چشم اندازهفته نامه

بازی تاج‌وتخت! نگاهی به رقبایی که سلطنت رنجروور جدید را تهدید می‌کنند

پرچم‌دار پرافتخار و اصیل لندروور یعنی رنجروور در نسل جدید خود لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از همیشه شده است اما یک مشکل جدی هم بر سر راه آن وجود دارد زیرا بازار شاسی‌بلندهای لوکس هیچ‌گاه رقابتی‌تر از امروز نبوده است. نسل نخست رنجروور که در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد اولین شاسی‌بلند لوکس بازار نبود اما طی سه سال بعد بر این بخش سلطه داشت. امروزه اما رنجروور از همه طرف موردحمله قرار گرفته است و جایگاه آن به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس بلامنازع توسط رقبای مجلل و گران‌قیمتی از بنتلی، آستون‌مارتین، مایباخ، رولزرویس و… تضعیف شده است. حال در ادامه خواهیم دید که این شاسی‌بلند اشرافی بریتانیایی که روزگاری بر این قلمرو پادشاهی می‌کرد، حالا چه خودروهایی برای تاج‌وتخت آن دندان تیز کرده‌اند.

رنجروور

P400

P530

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار ۵۳۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
طول کوتاه

۵,۰۵۴ میلی‌متر

طول کشیده

۵,۲۵۷ میلی‌متر

قیمت پایه ۱۰۵,۳۵۰ دلار ۱۲۰,۰۵۰ دلار

نسل جدید رنجروور فعلاً در ایالات‌متحده فقط در دو مدل P400 و PP30 عرضه می‌شود. ارزان‌ترین نسخهٔ این خودرو، مدل P400 کوتاه پنج‌نفره با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما باید حداقل ۱۲۰ هزار دلار برای مدل P530 کوتاه پنج‌نفره پرداخت کنند که به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 ب‌ام‌و مجهز است. گران‌ترین نسخهٔ رنجروور هم در حال حاضر P530 کشیده فرست ادیشن با قیمت ۱۶۴,۸۵۰ دلار است.

آستون‌مارتین DBX

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
طول ۵,۰۳۹ میلی‌متر
قیمت پایه ۱۷۹,۹۸۶

در این کلاس، تقریباً همهٔ خودروهای بیشتر روی تجمل و راحتی تمرکز دارند اما آستون‌مارتین در DBX کمی هم خلق‌وخوی اسپرتی را چاشنی تجمل کرده تا از این طریق بتواند نظر خریداران را جلب کند. این شرکت بریتانیایی هم برای شاسی‌بلند خود از آلمانی‌ها پیشرانه گرفته اما برخلاف لندروور، آستون‌مارتین سراغ اشتوتگارتی‌ها یعنی مرسدس رفته و پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آن‌ها را قرض گرفته است. این موتور در اینجا ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که از قدرت موتور ب‌ام‌و در سینهٔ رنجروور بیشتر است. به همین دلیل، DBX ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نزدیک به نیم ثانیه از رقیب هم‌وطن سریع‌تر است.

بنتلی بنتایگا

پلاگین‌هیبریدی

V8

اسپید

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۶.۰ لیتری W12 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار ۶۳۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
طول

۵,۱۲۵ میلی‌متر

قیمت پایه ۱۶۶,۴۲۵ دلار ۱۷۴,۷۲۵ دلار ۲۴۶,۸۲۵ دلار

استایل بی‌پروا و گستاخانهٔ بنتلی برای طرفداران ظاهر کلاسیک و زیبای رنجروور چندان جالب نخواهد بود اما از سوی دیگر، بنتایگا برند سطح بالاتری دارد و سال‌ها است که لندروور را از لحاظ اشرافیت مغلوب کرده است. پیشرانه‌های شش سیلندر هیبریدی ۴۵۰ اسب بخاری و V8 توئین توربوی ۵۵۰ اسب بخاری بنتلی هم‌سطح نسخه‌های کنونی رنجروور هستند اما برگ برندهٔ بنتایگا نسخهٔ قدرتمند اسپید با موتور W12 است که ۶۳۵ اسب بخار قدرت دارد و این غول مجلل را در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

ب‌ام‌و X7

۴۰i

M50i

آلپینا XB7

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۳۴۰ اسب بخار ۵۳۰ اسب بخار ۶۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
طول

۵,۱۶۴ میلی‌متر

قیمت پایه ۷۵,۸۹۵ دلار ۱۰۰,۷۹۵ دلار ۱۴۲,۲۹۵ دلار

ب‌ام‌و X7 با اختلاف قابل‌توجهی از رنجروور ارزان‌تر است. مدل M50i این خودرو از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ۵۳۰ اسب بخاری استفاده می‌کند که زیر کاپوت رنجروور P530 قرار گرفته است اما ۲۰ هزار دلار از رقیب بریتانیایی ارزان‌تر است. جالب اینکه با وجود پیشرانه و قدرت یکسان، رنجروور P530 ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که یک‌دهم ثانیه از M50i سریع‌تر است اما X7 برادر قوی‌تری به اسم آلپینا XB7 را هم دارد که این کار را در ۴ ثانیه انجام می‌دهد.

کادیلاک اسکالید

بنزینی

دیزلی

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل
قدرت ۴۲۰ اسب بخار ۲۷۷ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر
طول کوتاه

۵,۳۸۵ میلی‌متر

طول کشیده

۵,۷۶۶ میلی‌متر

قیمت پایه ۷۷,۸۹۰ دلار ۷۶,۳۹۵ دلار

نسل جدید کادیلاک اسکالید برای اولین بار به سیستم تعلیق عقب مستقل مجهز شده است اما همچنان یک اس‌یووی شاسی مستقل سنتی است. طرفداران رنجروور ممکن است DNA اسکالید که به شورلت سیلورادو بازمی‌گردد را مسخره کنند اما پرچم‌دار کادیلاک از لحاظ ویژگی‌های لوکس و تکنولوژی (مثل سیستم نیمه خودران سوپر کروز و نمایشگر سه‌تایی ۳۸ اینچی)، هیچ‌چیز از اشراف‌زادهٔ بریتانیایی کم ندارد. اسکالید همچنین در نسخهٔ کشیدهٔ ESV کابینی به‌اندازهٔ اتوبوس دارد! بااین‌حال، نباید انتظار داشت که این آمریکایی با موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی ۴۲۰ اسب بخاری در پرفورمنس بتواند به رنجروور نزدیک شود اما زمانی که اسکالید V با پیشرانهٔ سوپرشارژ از راه برسد همه‌چیز تغییر خواهد کرد. برای اسکالید همچنین یک موتور دیزلی هم قابل سفارش است.

جی‌ام‌سی هامر EV

۳X

۲X

پیشرانه سه موتوره الکتریکی دو موتوره الکتریکی
قدرت ۸۳۰ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰۰ نیوتن متر ۸۳۰ نیوتن متر
طول

۵,۰۰۴ میلی‌متر

قیمت پایه ۹۹,۹۹۵ دلار ۸۹,۹۹۵ دلار

لندروور برنامهٔ ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی نسل جدید رنجروور را هم دارد اما این نسخه به این زودی‌ها آماده نخواهد شد و بنابراین کسانی که خواهان یک شاسی‌بلند فول سایز لوکس الکتریکی هستند می‌توانند سراغ جی‌ام‌سی هامر بروند. کل نسخهٔ ادیشن وان این خودرو که اوایل سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد فروخته شده است اما جی‌ام‌سی نسخه‌های تولید انبوه و ارزان‌تر هامر را طی یک دورهٔ دوازده‌ماهه از بهار همان سال به بازار عرضه خواهد کرد. نسخهٔ سه موتورهٔ هامر قدرت عظیم ۸۳۰ اسب بخاری دارد که این هیولا را در ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما نسخهٔ دو موتور هم قدرت معقول‌تری دارد و هم بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر را ارائه می‌کند که برای اکثر خریداران کافی خواهد بود.

جیپ گرند واگنییر

پیشرانه ۶.۴ لیتری V8
قدرت ۴۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۱۷ نیوتن متر
طول ۵,۴۶۱ میلی‌متر
قیمت پایه ۸۹,۸۴۵ دلار

جیپ واگنییر مدت‌ها پیش از معرفی رنجروور به‌عنوان اولین شاسی‌بلند لوکس دنیا به بازار آمد و پس از غیبتی ۳۰ ساله دوباره بازگشته است. واگنییر و گرند واگنییر فاصلهٔ محوری، طراحی و تعداد صندلی یکسانی دارند اما گرند واگنییر به پیشرانهٔ قوی‌تر ۶.۴ لیتری V8 و نمایشگرهای بیشتر مجهز بوده و ۳۰ هزار دلار قیمت گران‌تری دارد. برخلاف بسیاری از خودروهای این لیست، گرند واگنییر یک جیپ است که این یعنی ذاتاً از توانایی‌های آفرود هم برخوردار است و بنابراین می‌تواند یکی از جدی‌ترین رقبای رنجروور باشد.

لکسس LX

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
طول اعلام نشده
قیمت پایه حدود ۹۵ هزار دلار

نسل جدید تویوتا لندکروزر در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود اما در عوض برادر لوکس آن یعنی لکسس LX در این کشور حضور خواهد داشت که رقیب بسیار بهتری برای رنجروور خواهد بود. LX جدید به لطف پلت‌فرم جدید بدنه روی شاسی TNGA که کاهش وزن ۲۰۰ کیلوگرمی را به دنبال داشته و همین‌طور لیست بلندبالایی از سیستم‌های پیشرفته مثل کرال کنترل مشهور تویوتا، در آفرود هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. البته در این نسل خریداران باید به شش سیلندر بسنده کنند اما ازآنجایی‌که این موتور ۳.۵ لیتری توئین توربوی ۴۱۰ اسب بخاری ۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور ۵.۷ لیتری V8 قدیمی دارد، جای نگرانی نیست.

لینکلن نویگیتور

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
طول کوتاه ۵,۳۳۴ میلی‌متر
طول کشیده ۵,۶۳۶ میلی‌متر
قیمت پایه ۷۸,۰۰۰ دلار

اگر این روزها بخواهید از نمایندگی‌های لینکلن خودروی بخرید، یا باید شاسی‌بلند بخرید یا دست خالی برگردید. بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین خودرویی که در این نمایندگی‌ها خواهید دید، نویگیتور است. همان‌طور که اسکالید در پلت‌فرم با تاهو مشترک است، نویگیتور هم ریشه‌های مشترکی با فورد اکسپیدیشن دارد اما با وجود نمایشگر لمسی ۱۳.۲ اینچی و تریم‌های چوبی مجلل در داخل، هرگز نمی‌توان فهمید که زیر این پوسته یک فورد قرار گرفته است. زیر کاپوت این نهنگ عظیم‌الجثه هم یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است.

مرسدس بنز GLS

GLS450

GLS580

GLS63

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۳۶۷ اسب بخار ۴۹۰ اسب بخار ۶۱۲ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
طول

۵,۲۰۵ میلی‌متر

۵,۲۴۲ میلی‌متر
قیمت پایه ۷۵,۸۹۵ دلار ۹۹,۹۰۰ دلار ۱۳۳,۱۵۰ دلار

با کمتر از ۸۰ هزار دلار، می‌توان یک مرسدس GLS450 پایه با پیشرانهٔ شش سیلندر خرید و با ۱۰۰ هزار دلار یعنی قیمت یک رنجروور پایهٔ شش سیلندر، می‌توان سراغ GLS580 با موتور V8 رفت که قدرت بسیار بیشتری نسبت به رقیب بریتانیایی دارد. علاوه بر این، اگر حدود ۱۳ هزار دلار روی قیمت رنجروور P530 هشت سیلندر بگذاریم، می‌توان GLS63 AMG را خرید که با ۶۱۲ اسب بخار قدرت، ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در جاده رنجروور فقط می‌تواند چراغ‌های عقب آن‌را ببیند؛ بنابراین به نظر می‌رسد از همه لحاظ مرسدس بنز GLS برتری داشته باشد اما آیا در حس تجمل، توانایی‌های آفرود و سایر ویژگی‌هایی که نمی‌توان در اعداد و ارقام دید هم همین برتری وجود دارد؟

مایباخ GLS600

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
طول ۵,۲۰۵ میلی‌متر
قیمت پایه ۱۶۱,۵۵۰ دلار

شاید GLS معمولی از لحاظ تجمل و اشرافیت نتواند حریف رنجروور بشود اما مرسدس فکر اینجا را هم کرده و مدل مجلل‌تر مایباخ GLS600 را ارائه کرده است. کسانی که می‌خواهند با GLS خود سرها را برگردانند و حاضرند بخشی از سرعت GLS63 AMG را قربانی تجمل کنند، مایباخ GLS600 همان چیزی است که می‌خواهند. این نسخه با قیمت ۱۶۰ هزار دلاری هرچند هم‌قیمت گران‌ترین نسخهٔ رنجروور است اما هر آنچه که فکرش را بکنید، از تجهیزات لوکس گرفته تا تکنولوژی‌های پیشرفته را ارائه می‌کند.

رولزرویس کولینان

پیشرانه ۶.۷ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
طول ۵,۳۳۴ میلی‌متر
قیمت پایه ۳۳۵,۳۵۰ دلار

رولزرویس کولینان با اختلاف زیادی گران‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود. آن‌قدر گران که می‌توان با پول آن سه رنجروور پایه خرید! اما هیچ‌کدام از آن رنجروورها زیر کاپوت خود یک V12 توئین توربوی ۵۷۰ اسب بخاری و درهای خودکشی ندارند. شاید قیمت کولینان غیرمنطقی به نظر برسد اما رولزرویس پول خاص بودن خود را می‌گیرد. کسی که سوار بر یک کولینان در خیابان‌ها دیده شود، مطمئناً بسیار ثروتمندتر از رانندهٔ یک رنجروور به نظر می‌رسد.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، آیا لندروور برای برتری بخشیدن به نسل جدید رنجروور در برابر این رقبا به‌اندازهٔ کافی تلاش کرده است؟ علاوه بر پاسخ این سؤال، لطفاً با شرکت در نظرسنجی زیر بگویید که اگر قصد خرید یکی از این شاسی‌بلندهای لوکس را داشتید کدام را انتخاب می‌کردید.

کدام شاسی بلند لوکس را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. ٍEngland

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    انتخابم رنجروور و بنتلی و ایکس سون

    موافقم 13
    مخالفم 14
  2. mos

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (715 ديدگاه)

    قطعا رنج روور تو این کلاس حرف اول رو میزنه،
    بقیه ماشین‌های این لیست به اندازه رنج روور کامل نیستن.
    ولی به غیر از اون انتخابم
    LX600 و نویگیتور

    موافقم 24
    مخالفم 18
    1. RezaRs

      ۱۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      بعد یه سری چیزا تو سفارشی سازیش داره از لحاظ لوکسی سر ادم سوت میکشه بعد همونی که میگه بهش کراس اور فن چیزاییه که یک دهم رنج روور افرود نمیرن و لوکس نیستن

      موافقم 13
      مخالفم 1
  3. Elsan

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    واقعا امریکایی ها در نهایت کیف زندگی می‌کنن مثلا اگه قدرت خریدمان با امریکا اگه برابر بود اینجور فرض کنین که باید مرسدس بنز مایباخ ۱۶۱ میلیون تومان باید می شد .

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. Karl Benz

      ۱۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      اینجا بهت پراید میدن

      موافقم 25
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    بدون در نظر گرفتن قیمت به نظر من رنجروور و هامر برترین و لکسوس و کادیلاک هم بدترین

    موافقم 11
    مخالفم 31
    1. GT

      ۱۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      عجیبه، چرا میگید کادیلاک بدترین؟ 🤔 نقطه ضعف شدیدی داره؟ یا هیچ ویژگی خاصی نداره؟

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. مهدی

        ۱۴ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1585 ديدگاه)

        خب ما صرفا عکس میبینییم و چندتا عدد و رقم منتها چندتا کلیپ تو اینستا دیدم که کاربران ایرانی ساکن آمریکا این ماشین رو تست کردن و خیلی منطقی و مستدل گفتن ماشین خوبی نیست نسبت به رقبا

        موافقم 4
        مخالفم 8
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    انتخاب واقعاً سختیه! بین اینا من چهارتا ماشین رو بیشتر دوست دارم که به ترتیب انتخابشون کردم:
    کادیلاک اسکالید
    جیپ گرند واگونییر
    لینکلن نوینگیتور
    Gmc هامر ev
    بین اینا اسکالید انتخاب اولمه،خیلی ارزشمند تر از باقی ماشیناست طراحیش هم عالی…

    موافقم 12
    مخالفم 10
  6. Yasin

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    بنظر من پادشاه بی بدیل این کلاس قطعا بنتلی بنتایگا هست؛ هم از نظر لوکس بودن، هم سرعت و شتاب، هم قدرت، هم طراحی و… درکل بنتایگا پکیج کامل از همه اینها در یک شاسی بلند هست.
    ولی با توجه به قیمت ها هامر بهترین ارزش خرید رو داره.
    البته از کولینان هم نباید گذشت

    موافقم 8
    مخالفم 9
  7. مهردادکمال

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    امریکایی ها که حرف اولو میزنن تو اس یو وی بعد المانی ها چرا که افرود امریکاییا بهتره به دنبال اون اما در مورد انگلیسی ها هم اگه کمک خارجیا رو نداشتن بایست همون رنجرور کلاسیک عصر ژوراسیکو میساختن

    موافقم 5
    مخالفم 18
  8. پارسا

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (282 ديدگاه)

    شاسی بلند واقعی هامر

    موافقم 5
    مخالفم 13
  9. Saman

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (181 ديدگاه)

    نمای پشت رنجروور شبیه به ماشینهای فست فودی هستش و مضحک به نظر میاد. یکم جیپ گرند واگونیر دوم اسکالید سوم نویگیتور چهارم لکسس lx پنجم بنتایگا.

    موافقم 4
    مخالفم 6
  10. Yasin

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه لوکس بودنو بخواین بی شک لوکس بی رقیب رولز رویزه من خودم به شخصه اگه پولش واسم مهم نباشه میرم کولینان رو میخرم چون رولز رویز از لحاظ لوکس بودن تو یه سطح دیگس

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Rezi

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    چقدر این کلاس نو نوارن اکثر ماشیناش امسال و سال گذشته نسل عوض کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ABOLFAZL.RAHMANI

    ۲۲ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    جی‌ام‌سی هامر EV از همه هم از لحاظ قیمت و اسب بخار بهتر بود چرا انقدر کم رای آورد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. امیر

    ۲۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    فقط مرسدس میباخ gls600

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا