فولکس واگن

تجربه رانندگی با فولکس‌واگن تی راک R جدید

۱۰ سال پیش فولکس‌واگن محصولات پرفورمنس خود با پسوند R را عرضه کرد و درحالی‌که ما فکر می‌کردیم محصول بعدی این برند با نشان R پس از شیروکو و گلف برادر کوچک‌تر این محصول یعنی پولو خواهد بود اما ژرمن‌ها تصمیم دیگری گرفتند.

فولکس‌واگن تی راک R

شاسی بلندهای کوچک سود بسیار زیادی برای سازندگان به ارمغان می‌آورند و محبوبیت بسیار زیادی دارند. به همین خاطر است که فولکس‌واگن از نشان پرفورمنس R روی محصولات کوچک‌تر خود استفاده می‌کند و این بار نوبت به شاسی‌بلند تی راک رسیده است.

فولکس‌واگن تی راک R

شاید تی راک محبوب‌ترین گزینه بین عاشقان سرعت و هیجان نباشد اما فولکس‌واگن معتقد است این خودرو می‌تواند گزینه‌ای منعطف‌تر و محبوب‌تر در مقایسه با گلف R باشد زیرا طیف مشتریان گسترده‌تری دارد.

تی راک R بر پایه گلف R شکل گرفته و از همان پلتفرم، قوای محرکه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کند؛ بنابراین ما با زیر پوست خودرو تا حد زیادی آشنا هستیم. وقتی پشت فرمان بنشینید چنین چیزی بیشتر خودش را آشکار خواهد کرد زیرا تی راک R علیرغم تفاوت‌های ظاهری مشهود، تجربه رانندگی مشابهی به گلف R دارد.

گلف R به خاطر پرفورمنس دست‌یافتنی و کم‌هزینه خود شناخته می‌شود و تی راک R هم تفاوتی ندارد. پیشرانه بدون وجود سیستم اگزوز سفارشی آکراپوویچ صدایی نسبتاً تخت داشته و زمانی که حالت رانندگی کامفورت را انتخاب کنید به سختی خواهید توانست تفاوتی بین سواری آن با دیگر اعضای خانواده تی راک قائل شوید.

تی راک R خودرویی ساکت و آرام بوده و در شهر سواری راحتی دارد. فرمان خودرو سبک بوده و علیرغم اینکه ارتفاع سیستم تعلیق ۲۰ میلی‌متر پایین آمده اما در عبور از دست‌اندازها عملکرد نرمی دارد. سواری خودرو کمی بهتر از گلف R بوده و زمانی که آن را خیلی تحت‌فشار نگذارید تجربه رانندگی لذت بخشی را خواهید داشت.

فولکس‌واگن تی راک R

این خودرو به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد و بنابراین توانایی خوبی در آفرود و زمین‌های لغزنده دارد؛ اما اکثر خریداران این خودرو به حالت مسابقه علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

با انتخاب حالت مسابقه گیربکس ۷ سرعته DSG سریعاً با پیشرانه جفت‌وجور شده و خود پیشرانه هم مشتاق‌تر و تیزتر می‌شود. نیروگاه آهنین فولکس به راحتی قدرت ۲۹۶ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری را به زمین منتقل می‌کند و به این ترتیب شاهد خودرویی بسیار سریع هستیم.

فولکس‌واگن تی راک R

البته همه‌چیز به فشردن پدال گاز خلاصه نمی‌شود زیرا گیربکس همراهی بسیار خوبی نداشته و گاها در تعویض دنده‌ها تعلل به خرج می‌دهد. گیربکس تعویض‌های نرمی دارد اما هوشیارترین گزینه بازار نبوده و پدال‌های پلاستیکی پشت فرمان هم خیلی شما را ترغیب به استفاده از آن‌ها نمی‌کنند.

خودروی حاضر در تست به‌صورت سفارشی به کنترل شاسی دینامیک مجهز بوده و از جمله تجهیزات آن می‌توان به سیستم تعلیق تطبیقی و فرمانی گیراتر اشاره کرد. البته استفاده از حالت مسابقه‌ای باعث افزایش وزن فرمان می‌شود ولی این تغییر هیچ تأثیر مثبتی روی جهت و عملکرد فرمان ندارد.

سیستم چهار چرخ محرک هالدکس نیز برای هماهنگی با وزن و ارتفاع بیشتر تی راک به‌روزرسانی شده است. نتیجه این کار نیز احتمالاً وجود همان میزان چسبندگی گلف R است اما چابکی خودرو اندکی کاهش یافته است. بازهم همه‌چیز به روش پرفورمنس ساده تی راک R مربوط می‌شود. قدرت زیاد، چسبندگی زیاد و بنابراین سرعت زیاد در خط مستقیم.

فولکس‌واگن تی راک R

جدای از تجربه رانندگی، تی راک خودروی بسیار آشنایی است. کابین اندکی اصلاح شده و در این بخش صندلی‌های اسپورت، پدال‌های آلومینیومی، فرمان D شکل و… را می‌بینیم. تی راک R از نظر کیفیتی پیشرفت داشته و فاقد برخی پلاستیک‌های سخت در بالای داشبورد می‌باشد. البته اگر خواهان کیفیت بهتری هستید می‌توانید آئودی SQ2 قوی‌تر را در نظر داشته باشید که نقطه‌ضعف آن فضای کابین و بار کمتر در مقایسه با فولکس است.

فولکس‌واگن تی راک R

کابین از نظر تکنولوژی در سطح خوبی قرار داشته و صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی به چشم می‌آید. کروز کنترل تطبیقی، برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌های خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، حسگرهای پارک جلو و عقب، ناوبری ماهواره‌ای، اندروید اتو، اپل کارپلی، دستیار اضطراری ۱۰ ساله، چراغ‌های جلو و عقب LED و… جزو تجهیزات استاندارد این خودرو هستند. البته برای خرید صندلی‌های گرم شونده، دوربین دنده‌عقب و دستیار نوربالا باید مبلغ بیشتری بپردازید.

تی راک R از نظر تجهیزات کاملاً با گلف R قابل‌مقایسه نیست زیرا برخی از تجهیزات آن در گلف وجود نداشته و برخی تجهیزات گلف هم در این شاسی‌بلند دیده نمی‌شود؛ بنابراین اگرچه پرفورمنس هر دو خودرو مشابه هم است اما هاچبک فولکس به‌صورت استاندارد از دوربین دنده‌عقب و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کند.

اگر خواهان یک فولکس‌واگن سریع، کاربردی و راحت هستید باید منتظر گلف R نسل هشتم باشید که احتمالاً بهترین گزینه برای خرید خواهد بود. اگر کمی فضای کابین و بار بیشتر به همراه همان پرفورمنس را می‌خواهید باید تی راک R جدید را در نظر بگیرید. این خودرو عملکرد مشابه گلف را با کیفیت سواری اندکی بهتر ترکیب کرده است.

مشخصات فولکس‌واگن تی راک R 2.0 TSI 4MOTION 300PS DSG

  • قیمت: ۳۸۴۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Enzo

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    با تمام تفاسیر من نظرم بازم رو گلفR هست.این کجاش شاسی بلنده آخه.بعد حتما توارگم میشه غولتشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. farshad

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بسیار شکیل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    چقدر جذابه در عین طراحی ساده و عامه پسند
    طراحی فولکس بنظرم ماندگاری بیشتری داره نسبت به بقیه خیلی عالیه
    در ضمن دوستان به این نکته هم میخوام اشاره کنم من و همه ی دوستان پدالی و همینطور همه ما انسانها کلی از یک ساخت و.. خوب،باکیفیت،با ظرافت و زیبا خوشمون میاد الان کمتر خودرو سازی تو دنیا پیدا میشه که خودروی خوب نسازه ولیکن انتخاب و سلیقه هر فردی با هم متفاوت هستش تو هر زمینه و این همه تنوع محصولات تو اکثر کشورها در هر بخشی هست تا مردم بتونن اون چیزی که میخوان رو بخرن…
    ولی متاسفانه ما ایرانی ها با این همه پتانسیل باید به اجبار به لگن سازهامون که لگن های از رده خارج شده، بی کیفیت، بدون امکانات و….. با محدویت تنوع با قیمت های غیر معقول بخیریم(البته خیلیا توان خریدشم ندارن)..
    فقط در آخر خیلی بدشانسیم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رامتین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    نسل 8 گلف چیز دیگری است. بهبودهای زیادی در نسل 8 نسبت به نسل قبل یعنی 7.5 داشتیم. گلف R جدید توان 333 اسب خواهد داشت که بینظیره. با قیمت 42000 دلاری اگر فرمولهای سالهای قبل مطرح باشه حدود 1 میلیارد در میومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مانی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    این قطعات همرنگ بدنه که تو کابینه جالب نیست
    کسی‌ میدونه جنسش چی‌ هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا