چشم اندازفورد

انتخاب پیکاپ سال 2023 موتورترند

پس از معرفی خودرو و شاسی‌بلند سال ۲۰۲۳ موتورترند، حالا نوبت به انتخاب پیکاپ سال رسیده است تا یکی از وانت‌های فورد، شورلت، جی‌ام‌سی، رم و تویوتا جایزهٔ کالیپر طلایی را با خود به خانه ببرند. تعداد شرکت‌کنندگان رقابت امسال نسبت به سال گذشته کمتر است اما با توجه به اعتبار پنج نامی که در رقابت سال ۲۰۲۳ حضور دارند (مجموعاً در هفت مدل)، نبرد آسان‌تر نخواهد بود. در رقابت‌های انتخاب خودروی سال، مثل مقایسه‌های معمول، خودروها در برابر یکدیگر قرار نمی‌گیرند بلکه هر شرکت‌کننده برای دستیابی به جایزهٔ کالیپر طلایی طبق شش معیار کلیدی ما شامل پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، عملکرد، ارزش، ایمنی و مصرف سوخت ارزیابی می‌شوند.

مانند هر چیز دیگری در جهان ماشین، پیکاپ‌ها هم در حال تغییر هستند و حالا شاهد مدل‌های هیبریدی و الکتریکی در این بخش هستیم اما مهم نیست که زیر کاپوت خودروها چه چیزی قرار دارد زیرا همهٔ شرکت‌کنندگان بر اساس شش معیار مذکور ارزیابی می‌شوند و برنده باید در هر شش قسمت خوب عمل کند. همچنین ما همهٔ پیکاپ‌ها را در یک مسیر خاکی خشن و خیابان‌های طولانی بررسی می‌کنیم و آزمایش حمل بار و یدک کشی را روی آن‌ها انجام می‌دهیم. امسال اما تعداد رقبا کمتر و همهٔ آن‌ها فول سایز بودند. بااین‌حال، در بین شرکت‌کنندگان مدل‌هایی دیده می‌شوند که برای اولین بار است در این رقابت حضور پیدا می‌کنند. یکی از این پیکاپ‌ها فورد F150 لایتنینگ است که در دو نسخه شامل Pro معمولی با باطری استاندارد و پلاتینوم با باطری دوربرد در رقابت حاضر است.

نسل جدید تویوتا تاندرا هم با پیشرانهٔ V6 توئین توربوی خود در دو نسخهٔ هیبریدی و معمولی پای به این رقابت گذاشته است. دیگر شرکت‌کنندگان اما نسخه‌های جدید و قابل‌توجهی از پیکاپ‌های قبلی هستند. پس از سال‌ها که کلرادو ZR2 میان سایز توجهات را به خود جلب کرده بود، شورلت سرانجام نسخهٔ ZR2 را برای سیلورادو هم ارائه کرده است و ما آن را به رقابت امسال راه دادیم. رم نیز فرمول ربل خود را روی نسخهٔ ۲۵۰۰HD اعمال کرده و پیکاپ آفرودی توانمندتری نسبت به پاور واگن را ارائه کرده است؛ و درنهایت به جی‌ام‌سی سی‌یرا دنالی اولتیمیت می‌رسیم که دنالی را به یک پیکاپ لوکس واقعی تبدیل کرده است.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۳ موتورترند

شورلت سیلورادو

شورلت در فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای سیلورادو مستقیماً به انتقادات ما پاسخ داده است. کابین جدید این پیکاپ نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته و حالا نه‌تنها اکثر تیپ‌های آن با نمایشگر لمسی بزرگ ۱۳.۴ اینچی ارائه می‌شوند بلکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن از نقشه‌های گوگل بهره می‌برد که از ناوبری اپل بهتر است. داوران همچنین صفحه آمپر دیجیتالی سیلورادو را هم تحسین کردند.

جی‌ام‌سی سی‌یرا

سی‌یرا هم مثل سیلورادو به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای قابل‌توجهی را برای مدل ۲۰۲۲ تجربه کرده که چون برای رقابت سال گذشته در دسترس نبود، امسال اینجا است. مهم‌ترین بخش این به‌روزرسانی، شامل طراحی کابین جدید خاص جی‌ام‌سی با نمایشگری است که نه‌تنها اندروید اتو و اپل کارپلی را ارائه می‌کند بلکه از قابلیت ادغام گسترده با گوگل هم برخوردار است.

رم ۲۵۰۰

همه به یک رم ۲۵۰۰ پاور واگن پرچم‌دار نیازی ندارند. درواقع همه حتی به یک ۲۵۰۰ معمولی هم نیازی ندارند و همان ۱۵۰۰ برایشان کافی است ولی بااین‌وجود هنوز هم موارد استفادهٔ زیادی برای یک پیکاپ بزرگ و توانمند آفرودی وجود دارد و رم ۲۵۰۰ ربل پاسخی به این نیاز است. هرچند توانایی‌های حمل بار این نسخه به‌طور عمدی نسبت به پاور واگن کاهش پیدا کرده اما پیکاپ ناامیدکننده‌ای نیست.

تویوتا تاندرا

نسل جدید تویوتا تاندرا در رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۳ با دو مدل مختلف شامل پلاتینوم ۴×۴ و TRD Pro آفرودی شرکت کرده است. هرچند این پیکاپ ژاپنی نسبت به نسل سالخوردهٔ قبلی بهبودهای زیادی را تجربه کرده است اما لیست گلایه‌های ما از آن طولانی بود. به‌عنوان‌مثال، دکمه‌ها در کابین در مکان مناسبی نصب نشده‌اند، مدل پلاتینوم به‌اندازهٔ کافی لوکس نیست و نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچی در یک زمان فقط یک عملکرد را نشان می‌دهد.

فورد F150 لایتنینگ، پیکاپ سال ۲۰۲۳ موتورترند

قیمت پایهٔ ۴۱,۷۶۹ دلاری F150 لایتنینگ در تیپ پایهٔ Pro با قوای محرکهٔ دو موتوره ۴۵۲ اسب بخاری چهارچرخ محرک و برد ۳۷۰ کیلومتری، از یک F150 بنزینی دو کابین چهارچرخ محرک تیپ XL و همین‌طور بسیاری از کراس‌اوورهای الکتریکی کامپکت چهارچرخ محرک مثل هیوندای آیونیک ۵ و فولکس‌واگن ID.4 ارزان‌تر است اما این قیمت فقط چند ماه دوام آورد زیرا فورد به دلیل مشکل تأمین قطعات، قیمت پایه را ۱۲ هزار دلار افزایش داده است. همچنین نسخه‌های دیگر این پیکاپ هم افزایش قیمت را تجربه کردند و حالا ارزان‌ترین لایتنینگ با برد ۵۱۵ کیلومتری ۸۲,۷۶۹ دلار قیمت دارد.

به همین دلیل، انتظارات از لایتنینگ بیشتر شده است. قبلاً می‌شد با روکش صندلی‌های وینیلی شل و گشاد، کف‌پوش‌های لاستیکی و پلاستیک‌های داخلی کنار آمد اما حالا با قیمت پایهٔ ۵۳,۷۶۹ دلار این ایرادات آزاردهنده هستند. همچنین کابین این خودرو حتی در تیپ‌های بالاتر لاریات و پلاتینوم هم چندان چشمگیر نیست. بااین‌حال، از جاداری کابین خصوصاً صندلی‌های عقب شگفت‌زده شدیم. لایتنینگ همچنین پرفورمنس قابل‌توجهی هم دارد به‌گونه‌ای که در نسخهٔ دوربرد با ۵۸۰ اسب بخار قدرت، در تیپ سبک‌تر لاریات ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید (۴ ثانیه در تیپ سنگین‌تر پلاتینوم). این شتاب به‌جز رپتور R از تمام اعضای خانوادهٔ F150 سریع‌تر بوده و تنها یک‌دهم ثانیه با هیولای سوپرشارژ ۷۰۰ اسب بخاری اختلاف دارد.

علاوه بر این، لایتنینگ بهترین رانندگی را هم در این خانواده ارائه می‌کند. ارتفاع پایین باطری‌ها و سیستم تعلیق کاملاً مستقل منحصربه‌فرد در این پیکاپ برقی سواری نرم و توانایی پیچیدن هوشمندانه‌ای را فراهم کرده‌اند. این خودرو به‌طور چشمگیری بی‌سروصدا است و حتی صدای باد را مثل خودروهای لوکس خفه می‌کند یعنی کاری که در خودروهای الکتریکی یک چالش است. هنگام یدک کشیدن نیز به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، هرگز احساس نمی‌شود که چیزی به پیکاپ متصل است؛ بنابراین، فورد F150 لایتنینگ علیرغم افزایش قیمت شایستگی پیروزی در رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۳ موتورترند را دارد.

مشخصات فنی فورد لایتنینگ

F150 لایتنینگ پلاتینوم

F150 لایتینگ پرو

قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۵۸۰ اسب بخار ۴۵۲ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متر ۱۰۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۵,۹۱۰ میلی‌متر ۵,۹۱۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۳۲ میلی‌متر ۲,۰۳۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۸۹ میلی‌متر ۱,۹۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۶۹۵ میلی‌متر ۳,۶۹۵ میلی‌متر
وزن خالص ۳۱۲۱ کیلوگرم ۲۷۵۸ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۰ ثانیه ۴.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۷ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۵.۹ متر ۳۸.۱ متر
شتاب جانبی ۰.۷۷ جی ۰.۷۳ جی
پیست Figure-8 ۲۷.۱ ثانیه ۲۷.۵ ثانیه
برد ۵۱۵ کیلومتر ۳۷۰ کیلومتر
قیمت پایه ۹۹,۰۲۴ دلار ۵۳,۷۷۰ دلار
قیمت تست‌شده ۹۸,۷۰۰ دلار ۵۹,۰۱۴ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    ربل واس من
    بقیه واس شما

    موافقم 53
    مخالفم 7
    1. علی

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      همه شون عالین .

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. viper2

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      همشون فوق العاده هستن مخصوصا فورد لایتینگ که یه ماشین پیشرفته با کلاس لوکس سریع و با کیفیت هست اما کابین یکمی میتونست بهتر باشه هر چند عالللیه

      موافقم 16
      مخالفم 10
      1. امین

        ۲۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (578 ديدگاه)

        لوکس حساب نمیشه ، فقط در قیمت مثل لوکسها هست.
        در متن به کیفیت کابین کامل اشاره شده.

        موافقم 6
        مخالفم 7
        1. viper2

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          والا تو کشوری که تیگو لوکسه اینا فوق لوکسن

          موافقم 21
          مخالفم 0
    3. ❤BMW❤

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      فقط ۱۵۰۰TRX

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. phonix

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    GMC یا چی؟

    موافقم 33
    مخالفم 6
    1. viper2

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      general motors company truck
      در اصل gmc truck هست

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. حسین

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      تو آمریکا برا این غولها همیشه مشتری بوده واسه اینکه شرکتهای خودرو سازی تو طراحی و بروزرسانی خیلی هزینه میکنن که باعث شده از خودروها سواری و شاسی بلندهای کشورهای دیگه پیشرفته باشن . در سایر ممالک فکر نکنم کسی 60 70 هزار دلار بده وانت بخره بره میدون تره بار شلغم و هویج بار بزنه

      موافقم 16
      مخالفم 1
  3. کیان

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    ریویان نمیتونسته تو این کاندیدا حضور داشته باشه؟
    بنظرم ریویان خصوصاً اگر میخواست برقی انتخاب بشه خیلی جذاب تر بود

    موافقم 37
    مخالفم 8
    1. TESLA

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      من هم دقیقا این سوال برام پیش اومده که چرا ریویان یا حتی هامر ev تو این رقابت حضور نداشتند !!!

      موافقم 22
      مخالفم 4
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (2328 ديدگاه)

        احتمالا به این دلیل که ریویان خیلی جدیده و هنوز به تعداد بالا دست مردم نیومده تا مدت کافی برای تست داشته باشه
        هامر EV هم باعرض شرمندگی اصلا تولید انبوه نشده هنوز

        موافقم 50
        مخالفم 5
        1. OM.01

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (403 ديدگاه)

          ریویان r1t پارسال خودروی سال موتور ترند شد…
          https://www.pedal.ir/vision/motortrend-pickup-of-the-year-2022/

          درخصوص عدم حضور هامر ev باید بگم خود موتور ترند میگه ماشینایی وارد رقابت میشن که یا جدید باشن یا فیس لیفت شده باشن یا بروز رسانی جدید دریافت کرده باشن. ماشین هایی که از پارسال تغییر نکردن در رقابت سال بعد حضور ندارن.

          هامر ev پارسال تو کاندید ها بود اما قیمت بالا و فقدان توانایی‌های کافی که از پیکاپی با این اندازه و قدرت انتظار می‌رود، مانع هامر برای رسیدن به جایزهٔ شد.

          موافقم 15
          مخالفم 1
        2. OM.01

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (403 ديدگاه)

          ‘خودروی سال’

          ببخشید اشتباه نوشتم منظورم پیکاپ سال بود

          موافقم 8
          مخالفم 1
        3. ممد ژانگولر

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          G9 بهمن موتور هم اگه شرکت میکرد شاید با توجه به فاکتور قیمت رنج ۲۰۰۰۰ دلار اول میشد

          من برم به کبوترام آب و دون بدم تا تو این سرما لنگ در هوا نشدن 🏃

          موافقم 20
          مخالفم 8
  4. heshmat021

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (326 ديدگاه)

    ۱۲ هزار دلار افزایش قیمت !!!

    اونوقت بدبخت تسلا و لوسید یا بقیه تازه کار ها که یکم افزایش میدن، میگن کلاه بردارن و دارن ورشکست میشن

    موافقم 18
    مخالفم 5
  5. Maclaren

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    پیکاب های خوبی رو انتخاب کردن اکثر شون هم امریکایی بودند خوشم اومد

    موافقم 16
    مخالفم 4
  6. Reza Waffen SS

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    GMC سی‌یرا لایق این مقام بود

    موافقم 27
    مخالفم 6
  7. Maclaren

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خوشم اومد پیکاب های خوبی رو انتخاب کردن اکثرشون امریکایی هستن

    موافقم 7
    مخالفم 4
  8. امیرحسین

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    فورد که برقیه ب درد نمیخوره رم هم تو سایز ۱۵۰۰ نزاشتین که ۱۵۰۰ سه مدل داره تویوتا هم که بره پی کارش میمونه محصولات جنرال موتورز

    موافقم 6
    مخالفم 39
  9. TESLA

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    چرا هامر ev و ریویان r1t تو این رقابت نبودند؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. TESLA

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    لیاقتش رو داشت ، واقعا از هر لحاظ نگاهش کنی معرکه هست نسخه pro بیش تر از ۱۰۰۰ نیوتون متر گشتاور و شتاب خارق العاده ۴/۲ ثانیه داره ( یعنی از trx هم سریع تر ) و همه این ویژگی ها رو فقط به ۵۹ هزار دلار میده که اگر اون تخفیف ۷۵۰۰ دلاری فدرال هم براش در نظر بگیریم میشه حدود ۵۲ هزار دلار ، به جرات میگم هیچ خودرو ۵۰ هزار دلاری ( حالا تو هر کلاسی) پیدا نمی‌کنید که انقدر ویژگی های منحصر بفرد داشته باشه ، بی‌صبرانه منتظر ورود سایبرتراک هستم ، رقابت خیلی بین این دو تا سر میگیره 🇺🇸🇺🇸💪💪💪⚡️⚡️

    موافقم 17
    مخالفم 2
  11. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    خدا وکیلی رپتور آر شایسته بود چونکه دیگه در آینده میشن آرزو امثال رپتور و تیرکس با وی8

    موافقم 12
    مخالفم 3
  12. زیزیگولو

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    به نظر من انتخاب کاملاً درستیه

    موافقم 6
    مخالفم 4
  13. امیر

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این انتخاب ها هیچ ارزشی ندارن یعنی اکثر انتخاب ها یه جهت گیری های خاصی دارن
    مثلا فورد ماوریک میشه خودروی برتر سال یا شورولت برقی هاچبکه اسمش یادم نیست یا فلان مدل هیوندای کیا

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. امیرحسین

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (385 ديدگاه)

      شورولت وولت

      موافقم 2
      مخالفم 3
  14. مهردادکمال

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1817 ديدگاه)

    مشخص بود یک ماشین الکتریکی رو اول میکنن
    دیگه روال چند ساله دست همه امون اومده

    موافقم 14
    مخالفم 2
  15. علی

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (87 ديدگاه)

    لات و لوتهای گردن کلفت دنیای خودرو

    موافقم 13
    مخالفم 1
  16. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    من باشم ریویان میخرم

    موافقم 6
    مخالفم 4
  17. اردلان

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    تویه این کاندیدا ربل و جی امسی خیلی خو ب بودن ولی رپتور چند مدل دیگه جایگزین اینها میشدند بهتر بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. Kuriarikato

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    Ford

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. Kuriarikato

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      امریکای لعنتی

      موافقم 4
      مخالفم 4
  19. viper2

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    کسی میدونه این پیکاپا چرا اینقدر لوکس و با دقت طراحی شدن؟ اخه هر چی نگاهشون میکنم سیر نمیشم اگر یه مدل از این ها بیاد تو ایران قیمتش بالای ۵ میلیاردم که باشه ۱۰ میلیاردم باشه تعداد زیادی ازشون تو خیابونا میاد مطمعنم . خیلی خفنه . ماشین باید پیکاپ فول سایز باشه . شتاب خوب . قدرت موتور بی نظیر . اندازه بزرگ . افرود خوب ‌ . یدک کشی خوب . کیفیت خوب . قابلیت برن اوت و …..

    موافقم 9
    مخالفم 1
  20. Afg

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    حرف ندارن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  21. (Saeed (peugeot

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    چقدر تویوتا توندار تو چشمم کوچولو اومد پیش رم و سی یرا و سیلورادو

    تویوتا رو خیلی دوست دارم …. ولی هرچی قلدر طراحی میکنه پیش آمریکایی ها بازم مثل جوجه میمونه

    موافقم 12
    مخالفم 2
  22. عاشق پدال

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    بخوام تنها یدونه ماشین بخرم همینه. اف۱۵۰.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  23. Jamshid

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (908 ديدگاه)

    کل لایتنینگ های جهان برا شما ، یه توندرا و سیلورادو هم برا من

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا