فولکس واگن

رونمایی از فولکس‌واگن ID.4 GTX با قدرت حدود 300 اسب بخار

فولکس‌واگن چند ماه پیش خودروی الکتریکی ID.4 را معرفی کرد و حالا نوبت به معرفی نسخه پرفورمنس این شاسی‌بلند الکتریکی با پسوند GTX فرا رسیده است. در نظر داشته باشید که فولکس‌واگن قبلاً از حروف GTX در گلف، جتا و شیروکو استفاده کرده و هم‌اکنون و با خداحافظی تدریجی با مدل‌های درون‌سوز، پسوند GTX برای مدل‌های الکتریکی بکار می‌رود.

برخلاف ID.4 استاندارد که از یک پیشرانه استفاده کرده و نیرو را به چرخ های عقب می‌دهد، GTX یک پیشرانه دیگر در بخش جلو نیز دارد. قدرت این خودرو از ۲۰۱ به ۲۹۵ اسب بخار افزایش یافته که البته اندکی کمتر از قدرت ترکیبی ۳۰۲ اسب بخاری ID.6 بازار چین است.

در نتیجه این بهبود قدرت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت GTX نیز از ۸.۵ ثانیه مدل استاندارد به ۶.۲ ثانیه رسیده و حداکثر سرعت نیز از ۱۶۰ به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. شاید آن چیزی که در رانندگی روزمره اهمیت بیشتری داشته باشد شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد که برای ID.4 GTX برابر با ۳.۲ ثانیه است.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت ID.4 GTX از سیستم چهار چرخ محرک با تنظیم خودکار سود می‌برد. این شاسی‌بلند الکتریکی تا زمانی که حسگرها نیاز به کشش بیشتر را تشخیص دهند به‌صورت دیفرانسیل عقب عمل خواهد کرد. سیستم چهار چرخ محرک همچنین زمانی که راننده پدال گاز را بیشتر بفشارد وارد مدار خواهد شد تا خودرو استایل رانندگی اسپورت را به خود گیرد. تغییر وضعیت از دیفرانسیل عقب به چهار چرخ محرک در عرض چند میلی‌ثانیه صورت می‌گیرد و فولکس‌واگن مدعی است این فرایند به حدی نرم است که حتی راننده متوجه آن نمی‌شود.

ID.4 GTX به‌صورت استاندارد به رینگ‌های ۲۰ اینچی مجهز بوده اما می‌توان رینگ‌های ۲۱ اینچی را نیز سفارش داد. در اکسل جلوی این خودرو دیسک‌های ترمز ۳۵۸ میلی‌متری نصب شده‌اند. برخی افراد از دیدن ترمزهای کاسه‌ای در اکسل عقب ناامید خواهند شد اما این موضوعی سورپرایز کننده نیست چراکه آئودی Q4 E-Tron لوکس‌تر هم دارای ترمزهای عقب کاسه‌ای است.

پکیج اسپورت سفارشی باعث کاهش ۱۵ میلی‌متری ارتفاع این خودرو شده و فرمان را آماده سواری اسپورت تر می‌کند. جذب‌کننده‌های شوک تطبیقی نیز به عنوان بخشی از پکیج اسپورت پلاس در دسترس هستند. این جذب‌کننده‌ها توازن خوبی بین سواری اسپورت و راحت ایجاد می‌کنند. راننده همچنین می‌تواند از بین حالت‌های اکو، کامفورت، اسپورت، شخصی و کشش یکی را انتخاب کند.

با وزن ۴۸۶ کیلوگرم، باتری لیتیوم-یونی ۷۷ کیلووات ساعتی ID.4 GTX شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتری را ارائه می‌کند که نسبت به برد ۵۲۰ کیلومتری مدل استاندارد کمتر است؛ اما خب این موضوع قابل‌انتظار بوده چراکه GTX به خاطر پیشرانه اضافی وزن بیشتری دارد. با استفاده از شارژر سریع می‌توان در نیم ساعت برد ۳۰۰ کیلومتری را به دست آورد.

فولکس‌واگن در بحث طراحی و به منظور تمایز GTX از نسخه استاندارد چراغ‌های LED سه‌نقطه‌ای را به‌صورت عمودی در سپر نصب کرده است. همچنین طرح مشکی براق نیز در جلوپنجره دیده می‌شود. چراغ‌های جلوی ماتریکس LED به همراه طرح سه‌بعدی چراغ‌های عقب جزو دیگر موارد قابل‌ذکر هستند.

خودرویی که در تصاویر دیده می‌شود از رنگ جدید قرمز کینگ سود می‌برد. از جمله تجهیزات شاسی‌بلند جدید فولکس می‌توان به فرمان گرم شونده، نورپردازی داخلی با ۳۰ رنگ، استراحتگاه‌های دست قابل تنظیم و صندلی‌های عقب تاشونده اشاره کرد. پکیج‌های سفارشی زیادی وجود دارد که مواردی همچون هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و نمایشگر ۱۲ اینچی بجای نمونه ۱۰ اینچی استاندارد را به خودرو اضافه می‌کنند.

فولکس‌واگن ID.4 GTX جدید از تابستان سال جاری میلادی روانه بازارهای اروپایی شده و قیمت پایه ۵۰۴۱۵ یورویی پیش از اعمال مشوق‌های ۷۵۰۰ یورویی خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Amirreza

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    خیلی طراحیش گوگولیه ?

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. محمد رستمی نژاد

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (733 ديدگاه)

    همه چیز متن خوب داشت پیش می‌رفت تا اینکه به این جمله رسیدم

    برخی افراد از دیدن ترمزهای کاسه‌ای در اکسل عقب ناامید خواهند شد اما این موضوعی سورپرایز کننده نیست چراکه آئودی Q4 E-Tron لوکس‌تر هم دارای ترمزهای عقب کاسه‌ای است.

    دوتا شاخ که توی این چند روز از دست نمایشگاه شانگهای
    در آورده بودم ، دوتا دیگه بهش اضافه شد
    الان چهار تا شاخ دارم
    یعنی چی کاسه ایی
    نکنه اینا هم از ایران خودرو یاد گرفتن
    میگن دوست بد آدم رو خراب میکنه
    بفرما
    توی خودروسازی هم نمونش رو دیدم
    اینا با ایرانخودرو دوست شدن? از راه راست به در شدن
    ما که با ایرانخودرو زندگی‌میکنیم دیگه چه‌ جونِوَر هایی هستیم : صف چند کیلومتری خرید پراید

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Audi s8

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (757 ديدگاه)

      من id4 را خیلی دوست دارم ولی آئودی q4 e_tron واقعا جذاب تر است فلوکس واکن id4 شعاع حرکتی اش از موستانگ مک ای بهتر است

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. mohsen.g

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (180 ديدگاه)

      ترمز تو خودروهای الکتریکی فقط در مدافع ضروری درگیر میشند و اکثرا قدرت ژنراتوری موتور های الکتریکی کار کاهش سرعت رو انجام میدهند… حتی جدیدا خودروهایی با قابلیت تک پداله ارائه شده که با فشردن پدال گاز خودرو سرعت گرفته و به برداشتن پا از روی همین پدال کاهش سرعت تا توقف رو شاهد هستیم… بنابراین نیازی به ترمزهای مکانیکی قوی نداریم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. محمد مختاری آذر

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    عجب چیزی من قبلا هم گفتم بازم میگم این خودرو فرمان خیلی زیبایی داره واقعا دلبری می کنه و طراحی خارجی بدون عیب و نقص

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. محمد مختاری آذر

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    پدال لطفا خبر لوتوس امیرا هایپر کار هیدروژی ویریتک اپریکل و همچنین نسخه DBR1 آستون مارتین اسپید استر رو پوشش بده لطفا
    ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. mahan

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    توی الکتریکی ظاهر خوب و معمولی داره و همچنین خوب تونسته فقدان جلوپنجره رو طوری پر کنه که به چشم نیاد ولی مشکل از این بنده خدا نیست که من هیچ حسی بهش ندارم.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. mm.y@rlou

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    گروه فولکس واگن توی موتور های الکتریکی هم مثل درون سوز داره قدرتمند کار میکنه وبا طراحی اصولی برد نسبتا بالا داره خریدار های خودش رو افزایش میده ولی حریف های عین خودش قدرتمند هم توی بازار هستن این خیلی رقابت رو جذاب میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. mohsen.g

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (180 ديدگاه)

    به نکته خوبی تو این پست اشاره شده شتاب 0 تا 60 کیلومتر مهمتر از ٠ تا 100 کیلومتره که در این خودرو حدود 3.5 ثانیه و شتاب 0 تا 50 کیلومتر در خودروی الکتریکی داچیا حدود 4.5 ثانیه است پس خودروی داچیا چندان تنبل نیست

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا