برخی پیشرانهها نهتنها با عملکرد بلکه با نامهای جذابشان در ذهنها ماندگار شدهاند. در این مقاله، ۱۰ نام موتور را معرفی میکنیم که حتی بدون دانستن جزئیات فنی، شما را مجذوب خود میکنند.
هرچند موتورهای افسانهای مثل 2JZ تویوتا یا F136 فراری را تحسین میکنیم اما این نامها به جذابی نامهایی مثل کلمبو فراری کلمبو یا همی کرایسلر نیستند. برخی نامهای موتور حتی بدون آنکه از مشخصات و ویژگیهای موتور باخبر باشید، حس هیجان منتقل میکنند. در ادامه با ۱۰ نمونه از جذابترین این نامها آشنا خواهیم شد.
پونتیاک آیرون دوک
میگویند جنرال موتورز این موتور چهار سیلندر را با برش طولی یک V8 طراحی کرد تا در مدلهایی مثل پونتیاک سانبرد ۱۹۷۷ استفاده شود و در پاسخ به بحران نفتی، مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش دهد. این شایعه اما نادرست است زیرا پونتیاک هرچند ایده برش موتورهای موجود را بررسی کرد اما درنهایت یک موتور جدید به نام دوک ساخت. نام «آیرون دوک» به استفاده از چدن در ساخت بدنه موتور اشاره دارد، در دورانی که آلومینیوم به گزینهای محبوب برای ساخت موتور تبدیل شده بود.
فورد کبرا جت
فورد نام کبرا جت را برای موتور ۷ لیتری موستانگ انتخاب کرد تا حس سرعت و وحشیگری مار کبرا را منتقل کند. قدرت رسمی این موتور ۳۳۵ اسب بخار اعلام شد اما تستهای مستقل نشان میداد قدرت واقعی نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار است. در آن دوران، خودروسازان برای کاهش هزینههای بیمه، قدرت موتورها را کمتر اعلام میکردند. کبرا جت هنوز هم یکی از افسانههای دنیای ماسل کارها است.
دوج هلفنت
دوج برای نیروگاه عظیم خود دو نام هلکت و اِلفنت را ترکیب کرد و نام هلفنت را ساخت. این موتور بهصورت استاندارد در هیچ خودروی دوج نصب نمیشود اما بهعنوان یک موتور جعبهای برای پروژههای سفارشی استفاده میشود و بسیار محبوب است. نام هلفنت حس قدرت عظیم و غیرقابلکنترل را منتقل میکند.
فورد وودو
دقیقاً نمیدانیم چرا فورد نام وودو را برای موتور ۵.۲ لیتری V8 موستانگ شلبی GT350 انتخاب کرد، جز اینکه این نام کد داخلی این نسخه از موتور ماژولار فورد بود. این راز آلودگی به جذابیت نام افزوده است. وودو بهصورت دستی مونتاژ میشود و در سال ۲۰۱۶ در فهرست ۱۰ موتور برتر Ward’s قرار گرفت. این موتور روح عصر طلایی ماسل کارها را زنده میکند.
دارک متر کونیگزگ
برخلاف پیشرانههای قبلی، این یک موتور الکتریکی است. این موتور ۳۹ کیلوگرمی، ۸۰۰ اسب بخار تولید میکند و برخلاف اکثر خودروسازان که برای موتورهای الکتریکی نام در نظر نمیگیرند، کونیگزگ نامی خلاقانه و جذاب انتخاب کرده است. این نام حس فناوری پیشرفتهای مثل سریالهای علمی تخیلی را منتقل میکند.
کادیلاک بلکوینگ
نام بلکوینگ از پرندگان سیاه لوگوی قدیمی کادیلاک الهام گرفته شده و حس پرواز با توربوشارژرهای دوقلو را تداعی میکند. این موتور ۴.۲ لیتری V8 در سال ۲۰۱۹ کادیلاک CT6 معرفی شد اما به دلیل هزینه تولید بالا (حدود ۲۰ هزار دلار) پس از چند سال کنار گذاشته شد. بااینحال، نام بلکوینگ بعداً برای قویترین خودروهای کادیلاک مورداستفاده قرار گرفت.
ویلیز هوریکین
نام هوریکین از دهه ۱۹۵۰ برای موتورهای جیپ و ویلیز استفاده میشود. این یک موتور چهار سیلندر برای جیپهای نظامی بود اما استلانتیس اخیراً از این نام برای یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توئین توربوی جدید استفاده کرده که زیر کاپوت خودروهای رم، جیپ و دوج قرار میگیرد. هوریکین جدید ارتباطی با نسخه قدیمی ندارد اما نام آن ادای احترامی به تاریخ برند است.
آلفارومئو بوسو
این نام را دوست داریم چون کاملاً ایتالیایی به نظر میرسد. موتور بوسو به نام طراحش، «جوزپه بوسو»، نامگذاری شده و صدایی بینظیر دارد تا جایی که برخی آن را «خوشصداترین موتور شش سیلندر جادهای» توصیف کردهاند. این موتور V6 تنفس طبیعی که از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۵ در نسخههای مختلفی تولید شد، حس ایتالیایی را بهخوبی منتقل میکند.
فورد کایوت
نام کایوت از خودروی مسابقهای فورد با موتور V8 چهار سوپاپ گرفته شده که توسط رانندهٔ افسانهای اتومبیلرانی «AJ فویت» به ۲۵ پیروزی، ازجمله دو قهرمانی ایندی ۵۰۰، رسید. فورد این نام را برای موتور ۵ لیتری ماژولار خود انتخاب کرد که بیشتر به خاطر استفاده در موستانگ شهرت دارد ولی زیر کاپوت پیکاپ F150 هم قرار میگیرد.
PURIYA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴پیشرفته ترینشون دارک متر کوئینگزگ
زیباترینشون بوسو آلفارومئو
معروف و خوش نامشون هلفنت دوج
اونی که من دوست دارمم کبرا جت فورد
برا من یه پیج از این انجین های توی مقاله می ارزه به صد تا موتور ۱ و نیم چینی
(Ali(chevynova
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴مثل همیشه پرچم آمریکن کاربراتور کارز بالاست
جای موتورهای ۴۱۳ ،۴۴۰، ۴۰۹،۳۲۷و…. خالیه
موتورهای با بیش از ۳۵۰ اسب در دهه ۶۰
دهه ۵۰ تا ۷۰ آمریکا در ساخت موتور غوغا کرد
برید در مورد ۴۲۷ شورولت تحقیق کنید
همچنین ۳۴۰ موپار و ۴۲۹ فورد
بابا مرحبا کاربراتور ۴ دهنه
بابا مرحبا دلکو پلاتینی
بابا مرحبا بلوک موتور چدنی
بابا مرحبا گیربکس ۳ دنده دستی
نه به تفادس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴علی چرا از کاربراتور انقدر خوشت میاد؟ مگه خوبه؟ کاربرات خیلی قدیمیه بنظرم اصلا جالب نیست نمیشه تنظیمش کرد و برای همه سیلند ها به اندازهی هم مخلوط احتراق میفرسته
چدن انتقال حرارت بدی داره و خیلی سنگینه
گیربکس 3 دنده باعث میشه موتور بیشتر توی دور های بالا باشه = عمر موتور کمتر میشه سرو صداش بیشتر میشه
حمیدرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در مورد گیربکس دقیقا برعکس گفتی چونکه گیربکس ۳ دنده امریکایی به سرعت های بالای ۲۰۰ میرسه و دقیقا باعث میشه دور موتور همیشه پایین باشه
ممد بالا و پایین و وسط باهم
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴چون گشتاور انجین های امریکایی بالاست نیازی ندارند دورموتور رو توی بازه خاصی نگه دارن (مثلا ً بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰) برای همین تعداد دنده کم دارن با اختلاف ضرایب دنده زیاد یعنی مثلا روی ۵۰۰۰ دنده رو عوض میکنی دورموتور میاد زیر ۳۰۰۰ درصورتیکه ماشین های کم گشتاور باید هی خورد خورد دنده عوض کنن تا دورموتور رو توی یهبازه خاصی نگه دارن.
نه به تفادس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حمید رضا اول اینکه یه امتحان کنی میبینی یه هفت دنده توی همون سرعت دورش پایین تره بعدم تعداد دنده به سرعت هیچ ربطی نداره پنج دنده هم همونه ولی به جای سه به پنج قسمت تقسیم شده
حمیدرضا
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اول اینکه شما ی گیربکس بیار که ۷ دنده باشه با تاپ اسپید ۲۰۰ تا که بتونی با ۳ دنده مقایسش کنی اونم توی دهه هفتاد میلادی. دوم اینکه یا علمتو بالا ببر یا تجربت رو که متوجه منظور من بشی
نه به تفادس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴جذابترین و ماندگارترین نام پیشرانههای خودرو در تاریخ؟؟
پس 1LR-GUE کجاست موتوری که :
با صداش کل لیستو رو میکوبید
با ده سیلندرش کمترین وزن لیست رو داشت
موتوری که F1 رو یاد اوری میکرد
دور موتوری که کمتر دیده میشد رو داشت (!!!9000rpm!!!)
پدال داره ظلم میکنه همش امریکایی ان با اینکه موتور هایی توی اروپا وجود داره که این هارو قورت میده میشه ویلیز هوریکن رو برداشت در حالی که v12 gma وجود داره؟؟
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیزم جذابیت اسمی مد نظر بوده
NAVID@@98
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نه اتفاقا الان بهترین موتور V10 تاریخ از هر لحاظ موتور هایپرکار ردبول با طراحی ادرین نیوی هست که اینی که گفتی رو میزاره جیبش و میکوبه https://www.pedal.ir/european/025-2026-red-bull-rb17-f1-hypercar/
https://www.pedal.ir/european/red-bull-rb17/
با موتور کاسورث
با دو موتوری منحصربفرد (!!!!!!!!!!!15000rpm!!!!!!!!!!!)
موتوری که خود F1 رو تداعی میکنه و به منصه ظهور رسونده
با اینکه تیتر مطلب رو نخوندی ولی برای تیونینگ هم بهترین موتور V10 موتورهای dodge viper و Lamborghini huracan اروپایی و آمریکایی هستن ۱
Gma v12 هم بهترین نسبت به وزن رو با کمترین وزن و بیشترین بازدهی داره
Nismo
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴این موتور ردبول 8 سیلندر توئین توربوعه اصلا 10 سیلندر نیست
سطح اطلاعاتت منو کشته😂😂😂
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نه هشت سیلندره نه توئین توربو
ده سیلندره تنفس طبیعی
سطح اطلاعاتت منو زنده کرد😂
NAVID@@98
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نه اتفاقا اشتباه گفتی نیسمو اشتباه گفتی
از چی حرف میرنی از چیزی که اصلا واقعیت نداره یا از گمانه زنی هایی که درمورد موتورش مطرح بود و تایید نهایی نکرده بودن، شما اصلا وقتی از اصل مطلب خبر نداری چرا نظر اشتباه میدی
تازه تهمت هم میزنی به اینو اون
موتور این هایپرکار موتور کاسورث هست V10 تنفس طبیعی اتمسفریک هست با ردلاین 15000rpm
( اگه به تکنولوژی ها و کارهای شرکت کاسورث نگاه کنید که شبیه یک آزمایشگاه پبشرفته ست که زمین تا آسمون فرق داره با یه شرکت خودروسازی عادی که موتور میسازه )
پس این جمله
سطح اطلاعاتت منو نکشته
رو فقط باید به تو گفت 😂😂😂
Nismo
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴هایپرکار ردبول RB17 خودرویی مخصوص پیست با قوای محرکهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی خواهد بود که احتمالاً در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.
اول تیتر مقاله این رو نوشته بود
NAVID@@98
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاربر نیسمو پر اشتباهی و خودت باید قضیه رو بگیری
موتور این هایپرکار موتور کاسورث هست V10 تنفس طبیعی اتمسفریک هست با ردلاین 15000rpm هست با بیشترین سرعت رسیدن از دور ۱ هزار به ردلاین تازه نسبی هم حساب کنیم این نسبت خیلی بالاتر هم میره چون ردلاین خیلی بالاتری داره نسبت به مثلا موتوری با ردلاین ۹۰۰۰ حالا بدو
کاربر نیسمو اینم بگم که میدونم که ایسگا کردی و خودت رو به اون راه میزنی ولی من فقط بخاطر کاربران و خوانندگان دیگه میگم پس بیخود دلت و خوش نکن
Nismo
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴شاید تو زندگیم اشتباه زیاد کرده باشم اما هیچ موقع با اکانت های فیک از عامریکا عوروپا دفاع نکردم😂😂
حالا بدوووو
NAVID@@98
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حرف زدن آسونه درنتیجه تا خلافش اثبات نشه اصلا قبول ندارم که 😂😂😂
حالا بدووووو
نه به تفادس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴هایپرکار ردبول RB17 خودرویی مخصوص پیست با قوای محرکهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی خواهد بود که احتمالاً در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.
مشکلی داری؟ سالمی؟
NAVID@@98
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴شما مشکل داری ؟
چون دارید اشتباه میگید
و به اشتباه خودتون تاکید هم میکنید!
لینک دومی را برای این گذاشتم
لینک معرفی
الان بهترین موتور V10 تاریخ از هر لحاظ موتور هایپرکار ردبول با طراحی ادرین نیوی هست که اینی که گفتی رو میزاره جیبش و میکوبه
https://www.pedal.ir/european/red-bull-rb17/
همین لینک رو هم بالا گذاشتم
ولی مثل اینکه مشکل دارید
هایپرکار rb17
با موتور کاسورث
با دو موتوری منحصربفرد (!!!!!!!!!!!15000rpm!!!!!!!!!!!)
موتوری که خود F1 رو تداعی میکنه و به منصه ظهور رسونده
با اینکه تیتر مطلب رو نخوندی ولی برای تیونینگ هم بهترین موتور V10 موتورهای dodge viper و Lamborghini huracan اروپایی و آمریکایی هستن ۱
Gma v12 هم بهترین نسبت به وزن رو با کمترین وزن و بیشترین بازدهی داره
حالا بدو
HAIRYTALE
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر میکردم مورد علاقه تو s85 باشه
PURIYA
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴از بین اونا گفتم و اِلا مگه میشه s85 رو دوست نداشت V10 تنفس طبیعی، عشق منه، صداش تو یه عالم دیگست
صدای دنده دادنش آدمو یاد لامبورگینی گالاردو میندازه
اوسا رحیم
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴عمر و جوونی ت با عکس همون موتور ها نابود شد. لطفاً به مردمی که مجبورند موتور ۱.۵ چینی رو که شرف داره به آشغالهای ایرانی،بخرند، توهین نکن!
yektachafi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴American muscle cars🔥
کوروش
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴استلانتیس PureCrap رو یادتون رفت😂
Nismo
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آمریکاییا لیستو قبضه کردن مثل همیشه🔥👑
Iman 007
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موتورهای فورد واقعا برای همیشه ماندگارن 🔥🔥🔥🔥🔥
ali
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴با سلام
در اینکه اینها خوب هستن شکی نیست ولی همنچین مقالاتی که نه منبع درستی داره و نه دلایل انتخابشون معلومه،صرفا بر اساس سلیقه ناشر اون هست و بیشتر برا جذب مخاطب هست تا فنی ….وگرنه اینها موتورهای خوبی هستن و شکی درش نیس ولی اصلا کامل نیستن.
Alireza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور بدون مرگ 1FZ تویوتا
۰۰۹۸سامورایی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور بدون مرگ در اصل به موتور سری ۳۰۰ فورد میگن این موتور در همهچیز از پیکاپهای سبک گرفته تا کامیونهای کمپرسی با وزن کلی بیش از ۹ تن استفاده میشد. این پیشرانه حتی در تراکتورها و پمپهای آب هم مورداستفاده قرار میگرفت. موتور ۳۰۰ در هر نوع کاربری، به دلیل نیاز حداقلی به تعمیرات و نگهداری شهرت داشت. این موتور حتی در صورت کمبود روغن یا عدم رسیدگی بهموقع همچنان بدون مشکل کار میکرد و به همین دلیل به موتور بدون مرگ شهرت یافت.
Sadegh
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴Xu7 رو یادتون رفت، خیلیا باهاش خاطره دارن😂
misha
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴کی گفته عکسا صدا ندارن؟
بوسو و دیگر هیچ
Aj23
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بوسو آلفارومئو ❤️
Cadillac-V
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فورد کبری جت و بلک وینگ شاهکارن
همین امسال رو CT5-V دیدیم بلک وینگو که چه عملکرد فوقالعادهای داشت
R@min
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴البته ریشه درست تر اسم کایوت از اسم تامین کننده شاسی اون زمان ها که یه کارگاه شاسی سازی به اسم کایوت بود برمی گرده.
Hf
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا موتور همی نیست؟
نه به تفادس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اون لگن همی عه موتوری که از سوپر شارژ وحجم زیاد قدرت گرفته چیزی که یه تیونر معمولی هم بلده و چیزی از دوام و کارایی نشنیده
سوشیانت
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴پس ببین اوضاع لگن های آلمانی چقدر بده که اندازه اون هم نمیتونن قدرت بگیرن
اسحاق
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نه اتفاقا ۱ با دوام ترین موتور با بیشترین قدرت تحمل تیونینگ همین موتور همی هست
پس اشتباه گفتی نه به تفادس اشتباه گفتی چون
موتور خودروی رم ۲۵۰۰ رکورد دار دوام جهان با ۲۵۰۰۰۰۰ کیلومتر با موتور پلمپ هست این موتور آمریکایی مثل دیزلی های اروپایی رکورددار هست البته چون این دیزلی هست ولی بعد این موتور های LS جنرالموتورز ملقب به چاقوی سوئیسی صنعت خودرو با رکورد بیش از ۱۰۱ میلیون تولید رکورددار و اول و ۱ هست هم دوام و هم کارایی
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴همه عالی
عشق من هلفنت
Hadi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴پیکان lونجر(Avenger)
اولین موتور ملی ایران
ممد پایین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴🔥فقط EF7 توربو🔥
The silence
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴پس پیشرانه 2jz چی شد؟