاید عددش اشتباه نوشته شده باشه، چون با این ابعاد و هدفگذاری که انجام شده، نباید بیشتر از 4 تا 4.5 لیتر در صد کیلومتر مصرف کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد فراهانی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (36 ديدگاه)

      دوستان اعداد و ارقام کاملا صحیح است، و درحال حاضر حداقل مصرف سوخت در موتور های بنزینی رو همین موتور ها دارند.
      مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر که می فرمایید مربوط به خودرو های دیزلی و هایبرید است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      بهتره احمِد بعد از اصلاح طرحهای کمپانی پورشه ، یه نظارتی هم بر عملکرد کمپانی اسمارت داشته باشی …
      چه وضع اشِ این مصرف سوخت !؟!؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علیرضا4225

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    پراید با موتور 1300=69 اسب بخار
    تیبا با موتور 1500=80اسب بخار ما کجاییم و اونا کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با اینکه اینا واسه سال 2015 هستن ولی تکنولوژی موتور آلفا جولیتا هنوز هم سرور همشونه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mehran72

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سلام آقای فرهانی
    این مقاله فقط راجع به موتور ماشینه؟؟
    اگه نه فکر کنم موتور چهار سیلندر 1لیتری کاوازاکی نینجا h2 با حد اقل 200 اسب بهترین باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sami

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    آقایون داداشا حرص نخورید که چرا پراید نیست .
    تیتر رو دوباره بخونید .
    اها نوشته ده موتور کوچیک برتر سال .
    پراید جز ده موتور کوچیک برتر ! قرنه :))))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    من میراژ دارم. مصرف تو شهر 6 هست و جاده 4.6 هست. از اینی که نوشتین کمتره ها.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا