چشم انداز

گزارش نمایشگاه خودروی چنگدو 2018 (قسمت اول)

بیست‌ویکمین دوره از نمایشگاه خودروی چنگدو کار خود را از تاریخ ۳۱ آگوست امسال (۹ شهریور) آغاز کرده و تا ۹ سپتامبر ادامه دارد. حال قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت به گزارش این نمایشگاه پرداخته و خودروهای برجستهٔ آن‌را معرفی کنیم.

گزارش را با آئودی Q2L آغاز می‌کنیم که همان‌طور که از نامش پیدا است، نسخهٔ کشیدهٔ کراس‌اوور ساب‌کامپکت Q2 محسوب می‌شود. البته فاصلهٔ محوری این خودرو تنها ۲.۸ سانتیمتر افزایش پیدا کرده و به همین دلیل تعجب‌برانگیز است که چرا آئودی برای این افزایش جزئی به خود زحمت ساخت Q2L را داده است. درهرحال این کراس‌اوور آلمانی که به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوی ۱۵۰ اسب بخاری مجهز است، از ماه آینده با قیمت ۲۲۶,۸۰۰ یوآن معادل ۳۳,۲۰۰ دلار در چین عرضه می‌گردد.

یما یک خودروسازی کوچک چینی است که در چنگدو واقع شده است. این شرکت پیش‌ازاین همواره کانسپت‌های دیوانه‌وار و عمدتاً کپی را به نمایش درمی‌آورد اما خوشبختانه حالا کمی معقول‌تر شده است. تنها خودروی قابل‌توجه یما در این نمایشگاه، کراس‌اوور کامپکت جدید C60 است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری با ۱۱۲ اسب بخار قدرت مجهز است و در سه‌ماههٔ پایانی امسال به بازار عرضه خواهد شد.

برند نسبتاً نوپای هَنتِگ در نمایشگاه چنگدو مدل X7 PHEV را به نمایش درآورده که نسخهٔ هیبریدی کراس‌اوور X7 است. قوای محرکهٔ این ماشین که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده، مجموعاً ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قیمت این کراس‌اوور هیبریدی چینی از ۱۸۷,۸۰۰ یوآن معادل ۲۷,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود.

این خودرو، فولکس‌واگن تیگوآن L PHEV نام دارد. البته حرف L در نام این خودرو به معنای طول بیشتری آن نیست زیرا این مدل طول یکسانی با نسخهٔ اروپایی تیگوآن دارد بلکه این حرف به نام تیگوآن اضافه شده تا از نسل قبلی آن که هنوز در چین در حال تولید است متمایز گردد. تیگوآن پلاگین‌هیبریدی به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۲۱۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. عرضهٔ این ماشین به بازار چین برای ماه اکتبر امسال برنامه‌ریزی شده است.

شرکت چینی JMC در نمایشگاه چنگدو نسخهٔ الکتریکی ون تشان (Teshun) خود را معرفی کرده است. تشان بر اساس نسل پنجم فورد ترانزیت ساخته شده است. قوای محرکهٔ نسخهٔ الکتریکی این ون اما توسط خود JMC توسعه یافته است. این موتور ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور بسیار زیادی برابر با ۸۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند! بُرد تشان الکتریکی هم ۲۵۰ کیلومتر است.

در مهمانی چنگدو، شرکت زوتی هم حضور دارد. این شرکت نسخهٔ شش‌نفرهٔ کراس‌اوور T500 را به این نمایشگاه آورده است. نسخهٔ استاندارد این خودرو، پنج‌نفره است. T500 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. قیمت نسخهٔ شش‌نفرهٔ زوتی T500 از حدود ۸۰ هزار یوآن برابر با ۱۱,۷۰۰ دلار آغاز می‌گردد.

چری در نمایشگاه چنگدو امسال نسخهٔ تولیدی سدان آریزو GX را به نمایش درآورده که پرچم‌دار جدید بخش سدان‌های آریزوی این شرکت محسوب می‌شود. آریزو GX به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت مجهز شده که برای انتقال نیروی آن یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی (!) و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. قیمت این سدان چینی از ۷۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۱,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود.

مرسدس بنز در غرفهٔ خود در چنگدو مدل V260 Sport Edition را به نمایش درآورده که نسخهٔ اسپرتی از ون V کلاس محسوب می‌شود. این نسخهٔ اسپرت به کیت بدنه، خطوط به سبک AMG، رینگ‌های مشکی‌رنگ و پنجره‌های دودی مجهز شده است؛ بنابراین می‌توان این مدل را به‌نوعی نسخهٔ AMG از V کلاس دانست. این ون اسپرت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی توربو با ۲۱۱ اسب بخار قدرت مجهز شده است. قیمت V260 Sport Edition از ۶۶۸ هزار یوآن معادل ۹۷,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود.

مرسدس-مایباخ S کلاس هم یکی دیگر از خودروهایی است که در غرفهٔ مرسدس بنز جلب‌توجه می‌کند. البته این مدل که مایباخ S450 4Matic نام دارد صرفاً مخصوص بازار چین است. این سدان لوکس از یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که این قدرت از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ می‌رسد. قیمت مرسدس-مایباخ S450 در چین از ۱.۴ میلیون یوآن برابر با ۲۰۴,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود.

این خودرو فولکس‌واگن لاماندو نام دارد. لاماندو یک سدان کامپکت اسپرت است که فقط در بازار چین عرضه می‌شود؛ اما متأسفانه فیس‌لیفتی روی این خودرو انجام شده که از نمای اسپرت ظاهری آن کاسته و آن‌را به دیگر سدان‌های کامپکت فولکس‌واگن در چین شبیه کرده است. لاماندو از یک موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو نیرو می‌گیرد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این همان موتور مورداستفاده در آئودی Q4L است. قیمت این سدان کامپکت فولکس‌واگن از ۱۴۵,۹۰۰ یوآن معادل ۲۱,۳۵۰ دلار آغاز می‌شود.

نسل جدید پورشهٔ ۹۱۱ تقریباً آمادهٔ معرفی است اما پیش از آن پورشه باید آخرین نمونه‌های باقیمانده از نسل قبلی را به فروش برساند. پس چه‌کار باید کرد؟ باید یک نسخهٔ ویژه از ۹۱۱ را برای بازار چین معرفی کرد! این دقیقاً همان کاری است که پورشه انجام داده و نسخهٔ ویژه‌ای از ۹۱۱ را با نام ۱۵ Years Carrera Cup معرفی کرده است. این مدل به مناسبت جشن پانزده‌سالگی برگزاری مسابقات سری کاررا کاپ در آسیا طراحی شده است. قیمت این نسخهٔ ویژه از ۱.۴۶ میلیون یوآن معادل ۲۱۳,۶۰۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که نسخهٔ استاندارد ۹۱۱ کاررا در چین ۱.۲۲ میلیون یوآن برابر با ۱۷۸,۵۰۰ دلار قیمت دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد پورشه قصد دارد در قالب یک نسخهٔ ویژهٔ ساده، مبلغ گزافی از چینی‌ها دریافت کند.

این خودرو لکسس نیست بلکه سدان جدیدی بنام A5 ساخت شرکت چینی سوئیست است. این خودرو سدان کامپکتی با جلوپنجره‌ای کپی شده از محصولات لکسس است. A5 که پرچم‌دار جدید بخش سدان‌های سوئیست محسوب می‌شود، از ماه اکتبر امسال در بازار چین عرضه خواهد شد. برای A5 یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری با ۱۲۰ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    همشون برای من یکی ارزو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. me84

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    چینیها چرا اینقدر از موتورهای 1.5 لیتری با بازده های یکسان استفاده میکنن؟
    انگار همشون از یه موتور دارن استفاده میکنن و فقط هر کسی تغییرات مختصری ایجاد میکنه و نصب میکنن روی انواع اتاقهای سدان و کراس و ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      کار ایران خودرو و سایپا هم همینه
      پلتفرم 405 و 206 و پراید و موتور tu5 و موتور پراید رو دارن
      باهاش هزار تا ماشین ساختن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      موتور میتسوبیشی شعبه چین تقریبا اکثر چینی ها از این مپل موتور استفاده میکنن بعضی هم تی یو ۵ نسخه چینی کار سختی نیست موتور میری از کمپانی موتور میتسو میخری بقیشم هم جاهای دیگه فقط میمونه مونتاژ و نصب ارم شرکت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حسن

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      به خاطر قوانین مالیاتی.در چین خودروهای بالای ۱۵۰۰ سی سی باید مالیات آلایندگی و مصرفی زیادی بدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. me84

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    اون فولکس لاماندو هم نسل قبل جتا هستش که فولکس با زرنگی داره به اسم مخصوص چین میفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    من تو چینی ها به چری خیلی حسودیم میشه
    چی میزد???چی میزنه ???? چه خواهد زد????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. emad1990

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    مهمترین قسمت مقاله این قسمتش بود
    “نسل جدید پورشهٔ 911 تقریباً آمادهٔ معرفی است اما پیش از آن پورشه باید آخرین نمونه‌های باقیمانده از نسل قبلی را به فروش برساند. پس چه‌کار باید کرد؟ باید یک نسخهٔ ویژه از 911 را برای بازار چین معرفی کرد! این دقیقاً همان کاری است که پورشه انجام داده و نسخهٔ ویژه‌ای از 911 را با نام 15 Years Carrera Cup معرفی کرده است. این مدل به مناسبت جشن پانزده‌سالگی برگزاری مسابقات سری کاررا کاپ در آسیا طراحی شده است. قیمت این نسخهٔ ویژه از 1.46 میلیون یوآن معادل 213,600 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که نسخهٔ استاندارد 911 کاررا در چین 1.22 میلیون یوآن برابر با 178,500 دلار قیمت دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد پورشه قصد دارد در قالب یک نسخهٔ ویژهٔ ساده، مبلغ گزافی از چینی‌ها دریافت کند.”
    کاری که نه فقط پورشه بلکه بقیه هم انجام میدن(بعضیا بیشتر بعضیام کمتر).
    این کار نمونه بارز گران فروشی تو عصر مدرنیته س.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کیان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام …خودروی هنتنگ رو شرکت عظیم خودرو داره ثبت نام میکنه کسی خبر داره ایا تحویل میده خودرو رو …هر کی اطلاع داره بگه لطفا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeed

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (69 ديدگاه)

      ببشتر تحقیق کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا