چشم اندازطراحی

طراحی رترو؛ تفسیر مدرن از خودروهای کلاسیک، از رنو 5 تا برانکو و 911

طراحی‌های رترو یا نگاه به گذشته در خودروهای مدرن، حس نوستالژی را برمی‌انگیزد و نسل‌های جوان را به میراث قدیمی خودروها متصل میکند.

هرچند انقلاب الکتریکی در حال انجام است و نسل جدیدی از خودروها ظاهری آینده‌نگر پیدا کرده‌اند اما طراحی رترو هنوز هم محبوب است. خودروهایی مثل فیات ۵۰۰ و مینی کوپر هرچند الکتریکی شده‌اند اما همچنان یادآور گذشتگان قدیمی خود هستند. علاوه بر نوستالژی، آشنا به نظر رسیدن ظاهر خودروهای رترو یکی از دلایل بزرگ جذابیت این سبک طراحی محسوب می‌شود. برای خریداران جوان‌تر، یک خودروی رترو پیوندی با خاطرات گذشتهٔ آن‌ها برقرار می‌کند و یاد خودروی پدر یا پدربزرگشان می‌افتند. در برخی مدل‌ها مثل پورشه ۹۱۱ و جیپ رانگلر نیز طراحی رترو به امضایی تبدیل می‌شود همیشه با یک خودرو همراه است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با بهترین طراحی‌های رترو آشنا شویم و برای اینکه ببینیم خودروها در طول زمان چقدر بزرگ شده‌اند، ابعاد و وزن مدل‌های قدیمی و جدید را هم ذکر کرده‌ایم.

نیسان Z

داتسون ۲۴۰Z نیسان Z
طول ۴,۱۱۵ میلی‌متر ۴,۳۹۹ میلی‌متر
عرض ۱,۶۲۵ میلی‌متر ۱,۸۶۹ میلی‌متر
وزن ۱۰۴۰ کیلوگرم ۱۵۸۰ کیلوگرم

درحالی‌که مدل‌هایی مثل ۳۵۰Z و ۳۷۰Z شباهتی به پیشینیان خود نداشتند اما نیسان جدیدترین نسل Z را با نگاهی کامل به داتسون ۲۴۰Z طراحی کرده است. هرچند خودروی جدید بسیار مدرن‌تر شده اما فرم جلوپنجره و چراغ‌های جلو کاملاً مشابه داتسون قدیمی طراحی شده است. ۲۴۰Z در بازار آمریکا با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی عرضه می‌شد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی Z جدید ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

رنو ۵

رنو ۵ کلاسیک رنو ۵ الکتریکی
طول ۳,۵۲۱ میلی‌متر ۳,۹۱۹ میلی‌متر
عرض ۱,۵۲۵ میلی‌متر ۱,۷۷۰ میلی‌متر
وزن ۸۰۰ کیلوگرم ۱۵۰۰ کیلوگرم

رنو ۵ الکتریکی نمونهٔ خوبی است که نشان می‌دهد تا چه حد می‌توان یک مفهوم قدیمی را درحالی‌که همچنان کاملاً قابل‌تشخیص است، مدرن کرد. مدل جدید بسیار شبیه رنو ۵ قدیمی است که به نظر می‌رسد یک کاپشن ضخیم پوشیده است. اندازهٔ جمع‌وجور و شکل کلی جعبه‌ای شکل رنو ۵ در مدل جدید همچنان حفظ شده اما با فرمی آیرودینامیک‌تر، حال و هوای مدرن‌تری پیدا کرده که مناسب یک خودروی الکتریکی است. رنو ۵ جدید نزدیک به دو برابر نسخهٔ قدیمی وزن دارد اما بااین‌وجود، در مقایسه با اکثر خودروهای الکتریکی بسیار سبک است.

دوج چارجر

چارجر نسل دوم چارجر دیتونا
طول ۵,۲۸۳ میلی‌متر ۵,۲۴۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۶ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر
وزن ۱۸۰۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

قطعاً خیلی‌ها معتقدند که دوج چارجر هرگز نباید الکتریکی می‌شد. این خودرو به دلیل باطری‌های سنگین، حدود ۸۰۰ کیلوگرم از چارجر ۱۹۶۸ سنگین‌تر است. بااین‌حال، ابعاد دیتونا بسیار به چارجر ۱۹۶۸ نزدیک است و روح مدل کلاسیک کاملاً در نمای جلوی خودروی جدید متبلور شده است. برای کسانی که نمی‌توانند چارجر الکتریکی را تحمل کنند، دوج نسخهٔ بنزینی را هم ارائه می‌کند اما در این نسخه خبری از پیشرانه‌های V8 همی نیست و بجای آن موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو ارائه می‌شود.

فورد برانکو

برانکو نسل اول برانکو نسل ششم
طول ۳,۸۴۸ میلی‌متر ۴,۴۴۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر ۱,۹۲۸ میلی‌متر
وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم ۲۰۰۰ کیلوگرم

فورد برانکو در نسل‌های سوم، چهارم و پنجم، کاملاً از فرم کلاسیک قدیمی خود فاصله گرفت و شبیه شاسی‌بلندهای بزرگ معمولی آمریکایی شد اما زمانی که در سال ۲۰۲۱ فورد تصمیم گرفت پس از ۲۵ سال دوباره این نام محبوب را احیا کند، برای طراحی نگاه مستقیمی به نسل اول داشت. به همین دلیل، برانکوی جدید با چراغ‌های جلوی گرد و چراغ‌های عقب مستطیلی، شباهت زیادی به نسل اول دارد هرچند که از لحاظ ابعاد بسیار رشد کرده و نسخهٔ دودر برانکوی کنونی نزدیک به ۶۰ سانتی‌متر از نسل اول کشیده‌تر است.

جیپ

جیپ ویلیز جیپ رانگلر
طول ۳,۳۲۷ میلی‌متر ۴,۲۳۷ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۵ میلی‌متر ۱,۸۷۷ میلی‌متر
وزن ۱۱۱۳ کیلوگرم ۱۸۲۰ کیلوگرم

رانگلر امروزی بسیار بزرگ‌تر از خودروی نظامی است که پایه‌گذار جیپ بود. حتی نسخهٔ دودر رانگلر هم حدود ۳۰ سانتی‌متر پهن‌تر و ۹۰ سانتی‌متر کشیده‌تر از ویلیز است. بااین‌حال، رانگلر هنوز هم یک خودروی آفرود همه‌جارو است و هنوز هم می‌توان درها و سقف آن را برداشت. طراحی رانگلر نیز هرچند در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده اما فلسفهٔ اصلی را تغییر نداده است. البته جیپ در طول دهه‌ها با ارائهٔ مدل‌های دیگری مثل کامپس و رنگید، طراحی معمولی و مدرن را هم به کار گرفته است. این کار باعث شد جیپ بتواند سرپا بماند و درعین‌حال رانگلر را هم به‌عنوان نماد آفرود به شکل سنتی حفظ کند.

آلپین A110

آلپین A110 قدیم آلپین A110 جدید
طول ۳,۸۶۱ میلی‌متر ۴,۱۷۸ میلی‌متر
عرض ۱,۴۷۰ میلی‌متر ۱,۷۹۸ میلی‌متر
وزن ۷۰۵ کیلوگرم ۱۱۰۳ کیلوگرم

هرچند چندین دهه طول کشید تا آلپین A110 دوباره احیا شود اما این خودرو کاملاً حل و هوای نسخهٔ قدیمی خود را حفظ کرده است و درعین‌حال عناصر طراحی آن مثل چراغ‌های گرد جلو مدرن شده‌اند. آلپین جدید هرچند از ساختاری تمام آلومینیومی استفاده می‌کند اما حدود نیم تن سنگین‌تر از نسخهٔ قدیمی است و بیش از ۳۰ سانتی‌متر طول بیشتری دارد. A110 جدید همچنین یک خودروی موتور وسط است که از پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ رنو استفاده می‌کند درحالی‌که A110 قدیمی یک کوپهٔ موتور عقب بود و با پیشرانه‌های تنفس طبیعی رنو تولید می‌شد.

هوندا e

هوندا سیویک هوندا e
طول ۳,۴۰۵ میلی‌متر ۳,۸۹۴ میلی‌متر
عرض ۱,۵۰۵ میلی‌متر ۱,۷۵۲ میلی‌متر
وزن ۷۰۰ کیلوگرم ۱۵۳۰ کیلوگرم

هرچند طراحی هوندا e از چندین خودروی قدیمی الهام گرفته است اما با چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی بدنهٔ آن بیشترین شباهت را به نسل اول سیویک دارد. هوندا e اما علاوه اینکه خطوط بسیار آیرودینامیک‌تر و نرم‌تر از سیویک دارد، به دلیل باطری‌های سنگین، بیش از ۱.۵ تن وزن دارد که دو برابر سیویک است. به‌طورکلی، هوندا e نمونهٔ خوبی از خودروی جدیدی با طراحی رترو است که روح نمونهٔ کلاسیک را به تصویر می‌کشد. متأسفانه اما بازار واکنش خوبی به این هوندای کوچک نشان نداد و تولید آن پس از تنها سه سال خاتمه پیدا کرد.

پورشه ۹۱۱

۹۱۱ سال ۱۹۶۴ ۹۱۱ نسل ۹۹۲
طول ۴,۱۶۳ میلی‌متر ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۶۱۰ میلی‌متر ۱,۹۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۲۰ کیلوگرم ۱۴۸۰ کیلوگرم

برخلاف اکثر خودروهای این لیست، پورشه در تمام نسل‌های ۹۱۱ به طراحی اولیه وفادار مانده است. هرچند جدیدترین نسل ۹۱۱ یعنی ۹۹۲ ازهرجهت بزرگ‌تر است و نزدیک به نیم تن وزن بیشتری دارد اما چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی اتاق آن با بخش عقبی شیب‌دار کاملاً مشابه نسل اول است. علاوه بر طراحی بیرونی، پورشه ترکیب فنی و پیشرانهٔ سنتی ۹۱۱ را هم همچنان حفظ کرده است. این یعنی ۹۱۱ کماکان مثل نسل اول از پیشرانه‌های شش سیلندر تخت استفاده می‌کند که در عقب نصب می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس

G کلاس ۱۹۷۹ G کلاس ۲۰۲۲
طول ۴,۲۱۱ میلی‌متر ۴,۸۶۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر ۲,۱۸۷ میلی‌متر
وزن ۱۷۷۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

G کلاس امروزی حدود ۴۰ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به اولین نسخهٔ خود دارد و نزدیک به یک تن سنگین‌تر است اما در نگاه اول کاملاً مشابه اولین G کلاس به نظر می‌رسد. مرسدس در ظاهر این خودرو فقط تغییراتی را انجام داده است که برای تبدیل G کلاس به یک شاسی‌بلند مدرن ضروری بودند. به همین دلیل، در جدیدترین نسخهٔ G کلاس همچنان همان فرم جعبه‌ای شکل، جلوپنجرهٔ بزرگ و چراغ‌های جلوی گرد را می‌بینیم. به‌طورکلی، G کلاس جدید همهٔ ویژگی‌های نسل اول خود را ارائه می‌کند و فقط بزرگ‌تر، جادارتر و راحت‌تر شده است.

لندروور دیفندر

لندروور سری I لندروور دیفندر
طول ۳,۳۵۳ میلی‌متر ۴,۵۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۵۴۹ میلی‌متر ۲,۰۰۹ میلی‌متر
وزن ۱۷۵۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

دیفندر امروزی بسیار بزرگ‌تر از اولین خودروی لندروور است که با نام سری I شناخته می‌شد. در طراحی بیرونی هم هرچند دیفندر جدید الهاماتی از سری I گرفته اما کاملاً به آن وفادار نیست و ظاهر جیپ مانندی که سری I می‌دیدیم را با خطوط نرم و آیرودینامیک و همین‌طور سقف فلزی جایگزین کرده است. علاوه بر این، شخصیت دیفندر هم کاملاً متحول شده است زیرا درحالی‌که مدل‌های اولیهٔ لندروور برای مزارع و همین‌طور بیابان‌های آفریقا ساخته شدند، لندروور جدید برای سفرهای جاده‌ای راحت و درعین‌حال قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار در نظر گرفته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای

منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    این نوع سبک طراحی رو خیلی دوست دارم

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. SMS

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (191 ديدگاه)

      جای خیلی ها خالیست

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. دیجی

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (372 ديدگاه)

        جای کامارو بنزslsو موستانگ خالیه

        موافقم 8
        مخالفم 0
    2. froG-driVer

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (516 ديدگاه)

      درود بر پورشه و جیپ و فورد و لندروور و جی و بقیه.لعنت بر استلانتیس و چارجر غیر هشت سیلندر همی و خصوصا برقی🙂

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4704 ديدگاه)

        درود بر هایما

        موافقم 2
        مخالفم 13
      2. fordgt

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (48 ديدگاه)

        استاد جیپ هم زیر مجموعه استلانتیسه

        موافقم 3
        مخالفم 0
    3. ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4704 ديدگاه)

      سلام دوستان
      آقای اشتری اگه این پیامو میبینی بنظرت خریدن X33 کراس دنده ای قسطی به صرفه هست؟
      فضای عقبش جاداره ؟ یعنی کله آدم به سقف نمیخوره؟

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4704 ديدگاه)

        دوستانی که X33 cross دارن لطفا بگن این ماشین ارزش داره دنده ایش؟

        موافقم 0
        مخالفم 2
  2. Arshia m3csl

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    فقط جی کلاس و 911 سلاطین ابهت و زیبایی آلمان و خفن ترین ماشین های المانن پادشاه اسپرت و پادشاه suv فقط 911 و g class هستن👑👑

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. AliJoon

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پس بنز و بی ام و، موز می‌باشند آره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. R8

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    کاش میشد ابعاد ماشینا دوباره کوچیک تر بشه
    من مطمئنم میشه ماشینای جمع و جور و زیبایی ساخت که هم مصرف و ابعاد و وزن کمتری دارن در عین حال هم ایمنی خوبی تامین میکنن
    الان وزن ماشینای قدیمی رو نگاه کنید .میشه یه سدان با وزن ۱ تن ساخت که با تکنولوژی امروز و یه انجین کم مصرف ، به راحتی میشه مصرف صدی ۳ لیتر و کمتر رو تجربه کرد
    فوقش ۲۰۰ کیلو اضافه کنی اما اونم برای پلاگین هبرید که از برق هم استفاده بشه که خود این هم باعث کمتر شدن مصرف بنزین میشه
    قطعا چینیا میتونن همچین چیزایی رو بسازن و ما هم استفاده کنیم اما ظاهرا خدا رو خوش نمیاد که برای یکم سود حلال ، خودتو این همه به دردسر بندازی :)

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. سوشیانت

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2620 ديدگاه)

      ماشین های رده بالا دلیلی نداره که کوچک باشن

      موافقم 1
      مخالفم 7
      1. Cert

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (75 ديدگاه)

        بیشتر این اتومبیل ها شکست خورده اند و از گردونه خارج می شوند

        موافقم 1
        مخالفم 2
  4. car lover

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ماشینها قبلاً روح داشتن…💔

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. B

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (560 ديدگاه)

      تصور شماست اینروحو خودت داری براشون متصور میشی

      موافقم 4
      مخالفم 6
  5. JaMsHiD-R1988

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1794 ديدگاه)

    دیفندر شاید ظاهر با اصالتی داشته باشه باشه ولی باطن کاملا بی هویتی داره
    موتورش که بی ام و هست شاسیشم که همون سدانه فقط استحکامش مثلا بیشتر شده . در حالی که میدونیم کشش و دوام شاسی نسل قبل دیفندر رو نداره

    موافقم 9
    مخالفم 7
  6. JaMsHiD-R1988

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1794 ديدگاه)

    آلپین که دل منو برده
    مخصوصا A110 قدیم که اسطوره بود

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. پیام۲

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (220 ديدگاه)

      واقعا آلپین اسطورست

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. fordgt

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (48 ديدگاه)

        ولی امسال بد جور ابروشون رفت😕

        موافقم 1
        مخالفم 3
  7. میثم بهرامی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام بنظرم این چند تا جا موندند:
    سوزوکی جیمنی ، فیات 500 ، خودروهای مینی ، تویوتا پرادو جدید ، لندکروز سری هفتاد ،

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. مازیار

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2969 ديدگاه)

    لندروور سری ۱ با ابعاد خیلی کمتر و همچنین بدنه تمام آلومینیومی وزنی مشابه جی واگن داره و این بخاطر اندازه های بزرگتر و سنگین تر قطعات زیربندیش هست
    واقعا قابل مقایسه با اتومبیل‌های سواری و وانت نیست. حتی مهره های چرخش هم سایز 27 (1.1/16) هست یعنی هم اندازه مینی بوس و آچار چرخ هیچ نمونه سواری بهش نمی‌خوره!

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-R1988

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1794 ديدگاه)

      بعد خوندن این مطلب به یقین مطمئن شدم دیفندر از دیفندر فقط اسم و قیافش دیفندر مونده

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2969 ديدگاه)

        هرچی که هست
        یه نگاه به دو سه سال گذشته
        بخوبی نشون میده که واقعا گل کاشته

        موافقم 10
        مخالفم 0
        1. JaMsHiD-R1988

          ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1794 ديدگاه)

          بله از این لحاظ بله . ماشین خیلی خوبیه بازار خیلی خوبی هم داره اما سلیقه و ذهنیت هست دیگه ، کاریش نمیشه کرد

          موافقم 1
          مخالفم 0
  9. nardo

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    طراحی رترو تنها راه نجات حال حاضر طراحی های صنعت خودروست و با توجه به طراحی اکثر خودرو های برقی و طراحی های اخیر مرسدس و بی ام وه و مقایسشون با طراحی های رترو مثل خودرو هایی که تو این مقاله دیدیم به همین نتیجه میرسیم…

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. الف.ی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1686 ديدگاه)

    مطلب بسیار لذت بخش بود
    ممنون بابتش
    لامبورگینی کانتاش جدید رو جا انداختید
    اون هم واقعا زیبا و دوست داشتنی شده

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. ...

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به شخصه طراحی ۹۱۱ و جی کلاس رو توی تمومی نسل ها دوست دارم و امیدوارم این زبان طراحی از بین نره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. Taha Ayoobi

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2512 ديدگاه)

    همون اول خیلی از چارجر جدید بدم اومد، ولی فهمیدم انگار از نزدیک داستان فرق میکنه.

    الان که دارم میبینم، طراحی خارجیش رو خوب انجام داده، ولی یه مشکلی که داره اینه نسل قبلی چارجر یا همون نسل 7 میشه فک کنم، اونم طراحی خیلی محبوبی داشت، باید یه چیزی بین نسل 7 و 2 انجام می‌داد.
    ولی جدیدا از طراحی بیرونیش خوشم اومده، اصالت داره.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Mohammad hasan

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      دوج نباید افراط میکرد و نسل جدید محصول عضلانی خودش رو باید با یک سیستم هیبریدی ارائه میداد مثلا موتور ۶٫۴ لیتری تنفس طبیعی همی با یکی یا چند تا موتور الکتریکی…
      یا نسخه های رده بالای خودش رو مثل هلکت ردای رو به گیربکس های دو کلاچه مجهز میکرد تا در کنار حفظ اصل کلاسیک و در زمینه عملکرد و همراهی با تکنولوژی روز دچار مشکل نشن و به مرور با نمونه های برقی جایگزینش میکرد…

      حتی اگر میخواست کلا وی هشت رو کنار بگذاره مبتونشت با همین موتور شش سیلندر هریکین یه نمونه خیلی حرفه ای چ رده بالای هیبریدی توسعه بده که نمونه های برقی هم حالا در کنارش داشته باشه تا اولا بازخورد مثبت دریافت کنه و در درجه بعد ریزش مشتری نداشته باشه…

      اینطوری به نظرم بخش زیادی از مشتری های خودش رو از دست میده مشتری هایی که عاشق وایپر ، چارجر ، چلنجر یا دورانگو بودن و در حال حاضر نیز داج رم
      ..

      موافقم 3
      مخالفم 0
  13. زیزیگولو

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5925 ديدگاه)

    حفظ اصالت طرح و دارا بودن عناصری از محصول قدیمی و تداعی محصول قدیمی جوری که حس نوستالژی رو برانگیزه ………. همچین چیزی ممکنه واسه یه عده خوشایند باشه و ممکنه واسه خیلیای دیگه خوشایند نباشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. boost10

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    بنز g کلاس دی ان ای ش رو خوب حفظ کرده به این میگن خودروسازی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. محمد

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (766 ديدگاه)

    خودروهای دیگه هم هست مثل فولکس بیتل، لندکروز سری ۷۰، رنو ۴عه جدید و…البته در روسیه لادا نیوا و یواز هانتر هم هست که شاید بیش از ۵۰ سال در خط تولید حضور دارن و ظاهرشون نسبت به ۵۰ سال قبل چندان تغییری نکردن، به هر حال عاشق اینجور خودروها هستم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. BlackWing

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    جای کامارو نسل ۵ و ماستنگ S197 و چلنجر خیلی خالی بود تو لیست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. amirboss

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (455 ديدگاه)

    چلنجر افسانه ای؟

    موافقم 5
    مخالفم 0
  18. مهردادکمال

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1888 ديدگاه)

    برانکوی قدیم چه قیافه خنگ و بامزه ای داره از اون طرحای ساده ای هست که فراموش نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. pouyan-h808

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    افزایش وزن ماشین ها واقعا خجالت اوره
    البته بخاطر امکانات رفاهی هست ولی خب

    موافقم 0
    مخالفم 2
  20. هیروهیتو

    ۲۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فقط دنا جوانان و پیکان جوانان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا