فولکس واگن

اولین تجربه رانندگی با فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت 2020

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت ۲۰۲۰ به تازگی وارد نمایندگی‌های فروش شده و همه با دیدن آن این جمله را خواهند گفت: “یک کراس اوور دیگر!” این خودرو طبق کلاس‌بندی EPA در دسته کامپکت ها (جمع‌وجور) قرار می‌گیرد اما اصلاً خودروی کوچکی نیست… رقبای این خودرو همچون فورد اج، هوندا پاسپورت و جیپ گرند چروکی هم خودروهای کوچکی محسوب نمی‌شوند. برنامه ریزان تولید شاید شورولت بلیزر، نیسان مورانو و تویوتا ۴ رانر را نیز به عنوان بازیگرانی مهم در این زمین به حساب بیاورند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

بسیاری از خودروهای یاد شده به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یافته و یا مثل بلیزر کاملاً نسل عوض کرده‌اند. در طیف مقابل هم تویوتا ۴ رانر قرار دارد که آخرین بازطراحی آن به یک دهه پیش بازمی‌گردد. خب گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک هنوز هم باعث برنده شدن می‌شود نه؟!

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اضافه شدن پسوند کراس اسپورت به اطلس سه‌ساله می‌تواند به معنی ارتباط دو خودرو با یکدیگر باشد، این‌طور نیست؟ فولکس‌واگن اطلس و اطلس کراس اسپورت در یک خط تولید در چاتانوگا تولید می‌شوند. مدل میان سایز اطلس جایگزین توارگ در آمریکای شمالی شده ولی اطلس کراس اسپورت قرار است جایگزین چه چیزی باشد؟!

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

فولکس‌واگن می‌گوید این کراس اوور دو ردیفه جایگزین هیچ خودرویی نیست. این خودرو هم همان مشتریان اطلس را هدف گرفته با این تفاوت که کراس اسپورت باب میل افرادی است که نیازی به ردیف سوم صندلی‌ها ندارند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اطلس کراس اسپورت در ۸ تریم با نام های S، SE، SE w/Tech، SE w-Tech R-Line، SEL، SEL R-Line، SEL پریمیوم و SEL پریمیوم R-Line عرضه می‌شود. مدل پایه این خودرو ارزان‌ترین کراس اوور کلاس خود بوده اما همانند رقبا، تریم های بالاتر با سفارش چند آپشن مرز قیمت ۵۰ هزار دلار را رد می‌کنند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اطلس کراس اسپورت هم مثل اطلس به‌صورت استاندارد با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربویی عرضه می‌شود که قدرت ۲۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری دارد. یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با خروجی ۲۷۶ اسبی نیز در دسترس است. ظرفیت یدک کشی دو مدل ۴ و ۶ سیلندر نیز به ترتیب برابر با ۹۰۷ و ۲۲۶۸ کیلوگرم می‌باشد. هر دو پیشرانه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کنند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

هم‌اکنون شاید با خود فکر کنید کم شدن یک ردیف صندلی از اطلس باعث شود کراس اسپورت هندلینگ و دینامیک سواری بهتری داشته باشد اما تفاوت وزن هر دو خودرو به چند کیلوگرم ختم می‌شود. مصرف سوخت این خودرو نیز نسبت به اطلس استاندارد به‌صورت ناچیزی بهبود یافته است. تست مختصر ما نشان داد که این دو خودرو از نظر پرفورمنس هم تفاوت چندانی دارند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

مسیر تست ما شامل بخش‌های شلوغی در کانادا بود. در کل مسیری را طی کردیم که ترافیک گاهاً شدیدی نیز داشت و کلا با این خودرو حدود ۱۵۰ کیلومتر را طی کردیم.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اگرچه زمان صرف شده برای تست اطلس کراس اسپورت خیلی زیاد نبود اما ما این خودرو را دوست داشتیم. خودروی موردبحث صدای نسبتاً کمی داشته و البته باید به این نکته اشاره کنیم که یک کراس اسپورت های ما به لاستیک‌های زمستانی مجهز شده بودند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

آیا پیشرانه کراس اوور فولکس در مسیرهای شیب‌دار مشکلی داشت؟ پیشرانه ۶ سیلندر اصلاً و پیشرانه ۲ لیتری نیز همین‌طور. البته پیشرانه کم‌توان‌تر صدای بیشتری تولید می‌کرد و این طبیعی بود زیرا باید تحت‌فشار بیشتری قرار می‌گرفت. حس فرمان نیز خوب بود ولی خب برای بررسی کامل این بخش باید در مسیرهای هیجان‌انگیزتر رانندگی کرد نه در بزرگراه‌های وسیع و بی حاشیه.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اطلس کراس اسپورت هیچ مسابقه جاده‌ای را برنده نخواهد شد اما سواری پایداری خواهد داشت. شعاع گردشی این خودرو بیشتر از اکثر رقبا و حتی بیشتر از خود اطلس بوده ولی خودرو همچون اتوبوس نمی‌چرخد. در واقع برخی افراد شعاع گردش آن را خوب هم می‌دانند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

خودروی تست شده به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های ایمنی و کمک‌راننده همچون پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی، ترمز اضطراری خودکار و هشدار برخورد از جلو مجهز شده است. البته سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار پارک، نوربالای خودکار و دوربین دید محیطی نیز در دسترس خریداران است. اخیراً هم تشخیص علائم ترافیکی و دستیار ترافیک به این کراس اوور اضافه شده است.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

از نظر طراحی، فولکس اطلس کراس اسپورت دارای ویژگی‌های مخصوص محصولات این خودروساز است. زوایای خودرو کمی تیز و خمیده هستند و این مورد در بخش عقب دیده می‌شود. همین خم باعث می‌شود ارتفاع خودرو کمی پایین‌تر از اطلس استاندارد باشد. اگرچه فاصله بین محوری دو خودرو یکسان است اما طول کلی کراس اسپورت اندکی کمتر می‌باشد.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

چراغ‌های جلوی LED خودکار به‌صورت استاندارد در تمامی ‌تریم ها وجود داشته و مدل‌های SEL از چراغ‌های ۹۰۰ لومنی سود می‌برند. سپرهای جلو و عقب جدید نیز باعث تمایز این خودرو از اطلس استاندارد می‌شوند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

طراحی کابین نیز تقریباً مشابه مدل اطلس است. البته بجای کاکپیت دیجیتال ۱۲.۳ اینچی مدل استاندارد از صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی استفاده شده است. در تریم های بالاتر هم صفحه لمسی ۸ اینچی تعبیه شده است. نقطه‌ضعف سیستم اطلاعات سرگرمی هم منوها و گزینه‌های زیاد است که باعث حواس‌پرتی می‌شود.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

از نظر راحتی شاهد پوشش چرم صندلی‌ها خواهید بود. فرمان خودرو فربه حس شده اما خیلی بزرگ نیست. داشبورد و پانل‌های درب دو رنگ با دوخت های متضاد نیز در تریم های لوکس‌تر دیده می‌شوند.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

فولکس‌واگن به ارگونومی هم فکر کرده به‌گونه‌ای که صندلی سمت سرنشین در جلو ۱۹ حالت مختلف برای تنظیمات دارد.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

از نظر فضای کابین نیز اطلس کراس اسپورت جزو بهترین‌های کلاس است. این خودرو از نظر فضای پا و سر نیز جزو محصولات شاخص فولکس می‌باشد.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

بنا به گفته‌ی Wards، حدود ۵۲ درصد از بازار خودروهای سبک آمریکا را کراس اوورها و شاسی بلندها تشکیل می‌دهند. به‌طور مشابه، بیش از نیمی از فروش فولکس در سال پیش هم به این نوع خودروها اختصاص داشته و این شرکت رشد فروش ۱۶ درصدی را تجربه کرده است و به همین خاطر تولید اطلس کراس اسپورت منطقی می‌باشد.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

اما نکته مهم وجود تیگوان ارزان‌تر است. این خودرو ۷۶۰۰ دلار ارزان‌تر از اطلس بوده اما طرفداران فولکس که تنها نیازمند خودرویی ۵ نفره هستند شاهد دو گزینه از این برند یعنی تیگوان ۲۷۲۶۵ دلاری و اطلس کراس اسپورت ۳۱۵۶۵ دلاری خواهند بود. شاید تفاوت ۴۳۰۰ دلاری دو خودرو از نظر برخی زیاد باشد اما زمانی که شرایط اقساطی را در نظر بگیرید شاید مدل موردبحث ما جذاب‌تر باشد. نسخه‌های چهار چرخ محرک تیگوان و اطلس کراس اسپورت تفاوت ۶۲۰۰ دلاری دارند و چرا باید اطلس را انتخاب کرد؟ یکی از دلایل می‌تواند قدرت بیشتر پیشرانه باشد.

فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت

تیگوان تنها با یک پیشرانه عرضه می‌شود اما اطلس و اطلس کراس اسپورت با دو پیشرانه یاد شده در دسترس هستند. تنها زمان ثابت خواهد کرد که برنامه‌های فولکس برای تولید اطلس کراس اسپورت به بار خواهد نشست یا خیر…

مشخصات فولکس‌واگن اطلس کراس اسپورت V6 SEL پریمیوم R-Line AWD

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۷۶ اسب بخار/۳۶۱ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • مصرف سوخت: ۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
  • وزن: ۲۰۰۱ کیلوگرم
  • قیمت پایه: ۳۹۲۴۵ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۵۱۰۵۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. همایون

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    عجب ابهتی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      نمیدونم چرا احساس میکنم زیادی گُنده بَد قَوارست .
      یجوریه
      فولکس‌های شاسی بلند امروزی ، تو نمای عقب بد طراحی شدن ، نچسب طراحی میشن ، حتی توارگ هم همینطور .
      این نظر منه و چیزی از ارزشهای فولکس کم نمیکنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. meysam

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    طراحی عقبشو دوست ندارم یه جوریه. اطلس خیلی بهتر از اینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GERMANY

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      اره.منم همین احساسو دارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Kimia

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اکتریور و اینتریور دقیقا مثل زوتی دامای اکس۷ هست’جای تعجب داره که از روی چینیها کپی کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Malt hill

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    آئودی Q8 ارزان شده میشه این

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amg 63

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (122 ديدگاه)

    نمی دونم چرا داخل این فولکس واگنا جذاب نیست . هنوز ساده اند . قبول دارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      amg 63 عزیز
      من هم اولش مثل شما فکر میکردم
      اما تا وقتی داخلش نشینید باورتون نمیشه که چقدر تکنولوژیک و با کیفیت ساخته شده .
      برای اولین بار که نشستم داخل تیگوان برای بررسی نمای داخلیش ، حال کردم و واقعاً یه احساسی به شما میگه مهندسی دقیق یعنی چی .
      کیفیت بالای مانیتور ها و صفحه کیلومتر دیجیتال تیگوان و پاسات بسسسسیار با محصولات ژاپنی و کره‌ای متفاوته ، اما هیف که خودروهاشون بخاطر حساست بالا به درد ایران نمیخوره و اگر نه که شما پول یه محصول درجه یک آلمانی در حد بنز و bmw را میدهید ولی هم قیمت یک ژاپنی که به نظرم اشتباهه تو ایران با این وضع خدمات و جاده‌ای سوار شد و همون ژاپنی صدبرابر بهتره برای ایران .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ایلیا

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (731 ديدگاه)

    ملت اون چهار سوراخ کروم کاری شده ی بدریخت و گنده که توی سپر عقب این ماشین کار شده و با پلاستیک مشکی بسته شدن اسمشون چیه دقیقا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. هاتف

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (99 ديدگاه)

    من این خودرو رو سوار شدم و تست کردم. ابعادش به طرز باور نکردنی بزرگه! فاصله دوتا صندلی جلو از هم آدمو یاد بلیزرایی که تو ایرانن میندازه. کراس بودنش نسبت به اطلس معمولی خیلی جزابش کرده. من احساس کردم موتور دوهزار توربو براش کمه و انگار همش زور میزنه. جلو داشبوردش خیلی سادس. بازم از بزرگیش بگم که ویژگی اصلیشه. برخلاف تبلیغاتش که کاکپیت دیجیتال زده بود سرعت سنج آنالوگ بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا