چشم اندازهفته نامه

توجه جهانی به فرهنگ تیونینگ و خودروهای شوتی در ایران!

خودروهای موسوم به شوتی و تقویت ماشین‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و پارس در ایران حتی توجهات جهانی را هم جلب کرده تا جایی که وب‌سایت TheAutoPian طی مقاله‌ای مفصل به این موضوع پرداخته است. در ادامه می‌توانید برگردان فارسی این مطلب را بخوانید.

هر کشوری فرهنگ تیونینگ خاص خود را دارد. آمریکایی‌ها عاشق ماسل ‌کارها و پیکاپ‌های بلند هستند، استرالیایی‌ها سدان‌های V8 پرسروصدا را ترجیح می‌دهند و ژاپنی‌ها پیشگام خودروهای اسپرت توربوشارژ هستند؛ اما در ایران، محور فرهنگ تیونینگ، پژو ۴۰۵ است. تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۹۸۷ در فرانسه آغاز شد و در سال ۱۹۹۲ در ایران توسط شرکتی بنام ایران‌خودرو تولید شد. تا سال ۲۰۲۳، این خودرو همچنان تحت نام پژو پارس توسط ایران‌خودرو تولید می‌شد؛ خودرویی که در اصل همان ۴۰۵ بود اما با موتورهای به‌روزتر و چهره‌ای شبیه به پژو ۴۰۶. خط تولید این مدل سرانجام در اواسط سال گذشته به دلیل عدم توانایی مطابقت با استانداردهای ایمنی جدید متوقف شد. با ۳۲ سال تولید، تعداد زیادی پژو ۴۰۵ در ایران وجود دارد. این فراوانی، ۴۰۵ را به بخش مهمی از فرهنگ خودرویی ایران، به‌ویژه در میان تیونرها و علاقه‌مندان به خودرو تبدیل کرده است.

اخیراً با شایان، یکی از علاقه‌مندان ایرانی به خودرو صحبت کردم. او می‌گوید:

راستش را بخواهید، ما در ایران واقعاً عاشق پژو ۴۰۵ هستیم. با اینکه ۳۷ سال از ورود این خودرو به ایران می‌گذرد، همه جوانان و میان‌سالان به آن علاقه دارند.

در ایران هم مثل دیگر نقاط دنیا، برخی نسخه‌های خودروها محبوب‌تر هستند که در مورد ۴۰۵ این نسخه GLX است.

شایان توضیح می‌دهد:

این نسخه بسیار محبوب ۴۰۵ است که در ایران با موتورهای XU9 و XU7 L3 تولید شد. این موتورها برای تیونینگ بسیار مطلوب هستند و GLX از نظر ظاهری نیز جذاب است. این خودرو بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با داشبورد معمولی اما به رنگ کرم تولید شد که در بازار ایران بسیار محبوب است.

موتور XU7 L3 یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر با سرسیلندر هشت سوپاپ است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد چندان چشمگیر نیستند اما تیونرهای ایرانی مانند دیگر علاقه‌مندان جهان با امکانات موجود کار می‌کنند. تغییرات رایج شامل منیفولد هوای ارتقاءیافته، فیلترهای هوای مخروطی و اگزوزهای بهبودیافته است که افزایش قدرت ملایمی را به دنبال دارند. تیونرهای حرفه‌ای‌تر به سراغ توربوشارژر و کیت‌های نیتروژن (NOS) می‌روند. شایان از نمونه‌ای با نیتروژن صحبت کرد که تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. علاوه بر GLX، پژو پارس ELX نیز در میان تیونرها محبوب است. این مدل از موتور ۱.۸ لیتری XU7 L4 شانزده سوپاپ با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن ‌متر گشتاور استفاده می‌کند که قابلیت تیونینگ مشابهی دارد و اغلب در پست‌های اینستاگرامی ایران به‌عنوان گزینه تعویض موتور دیده می‌شود. در حالت استاندارد، انتظار می‌رود پژو ۴۰۵ یا پارس به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما تیونرها فراتر از این می‌روند. شایان باافتخار گفت:

ما در ایران، ما با این خودرو به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده‌ایم!

فرهنگ تیونینگ در ایران

تست‌های سرعت بالا در میان طرفداران پژو در ایران بسیار محبوب هستند. با گشت‌وگذار در بخش‌های خاصی از اینستاگرام، ویدئوهای بی‌شماری از ۴۰۵های تیون‌شده خواهید یافت که از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کنند. این ویدئوها اغلب مدل‌های GLX و پارس ELX را نشان می‌دهند که از موتورهای تقویت‌شده یا به‌اصطلاح لوازمی برخوردارند. تیونرهای ایرانی به فعالیت‌های معمول تیونینگ مانند نصب فیلترهای مخروطی، تعویض موتور و سیستم‌های صوتی چشمگیر مشغول هستند اما تغییرات بدنه و رنگ کمتر دیده می‌شود و اکثر خودروها از بیرون تقریباً استاندارد به نظر می‌رسند. این تضاد بصری عجیب است.

چرا ارتفاع عقب خودروها در ایران بالا است؟

جالب‌ترین نکته در مورد خودروهای تیونینگی ایرانی، تصاویر پژوهای ۴۰۵‌ با ارتفاع بسیار بلند عقب است. در غرب و ژاپن، خودروهای تیون‌شده معمولاً پایین آورده می‌شوند، اما در ایران، داستان متفاوت است. شایان توضیح داد:

برخلاف تصور، در ایران به‌جای اسپرت کردن خودرو با کاهش ارتفاع، آن‌ها را با افزایش ارتفاع اسپرت می‌کنند که داستان طولانی‌ای دارد.

این سبک ریشه در قاچاق دارد. شایان می‌گوید:

قاچاقچیان به دلیل سرعت بالای این خودرو، آن را انتخاب می‌کنند و برای جلوگیری از برخورد عقب خودرو به زمین هنگام حمل بار سنگین، عقب را بالا می‌برند تا با بار، ارتفاع عادی داشته باشد.

این تغییر اما علاوه بر کاربرد عملی، به یک روند ظاهری در میان تیونرها تبدیل شده است که یعنی مردم فقط برای زیبایی ظاهری این کار را انجام می‌دهند. افزایش ارتفاع عقب ممکن است هندلینگ را مختل کند اما ویدئویی از یک قاچاقچی نشان داد که با ۱.۵ تن بار، خودرو در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کاملاً متعادل حرکت می‌کند. برخی مالکان از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کنند تا عقب خودرو را برای ظاهر بالا ببرند، اما هنگام رانندگی به حالت عادی برگردانند.

عمق فرهنگ تیونینگ ایران

عمق و تنوع فرهنگ تیونینگ ایران شگفت‌انگیز است اما از دید غربی‌ها پنهان مانده، زیرا کمتر کسی به هشتگ‌های فارسی توجه می‌کند یا «پژو ۴۰۵ ایران» را جستجو می‌کند. اگر شایان این صحنه را معرفی نمی‌کرد، شاید از وجود آن بی‌خبر می‌ماندم. مسائل سیاسی باعث شده‌اند که بلاگرها و یوتیوبرهای غربی دنیای تیونینگ خودرو در ایران را پوشش ندهند. در ایران خبری از شات‌های حماسی با پهپاد یا فریادهای هیجان‌انگیز در ویدئوهای 4K نخواهد بود و ما این فرهنگ را از افرادی مانند شایان می‌شناسیم که در گردهمایی‌ها حضور دارند و آن را مستند می‌کنند. خودروی خود شایان یک ۴۰۵ GLX نقره‌ای با کابین کرم‌رنگ و عقب بلند است. او منیفولد و هدرز را تعویض کرده تا قدرت بیشتری تولید کند اما ظاهر بیرونی تقریباً استاندارد است.

چرا پژو ۴۰۵؟

تعجب‌آور نیست که پژو ۴۰۵ به یک خودروی محبوب تیونینگ در خاورمیانه تبدیل شده است. این خودرو در ایران اهمیت زیادی داشت. شاید ایران را کشوری دور از صحنه خودرویی تصور کنیم اما این کشور با ۹۰ میلیون جمعیت، پر از علاقه‌مندان به خودرو است. صدها هزار دستگاه پژو ۴۰۵ و پارس در ایران فروخته شده‌اند و فروش سالانه آن‌ها به پنج یا حتی شش‌رقمی می‌رسید؛ بنابراین، جای تعجب نیست که این خودرو به ستون فرهنگ خودرویی ایران تبدیل شده است. هر جا انسان و خودرو باشد، علاقه‌مندان به خودرو هم پیدا می‌شوند. فرقی نمی‌کند مینی، سیویک یا پژو باشد؛ آن‌ها خودروها را تقویت می‌کنند و به حد نهایی می‌رسانند. دنیای خودروی ایران برای اکثر ما غیرقابل‌دسترس و دشوار است. موانع زبانی، فاصله‌های جغرافیایی و تبادل فرهنگی محدود، این شکاف را عمیق‌تر می‌کنند اما کاملاً واضح است که جهان خودرویی ایران تفاوت چندانی با ما ندارد؛ آن‌ها هم از لذت بنزین و لاستیک بهره می‌برند. این زیبایی واقعی این فرهنگ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۸ دیدگاه‌ها

  1. حجت‌اله براهنی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    به این کثافت در جریان نباید گفت فرهنگ یا تیونینگ یا حتی ماشین بازی!! ماشین بازی پرخطر نیست. بحث مدل ماشین هم نیست. با هر ماشینی میشه ماشین باز بود ولی درست حسابی و تمیز. این وحشی بازی نه فرهنگه و نه تیونینگ.

    موافقم 156
    مخالفم 7
    1. Daniyal

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      نکته جالب اینجاس که ماشین باز های واقعی ایرانی اصلا شوتی بازی رو جزو ماشین بازی نمیدونن😂

      موافقم 96
      مخالفم 1
      1. MITSUBISHI(JDM)

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1461 ديدگاه)

        این کاملا درسته هر کشور فرهنگ خودشو داره ولی طبق رعایت قوانین و اهمیت جان دیگران
        ماشینباز های تمام دنیا تلاش میکنن عملکرد خودرو در ایمنی و پیشرانه و هندلینگ رو بهتر کنن بعد اینجا ته ماشینو میدن بالا که نه جلوه خوبی داره و نه عملکرد خودرو رو بهبود میبخشه و اینجور اشخصاص باعث دو دسته شدن افکار عموم و همچین نفرت به یه برند خوبی مثل پژو شدن
        برای ماشینباز شدن اول باید طرز تفکرت به اسم این جامعه صدمه نزنه

        موافقم 37
    2. پارسا

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      حیف که مجبوریم با این چنین ماشین هایی دست و پنجه نرم کنیم .
      متاسفم برای کسانی که مارو مجبور کردند ماشین های بدون استاندارد و کیفیت پایین و ضعیف و قدیمی سوار بشیم .

      موافقم 22
      مخالفم 1
  2. علی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1202 ديدگاه)

    نهایتا از هر ۱۰۰۰۰ خودرو یکی شوتی باشه اونم تو مناطق مرزی و انقد هم احمق نیستند که ماشین خودشون رو لو بدن که بفهمی شوتی فرهنگ استفاده از خودرو و موتور و خاور وانت اتوبوس رو طبق استاندارد ۹۵ درصد ندارند ربطی هم شوتی و طرح شوتی نداره

    موافقم 29
    مخالفم 4
  3. amirboss

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    برادران محترم قبل از اینکه باید راجع به فرهنگ شوتی و شوتی سواری اظهار نظر کنید، لطفاً بدون اطلاعات و از روی احساسات قضاوت نکنید.
    شوتی که تو ایران باب شده یکی از هزاران شاخه تیونینگ خودرو هست.
    تیونینگ (به انگلیسی Tuning) در لغت به معنای تنظیم است. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تونینگ و بالانس برای رسیدن به بهترین عملکرد است. به‌طور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است.
    حالا این مشخصات میخاد فنی باشه یا ظاهری.
    البته تیونینگ و ماشین بازی هرکدوم یه مقوله جداگانه ست که تو ایران بهش توجه نمیشه!
    مهم فرهنگ استفاده و البته هدف استفاده از تیونینگ خودرو هست که معمولا افراد اطلاعات کافی ازش ندارن و اینکه هر خودرو نقاط قوت و ضعفی تو تیونینگ داره که تیونر قبل از اینکه دست به کار بشه باید اطلاعات کافی در مورد خودرو رو داشته باشه.
    از لحاظ علمی،تیونینگ بالا تر از مکانیک قرار میگیره و مکانیک در واقع زمینه ای برای تیونینگ خودرو هست.

    موافقم 7
    مخالفم 37
  4. Hf

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    تازگی یک ماشین شوتی دیدم محور عقبش انقدر شل بود که نزدیک بود جدا بشه

    موافقم 22
  5. محسن

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فرهنگ؟ اینها قشر اراذل و اوباش جاده ها هستن. نه دانش تیونینگ اصولی رو دارن نه از رانندگی حرفه ای چیزی میدونن.

    موافقم 87
    مخالفم 3
  6. سمند سال سوار

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کذبه
    من سمند دارم و ماشین بازم

    موافقم 3
    مخالفم 8
  7. سهراب

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شوتی حاصل اقتصاد خراب و سوءمدیریته مسئولینه نه فرهنگ تیونینگ

    موافقم 39
    مخالفم 2
  8. مسعود برازنده رخ

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شوتی و شوتی سوار بجز خسارت زدن به خودشو دیگران هیچ منفعتی نداره…
    تیونینگ یه علم هستش نه که برداری ظاهر ماشین رو درهم برهم درست کنی و یه اگزوز با صدای دلخراش بزاری که مردم بهت فحش ناموس بدن،به این تیونینگ نمیگن.
    تیونینگ کردن ماشین اول علم می خواد
    دوم پول می خواد
    سوم جاده و جایی برای لذت بردنش می خواد
    چهارم هم راننده حرفه ای می خواد.
    اگر همه این ها رو داشتی می تونی هر ماشینی رو تیونینگ کنی و لذتش رو ببری.
    نه که ۲۰ نفر افغانی رو سوار پژو کنی و اخرش هم با تصادف بری زیر خاک…

    موافقم 31
    مخالفم 1
  9. شوگون

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک مورد در فرهنگ تیونینگ ایران هست که هیچ جا نیست و آن ….. فوم های مکعبی روی درها است. که یعنی ماشین من نوئه!! من مایه دارم پژو 30میلیونی رو 600-700خریدم! من دارم تو نداری! فومی که ممکنه حتی تا ده سال روی درهاش بوده باشه یا تازگی خریده و چسبونده باشن روی ماشین سند دست چندم

    موافقم 25
  10. خندان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا ارزششو داره یه خانواده شاد که دارن با یه سمند ساده تو جاده با ۱۰۰تا حرکت میکنن فامیلاشون چشم به راهن بعد یه ۴۰۵ با ۲۳۰ تا
    بیاد از پشت بزنه بهشون ؟

    موافقم 21
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6505 ديدگاه)

    یه روز نمیام پدال چه مقاله هایی میاد…

  12. شایکل موماخر

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    خدا شاهده ،دختر یکی از آشنایان ما،بیچاره تازه دانشگاه قبول شده بود،۱۸ـ۱۹ ساله، باباش با هزار آرزو و دلخوشی براش یه کوییک خرید بره دانشگاه بیاد،یه نامرد بی صفت شوتی، از پشت چنان زده بود بهش که چپ کرده بود و ….. از بین رفت!!!!! پدر مادرش تو سه ماه، بیست سال پیر شدن…. این فرهنگه؟! انسانیته؟! شرفه؟!!! واقعاً شوتی ها باید حبس های حداقل سی چهل سال بگیرن. رسما قاتل هستن

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. Navid A J

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4017 ديدگاه)

      شوتی ها رو باید تبعید کنن تو بیابون

      موافقم 8
      مخالفم 3
  13. موستانگ

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    واقعا باعث تاسف که همچین چیز های مزخرفی رو به فرهنگ خودرویی ایران می چسبانند در حالی که ما ماشین باز های واقعی در اصل از اینکه سوار این قوطی حلبی ها بشیم و ببینیم یکی اینجوری داره گند میزنه به یه ماشین ناراضی هستیم فرهنگ ماشین بازی در همه جای دنیا مخصوصا ایران درستش اینکه از یه ماشین در بهترین شرایط نگهداری بشه و انو روز به روز بهتر و زیبا‌تر کنیم نه اینکه عقب ماشین رو بالا ببریم هندلینگ ماشین رو خراب کنیم و باعث آزار دیگران بشیم

  14. سهیل

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    مرکز و قطب تیونینگ در جهان میدون توپخونه است که در استیج نهایی شیشه های ماشین دودی شده و یک ارم کادیلاک روی ماشین نصب می شود و نصب جالیوانی هم باعث بالارفتن اعتماد به نفس راننده خواهد شد . در مراحل نهایی می شود دوتا نخل به صورت سیاه قلم و یک چشم گریون روی شیشه عقب کشید و ایرودینامیک را با این روش اصلاح کرد . یک جفت پلاک خارجی هم زیر پلاک اصلی نصب کنید و تمام . . اگر دوتا نوار پارچه ای هم بسته به استقلالی یا پرسپولیسی بودن خود از نمایندگی های موپار و راف و الپاین مستقر در زیرزمین پاسازهای معتبر خیابان چراع برق تهیه کنید و هیچ چیز دیگری هم لازم نیست و بوق بنزی هم که نیاز به تاکید ندارد .

  15. Mahdi.r

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بله دوستان منم ۴۰۵ دارم و هفته پیش ۱۶ تومن هزینه تعویض واشر سر سیلندرش شد

  16. Mustang

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    آخه این چه فرهنگ بیخودیه

  17. ALI.S

    ۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (289 ديدگاه)

    جالب بود از این نظر که بهش پرداخته شده ولی ناموساً فرهنگ ما اینکه عقب ماشین رو بدی بالا نیست. ولی محبوبیت پارس و ۴۰۵ رو درست گفت😂

  18. Yasincraft

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    برین مثل آدم رانندگی کنین حداقل اگه میخاین فشارتون رو تخلیه کنید، اینا خوبن:

    Forza horizon 5
    Forza horizon 4
    Need for speed payback
    Need for speed unbound
    Need for speed most wanted
    Need for speed heat

    😉🎮🚗

  19. دوج چلنجر گادی

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پرچم ایران بالاست

    عرب خلیج نداره

    1. Mr.mashinbazzzzzzz

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      خاک تو سر گوگل مپز که اسم خلیج فارس رو گذاشته خلیج عرب 😢

  20. تآمل

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متآسفانه ما که اصالتآ بومی و ساکن بندرعباس هستیم با این مشکل شوتی هایی که با 405 – پارس – زانتیا و بعضآ حتی پراید و با ریمپ کردنشون و گازوندن در جاده و خاکی جان مردم رو به خطر انداخته غریب نیستیم – کما اینکه بنده خود نیز فرزندم قربانی یکی از همین به اصطلاح رانندگان 405 عقب بلند شده که تا پایان عمرم خود و خانواده باید بسوزیم و ،،، بسوزیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا