فولکس واگن

گشتی کوتاه با فولکس‌واگن بیتل دیون

آیا می‌توان بیتل دیون را یک کراس اوور دانست؟
فولکس‌واگن نسخهٔ کانسپتی از مدل بیتل خود را با نام بیتل دیون (Dune) در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ رونمایی کرد. این کانسپت درواقع بیتلی بود که کمی به قابلیت‌های آفرود آن افزوده‌شده بود و با الهام از بیتل های «Baja Bug» دهه ۶۰ میلادی شکل‌گرفته بود. از بیتل دیون که به یاد بیتل Baja Bug و برای ادای احترام به آن ساخته‌شده است، استقبال مناسبی به عمل آمد و به همین دلیل فولکس‌واگن تصمیم به تولید انبوه آن گرفت. البته این شرکت در سال ۲۰۰۰ نیز کانسپتی با همین نام بر اساس نسل قبلی بیتل معرفی کرده بود که هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید.

Volkswagen Beetle Dune Concept 2000
Volkswagen Beetle Dune Concept 2000
درحالی‌که نسخه‌های کوپه، کانورتیبل و اسپرت R-Line از بیتل ساخته می‌شد، جای خالی یک نمونهٔ کراس اوور یا لااقل شبه کراس اوور در بین خانوادهٔ بیتل احساس می‌شد. چراکه رقبای اصلی بیتل که آن‌ها هم از گذشته آمده‌اند یعنی مینی کوپر و فیات ۵۰۰ نیز نمونۀ کراس اوور محصولات Retro (خودروهایی که با نگاه به محصولات محبوب گذشته ساخته می‌شوند) خود را با نام‌های فیات ۵۰۰X و مینی کانتریمن روانهٔ بازار کرده بودند. بدین ترتیب با عرضهٔ بیتل دیون، این ضعف نیز جبران شد؛ اما آیا بیتل دیون واقعاً یک کراس اوور است؟

Volkswagen Beetle Dune
Volkswagen Beetle Dune
بیرون
در بیتل دیون قسمت پایینی سپرها به رنگ مشکی درآمده، محافظ‌های نقره‌ای‌رنگی در قسمت‌های زیرین خودرو اضافه‌شده و دور گلگیرها را نواری مشکی‌رنگ در برگرفته که به همراه اسپویلر عقب، ارتفاع بیشتر از سطح زمین و رینگ‌های ۱۸ اینچی، آن را حداقل در ظاهر به کراس اوورها شبیه کرده است. هرچند کانسپت دیون که دو سال پیش معرفی شد بیش از ۵ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به مدل معمولی داشت اما نسخهٔ تولیدی فعلی فقط ۱ سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد درحالی‌که ۱.۵ سانتیمتر نیز در عرض رشد داشته است. این امر بدین معناست که بیتل دیون جانشین بیتل Baja Bug محسوب نمی‌شود اما ارتفاع بیشتر از سطح زمین و استفاده از تجهیزات مذکور موجب شده که دیون توانایی بیشتری در عبور از جاده‌های ناهموار نسبت به مدل معمولی داشته باشد.

درون
پس از بررسی بیرون خودرو، پای به داخل آن می‌گذاریم. در داخل دیون با فضای مواجه می‌شویم که برخلاف دیگر محصولات فولکس‌واگن، محافظه‌کارانه طراحی نشده و درعین‌حال بسیار کاربردی است. در داخل خودرو از تریم زرد/نارنجی‌رنگی استفاده‌شده و دوخت‌ها نیز با همین رنگ انجام‌گرفته‌اند. در دیون از سیستم ارتباطی-سرگرمی جدید MIB II فولکس‌واگن استفاده‌شده که کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل را پیشتی بانی می‌کند. دوربین دید عقب و سنسور پارک نیز در این خودرو وجود دارد درحالی‌که می‌توان پکیجی ۱۶۹۵ دلاری را نیز برای آن سفارش داد. این پکیج که تکنولوژی نام دارد شامل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، سیستم صوتی فِندِر، استارت دکمه‌ای و سانروف می‌شود. همچنین بستهٔ دیگری شامل چراغ‌های بای زنون و دی لایت های LED نیز با قیمت ۷۹۵ دلار قابل خریداری است.

Volkswagen Beetle Dune
Volkswagen Beetle Dune
رانندگی
ما با این خودرو در شمال نوادا که دارای جاده‌هایی با شرایط گوناگون است رانندگی کردیم و بیتل دیون ثابت کرد که قادر است در تمام طول سال و در هر شرایط آب و هوایی، جاده‌های ناهموار را بپیماید. البته دیون فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود که همین امر موجب شده تصور اینکه بتواند در هر جاده‌ای حرکت کند سخت باشد. هرچند نام آن یعنی کلمهٔ Dune به معنای شن‌های روان کویری است و رنگ زردش نیز از طوفان‌های کویری الهام گرفته است اما عدم عرضه با سیستم چهارچرخ محرک نقطه‌ضعفی برای آن محسوب می‌شود. دیون برخلاف بیتل R-Line که خشک و اسپرت است، تعلیق نرم و راحتی داشته و رانندگی با آن لذت‌بخش است. همچنین در دیون برخلاف Baja Bug که در آن از سروصدا سردرد می‌گرفتید، کاملاً در آرامش و سکوت خواهید بود.

Volkswagen Beetle Baja Bug
Volkswagen Beetle Baja Bug
زیر کاپوت
در زیر کاپوت بیتل دیون یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر قرار دارد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این موتور بسیار مقرون‌به‌صرفه و کارآمد است به‌طوری‌که ۹.۴ لیتر در شهر، ۶.۹ در جاده و ۸.۴ لیتر به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. مطمئناً بیتل دیون با این موتور خودروی سریع و اسپرتی نخواهد بود اما در عوض کوپه‌ای خشن و کراس اوور مانند است که توانایی‌های آفرود نسبتاً مناسبی دارد. به همین دلیل اگر به دنبال سرعت و شتاب هستید باید سراغ نسخهٔ اسپرت R-Line بروید.

سخن پایانی

قیمت بیتل دیون از ۲۴,۸۱۵ دلار آغاز می‌شود که نشان‌دهندهٔ ارزش در برابر بسیار عالی آن است. نسخهٔ کانورتیبل این خودرو نیز قابل خریداری است که ویژگی‌های یکسانی با مدل کوپه دارد و فقط به سقف پارچه‌ای قابل‌جمع شدن مجهز شده است. در کل بیتل دیون خودرویی نیست که از جانشین Baja Bug انتظار می‌رود و حتی به‌خوبی نسخهٔ کانسپت هم نیست و فقط یک پکیج و تریم آفرود است که بیتل به آن نیاز داشت. بااین‌حال ارزش در برابر قیمت فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توان آن را یک‌نیمه کراس اوور دانست؛ بنابراین در دورانی که کراس اوورها بسیار محبوب و پر فروشند، فولکس‌واگن بیتل دیون انتخاب بسیار خوبی برای خرید یک کراس اوور ساب کامپکت بشمار می‌رود.

Volkswagen Beetle Dune

نقاط مثبت: توانایی آفرود نسبتاً مناسب، سواری راحت و ارزش در برابر قیمت عالی

نقاط منفی: عدم توانایی برای آفرود واقعی و عدم عرضه به‌صورت چهارچرخ محرک

مشخصات فنی

موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ
قدرت ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۸.۴ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۲۴,۸۱۵ دلار

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. great britain

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    اگه من این ماشین رو داشتم واقعا خجالت میکشیدم باهاش بیام بیرون.
    طراحیه قورباغه ای کاملا برازندشه.برخلاف پورشه که احمد باقری میگه.
    احمد جان قورباغه که میگفتی اینه. نه پورشه.
    خواهشا بیشتر دقت کن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      مشکل همین جاس دیگه ملت 2500 ساله 200میلیون میده لگن کره ای نمیده به توربوی این مرد حسابی من حالا نسخه ی ایرانیشو میگم لا مصب سیستم صوتیش برمستر ه که دست سازه شتاب و مصرف از نزدیک ببینی تو کف همون چراغ و رینگو لاستیک های کانتیننتالش میمونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Pagani

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    اون عکسی که تو برفه یه لحظه فکر کردم پورشه ست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. great britain

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    ببخشید اینم یادم رفت بگم طراحیه داخلی یا داخل کابینشم هم به شدت دموده و قدیمیه.
    و بسیار بد.
    حالا بعضی دوستان فکر میکنن من دارم از رویه تعصب اینا رو میگم.
    واقعا خودتون نگاه کنید.واقعا طراحیش خوبه به نظر شما؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علي

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    همین که زیرش بلنده و به جایی گیر نمیکنه جون میده برای ایران خودمون که داری تو ی بلوار معروف تهران داری میری یهو یه مانع مصنوعی یا سرعت گیر سیمانی زیر ماشین سر در میاره . در ضمن طراحی نوستالوژی عالیی داره که تمام سنین رو پوشش میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر چقدر هم پول داشته باشم، اینو نمی گیرم، یعنی واقعا طرف اینو می خره و بعد با این قیافه بسیار افتضاح و مسخره، میره بیرون. مگه داریم، مگه میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. great britain

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      دقیقا احمد جان زدی به هدف.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. moein

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      رانندگی نکردی با هاش نمی دونی چه سواری می ده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علي رضا

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (229 ديدگاه)

      ترو خدا سلیقه ات رو نگه دار برای خودت…
      هیچکس اینجا علاقه‌ای به شنیدن نظرات تو نداره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قدرت موتورش خوبه.
    مصرف سوخت خوبی هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (13 ديدگاه)

      قدرت موتور و مصرفش در حد موتور EF7 توربو شارژر دار خودمونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. فقط انگلستان لوکس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    از این همه طراحی سرم سوت کشید
    ای المانی مدرن این طراحی مسخره چیه
    مسخره دیده بودم ولی این دیگه چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهیار

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا ماشین خاصیه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا